قول اشتغال ۱۲ هزار نفری با بهره‌برداری از صنعت شیشه در هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 10، 1402 - 05:28


مدیر مجتمع شیشه فلوت هرمز: با بهره‌برداری از مجتمع و همچنین احداث یک واحد سدیم کربنات می‌توانیم ۱۲ هزار نفر را صاحب شغل کنیم.

علی ستاری

پروژه شیشه فلوت هرمز که حدود ۴ ماه از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد با پیشرفت مناسبی برای صاحب اثر کردن هرمزگان در صنعت تولید شیشه پیش می‌رود.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، امروزه همه ما در خانه‌هایمان از شیشه و بلور استفاده می‌کنیم، هیچ خانه‌ای را نمی‌توان یافت که شیشه در آن وجود نداشته باشد حتی اگر جایی را هم بیابیم که شیشه در درب و پنجره‌هایش به کار نرفته باشد، قطعا در آن آیینه وجود دارد، بنابراین امروز شیشه یکی از پر کاربردترین ماده‌ها است چرا که این ساخته‌ی دست بشر، با کمترین مزاحمت و با حفظ نسبی حریم‌ها قادر است نور را از خود عبور دهد و شفافیت آن باعث شود که شما بتوانید به آن سوی شیشه نیز اشراف کامل به لحاظ بصری داشته باشید.
ساخت شیشه در گذشته به‌صورت دستی و توسط کوره‌های کوچک ذوب که تنها توانایی ساخت یک نوع شیشه را داشت انجام می‌شد. اما اکنون با گذر زمان روش‌های ساخت شیشه تغییر کرده و به‌ صورت کاملاً صنعتی و در کارخانه تبدیل‌شده است.
 شیشه در ابتدا در اثر ایجاد آتش فشان ها به وجود می‌آمد یعنی در جاهایی سیلیس وجود داشت حرارت آنش‌فشان‌ها و سپس سرد شدن آن‌ها موجب می‌شد تا شیشه‌ی طبیعی به وجود بیاید اما از یک جایی به بعد انسان‌ها تلاش کردند که خودشان این ماده‌ی ارزشمند را بسازند و بر همین اساس صنعت شیشه در دنیا متولد شد که امروزه توانسته جای خود را در کنار صنایع دیگر باز کند چرا که هنوز جایگزین قطعی و مناسبی برای شیشه پیدا نشده است و هیچ چیز نمی‌تواند کارایی‌های شیشه را با همان کیفیت به ما بدهد.
البته شواهد تاریخی حاکی از این است که صنعت با شیشه در ایران‌زمین پیشه‌ای دور و دراز بوده است، چنانچه، کشف یک ظرف شیشه‌ای زرد رنگ صدفی با زینتی شبیه به خطوط شکسته موج‌دار که در یکی از قبرستان های لرستان پیدا شده ، یک گردن‌بند شیشه‌ای حاوی دانه‌های آبی رنگ متعلق به ۲۲۵۰ سال پیش از میلاد ، در ناحیه شمال غربی ایران و قطعات شیشه‌ای مایل به سبز که در کاوش‌های باستان شناسی لرستان ، شوش و حسنلو بدست آمده است، نشان دهنده سابقه تاریخی صنعت شیشه‌سازی در ایران است بنابراین ایران بایست جایگاه خود در صنعت شیشه را بازیابی کند و برای این مهم با توجه به پیشرفت کشورهای صاحب صنعت در این حوزه، باید گام به گام جلو برویم تا بتوانیم در کیفیت نیز خود را به کشورهایی همچون فرانسه نزدیکتر کنیم‌.
شیشه‌ها از منظر اقتصادی به دو دسته‌ی شیشه تخت (فلوت) و ظروف (نگهدارنده، بطری و …) دسته‌بندی می‌شوند.
شیشه فلوت یا تخت به شیشه‌های مسطح اطلاق می‌شود که در ضخامت‌های مختلف از ۲ میلی متر تا بیش از ۲۰ میلی متر تولید و عرضه می‌شود؛ شیشه فلوت شیشه‌‌ای بدون موج و کاملا صاف است که بعد از بیرون آمدن شیشه از کوره برای صاف و مسطح شدن و ضخامت‌دار شدن آن، شیشه را در حوضچه مذاب قلع، غوطه‌ور می‌کنند تا تبدیل به شیشه فلوت می‌شود. نام دیگر شیشه فلوت، شیشه جام و سکوریت نشده است.
بنابر آمارهای منتشره حدود چهار پنجم شیشه فلوت در صنعت ساخت و ساز به کار می‌رود، بنابراین رابطه مستقیمی بین تقویت بخش ساختمان‌سازی در اقتصاد و تقاضا برای مصرف شیشه فلوت وجود دارد. پس از آن صنعت اتومبیل‌سازی یازده درصد سهم دارد و نیروگاه‌های خورشیدی رتبه بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.
 دیگر کاربرد متداول و روزمره‌ی شیشه، در ظرف و ظروف است، تولید ظروف بدین شکل است که ماسه سیلیسی را به همراه ضایعات شیشه و برخی مواد معدنی و شیمیایی دیگر در داخل کوره حرارت می‌دهند. پس از ذوب شدن، یا مواد آن‌ها را داخل قالب‌هایی می‌ریزند تا انواع بطری، لیوان شیشه‌ای، ماگ و دیگر ظروف شیشه‌ای تولید شوند یا به‌صورت سنتی در آن می‌دمند و با چرخاندن مداوم شیشه مذاب، اشکال مورد نظر را ایجاد می‌کنند. روش سنتی تولید شیشه تا نیمه دوم قرن ۱۹ ادامه داشت؛ اما بعد از سال ۱۸۵۰ یک فرایند تولید نیمه‌اتوماتیک برای تولید شیشه به وجود آمد و امروزه نیز تولید انواع شیشه به‌صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌شود. دو محصول اصلی صنعت تولید ظروف شیشه‌ای، جار و بطری می‌باشد.
کشور چین با ۵۱ درصد سهم تولید، بیش از نیمی از شیشه دنیا را تولید می‌کند. پس از آن اروپا با ۱۶ درصد و سایر مناطق آسیا (غیر از هند و چین) ۱۲ درصد از تولید جهانی را در اختیار دارند. کشور هند ۲ درصد تولید را به خود اختصاص داده است که رشدی ترین منطقه تولید محسوب می‌شود. کشور ایران نیز با تولید حدود ۲ میلیون تن انواع شیشه در سال، بیش از نیم درصد از تولید جهانی را دارا است.
جالب است بدانید که ایران با همین سهم کمی که در تولید شیشه‌ی جهان دارد اما توانسته جای خود را در بازارهای بین‌المللی باز کند و حتی به چین که بزرگترین تولید‌کننده‌ی شیشه در جهان است و حدود ۵۰ درصد شیشه‌ی دنیا را تولید می‌کند صادرات شیشه داشته باشد.
چرایی این موضوع را باید در کیفیت تولیدات شیشه‌ی ایران و قیمت تمام شده‌ی محصول در ایران جستجو کرد، ایران به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و دارا بودن سوخت مطمئن و همچنین پایین بودن قیمت سوخت در آن توانسته محصول ارزان قیمت‌تری را به دنیا معرفی کند، دنیا برای تولید یا باید گاز بسوزاند که ندارد و یا باید از مازوت استفاده کند که آلودگی زیست محیطی بالایی دارد بر همین اساس بسیاری از کشورها ترجیح می‌دهند به سمت ایران تمایل پیدا کنند.
فقط شرکت شیشه کاوه، به بیش از ۵۰ کشور دنیا صادرات شیشه دارد.
گروه صنعتی شيشه كاوه در سال ۱۳۶۱ با هدف تأمين انواع ظروف شيشه‌اي خانگي فعاليت خود را با تأسيس كارخانه بلور شيشه در شهر صنعتي كاوه آغاز كرد اين شرکت در سال ۱۳۷۹ فعاليت‌هاي خود را در زمينه توليد شيشه گسترش داده و كارخانه شيشه تخت و آيينه  ايران فلوت را راه اندازي كرد و شروع به توليد شيشه هاي فلوت با آخرين فن آوري‌هاي ساخت شيشه کرد و امروز  با بيش از ۳۵ سال تجربه به عنوان بزرگترين توليد كننده شيشه و بلور در بخش خصوصي در كشور ايران و منطقه شناخته مي‌شود. در حال حاضر فعاليت‌هاي اين گروه در چهار حوزه كسب و كار شامل بلور يا ظروف شيشه اي ، شيشه‌هاي تخت، مواد اوليه صنعت شيشه و صنايع پتروشيمي دسته‌بندی می‌شود؛ این گروه صنعتی در ترسیم چشم‌اندازی جدید و در قالب پروژه شهر صنعتی شیشه از چند ماه گذشته سرمایه‌گذاری خود در هرمزگان را آغاز کردند.
سیدرضا میرراشد مدیر مجتمع شیشه فلوت هرمز در نشست با خبرنگاران اظهار کرد:  مجموعه شهر شیشه در استان هرمزگان در آینده نزدیک میتواند بخشی از مشکل اشتغال استان را حل کند و با به کار گیری ۱۲ هزار نفر نیرو به سطح پیشرفت و توسعه استان و کشور کمک کند.
وی افزود: در حال حاضر کارخانجات شیشه کاوه در  ۳۰ کارخانه در کل کشور در شهر های ساوه، فریمان، مراغه، یزد،دریه، بیشترین فعالیت را دارد که مرکز مدیریت آن در تهران است و بعد از آن در ساوه بیشترین فعالیت ها وجود دارد.
میرراشد اضافه کرد: مجموعه شیشه سازی کاوه از سال ۶۳ با تولید شیشه های بلور شناخته شده است و دارنده جایگاه اول در  تولید شیشه فلوت در کشور است و ۵ کارخانه فعال ساخت شیشه فلوت در سراسر کشور داراست که از سال ۷۲ شروع به تولید و کار کرده است.
وی با اشاره به اینکه این پروژه از بهمن ماه ۱۴۰۱ شروع به کار کرده است، گفت: در نظر داریم با سرعت بخشیدن به کار این مجموعه را ۱۸ ماهه تحویل دهیم، سرمایه اولیه این ۵ هزار میلیارد تومان است و به صورت مستقیم برای ۴۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است.
میرراشد ابراز کرد: در ادامه ۴ هزار نفر غیر مستقیم و ۲ هزار نفر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد،شایان ذکر است که مجموعه تولید شیشه  بزرگ ترین پروژه تولید کننده شیشه فلوت در کشور است و انشالله از نیمه دوم ۱۴۰۳ تحویل و بهره‌برداری خواهد شد.
مدیر مجتمع شیشه کاوه اذعان کرد: گروه شیشه کاوه کاملا خصوصی است و مدیرعامل این شرکت ابراهیم عسگریان دماوندی سرمایه گذار اصلی این مجموعه هستند که بزرگ ترین خیر مدرسه ساز و بیمارستان ساز در کشور نیز هستند، انشالله با راه اندازی این مجموعه در هرمزگان  کار های خیر فراوانی صورت خواهد پذیرفت و سطح انجام مسئولیت های اجتماعی بسیار زیاد خواهد شد؛ در جنوب کشور کارخانه شیشه نداشتیم نیت اول تولید شیشه هرمزگان و منطقه است و یک نیم نگاهی به صادرات داریم و با توجه به وجود اسکله ها، ۹۵۰ تن در روز تولید خواهیم داشت، صادرات هر چقدر مازاد تقاضای داخل باشد.
سیدرضا میرراشد خاطرنشان کرد: این نوید را به مردم استان هرمزگان میدهیم که ۴۰۰ نفر نیروی استخدامی در مجتمع شیشه کاملا بومی هستند و سعی داریم پیمانکارانی که جذب کار می کنیم  نیز جز نیرو های بومی باشند.
رسا رخشانی مدیر پروژه مجتمع شیشه فلوت هرمز نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شرکت به عنوان شرکت مادر در منطقه محسوب می‌شود طبق معمول نیاز شیشه کشور از استانهای  یزد و اصفهان تامین می‌شود اما با بهره برداری و احداث این پروژه و مجموعه کارخانه ها هزینه تولید و حمل کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند علاوه بر خودکفایی هرمزگان از واردات شیشه از استانهای مذکور و خارج از کشور نیاز استان‌های جنورا بر طرف خواهد کند.
وی با بیان اینکه شهر شیشه فعلا ۷ درصد پیشرفت داشته است، افزود: با توجه به پیگیری های مداوم استاندار هرمزگان تمام توان خود را به کار گرفته ایم تا هر چه زودتر این مجموعه به بهره‌برداری برسد و در صورت نیاز شب ها هم مشغول کار خواهیم شد.
 رخشانی گفت: بهره‌برداری از این مجموعه در ۱۸ ماه آینده اتفاق خواهد افتاد که در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ شروع به کار خواهد کرد در حال حاضر در حال ساخت سوله ها هستیم و ساخت فنداسیون ها را شروع کرده ایم که در یک سال آینده به اتمام می‌رسد‌.
مدیر پروژه مجتمع شیشه هرمز اذعان کرد: نگاه ویژه ای در مقوله صادرات کالا به اقسام نقاط جهان را داریم و با برداشته شدن موانع صادرات توسط دولت محصولات مازاد تولید و نیاز داخل را به کشور های خارجی صادر خواهیم کرد، گفتنی است شیشه و بلور کاوه در برهه‌ای از زمان به کشور چین بلور صادر کرده است.
وی با بیان اینکه شهر شیشه جز صنایع پاک است، خاطرنشان کرد: سیستم آبرسانی ما ما کلوز است و آب زیادی مصرف نمی کند چرا که این آب پس از استفاده دوباره تصفیه می‌شود و به چرخه تولید باز می گردد و  قابل استفاده است.