لیموی هرمزگان صادر نمی شود
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 26، 1401 - 09:29


لیموی هرمزگان صادر نمی‌شود
اختصاصی دریای اندیشه؛ رئیس انجمن صنفی کشاورزان هرمزگان:   هر ساله برای فروش لیمو مشکلات افت قیمت‌ داریم یکی از علت‌هایی  آن ، این است که لیموی هرمزگان صادر نمی‌شود و نمی‌دانیم علت این ممنوعیت چیست ، قطعا نباید منع قانونی برای آن وجود داشته باشد.


علی ستاری

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه؛ هرمزگان یکی از استان‌های کشور است که در اقلیمی گرم و خشک قرار گرفته است اما با وجود این اقلیم در دل آن گنجینه‌های عظیمی نهفته است که در نوع خود بی‌نظیر و کم نظیر هستند، استان هرمزگان در حدفاصل بین مختصات جغرافیایی ۲۵ درجه و ۲۴ دقیقه تا ۲۸ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۵۳ درجه و ۴۱ دقیقه تا ۵۹ درجه و ۱۵دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده‌ است و حدود ۶۸هزار کیلومتر مربع (کمابیش اندازه کشور گرجستان) مساحت دارد که از نظر مساحت هشتمین استان کشور است نزدیکی هرمزگان به مدار راس‌السرطان و صحرای عربستان موجب شده است که هرمزگان آن‌چنان محل خوش‌ آب و هوایی به شمار نیاید اما همین استان برای خودش تقریبا یک استان چهارفصل است و در مناطق مختلف آن بسیاری از میوه‌ها و محصولات کشاورزی با شدت و ضعف‌هایی کشت به بار می‌آیند؛ 
بازارسازی و برندسازی حلقه مفقوده محصولات هرمزگانی
قطع به یقین شناخته‌شده ترین محصولات این استان برای خود مردم استان انبه، خرما، لیمو و نارنگی بوده است اما جای بسی تاسف دارد که اکثر محصولات هرمزگان با وجود کیفیت بی‌مثالی که دارند در بحث تبلیغات و برندسازی‌شان آن‌طور که باید و شاید سرمايه‌گذاری و کار نشده است و همین امر موجب می‌شود محصولات به عمل آمده در استان با وجود کیفیت خوبی که دارند حقشان در کشور ادا نشده باشد به عنوان مثال هرمزگان مرغوب‌ترین و خوشمزه‌ترین نوع نارنگی را دارد اما آیا در کشور برندسازی درستی شده است که مردم سایر کشور برند نارنگی سیاهو یا نارنگی هرمزگان را بشناسند؟ بسیار سفر کرده‌ایم آیا تا حالا شنیده‌ایم چیزی در جایی از کشور از این نوع مرکبات؟ اما در نقطه مقابل پرتقال شمال را با انواع ارقام ریز و درشتش می‌شناسیم و همه جا هم با همین اسم مورد تفقد و بررسی قرار می‌دهیم، خرمای هرمزگان به جز پیارم که هیچ‌گونه رقیبی در بازار داخلی ندارد آیا توانسته است جای خود را در بین خرمای سایر استان‌ها باز کند یا نه همواره تحت‌الشعاع خرمای بم بوده است در حالی که بیش از ۵۰ رقم خرما در استان تولید می‌شود و خبری از برندسازی درست برای آن‌ها نیست، لیموی استان هم اگر اشتباه نکنم همواره که نه کلا در یک دوران غربت به سر برده است و از زمانی که استان فارسی‌ها تبلیغات خود را برای برندسازی لیموی جهرم شروع کرده‌اند تحت تاثیر آن قرار گرفته است به طوری که حتی من هرمزگان نشین هم مطلع از این شدم که جهرم لیمو دارد اما رودان را چه کسی در کشور با لیموهایش می‌شناسد؟ 
میناب ما جشنواره انبه و گل یاسمین را برگزار می‌کند اما چه کسی این شهر را با این محصولاتش می‌شناسد، اشکال کار  ما هرمزگانی‌ها این است که بازارسازی را بلد نیستیم، بایست بدانیم که بازاریابی با بازارسازی فرق می‌کند، بازاریابی فرآیندی است که ما به بازارهای موجود دست پیدا می‌کنیم و به طور موقت می‌توانیم بخشی از یک بازار را در اختیار بگیریم که ما در این بازار فقط یک بخش هستیم و بازار است که برای ما تصمیم می‌گیرد و ممکن است در صورت سستی حتی حذف و جایگزین و رقبا آن را از دست‌مان بگیرند اما در بازارسازی این ما هستیم که تعیین‌کننده خواهیم بود و تا ما محصولی ارائه نکنیم جایگزینی نمی‌توانند برای ما ارائه کنند بنابراین حلقه مفقوده ما طبق مطالب فوق‌الذکر بازارسازی و برندسازی است و این دو مهم با یکدیگر رابطه‌ای مستقیم دارند.  
ما گردوی تویسرکان، انار ساوه، مضافتی‌بم، خربزه مشهد، پسته رفسنجان، زعفران قائنات و سیب ارومیه را می‌شناسیم چون روی نام و آوازه آن‌ها کار شده است و برند‌سازی خوبی روی آن‌ها شده است.
سال بد باغداران هرمزگانی 
شاید یکی از عجایب هرمزگان، این است که در استان ما فصل برداشت هر محصولی که می‌شود به جای اینکه کشاورزان شادمان از این امر باشند عرق نگرانی از خراب شدن بازار محصولاتشان که قصه پر غصه همه ساله آن ها است بر جبین‌شان می‌نشیند و دادشان را بلند می‌کند، اصلا امسال را باید سال بدی برای باغداران هرمزگانی مخصوصا در رودان و لیمو‌کاران بدانیم چرا که ابتدای سال زراعی‌شان که سیل و بارندگی‌های سیل‌آسا خسارات جبران‌ناپذیری را به باغات باغداران هرمزگانی زد و اشکشان را در آورد، بیماری جارو جادوگر از سوی دیگر عرصه را بر این مردمان سخت‌کوش سخت‌کرد و حال که نوبت به برداشت حاصل زحمات یک‌ساله‌شان رسیده است افت شدید قیمت محصولی باارزش داد باغداران را در آورده است در حالی که در همین بازاری که محصولات لیموی استان افت قیمت پیدا می‌کند از گوشت مرغ تا شیر آدمیزاد افزایش قیمت داشته است و این افت قیمت یعنی دخل و خرج این قشر با هم نمی‌خواند. 
رودان هرمزگان بیش از  ۹ هزار هکتار باغ تحت کشت لیمو دارد که پیش‌بینی برداشت محصول امسال بیش از ۱۱۰ هزار تن بوده است. اما حال که به فصل برداشت رسیده‌ایم قیمت این محصول از کیلویی ۳۰ هزارتومان به حدود ۷ هزارتومان رسیده است.
وضعیت بازار لیمو در هرمزگان به حدی اسفناک شده است که معاون وزیر جهاد‌کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی نیز خود را به رودان رسانده و نشستی با کشاورزان برگزار کرده است.
سفر معاون وزیر جهادکشاورزی و بیان بایدهایی که خود وزارتخانه مخاطب آن است
محمد علی نیکبخت معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی در جمع نمایندگان باغداران رودانی، اظهارداشت: تعاون روستایی برای حمایت از کشاورزان این منطقه آمادگی کامل دارد و با تامین منابع لازم برای برای خرید لیمو به منظور تنظیم بازار و حمایت از کشاورزان منطقه اقدام می‌کنیم. 
وی با اشاره به اینکه محصول لیمو ترش رودان بهترین کیفیت را در سطح کشور دارد و قابلیت بهره برداری‌های مختلف از جمله خشک کردن و انواع فرآوری را دارد، اضافه کرد: باید یک تشکل ویژه و اختصاصی برای رفع مشکل همیشگی کشاورزان در این منطقه تشکیل شود. 
رئیس سازمان تعاون روستایی کشور با بیان اینکه باید برنامه‌ای جامع برای پشتیبانی تعاون روستایی و عملیاتی شدن حمایت از محصول لیمو ترش رودان تدوین شود، عنوان کرد: بیش از ۱۲۰ هزار تن لیموترش در فصل برداشت این محصول برداشت می‌شود. 
نیکبخت با اشاره به اینکه برای رفع مشکل قیمت پایین این محصول در کوتاه مدت منابع مالی تامین می‌شود، اما فعالان و باغداران با برنامه‌ای مدون بدنبال حل اساسی مشکل باشند، اظهار کرد: صادرات بخش دیگری از مشکل لیموترش است که این موضوع نیز بطور ویژه در نشست با وزیر جهاد کشاورزی مطرح می‌شود چراکه یکی از راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضل قیمت لیمو ترش است. 
وی ساخت کارخانه آبلیمو گیری را چاره دیگر مشکل قیمت لیمو ترش این منطقه دانست و عنوان کرد: از سرمایه گذاران در این زمینه نیز حمایت لازم صورت می‌گیرد. معاون وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کوتاه مدت می‌توان با خشک کردن لیمو برای تثبیت قیمت وارد عمل شد و ضروری است این موضوع از همین امروز آغاز شود، اظهار کرد: لیمو ترش رودان باید با ایجاد یک تشکل تخصصی با سهام داری خود باغداران، همچون پسته کرمان در دنیا شناخته شده شود. 
عباس خلاده رئیس انجمن صنفی کشاورزان استان هرمزگان در گفت‌‌وگو اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: ما در بحث لیمو هر ساله این مشکلات افت قیمت‌ را داریم و علل مختلفی برای آن وجود دارد یکی از علت‌هایی که در این امر شریک است این است که این لیموی هرمزگان صادر نمی‌شود و نمی‌دانیم علت این ممنوعیت چیست چرا که قطعا نباید منع قانونی برای آن وجود داشته باشد.
وی افزود: علت دیگری که موجب می‌شود شاهد افت قیمت در محصولات باشیم این است که برداشت لیمو در رودان با لیموی میناب(هشتبندی و راونگ) همزمان آغاز می‌شود و همین امر نیز ایجاد مشکل می‌کند چنانچه هم‌اکنون قیمت از ۳۰ هزار تومان در باغ به ۷ الی ۸ هزار تومان رسیده است. 
خلاده با بیان اینکه عمده خریداران محصول لیمو‌ترش رودان جهرمی‌ها هستند، بیان‌کرد: یکی از مشکلاتی که در چندسال پیش داشتیم این بود که خریداران لیموی رودان را با کارتن و برند جهرم به فروش می‌رساندند که با پیگیری‌های مکرر از طریق مسئولین و دادستانی جلوی این کار را گرفتیم.
وی تاکید‌کرد: نبود صنایع تبدیلی در استان موجب شده است که خریداران و دلال‌ها تعیین کننده نهایی برای قیمت لیمو باشند.