کام تلخ اهالی رسانه تلخ تر شد
  • فرهنگی

  • مرداد 19، 1400 - 04:28


مینی کیک اهدایی مدیرکل ارشاد هرمزگان بمناسبت روزخبرنگار

با نگاهی تبعیض آمیز به یک روزنامه خاص با تقدیر از 17 خبرنگار

و روزنامه های دیگر با تقدیر از 2 خبرنگار

روزنامه خاص تحت حمایت شخصی مدیرکل ارشاد هرمزگان

خبرنگاران مینی کیک اهدایی را تحویل نگرفتند

عده ای از خبرنگاران هرمزگانی  هدیه اداره فرهنگ و ارشاد را به دلایل تبعیض در نوع نگاه مدیرکل که نشات گرفته از آمار غلط و نادرست رییس اداره رسانه این اداره کل است را تحویل نگرفته  به ایشان عودت دادند.

به گزارش دریای اندیشه بمناسبت 17 مرداد گرامیداشت روز خبرنگار که در استان هرمزگان، خبرنگاران برخی از رسانه ها و نشریات استان با انتقاد از عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در رابطه با درنظرگرفتن  هدیه که یک مینی کیک و یک شاخه گل برای این قشر فهیم و زحمت کش جامعه  که همین هدیه نیز با  نگاه تبعیض آمیز و ناعادلانه مدیر کل و رییس اداره رسانه به یک روزنامه خاص  که مستمر تکرار شده است ،کام تلخ خبرنگاران را در روزی که بنام آنها نامگذاری شده را تلخ تر نمود.

خبرنگاران وفعالان حوزه رسانه در هر استان نیازمند توجه و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد هستند که متاسفانه چند سالی است خبرنگاران و اهالی رسانه استان هرمزگان از این امر بی نصیب مانده و هیچگونه حمایتی نمی شوند به جز یک روزنامه خاص که آن هم تحت حمایت مستقیم و جانبدارانه شخص مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان می باشد.

این اداره کل در 2 یا 3 سال گذشته اصلا احساس نکرده که روز خبرنگارهم در تقویم وجود دارد و به ویژه امسال با این شرایط سخت و بحرانی شیوع ویروس کرونا که همه مردم بخصوص خبرنگاران تحت فشار بودند به جای یک برنامه ریزی درست و قدردانی در خور شایسته برای خبرنگاران، متاسفانه عملکرد اداره فرهنگ و ارشاد بابت  هدایا به خبرنگاران به گونه ای بود که باعث شد کام تلخ اهالی رسانه تلخ تر شود و شیرینی این روز به یادماندنی را از خبرنگاران گرفت.

مطمئنا زمانی که اداره فرهنگ و ارشاد اینگونه عمل کند روحیه خبرنگاران نیز ضعیف شده و با ارسال یک کیک که آنهم همه را لایق آن ندانسته  باعث توهین به خبرنگاران این استان شده است،آیا بهتر نبود برای این روز یک برنامه ریزی صحیحی انجام می گرفت و حداقل، هدیه ای در خور شان و شخصیت خبرنگاران به آنها اهدا می شد؟ یعنی یک خبرنگار اینقدر بی ارزش شده که در روزی که مصادف با روز اوست یک کیک برای هدیه درنظر گرفته شود؟در این جا سخن از  هدیه نیست اما با کار صورت گرفته و اهانتی که به خبرنگاران شده است،بهتر نبود اصلا هدیه یی داده نمیشد؟این کار بدون فکراداره کل فرهنگ و ارشاد استان هرمزگان باعث شد عملکرد ضعیف خودشان را در این سالها با این عمل تکمیل کرده و برای همیشه در اذهان خبرنگاران و جامعه مطبوعات بماند.

این رفتار تبعیض آمیز و برخورد غیرمنصفانه اداره کل، برای اولین بار نیست و همین عملکرد را در توزیع واکسن خبرنگاران نیز از این اداره کل شاهد بودیم که برای یک روزنامه خاص و تحت حمایتشان به تعداد چند برابر رسانه ها و مطبوعات دیگر واکسن تعلق گرفت و این سوال پیش می آید که آیا خون آنها از دیگر اهالی رسانه رنگین تر است؟ یا دلیل دیگری برای رفتار تبعیض آمیز این اداره کل وجود دارد؟

17مرداد به عنوان روزخبرنگار معرفی شده و دلیل اینکه همان مینی کیک!!!! اهدایی هم به جای فرستادن برای خبرنگاران  به مدیرمسئولان مطبوعات ارسال شده است چیست؟ که درهمین رابطه نیز مدیرمسئول روزنامه دریای اندیشه و خبرنگاران این روزنامه  از قبول هدیه فرستاده شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد امتناع کرده و این رفتار را در شأن خبرنگاران ندانسته است .

برای یک روزنامه که تحت حمایت شخص مدیرکل قرار دارد 17 سهمیه در نظر گرفته شده و برای 17 نفر از خبرنگاران آن( مینی کیک ) هدیه داده شده و برای روزنامه های دیگر سهمیه 4 تا 6 خبرنگار . دلیل این رفتار تبعیض آمیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان چیست ؟ جز اختلاف افکنی بین اهالی رسانه منفعتی در آن دیده نمی شود.

در روزخبرنگار از قشری صحبت می کنیم که در این روزها ، با توجه به اینکه بخاطر رسالتشان در این شرایط خاص و سخت کاری، نقش مهمی در رفع ناامیدی مردم خواهند داشت و این نکته بسیار حائز اهمیت است که این قشر فهیم و شریف با عزت نفسی که دارند چنین توهینی را نیز قبول نخواهند کرد.

در همین رابطه علی اکسیر یکی از خبرنگاران فعال و  پیشکسوت حوزه رسانه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه دریای اندیشه بیان داشت:هدیه خوبی بود که برای خبرنگاران تدارک دیده شده بود اما زمان آن بد بود چون با توجه به کیک تولد بودن هدیه،بهتر بود در زمان تولد به ما داده می شد چون هنوز به خانه نرسیده بودیم آب شده بود!!

 وی که از روزنامه نگاران و خبرنگاران پیشکسوت استان هرمزگان،و همچنین مدیر مسئول سه رسانه نیز هستند عنوان کرد:

در رسانه ما حدود 7 نفر مشغول فعالیت هستیم و اصلا صحبت بر سر هدیه نیست اما بهتر این بود کار به صورت آبرومندانه انجام می شد،حتی ما فکر کردیم قرار است به خواستگاری برویم و اداره ارشاد قبول زحمت کرده و کیک خواستگاری را متقبل شده است و خواسته در این مسیر به ما کمکی کرده باشد،هرچد که متاسفانه برای همین کیک هم یک عده سر و دست می شکنند و فقط می توان برای این رفتار تاسف خورد.

غلامحسین عطایی مدیر مسئول روزنامه ندای هرمزگان و از پیشکسوتان عرصه مطبوعات استان، نیز در همین ارتباط عنوان کرد:مسلم است که جایگاه و ارزش خبرنگاران این نبوده،و اگر این کار انجام نمی گرفت بسیار به جا بود اما به هر حال اداره فرهنگ و ارشاد حد و اندازه خبرنگاران استان  را در همین حد دیده است!

وی صاحب 2 رسانه در هرمزگان است و با بیان اینکه حدود 15 نفر در بخش مرکزی این نشریات مشغول فعالیت هستند گفت:هر چند برای ارسال همین هدیه هم کسی به صورت رسمی از طرف اداره ارشاد با من تماسی نداشته و تنها از طریق تماس تلفنی با سردبیر نشریه که روشی نامعقول بوده این کار انجام گرفته است.

عطایی بیان کرد:با توجه به رفتار بسیار نامحترمانه ای که با همکاران اینجانب انجام گرفته شد،پیشنهادم این بود که اصلا هدیه را تحویل نگیرند چون معتقدم بهتر بود به صورت رسمی این برنامه صورت می گرفت،این روش صحیحی نبوده که با سردبیر تماس تلفنی بگیرند بدون اینکه اصلا مدیرمسئول بداند چه خبر است. 

وی گفت:ضمن اینکه انتظار داشتیم بین نشریات تفاوتی قائل نشده و در یک دستگاه دولتی، این دید به صورت دونگاه وجود نداشته باشد.

حسین فریدونی صاحب و مدیر مسئول 7 رسانه و پایگاه خبری در استان هرمزگان نیز در این رابطه تصریح کرد:حتی اگر چیزی هم نمیدادند ما صحبتی نمی کردیم و سخنی نمی گفتیم اما کارشان در خور شأن و شخصیت خبرنگاران نبود آن هم کیک تولدی که با بدبختی گرفتیم، بهتر این بود اصلا داده نمی شد،چون من معتقدم این کار صرفا جنبه نمادین داشته و هر چیز دیگری هم به جای این کیک تولد بود دردی از دردهای ما دوا نمی کرد.

وی گفت:در رسانه های ما حدود 6 نفر مشغول فعالیت هستند و من تصور میکنم بیشتر بخاطر مسائل مالی ادارات دولتی است که این اتفاق بدین شکل صورت گرفته است.

مرضیه اکبری صاحب و مدیر مسئول 2 هفته نامه در استان هرمزگان با بیان اینکه در این دو رسانه حدود 5 نفر به جز توزیع کننده ها،مشغول فعالیت هستند اظهار کرد: بسیار از این حرکت اداره ارشاد گلایه مندیم، چون یک بی عدالتی واضح و روشن علاوه بر بی احترامی به جایگاه خبرنگاران استان صورت گرفته است،از نظر ما کیک هیچ ارزشی ندارد اما اینکه اداره ارشاد به عنوان دستگاهی که باید نهایت احترام را برای خبرنگاران قائل گردد، با بی احترامی تمام،هدیه ای که اصلا در خور شخصیت خبرنگاران نبوده برایشان در نظر گرفته است.

وی گفت:کاش حداقل چیز قابلی برای این قشر در نظر گرفته شده بود،هرچند برای همین هدیه ناقابل هم برخی را برتر دانسته و در حق بقیه نشریات و رسانه ها اجحاف کرده اند.

اکبری اظهار داشت: اگر هدیه ای گران قیمت بود می توانستیم بگوییم بله نتوانسته اند و در حد وسعشان نبوده که برای همه تهیه کنند اما یک کیک مگر چقدر ارزش داشته که آن را هم از همه دریغ کرده اند و به این شکل غیرمنصفانه رفتار شده است.

 محمد دیمه کار از فعالین رسانه و مطبوعات در استان هرمزگان که مدیرمسئول 3 رسانه نیز می باشند عنوان کرد:این عمل انجام گرفته از جانب اداره فرهنگ و ارشاد نه تنها باعث تکریم و گرامیداشت خبرنگاران نشده بلکه به ما توهین شده است هر چند بنده چون از منتقدین این اداره کل هستم برای ما هدیه ای در نظر گرفته نشده اما در سایت های خبری و از طریق همکارانم از این هدیه جنجالی خبردار شدم.

وی گفت:بهتر بود به جای دادن چنین هدیه ای یک تبریک ساده و خشک و خالی انجام می گرفت،نه اینکه خبرنگار به شیرینی فروشی رفته و با نشان دادن کارت شناسایی و معرفی خودش،کیک تولد را دریافت کند .

دیمه کار تصریح کرد:با توجه به شرایط سخت کاری در دوران کرونا و از کار بیکار شدن تعدادی از خبرنگاران حداقل اداره ارشاد می توانست با یک برنامه ریزی درست یک بسته حمایتی یا چیزی که باری از دوش این قشر برمی داشت به خبرنگاران داده میشد، اما بدلیل مدیریت ناکارآمدی که در این اداره کل حاکم است بیشتر از این هم نمی توان توقع داشت.

وی اظهار داشت:در مدت 4 سال است که حتی یک جلسه هم اندیشی با خبرنگاران استان از طرف مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد برگزار نشده و با توجه به اینکه همه جا هم منتقد و هم موافق وجود دارد بهتر این است که صحبت های هر دو طرف شنیده شود،زمانی که مدیر کل تحمل شنیدن صدای منتقدین را ندارد چه توقعی از اداره ها و دستگاه های دیگر دولتی می توان داشت که صدای خبرنگار منتقد را بشنوند. 

دیمه کار گفت:از قدیم گفته اند حرمت امامزاده را متولی آن نگه می دارد و در این جا متولی فرهنگ و مطبوعات اداره ارشاد است که باید حرمت خبرنگاران را نگه می داشت که متاسفانه چنین نبوده است. دعا می کنیم در دولت آیت الله رئیسی که شعارشان داشتن ایرانی قوی است با انتخاب مدیران قوی و کارآمد در ارگان های دولتی به جای مدیرانی سفارشی باعث تغییر در اینگونه رفتارها شده و به سوی ایرانی قوی گام بر داریم.

غنی زاده از خبرنگاران و فعالین عرصه مطبوعات نیز در این ارتباط بیان کرد:اداره کل فرهنگ و ارشاد، حامیان خود و رسانه های سفارشی اش که به نفع این اداره قلم می زنند را حمایت متقابل می کند  هر چند من کاری که ارزش داشتن یا نداشتن هدیه ندارم اما این نوع رفتار دهن کجی شده به خبرنگاران و به این قضیه بسیار معترض و گلایه مند هستم،با توجه به اینکه بخاطر منتقد بودن ما به این اداره کل هیچگونه هدیه ای هم برای ما در نظر گرفته نشده است.