جوانان هرمزگان و خودباوری درتولید قطعات بومی صنعتی
  • فرهنگی

  • شهریور 04، 1399 - 09:37


جوانان و پژوهشگران بخش‌های صنعتی و معدنی و پالایشگاه‌های نفت و گاز استان هرمزگان نیز با تکیه بر خودباوری در رونق و جهش تولید به دنبال خودکفایی در حوزه تولید قطعات بومی در این بخش‌ها هستند و بارها ثابت کرده‌اند که نقش موثر خود را در پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی کشور جدی گرفته‌اند.

رهبر معظم انقلاب بارها در جمع جوانان و نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها بر اهمیت مساله تولید علم و خودکفایی علمی تاکید کرده و در سال ۹۷ در دیداری با دانشگاهیان اظهارداشتند: «بعضی‌ها دائم می‌نویسند، می‌گویند و پیشرفت‌های علمی کشور را که مورد تأیید دستگاه‌های بین‌المللی است، انکار می‌کنند؛ بنده ۱۰۰ درصد این حرف را رد می‌کنم، ۱۰۰ درصد رد می‌کنم؛ نخیر، پیشرفت‌های علمی کشور پیشرفت‌های واقعی است و آن‌طور که بعضی ادّعا می‌کنند، پیشرفت‌های حبابی نیست؛ ما در نانو پیشرفت کرده‌ایم، در سلّول‌های بنیادی پیشرفت کرده‌ایم، در هسته‌ای پیشرفت کرده‌ایم، در زیست‌فناوری پیشرفت کرده‌ایم، در بخش‌های مختلفی از پزشکی پیشرفت کرده‌ایم، در بسیاری از بخش‌های گوناگون پیشرفت کرده‌ایم؛ این پیشرفت‌ها واقعی است و وجود دارد».

ایشان همچنین در اهمیت این مساله پیش‌تر در فروردین سال ۸۵ در دیدار نوروزی خود با مردم تاکید کردند که باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعه‌ کشور وصل کنیم.

اهمیت توجه رهبر انقلاب نشان می‌دهد مساله علم و خودباوری علمی باید در کشور و در تمامی بخش‌ها تقویت و توسعه پیدا کند در راستای اهمیت این موضوع نیز امروزه کشورمان نه تنها در حوزه فناوری نانو از جمله نانو داروها محصولاتی را وارد بازار کشور کرد؛ تجهیزاتی که تصور می‌شد که هیچ موقع در داخل کشور قابل ساخت نیست، اما در این حوزه موفق شد و قدرت ثروت‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان را به دنیا نشان داد. 

قدرت سیاسی مستلزم قدرت اقتصادی است

از طرفی بخش صنعت یکی از بخش‌های مهم مصرف‌کننده انرژی در کشور است که زیربخش‌های مختلفی مانند صنایع فلزی و غیرفلزی، کشاورزی و پتروشیمی و بخش فرآوری مثل پالایشگاه‌های نفت‌وگاز را شامل می‌شود از این رو ساخت و رونق تولید داخلی که یکی از جلوه‌های مقاوم‌سازی اقتصادی محسوب می‌شود باعث هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت ساخت و تولید به عنوان یکی از مزیت‌های مقاوم‌سازی اقتصادی خواهد شد.

امیدآفرینی رهبر انقلاب به جوانان و مسوولان در این سال‌ها باعث شده است تا جوانان و پژوهشگران در حوزه‌های صنعتی از جمله در پالایشگاه‌ها، صنایع و معادن و مناطق ویژه اقتصادی در استان هرمزگان نیز به دنبال توسعه صنعتی وخودکفایی تولید داخلی باشند که از جمله آن می‌توان به بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی شرکت پالایش نفت بندرعباس و بومی‌سازی ساخت و تعمیر قطعات در منطقه ویژه خلیج‌فارس بومی‌سازی اشاره کرد.

همه بدانیم که با تحریم‌هایی که از سوی آمریکا صورت گرفت امروز به فرصت برای اتکا به داشته خودمان منجر شده و قدرت خود باوری در جوانان ایجاد شده که می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم از این رو گفته می‌شود که قدرت سیاسی مستلزم برخورداری از قدرت اقتصادی است.

ساخت وبومی سازی ۲۸۱ قطعه پالایشگاهی با توان داخلی

ساخت قطعات پالایشگاهی در حوزه نفت یکی از جلوه‌های مقاوم‌سازی اقتصادی است که خوشبختانه شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز از قطعه‎سازی صرف به سمت بومی‎سازی حرکت کرده و معاون بازرگانی این شرکت تیرماه امسال در اهمیت این موضوع در گفت ‌و گو با ایرنا اظهارداشت: این شرکت در سال ۹۸ در راستای حمایت از تولید داخلی، ۲۸۱ قطعه پالایشگاهی را با تکیه بر توان داخلی بومی‌سازی کرد.

ساخت قطعات پالایشگاهی نیز توسط شرکت‌های داخلی به دلیل کاربرد فراوان این قطعات در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی کشور علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی باعث خوباوری ملی، پیشرفت سازندگان داخلی و رونق و جهش تولید در داخل کشور می‌شود این درحالی است که در شرایط فعلی اقتصاد کشور و با توجه به تحریم‌های ظالمانه دشمنان برای تامین قطعات یدکی استراتژیک از خارج از کشور ۴۲۰ میلیارد ریال باید هزینه شود.

فردین بهرام‌پور در اهمیت این موضوع نیز بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته در راستای خودکفایی و بومی‌سازی قطعات این تعداد کالای پالایشگاهی به تعداد کل ۱۴ هزار و ۳۰ قطعه با حمایت از سازندگان داخلی توانمند، ساخته و مورد تایید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه حمایت از ساخت قطعات در داخل کشور در سال گذشته موجب صرفه‌جویی به ارزش بیش از ۱۲۸ میلیارد ریال شد، ادامه داد: بسیاری از این اقلام ساخته شده جزو قطعات و تجهیزات مهم و حیاتی صنعت پالایش نفت است که استمرار تولید را تضمین می‌کند.

معاون بازرگانی شرکت پالایش نفت بندرعباس افزود: تاکنون افزون بر پنج هزار قلم کالا به تعداد ۵۵۲ هزار عدد برای نخستین بار و بدون نقشه اولیه بلکه با تکیه بر دانش متخصصان پالایشگاه و تولیدکنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفته است.

بهرام‌پور، شناسایی سازندگان توانمند در استان هرمزگان را از دیگر هدف‌گذاری‌های مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس در حوزه تولید داخل و بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی عنوان کرد و ابرازداشت: برای شناسایی سازندگان هرمزگانی بازدید از شهرک صنعتی بندرعباس به همراه گروه‌های تعمیرات، مهندسی، بازرسی فنی و مدیریت کالا پالایشگاه بندرعباس برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های موجود در استان در فرآیند بومی‌سازی قطعات مورد نیاز پالایشگاه برنامه‌ریزی شده است.

قطعه‌سازی در واحدهای صنعتی منطقه ویژه خلیج‌فارس

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس نیز با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب چهارمیلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزار و۵۰۰ نفر در غرب شهر بندرعباس قرار دارد که نقش مهمی در ساخت، بومی‌سازی و خودکفایی قطعات صنعتی گام مهمی را آغاز کرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس نیز در اهمیت این موضوع اواخر مردادماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از ساخت، تعمیر و بومی‌سازی بهسازی قطعات صنعتی با استفاده از تخصص و اعتماد به دانش کارکنان واحد بهره‌برداری این منطقه ویژه اقتصادی خبرداد.

به گفته حسن خلج‌طهرانی، طراحی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم نوار نقاله از جمله دستاورد این بومی‌سازی است که جایگزین ایمن‌تری برای پرشربگ ساخت آلمان محسوب می‌شود و با توجه به اقدام‌ها انجام شده از نیمه دوم سال گذشته در راستای جلوگیری از خام فروشی و صادرات مواد معدنی، تعرفه‌ها افزایش یافت به طوری‌که همه بارگیری و تخلیه‌ها در کارخانه‌های داخلی صورت گرفت.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس ادامه داد: هم‌چنین ساخت ۶دستگاه فیدر ویبراتوری با ظرفیت ۵۰۰تن بر ساعت ساخته شد که برای هدایت مواد معدنی از هوپرهای بر روی نوار نقاله استفاده می‌شود و برای نخستین‌بار در منطقه ویژه تولید، نصب و راه‌اندازی می‌شود.

خلج‌طهرانی با بیان اینکه خرید این دستگاه برای منطقه ویژه بین ۵ تا۶میلیاردریال هزینه داشت که متخصصان توانستند با هزینه ۲میلیاردریال آن را تولید کنند، ابراز داشت: این منطقه توانست از کاهش صادرات به نفع خود استفاده کرده و به خودکفایی در ساخت قطعات برسد.

در کنار منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و شرکت پالایش نفت بندرعباس از توجه پژوهشگران جوان در پالایشگاه گاز سرخون و قشم در تولید و خودکفایی در حوزه کمک به نهضت قطعه‌سازی ایرانی نباید غافل بود.

متخصصان داخلی در شرکت‌های دانش بنیان این استان نیز سال گذشته موفق به طراحی و ساخت سه دستگاه توربین ژنراتور در مدت زمان ۲ سال و با هزینه ۲۸ میلیارد ریال برای پالایشگاه گاز سرخون و قشم( با تولید روزانه ۱۸ و نیم میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۱۲ هزار بشکه مایعات گازی و ۹۰ تن گاز مایع کشور) شدند.

اگر قطعات این توربین ژنراتور در انگلستان کشور سازنده، ساخته و تعمیر می‌شد افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه می‌برد این درحالی است که ساخت قطعات داخلی توربین ژنراتور در داخل حدود ۲ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور داشته است.

تقویت خودباوری و خودکفایی نتیجه قطعه سازی در داخل

صرفه‌جویی اقتصادی، جلوگیری از خروج ارز و پیشرفت سازندگان داخلی در تامین قطعات نفت و گاز در داخل کشور موضوع بسیار مهم و جدی در ساخت و بومی‌سازی قطعات پالایشگاهی کشور است، از طرفی در حوزه تولید و بومی‌سازی قطعات داخلی جدای از حوزه پالایشگاه‌های نفت و گاز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم؛ اما برای تحقق آن باید شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش خصوصی با شناخت از کمبودها و نقایص با شتاب بیشتری به سوی وضعیت مطلوب حرکت کرد ضمن این‌که باید تلاش کرد قطعات مورد نیاز در فرآیند تولید پالایشگاه‌ها با کمک طراحان داخلی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان،‌ پارک‌های علمی و فن‌آوری تولید شوند.

از طرفی بخش صنعت یکی از بخش‌های مهم مصرف‌کننده انرژی در کشور است که زیربخش‌های مختلفی مانند صنایع فلزی و غیرفلزی، کشاورزی و پتروشیمی و بخش فرآوری مثل پالایشگاه‌های نفت‌وگاز را شامل می‌شود از این رو امیدآفرینی و ایجاد انگیزه در جوانان از سوی مسوولان و حمایت از رونق تولید داخلی که یکی از جلوه‌های مقاوم‌سازی اقتصادی است، ضمن اینکه در حوزه‌ تولید علم و فناوری به خصوص در شرایط جاری کشور به بهبود کیفیت زندگی مردم نیز کمک زیادی خواهد کرد.

اما مساله مهم‌تر که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، تقویت روحیه خودباوری علمی جوانان صاحب ایده و بکارگیری آن‌ها درمجموعه‌های صنعتی استان هرمزگان با رویکرد کمک به توسعه صنعت و نشان دادن قدرت ثروت‌آفرینی اقتصاد دانش‌بنیان آنها در این مجموعه‌های عظیم نفتی، صنعتی و معدنی است.

به طور یقین در هرمزگان که استانی سرشار از ظرفیت‌های ارزشمند در بخش‌های مختلف نفت و گاز، تجارت، حمل و نقل، گردشگری و سایر حوزه‌هاست، در برخی بخش‌ها به دانش و تجهیزات پیچیده‌تری که هنوز فرصت بومی‌سازی آنها فراهم نشده نیاز داریم اما هر فردی در هر بخشی از صنایع تولیدی نفت و گاز و صنایع بالادستی این کشور و استان هرمزگان به عنوان قطب اقتصادی کشور که می‌خواهد در مسیر سربلندی کشور حرکت ‌کند باید به خودباوری ایمان داشته باشد.

ضمن اینکه توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت آن‌ها در حوزه ساخت و تولید می‌تواند ضمن ارتقای سطح تولید کشور به ایجاد ایجاد اشتغال و ثروت در این استان نیز منتهی شود.

درحال حاضر ۵۳ شرکت دانش بنیان در هرمزگان فعالیت دارند که ۴۷ درصد نیروی انسانی شاغل در این شرکت ها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و ۲۵ درصد کارشناسی ارشد هستند.