خطر رشد بی‌سوادی در استان هرمزگان
  • اجتماعی

  • اسفند 02، 1400 - 08:02


مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان وضعیت ترک تحصیل دانش‌آموزان هرمزگانی را نگران کننده خواند و بر لزوم ارتقای سطح آموزش در مناطق محروم، توسعه عدالت آموزشی و آموزش‌های مهارت‌محور تاکید کرد.

به گزارش دریای اندیشه به نقل از  خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، آموزش و پرورش رکن رکین هر جامعه‌ای است که وظیفه تربیت نیروی انسانی آن جامعه را بر عهده دارد و بر توفیق یک جامعه بسیار تاثیرگذار است. متاسفانه در دهه‌های اخیر کشورمان بیش از اینکه به سمت‌ آموزش‌های مهارت‌محور برود سعی کرده آموزش‌های نظری و تئوریک را در دستورکار قرار دهد و همواره صف رشته‌های نظری چه برای ورود به دبیرستان و چه برای ورود به دانشگاه از رشته‌های فنی و مهارتی شلوغ‌تر بوده است و همین‌امر باعث شده که شاهد اشباع فضای آموزش‌های تئوریک و نظری در جامعه و در نتیجه جمعیت زیاد فارغ‌التحصیلان بیکار باشیم.

از سوی دیگر نیز نگاه به رشته‌های فنی و مهارت‌محور به صورت تحقیرآمیزی بوده است به شکلی که همیشه این مطالب به جامعه، خانواده‌ها و دانش‌آموزان القا و از آن‌ها برداشت شده است که دانش‌آموزان ناتوان یا به اصلاح تنبلی که توان تحصیل در رشته‌های نظری را ندارد باید به سمت رشته‌های فنی و کاردانش برود در حالی این نگاه غلط است و در تمام جوامع مهارت ارزش و جایگاه بسیار رفیعی دارد. 

بنابراین جامعه ما نیز از چندسال اخیر با متوجه شدن جایگاه رفیع مهارت به سمت و سوی تقویت این حوزه، تغییر نگاه مردم و تغییر ذائقه دانش‌آموزان حرکت کرده است به طوری‌که استان هرمزگان توانسته است در این حوزه پنجمین استان باشد که دانش‌آموزانش را به سمت رشته‌های مهارت‌محور سوق داده است البته با توجه به کمبود زیرساخت‌های آموزش مهارت‌محور در هرمزگان همچنان با نقطه استاندارد و ایده‌آل فاصله فروانی داریم اما ورود مستقیم شخص استاندار هرمزگان به این حوزه می‌تواند نوید توسعه در این حوزه را داشته باشد.

از طرفی همه می‌دانیم که به طور کل فاصله سطح آموزش در استان هرمزگان با سایر نقاط کشور و فاصله سطح آموزش نقاط مختلف هرمزگان با دیگر نقاطش بسیار معنادار است و به هیچ وجه عدالت آموزشی و برابری در هرمزگان وجود ندارد به عنوان مثال حتی اگر شهر بندرعباس را مثال بزنیم سطح مدارس محلات و مناطق آن نیز بسیار با هم فاصله دارند و همین امر به اضافه سخت شدن تحصیل و تامین هزینه‌ها با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی جامعه سبب شده است برخی از دانش‌آموزان ترک تحصیل و حرکت به سمت بازار کار را بر ادامه تحصیل ترجیح دهند. 

محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان در این‌باره اظهارداشت: در استان هرمزگان 410 هزار نفر دانش‌آموز داریم که در 22منطقه آموزشی مشغول به تحصیل هستند و شرایط استان هم با توجه به پراکندگی‌ها و شرایط اجتماعی استان علی‌الخصوص از زمان شیوع بیماری‌ کرونا دچار یک‌ سری چالش‌های جدید است. 

وی افزود: مسئله‌ای که در حال حاضر به شکل جدی حوزه آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت استان هرمزگان را تهدید می‌کند بحث ترک تحصیل دانش‌آموزان هرمزگانی است که وضعیت نگران کننده شده به طوری که نیاز است از تمام ظرفیت‌های درون سازمانی و برون‌سازمانی استفاده کنیم تا یک مداخله موثری جهت کاهش این معضل داشته باشیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان بیان‌کرد: سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه آموزش و پرورش متکی بر توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی است و آیت‌الله ‌رئیسی تأکیداتی در این حوزه دارند و ما هم تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در همین راستا نگاه مسئولین و مردم را معطوف کنیم به  مناطق محروم، کمتر توسعه‌یافته و مدارس حاشیه شهر تا سطح آموزش و تعلیم و تربیت در آن مناطق افزایش پیدا کند.

قویدل ادامه داد: یکی از اولویت‌های اصلی‌ که ما در بحث راهبردهای خود در این دوره قرار داده‌ایم توسعه و بست عدالت آموزشی و بهره‌مندی دانش‌آموزان مناطق محروم از امکانات بهتر است که امیدواریم با مدد الهی بتوانیم اقداماتی در این زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اولویت‌ بعدی ما در راستای سیاست‌های سند‌تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی توجه به بحث مهارت‌آموزی است چرا که مشکلی که ما امروز در جامعه داریم بحث اشتغال و فارغ‌التحصیلان بدون مهارت است و در این زمینه هم بر اساس برنامه ریزی و اطلاعات و آماری که در استان داریم به لحاظ کمی پنجمین استان هستیم که دانش‌آموزان ما هدایت شده‌اند به هنرستان‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کار‌و‌دانش اما در تامین فضا، نیروی انسانی و تجهیزات مشکل اساسی داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان تاکید کرد: برای حل مشکل فضای آموزشی مهارت محور، نیروی انسانی و تجهیزات جلسات خوبی را با استاندار هرمزگان برگزار کرده‌ایم و با کمک‌های استاندار هرمزگان در حال تلاش برای ارتقای کیفیت آموزش مهارتی استان هستیم که به افزایش جذب دانش آموزان به بازار کار کمک می‌کند.

قویدل عنوان‌کرد: الویت بعدی آموزش و پرورش هرمزگان مسائل تربیتی، پرورشی و فرهنگی است که با توجه به‌ بروز بیماری کرونا آموزش به دانش آموزان در حوزه فضای مجازی و آسیب‌های آن در اولویت قرار گرفته‌است تا بتوانیم با اتفاقات بهتری این وضعیت را به اتمام برسانیم