خبرنگاران رودانی از بی مهری ها می گویند
  • فرهنگی

  • مرداد 23، 1400 - 07:28


خبرنگاران رودانی از بی مهرها می گویند

این روزها خبرنگاران مظلوم ترین افراد در بهشت جنوب اند که بی مهری ها آنها را بی رمق کرده است .

دریای اندیشه - حامد آزادی: ۱۷ مرداد روز خبرنگار است، روز کسانی که با همه سختی‌ها و فراز و نشیب‌ها و بی‌مهری‌ها عشق به کار دارند و به آن افتخار می‌کنند، روز کسانی که ساعت‌ها پشت در اتاق مدیران می‌نشینند تا جوابشان را بدهند، ساعت‌ها زنگ می‌زنند تا کسی تلفن شان را جواب بدهد البته اگه به خاطر پیگیری زیاد بلاک نشده باشند. روز کسانی که هرلحظه‌شان قابل برنامه ریزی نیست و هر اتفاقی که می‌افتد باید بلافاصله بالا سر آن حادثه باشند حالا چه روز باشد چه شب چه شنبه باشد چه جمعه، روز کسانی که ساعت کاری ندارند و از صبح تا شب پای کارند، روز کسانی که نه وقت صبحانه نه ناهار نه شام‌شان مشخص نیست روز کسانی که همیشه از درد و مشکلات مردم می‌نویسند اما وقتی نوبت به مشکلات خودشان می‌رسد، چیزی نمی‌گویند اما با این وجود با تمام توان خود شبانه روز کار می‌کنند تا با قلم‌شان باعث تغییری حتی اندک شوند. در ادامه این مطلب پای حرف خبرنگارانی می‌نشینیم که سال‌هاست در این حرفه مو سپید کردند و بیشتر از هرکسی می‌دانند حضور خبرنگاران چقدر در سطح کلان جامعه و حتی تدوین قوانین تاثیر دارد.

خبرنگارانی که این روزها در بهشت جنوب به سختی روزگار می گذارنند، بی مهری ها تعداد آنها را به کمتر از تعداد انگشتان یک دست رسانده ،اما همچنان در سایه سکوت  همین تعداد هم دیده نمی شوند.

 میرزا علیرضا ذاکری خبرنگار باسابقه رودان و فعال رسانه ایی این شهرستان اینگونه حال و احوال خبرنگاران شهرش را توصیف میکند:

۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی را بنام روز خبرنگار نامگذاری کرده اند تا در این روز از زحمات و تلاش های فعالین عرصه خبر و رسانه تقدیر شود.

شهرستان رودان روزی به عنوان کارخانه تولید خبرنگار در استان شهرت داشت و تقریبا بیش از نیمی از خبرنگاران فعال استان رودانی بودند.در آن روزهای سختی که کار تهیه خبر به راحتی امروز نبود و حتی کار صفحه بندی نشریات نیز زحمت فراوانی داشت،  همواره توزیع روزنامه ها و نشریات در رودان در حال انجام بود و خواندن نشریه شور و شوق خودش را داشت.

علاقمندان به روزنامه و نشریات از اول صبح به دکه روزنامه فروشی مرحوم سلیمانی مراجعه میکردند تا مبادا روزنامه تمام شود و به آنها نرسد. مرحوم سلیمانی آن مردی که در بحث ارتقای فرهنگ مطالعه نشریات و مطالبه گری نقش بی بدیلی را در شهرستان رودان ایفا کرد، وقتی پای صحبت با این مرد بزرگ مینشستیم خاطرات بسیار جالب و شنیدنی از حوزه خبر و رسانه داشت و تقریبا جز اولین خبرنگاران استان بود که با مرحوم کرمی و مرحوم دبیری نژاد نیز خاطرات زیادی داشت.

علاقه به حوزه خبر و رسانه و همچنین وجود استعداد های ناب در رودان اسامی زیادی را در این حوزه بر سر زبان ها انداخت...از همایون امیرزاده تا مسعود پاکزاد، سید علی علوی، ، مرحوم محمد علی موحدی، علی نظری، جواد ضمیری ، موسی نجفی، حسن داوری، بهروز آشوری و...

پس از این نسل که نسل ماندگار و پربار رسانه رودان بودند نسل جدیدی از خبرنگاران در رودان شکوفا شدند که بار اطلاع رسانی و مطالبه گری را به دوش کشیدند؛ طیبه رحیمی، اصغر ملایی، مرحوم حسین خوشنمک، مرحوم بهنام نوروزی، حسین شادزی، مجتبی کمالی، جعفر احمدی، رضا مریدی، اسماعیل خاشعی، مالک ضمیری، عیسی حیران، مهدی نجفی، عاطف صالحی، الهه کمالی، حسن دوراندیش، حامد آزادی، قاسم نگاری، مهدی نگهبان، مجید عمادی، سعیده ذاکری، محمد رضا آقایی نسب، مسعود اسودی و ...که در دوره ای بازهم با تلاش و فعالیت این عزیزان همواره نام رودان بر سر زبان ها بود و بهشت جنوب حرفی برای گفتن داشت...اما پس از این عزیزان دیگر چراغ روشن رسانه و اطلاع رسانی در رودان کم سو شد و نه تنها افراد جدیدی به این نام ها اضافه نشد بلکه بسیاری از این افراد نیز به دلیل کم لطفی ها و مشکلات موجود در حوزه رسانه راه خود را جدا کردند و به سمت و سوی های دیگری رفتند...در حال حاضر خبرنگاران شهرستان رودان به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی رسد و کار مهم و ارزشمند اطلاع رسانی و شفاف سازی توسط این عزیزان در حال انجام است.

چرا حال و روز خبر و رسانه رودان اینگونه است؟

متولیان حوزه فرهنگ و رسانه در این سال ها برای ارتقای جایگاه خبرنگاران چه خدماتی را انجام دادند؟

از خود پرسیده ایم که اگر در جامعه خبرنگاران و خبری نباشد چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟

امسال هم روز خبرنگار گذشت و خبرنگاران رودانی مظلوم تر از هر سال و حتی بدون پیام تبریکی از سوی مسئولان این روز را پشت سر گذاشتند و بازهم مورد بی مهری قرار گرفتند.

شاید یکی از دلایلی که تعداد فعالان رسانه در رودان هر ساله از سال قبل کمتر می شود همین بی مهری و کم لطفی مسوولان باشد که حتی به یاد این عزیزان هم نمی افتند.

خبرنگارانی که در تمامی ایام سال در مناسبت های مختلف در کنار مدیران و مسئولان حضور دارند تا خدمات و دستاوردهای نظام و انقلاب را برای مردم اطلاع رسانی کنند. اما ففط یک روز از سال بنام روز خبرنگار نامگذاری می شود که همان هم به فراموشی سپرده می شود،در این یادداشت سعی کردیم که از تلاشگران عرصه خبر و رسانه در رودانی یادی کنیم چرا که این عزیزان در رشد و آبادانی و ارتقای سطح فرهنگ شهرستان تلاش های زیادی داشته اند. روز خبرنگار را به همه همکاران و اساتید بزرگوارم تبریک عرض میکنم.

در ادامه پای صحبت های خبرنگار جوان رودان نشسته ایم تا از حال و هوای خودش و رسانه در رودان بهتر بدانیم:

لطفا” بیوگرافی مختصری از خودتان را بیان کنید؟

به نام خدا، قاسم نگاری هستم متولد خرداد 76 ساکن رودان دارای مدرک کاردانی در رشته کامپیوتر.

 

از چه زمانی خبرنگاری را شروع کردید؟

از سال 91 با خبرگزاری دانش آموزی پانا شروع به فعالیت کردم،

 

 با چه رسانه هایی همکاری داشتید؟

در سال 91 تا 95 با خبرگزاری دانش آموزی پانا و روابط عمومی آموزش و پرورش بودم و در همین سال ها بود که نشریه رودان بهشت جنوب که اولین نشریه رسمی و تخصصی رودان به راه افتاد همکاری داشتم تا به الان، از سال 99مدیر و خبرنگار سایت خبری رودان نیوز و هرمز بوده ام و با اکثر خبرگزاری ها مثل فارس، دانا و... به صورت موقت همکاری داشته ام.

 

چرا حرفه خبرنگاری را انتخاب کردید؟

از همان دوران کودکی به حرفه خبرنگاری علاقه زیادی داشتم و این حرفه را با عشق انتخاب کردم و دوست داشتم برای شهرم و مردم رودان موثر و تاثیر گذار باشم و همین باعث شد که از طریق خبرگزاری دانش آموزی وارد حرفه خبر و عکاسی شوم و در چندسالی که در این خبرگزاری دانش آموزی بودم به عنوان دبیر خبرنگاران دانش آموز استان انتخاب شدم و حتی دوره های اموزشی با کمک سازمان دانش اموزی برگزار میکردیم که بنده مدرس این دوره ها بودم.

خبرنگاری در رودان را چگونه ارزیابی می کنید و اینکه شما در تهیه اخبار و گزارش ها آیا با مشکلاتی هم برخورد کرده اید؟

خبرنگاری حرفه ای بسیار سخت، پراسترس و اضطرابی است، متاسفانه بیشتر مسئولان رسانه ای و بیشتر مواقع پاسخگو هم نیستند، واقعیت امر را بخواهید حضورم در جمع خبرنگاران رودانی جزء یکی از افتخاراتم محسوب می‌شد؛ اما متأسفانه امروزه به‌واسطه شاید بتوان گفت، بی‌مهری‌هایی فراوانی که به این حرفه می‌شود که از لحاظ خبرنگار و رسانه باعث شده‌ که جایگاه و منزلت خبرنگار و رسانه‌ها خیلی پایین بیاید و گاها با کمال تاسف این مسئله برای خود من پیش می‌آید که علی‌رغم افتخار به این حرفه مقدس، شاید نتوانم اسمی از خبرنگار بودنم به میان بیاورم.

امروز منزلت اجتماعی یک خبرنگار باشدآنجایی که باید باشد نیست، درگذشته به جرات می‌گویم که جایگاه مطالبه گری یک خبرنگار شاید در حد یک مدیر بود اما الان چنین جایگاهی دیگر وجود ندارد  یا هم اگر باشد کم است.

برای تهیه گزارش همیشه مشکلاتی بوده ولی ما ثانیه ای نبوده که دغدغه مشکلات شهرمان را نداشته باشیم و همان طور که گفتم جایگاه خبرنگار بسیار رفیع است شاید از لحاظ مالی، حقوق و مزایای این قشر خوب نباشد ولی عشق به اینکار دلیلی شده که در راستای پیشرفت، توسعه شهرمان گام برداریم و بیخیال مشکلهای روزمره فقط به رسالتمان فکر کنیم و قلم بزنیم.

 

به نظر شما چه عاملی باعث تحرک و پویایی بیشتر قشر خبرنگار در شهرستان رودان می شود؟

به نظر من خود خبرنگار بيشترين تاثير در پويايي و تحرك دارد؛ با هدف، برنامه ريزی، تلاش و پشتكار به تحرك و پويايي ميرسد ودر ساير عوامل هم ميتونه تاثيرگزار باشد.

 این شعار نیست، خبرنگاران واقعا چشم و گوش جامعه هستند و نقش پل ارتباطی بین مردم و مسئولین را به‌واسطه یک جریان هدفمند مطالبه گری با دانش، سرعت و پویایی خود در رسانه به وجود می‌آورند، بهتر بگویم که یک خبرنگار زمانی به رسالت کاری خود درست عمل کرده که امانت‌دار، صادق و جسور در انعکاس اخبار و رویدادها باشد.

 

از دیدگاه شما یک خبرنگار چگونه می تواند این وظیفه خطیر را انجام دهد؟

به طور کلی کار خبرنگاری و کار رسانه ای در برگیرنده چندین وظیفه مهم است که اگر دست اندرکاران رسانه ها از پس انجام این وظایف به خوبی بر بیایند، رسانه ها باید پل ارتباطی مردم و مسئولین بوده و نماینده افکار عمومی باشند. یکی از وظایف رسانه ها  پرهیز از منفی نگری است، زیرا اگر یک رسانه روحیه منفی نگری داشته باشد، همین روحیه را بین مخاطبین خود رواج می دهد و این خطرناک است، بلکه خبرنگار باید گاهی اوقات هم به ایجاد امید و نشاط در جامعه و محیط بپردازد.

 

آیا ماهیت حرفه خبرنگاری، ویژگی ها و اهمیت آن برای مردم ومسئولان رودان به اندازه کافی شناخته شده هست؟

در این زمینه از چند سال گذشته تا کنون پیشرفت های خوبی  در این زمینه حاصل نشده است و هنوز آنچنان که باید و شاید اهمیت و ارزش های این حرفه برای بعضی از مردم شناخته شده نیست، البته برخی از مسئولین توجه و احترام خوبی برای کار خبرنگاران قائل هستند به عنوان مثال امام جمعه و برخی ارگان ها و ادارات در عمل توجه و همکاری خوبی با قشر خبرنگار نشان می دهند.

اما به نظر بنده هم اکنون در عرصه خبرنگاری و رسانه ای نه فقط در رودان بلکه در کل کشور استقبال کم از این حرفه است. حال آنکه کار خبری به دلیل  ویژگی ها و مختصات خاصی که دارد، تهیه خبر از هر موقعیت  شرایط بسیار سخت این کار را می طلبد که باید همکاری و حمایت همه ارگان ها را داشته باشیم.

 

وضعیت رودان به لحاظ انجام کارهای خبری و رسانه ای نسبت به دیگر شهرستان های استان چگونه است؟

متاسفانه فقط میتوانم بگویم اصلا خوب نیست و شرایط نرمالی ندارد، واقعیت امر این است که روز به روز خبرنگاران شهرستان کم می شوند چراکه هیچ شوقی از سمت و سوی مسئولین مربوطه برای این حرفه نیست که شخصی به این حرفه بیاید.

 

آیا تاکنون از طرح های حمایتی هم استفاده کرده اید؟

خیر تاکنون هیچ بسته حمایتی دریافت نکرده ام.

 توصیه شما برای افراد علاقه مند به ورود به حرفه خبرنگاری چیست؟

رسالت اصلی یک خبرنگار جلب اعتماد مردم، نشر اخبار درست و دارای منبع موثق و بیان حقایق و واقعیتهای جامعه است و توصیه من به کسانی که می خواهند وارد این حرفه بشوند این است که اگر واقعا به این حرفه علاقه مند هستند و با آموزش های لازم وارد بشوند.

و حرف آخرتان؟

از همه مسولان رودان درخواست می کنم از رسانه های شهرستان حمایت بیشتری به عمل آورند و برای فعالیت های رسانه ای ارزش بیشتری قائل شوند چرا که فعالیت رسانه های گروهی اگر به صورت سالمی انجام شود، در توسعه و پیشرفت اجتماعی موثر است.