خطر متروکه شدن، بازار ماهی فروشان بندرعباس را تهدید می کند
  • گزارش و مصاحبه

  • شهریور 20، 1401 - 04:28


رییس کمیسیون سلامت شورای شهر:

خطر متروکه شدن، بازار ماهی فروشان بندرعباس را تهدید می‌کند

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس گفت: چنانچه نواقص و مشکلات فنی و تاسیساتی بازار ماهی فروشان بندرعباس حل نشود در آینده نه چندان دور این مجموعه نوساز، غیر قابل استفاده و نهایتا متروکه خواهد شد.
احمد کناری نژاد افزود: شهرداری بندرعباس باید هرچه سریع‌تر به موضوع بازار ماهی فروشان بندرعباس ورود کند و برای رفع نواقص و مشکلات آن اقدام فوری انجام دهد.
وی تاکید کرد: وظیفه نظارتی سازمان میادین نیز در هر صورت باید به شکل جامع و کامل اجرا شود و موارد و مشکلاتی که بیشتر صنفی است و به تعاونی یا مدیریت بازار برمی گردد باید با نظارت اصولی و دقیق حل شود. کناری نژاد تصریح کرد: نمای بیرونی بازار ماهی فروشان بندرعباس نماد معماری سنتی و بومی  است و نشانه های معماری جنوب در آن لحاظ شده  اما این ساختمان و مجموعه به ظاهر زیبا، نواقص و مشکلات زیادی در  احداث (سازه) و مسایل  فنی دارد که نارضایتی های زیادی را به همراه داشته است. 
این عضو شورای شهر متذکر شد: متاسفانه تغییر و تحولات در زمان تحویل گرفتن بازار از پیمانکار مربوطه، به شکل کارشناسی و با ضابطه نبوده و بازار با مشکلاتی روبرو است که چنانچه نواقص و مشکلات فنی و تاسیساتی بازار حل نشود در آینده نه چندان دور این مجموعه غیر قابل استفاده خواهد شد.
همت جمعی کیمیای غایب برای ساماندهی بازار دستفروشان ماهی 
کناری نژاد با اشاره به وجود بازار دستفروشی ماهی در شرایط نامناسب و غیربهداشتی مقابل بازار اصلی ماهی فروشان بندرعباس اظهار داشت: برای ساماندهی دستفروشان، سازمان ها و نهادهای مربوطه باید پای  کار و خواسته  مردم باشند. رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی بندرعباس یادآور شد: کسی (دستفروشان ماهی) از پاکیزگی فرار نمی‌کند و شورا نیز تلاش می‌کند که در روند ساماندهی، این افراد آسیب نبینند و متضرر نشوند. به گفته وی دستفروشان می‌توانند یک سال بدون پرداخت اجاره، در بازار غرفه تحویل بگیرند و کسب و کار خود را رونق دهند و  این امتیاز هم کمک به اقتصاد آنهاست هم به زیبایی چشم انداز  و محیط زیست و بهداشت شهری کمک می کند. کناری نژاد عنوان کرد:  در حال حاضر فقط حدود یکصد غرفه بازار بزرگ ماهی فروشان فعال است و حدود ۲۰۰ غرفه آن خالی مانده و این در حالیست که تعداد دستفروشان ماهی کمتر از ۵۰ نفر است.
بازار ماهی فروشان بندرعباس سال ۹۸ در فضایی به وسعت ۲۵ هزار مترمربع و برخلاف نص صریح قانون در حریم ۶۰ متری دریا  و در بلوار ساحلی به بهره‌برداری رسید و با وجود نوساز بودن، مشکلات سازه‌ای آن یکی پس از دیگری خود را نشان داد و اکنون سه سال پس از بهره‌برداری، کاسب و مشتری از وضعیت آن گلایه‌مند هستند.
برخی از این ‌گلایه‌ها و نارضایتی‌ها در مواردی همچون شرایط بهداشتی و وضعیت تهویه و گرما بین هر دو گروه مشترک است و برخی دیگر نیز نارضایتی‌های خاص صنفی غرفه‌داران محسوب می‌شود.
فرماندار بندرعباس نیز ضمن تایید مشکلات این بازار روز سوم شهریور در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مسائل بازار ماهی فروشان تصریح کرد: مشکلات این بازار اساسی و چندوجهی است و از نظر سازه‌ای و برقی نیز با "مخاطرات جدی" روبروست که به سازنده تذکر داده شده است.
محمد مُرودی که ریاست شورای تامین شهرستان بندرعباس را نیز بر عهده دارد، درباره تاخیر در اجرای دستورات قضایی و مصوبه های شورای تامین برای ساماندهی دستفروشان ماهی مقابل بازار اصلی ماهی یادآور شد: درحال رایزنی هستیم که حتی الامکان این ساماندهی بدون تنش و پیامدهای اجتماعی انجام شود.