خبرنگار دریای اندیشه افزایش قطعات تقلبی خودرو در بازار و مشکلات خریداران را مورد بررسی قرار می دهد ؛ بازارداغ فروش قطعات تقلبی خودرو
  • فرهنگی

  • شهریور 17، 1399 - 09:42


حکومت قطعات تقلبی در بازار لوازم یدکی خودرو و همچنین استفاده از آن در برخی خطوط تولید خودروسازان باعث شد تا مردم با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

اختصاصی دریای اندیشه

گزارش : فاطمه درویش پور

زمانیکه اغلب ما انسانها برای انجام فعالیت های ضروری از منزل خارج شده و در سطح شهر با تاکسی و خودروهای شخصی تردد می کنیم ، گاهی بر حسب کنجکاوی به اطرف و بدنه ماشین اعم از دستگیره درب ، شکل ظاهری درون خودرو نگاهی می اندازیم. به این نتیجه می رسیم که اکثر خودروها تصادفی و یا اینکه به علت بعد مسافت های طولانی تایر آنها فرسوده شده است.

خبرنگار دریای اندیشه اینبار ، یکی از موضوعات مهم در پیرامون جامعه را مورد بررسی قرار می دهد که متاسفانه همه اقشار‌ جامعه ، بالاخص دهک های متوسط و پایین را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. گرانی قطعات لوازم یدکی خودرو و افزایش هزینه ها نگرانی های بیشماری را متوجه آحاد جامعه کرده و همچنین اجناس تقلبی موجود در بازار نمود چشمگیری پیدا کرده است.

فقط خدا می داند و بس که آیا در بازار آشفته لوازم یدکی خودرو ، فروشنده با انصاف هم پیدا می شود یا نه ؟ منظورمان از با انصاف بودن فروشنده لوازم یدکی از این جهت است که آیا این شخص قطعات اصل و تقلبی ، خودرو را به مشتریان معرفی می کند؟چه کسی مسئول کنترل قیمت بازار لوازم یدکی خودرو می باشد؟ و یا شاید هزاران سوالات دیگری که در این خصوص به ذهنمان خطور کند و قطعات لوازم یدکی با کیفیت خودرو به عنوان نیروی محرک خودرو به شمار می آید.

در این شرایط سخت و نابسامانی که پول مملکت ارزش و اعتبار خود را از دست داده ، متاسفانه قیمت لوازم یدکی و جانبی ماشین و .... افزایش چشمگیری پیدا کرده است. لوازم یدکی موجود در دل خودرو اعم از لنت های جلو ، عقب ، آینه های خودرو ، ابزار سیستم ترمز ، بخاری ، بلبرینگ جات ، رگولاتور سوخت ، قطعات سیستم سوخت را شامل می باشد.

شخصی که تنها در آمدش از طریق ماشین است‌ با این همه هزینه های هنگفت که گریبان گیر آحاد جامعه شده چگونه قادر است که از عهده تامین مخارج زندگی بر بیاید؟ چه برسد به تعمیر ماشین !

از یک سو ، قیمت های سرسام آور برخی اجناس خوراکی ، پوشاک ، مسکن و از سویی دیگر تعمیرات ماشین و.... درد سنگینی را به دردهایشان اضافه تر کرده است.

آیا انصاف است که یک راننده تاکسی از صبح علی الطلوع برای یک لقمه نان حلال تا پاسی از شب را در بیرون از منزل سپری کند و در حالی که مزد زحمتش را صرف تعمیر ماشین نماید.

بدون تردید اگر قیمت خودرو به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکرد قطعا یک راننده براحتی می توانست خودرو خویش را تعمیر کند این در حالیست که اغلب افراد طبقات پایین و متوسط جامعه با این وضعیت اسفناک در بازار آشفته لوازم یدکی خودرو بویژه در پایتخت به ظاهر اقتصادی ایران (استان هرمزگان) شاید تا مدتها و یا سالها حتی نتوانند ماشین خود را تعویض نمایند.

در این برهه از زمان ؛ قیمت اجناسی همچون لوازم یدکی خودرو سایپا - هیوندا - سانتافه - سوناتا و .... با مارک های متنوع روند بی ثباتی را طی می کند. در برخی از موارد قشر مرفه هم با این اوضاع و احوال گرانی و بی ثباتی قیمت های لوازم یدکی خودرو از عهده هزینه تعمیر ماشین خود بر نمی آیند.

هر چه خودرو گران قیمت تر باشد به همان‌ میزان ، قطعاتی را که در این خودرو بکار گرفته شده کمیاب تر و یا اینکه بسیار گران بوده و به همان میزان هم هزینه تعمیرات تخصصی خودرو بیشتر خواهد شد.

از آنجاییکه در بازار فروش خودرو قیمت ها نمود چشمگیری پیدا کرده اند کمتر شخصی را می توان یافت که با این اوضاع و احوال بی ثبات قیمت ها ماشین خود را تعویض نماید. بنابراین اگر یک روز به ما بگویندکه قیمت لوازم یدکی و جانبی خودروها افزایش پیدا کرده جای هیچگونه تعجبی وجود ندارد.

بطور مثال : افرادیکه در گروه دهک های پایین جامعه قرار دارند اگر یک روز قطعه ای از لوازم یدکی خودرو آنها خراب شد با این وضعیت فلاکت باری که به لحاظ اقتصادی در بطن جامعه رخنه کرده ، مجبورند از جیب مبارکشان خرج کنند و یا اینکه با قرض و کوله و یا خم راست شدن در مقابل دیگران و همچنین در این اوضاع و اوحوال بد اقتصادی که همه مردم نیاز مبرم به پول دارند ، تمام تلاش شان را بکار می گیرند تا بتوانند حاجت خویش را برآورده سازند.

نکته جالب توجهی در بازار ایران و یا اقصی نقاط کشورمان به چشم میخورد این است که لوازم یدکی ها به تناسب نوع و جنس خودرو دارای قیمت های متفاوتی می باشد و از سویی دیگر هم دلالان لوازم یدکی خودرو با وجود این همه گرانی ها سعی شان بر این است که از آب گل آلود بازار لوازم یدکی ماهی بزرگی را برای خود صید نموده و از این طریق با افزایش بی رویه لوازم ضروری خودروها ، در آمدهای میلیاردی را از آن خود می کنند.

اغلب فروشندگان لوازم یدکی و تزییناتی خودرو هر کدامشان برای خود نرخی را تعیین کرده و این نشان دهنده بی ثباتی در قیمت ها می باشد. باید در نظر داشت که گرانی قطعات و لوازم یدکی خودرو از یک سو ، وجود دلالان و همچنین قطعات تقلبی خودرو و اصل نبودن آن از سویی دیگر اقشار جامعه را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است بطوریکه با این وضعیت نابسامان اقشار دهک های پایین برای تامین مایحتاج روزانه خود و خانواده شان ؛ مجبورند زیر بار هزار جور قرض و قوله بروند تا خودرویی را که وسیله امرار معاش آنها را تعمیر کنند. از یک سو گرانی قطعات خودرو برای افراد دهک های پایین و متوسط جامعه ؛ تقلب یا اصل بودن لوازم یدکی خودرو بسیار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و احتمال دارد که آنها بدلیل گرانی های بی رویه و اجناس تقلبی موجود در بازار آشفته لوازم یدکی خودرو ، شاید حتی سه ماه یک بار هم نتوانند قطعه ای از لواز یدکی خودرو را تعویض نمایند.

این مسئله را قبول داریم که تحریم های متعدد ؛ فشارهای عدیده ای را به جامعه ایران بالاخص به صنعت لوازم یدکی خودرو و تولیدکنندگان این عرصه وارد ساخته است اما دولتمردانی که در راس حکومت و قانون گذاری قرار دارند ، باید در این راستا تدابیر اساسی و سنجیده ای برای کنترل قیمت ها و بازار لوازم یدکی خودرو در نظر بگیرند.

اما اگر وضع به همین منوال پیش برود سنگ روی سنگ بند نمی آید. به قول معروف در این وضعیت نابسامان جامعه هرکس به فکر جیب خویش است تا به فکر دخل و خرج دیگران.