لگد مال کردن میراث فرهنگی هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 06، 1401 - 04:27


آثار فرهنگی و تاریخی که شناسنامه معرفی هر شهر  به شمار می رود، یکی از جلوه های ماندگار‌ و رونق  هر منطقه ای است که حفظ ان نشان از  اهمیت و‌درک‌عمیق مسئولین دارد.

مرتضی سلیمانی

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، برکه های باران و حمام گپ دو یادگار  تاریخی و فرهنگی شهر بندرعباس است که سالهاست مورد بی مهری متولیان فرهنگی قرار گرفته ، مکانی که با صرف کمترین هزینه مرمتی می تواند هویت شهری بندرعباس را زنده و رونق گردشگری را ارتقا دهد.

برکه های باران  و حمام گپ جزو معدود آثار تاریخی باز مانده از گذشته این شهر است که هویت معماری آن را نشان می دهد.

کاری که زیربنای آن توسط خود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان سال ها قبل با دادن مجوز برای احداث بنای چند طبقه ای در حریم تاریخی بنای یاد شده گذارده شد.

این بار موضوع بنای یک پارکینگ طبقاتی و یک مجتمع تجاری چند طبقه در حریم این حمام تاریخی است که بخش اعظم کار هم انجام شده و میراث فرهنگی هرمزگان به تماشاگر نابودی  آن است.

 با سکوت متولیان فرهنگی و عدم توجه آنها به بناهای تاریخی شهر، نسل های آینده و گردشگران دیگر ادارک مناسبی از ساختار و پیرامون حمام گپ نخواهند داشت.

حمام گپ متعلق به دوره قاجاریه بوده که تا دهه پنجاه هجری شمسی مورد استفاده قرار داشته و در هفت مهر سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۴۹۶ در فهرست، آثار ملی به ثبت رسیده است.

 عملیات پیگردی این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۷ انجام‌شده که بر اثر گذر زمان و بی توجهی مسئولان تخریب شده و به مرور به جایگاه استراحت و خواب معتادان تبدیل شده است.

گپ در گویش بندرعباس یعنی بزرگ و این حمام بزرگ ترین حمام شهر بوده که آنرا در دل زمین احداث کرده بودند تا از انتقال دما به بیرون جلوگیری کنند و دارای ۲ بخش زنانه و مردانه بود.

با اینکه ساختمانهای متعددی در کنار حمام گپ بندرعباس احداث شده ، هنوز اقدام موثری برای تخریب انها و بازسازی این بنای تاریخی صورت نگرفته است.

با بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی هرمزگان نسبت به بافت ها و بناهای تاریخی، نسبت به هویت معماری این شهر باید بیش از پیش نگران حفظ بافت ها و بناهای تاریخی باشیم تا در مدرن شدن زندگی تاریخچه ملموس هویت و معماری را از دست ندهیم.

 حفظ بناهای تاریخی، شهر بندرعباس به گونه ای فراموش شده که تمامی بناهایی که گذشته این شهر را به نمایش می گذارد در حال نابودی است و کسی نمی داند اداره کل میراث فرهنگی اصلا چرا دایر شده ،وقتی کوچکترین توجه ای به بافت های تاریخی‌ نمی شود.

رها کردن بافت ها تاریخی شهر بندرعباس را تنها به استراحتگاه مسافران تبدیل کرده ، در صورتی که می شد جذب گردشگر را با نوسازی اثار تاریخی شهری رونق بخشید.

 در خصوص برکه‌های باران که کاربری بسیار خوبی برای معرفی میراث فرهنگی و جذب گردشگر دارد اقدامات ناچیزی صورت گرفته و این برکه‌ها در نزدیکی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرعباس  به حال خود رهاشده است.

انتظار می‌رود که مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هرمزگان پاسخگوی مطالبات به‌حق مردم بندرعباس باشند و اقدامات مؤثری برای حفظ و احیای آثار تاریخی انجام دهند