علی ستاری-

مدیرعامل ایزوایکو ضمن تبیین توانمندی های صنعت کشتی‌سازی ایران، گفت: کشتی‌ای نیست که امروز نتوانیم در ایران بسازیم.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه؛ " دریا " یکی از بی‌مانند ترین نعمت‌هایی است که خداوند سبحان در اختیار بندگان خود قرار داده است، این پهنه‌ی آبی که گاها به موازات آسمان بی‌کران در جای جای دنیا کشیده شده است، علاوه بر فرصت‌هایی که در تامین غذا و ثروت آفرینی به ما داده است، فرصت بی‌نظیری در ترانزیت نیز پیش‌روی کشورها قرار داده است، دریا آنقدر با ارزش و گران‌سنگ است که کشورهایی هم به دریا راهی ندارند امروز حاضرند با میلیاردها دلار سرمايه‌گذاری در کشورهای غیر، خود را به دریا برسانند و از این فرصت بی‌نظیر بهره‌مند شوند، شاید اصلی‌ترین منفعت دریا به حوزه‌ی حمل و نقل و ترانزیت، رایگان بودن زیرساخت‌های آن است، شما برای تردد در دریا نه باید تسطیح سازی کنید، نه زیرسازی و نه آسفالت‌ریزی، بنابراین " آب " آماده‌ترین زیرساخت برای شروع یک سفر طولانی، تجاری و راهبردی است و کافی‌است وسیله‌ی حمل و نقل خود را بر بستر آن قرار دهید.
ایران همواره در تاریخ دریانوردی حرف برای گفتن داشته است و از دورانی هم که اروپایی‌ها به علم ایرانی- اسلامیِ دریانوردی دست پیدا کردند، تبدیل به قدرتی بلامنازع در خشکی‌های دنیا شدند، در واقع آن چیزی که به اروپایی‌ها کمک کرد تا آمریکا و آسیا و آفریقا را در سیطره‌ی خود بگیرند، تسلط بر دریاها و دریانوردی بود در غیر اینصورت آن‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانستند خود را به قاره‌های دیگر برسانند و دامنه‌ی جنگ‌ها و خون‌ریزی‌هایشان در قاره‌ی خودشان باقی می‌ماند.
شاید بزرگترین خدمت را به تجارت دریا انجام داده است و بر همین مبنا این جمله‌ی " سلمان ضربی " از فعالان صنعت دریا باید همواره سرلوحه‌ی تلاشگران این حوزه باشد چرا که به تعبیر او " تا تجارت هست، دریا هست و تا دریا هست نیاز به کشتی خواهد بود " بر همین اساس ایران اسلامی بایستی با تکیه بر ۱۶۰۰ کیلومتر از سواحل جنوبی که راه به آب‌های بین‌المللی و اقیانوس‌ها دارد بیش از این برروی صنعت کشتی‌سازی سرمایه‌گذاری کند.
علی رغم تمام بی‌مهری‌هایی که صنعت کشتی‌سازی در دو دهه‌ی گذشته با آن روبرو بوده است اما قرن جدید شمسی می‌تواند برای این صنعتی دهه‌هایی رو به جلو را به همراه داشته باشد چرا که به نظر می‌رسد سیاست‌ورزان کشور به اهمیت این صنعت در سرپا بودن کشور در شرایط‌های سخت پی‌برده‌اند و ادبیاتشان در رابطه با کشتی‌سازی تغییر کرده است؛ کمتر سخنرانی صنعتی مهدی دوستی استاندار هرمزگان را شاهدیم که سخنی از کشتی‌سازی به میان نیاورد چنانچه او در همان اولین هفته‌های حضورش در هرمزگان به عنوان استاندار هرمزگان، بحث نامنطبق بودن فولادِ تولیدی در استان را با نیاز صنعت کشتی‌سازی را مطرح کرد.
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز در بازدیدی که از مجتمع ‌کشتی‌سازی ایزوایکو داشت تاکید کرد که " باید کشتی‌سازی را از زمین بلند کنیم " در دولت سیزدهم کشتی‌سازی بندرعباس یا همان ایزوایکو به محل ثابت بازدید دولت‌مردان تبدیل شده است که این امر نشان از توجهات ویژه در این مرکز دارد.
دو راهبرد اصلی نماینده عالی دولت در هرمزگان یعنی تلاش برای تامین نیازهای صنعت کشتی‌سازی در استان و تبدیل ایزوایکو به مرز رسمی بود که با کلنگ‌زنی مجتمع پایسته فولاد مالک اشتر با هدف تولید ورق‌های فولادی در هرمزگان هدف اول در مسیر تحقق قرار گرفت و همچنین در همان مراسم نیز دوستی خبر از تبدیل شدن ایزوایکو به مرز رسمی داد و پرونده‌های جدیدی برای تبدیل کردن منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی فلزی به مرز رسمی را باز کرد.
امروز ایزوایکو با آینده‌ای درخشان و رو به دنیای جدید توانمندی‌های زیادی را در خود ایجاد کرده و فعل‌های زیادی را صرف کرده است، این مجتمع عظیم کشتی‌سازی در حال حاضر در دو حوزه‌ی نفت و گاز و کشتی‌سازی فعالیت می‌کند؛ طراحی . مهندسی . ساخت و نصب (EPCI) انواع جکت و سکوهای گازی، طراحی پایه و تفضیلی و ساخت انواع سازه های های نفت و گاز ساحلی و فرا ساحلی (انواع جاکتها، عرشه های نفتی، گازی و پالایشگاهها تا ظرفیت 35 هزار تن در سال) و ساخت و تعمیر انواع سکوهای شناور از جمله توانمندی‌های مجتمع کشتی‌سازی و صنایع دریایی فراساحل است و در حوزه‌ی  کشتی نیز طراحی پایه و تفصیلی انواع شناورها با استفاده از نرم افزارهای (TRIBON, AUTOSHIP & ANSYS)، تهیه نقشه های مهندسی کارگاهی و ساخت توسط نرم افزار Tribon ,AutoCAD، ساخت 4 فروند شناور در سال تا ظرفیت DWT 80000، طراحی ، ساخت و تعمیر انواع شناورها تا ظرفیت 3000 DWT (ازجمله کاتاماران،صیادی، مسافربری ، یدک‌کش ، لندینگ کرافت، بارج و…)، طراحی و ساخت انواع شناورهای LNG ,VLCC,LPG به تعداد 2 فروند در سال تعمیر سالیانه 20 فروند شناور تا ظرفیت DWT 300000 و تعمیر 60 فروند شناور در سال تا ظرفیت DWT80.000 به چشم می‌خورد‌.
سلمان ضربی  مدیرعامل و نایب رئیس هیأت مدیره ایزوایکو، اظهارداشت: در جمهوری اسلامی ایران،  بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی و کشتی سازی ایجاد شده است، مجتمع ایزوایکو در خاورمیانه و به نوعی در دنیا دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است و مایه‌ی افتخار است که همه امکانات ساخت و تعمیرات مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو بعد از دفاع مقدس توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.
وی افزود: یکی از افتخارات مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، ساخت کشتی‌های اقیانوس‌پیما است که اولینِ آن تحت عنوان " ایران اراک " ساخته شد؛ برای اینکه بتوانیم این کشتی را بسازیم، تعدادی از مهندسان ایرانی چندین ماه در آلمان دوره می‌بینند، زمانی که می‌خواستیم بازگردیم آلمانی‌ها اعتقاد داشتند ما توان ساخت کشتی نخواهیم داشت چرا که پیش از ما هندی‌ها نیز در این دوره‌ها شرکت کرده‌بودند و موفق به ساخت کشتی نشده بودند، اما ما موفق شدیم با ارده‌ی قوی اولین کشتی اقیانوس‌پیمای ساخت ایران را بسازیم.
مدیرعامل شرکت ایزوایکو ادامه داد: بعد از اینکه موفق شدیم کشتی " ایران اراک " را بسازیم و به بهره‌برداری برسانیم، آلمانی‌ها به ما نامه زدند و اعتراف کردند که کشتی‌‌ای که ما ساخته‌ایم بهتر از کشتی‌های ساخت آلمان است البته نه بدین معنا که تکنولوژی ساخت ما از آلمان بالاتر است اما به هر صورت ما توانسته‌بودیم آموزش‌هایی که دیده بودیم را به درستی پیاده کنیم‌.
ضربی ادامه داد: صنایع دریایی در ایران روز به روز در حال پیشرفت است و بعد جنگ تحمیلی وسعت صنایع دریایی در ایران افزایش پیدا کرد و این امر موجب شد که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این صنعت انجام شود و رفته رفته کارفرمایان داخلی سفارشاتی را بارگذاری کردند که خوشبختانه این سفارش‌ها به نتیجه رسید.
وی تاکید کرد: امروز هیچ کشتی ای در دنیا  نیست که نتوانیم آن را در کشور بسازیم چنانچه ما یک کشتی ۲۱ هزار تنی را ساختیم که در حال حاضر در محور ونزوئلا و ژاپن در حال فعالیت است و با وجود سختگیرانه بودن استانداردهای بندری ژاپن اجازه‌ی پهلوگیری و تردد دارد.
نایب رئیس هیأت مدیره مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکو، تصریح‌کرد: سال ۸۱ با تقدیم لایحه‌ی دولت به مجلس، قانون حمایت از صنایع دریایی به تصویب رسید، ذیل این قانون قرار بود که یک صندوق حمایت از صنایع دریایی تشکیل شود اما متأسفانه این صندوق به درستی تشکیل نشد هر چند که وام‌های کوچکی داده شد اما اهداف از تشکیل آن محقق نشد‌.
وی بیان‌کرد: این قانون ۲۰ ساله بود و ۲ سال پیش مدت آن به اتمام رسید بر همین مبنا در حال حاضر در هیات دولت در حال بررسی و بروزرسانی است تا دوباره به جریان بیفتد‌.
ضربی در پایان خاطرنشان‌کرد: امروز ایزوایکو مشتری‌های بزرگی در ایران دارد و هم کشتی‌های داخلی و هم کشتی‌های خارجی خود را برای تعمیرات به ایزوایکو می‌رسانند؛ ضمن اینکه به دلیل تحریم‌های چندین و چند ساله متوسط سن کشتی‌های ایرانی به ۱۸ سال رسیده است در حالی که متوسط سن کشتی‌ها در دنیا ۹ سال است و بر همین اساس در چند سال آینده باید حدود ۶۰ فروند اقیانوس‌پیما بسازیم و برای این مهم بایست مهیا شویم.