لزوم مساعدت دولت برای تجهیز اتش نشانی میناب
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 04:41


به گزارش روزنامه دریای اندیشه،حبیب الله سهرابی شهردار میناب در گفت‌‌وگو اختصاصی با روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: میناب مرکز ثقل شرق استان است و شهرستان‌های حوزه شرقی  به نوعی از میناب جدا شده‌اند اما با این وجود هنوز هم بسیاری از نیازهایشان را با مراجعه به میناب برطرف می‌کنند. مانند رفع نیازی که مردم شرق استان به واسطه مرکزیت تجاری بودن  میناب انجام می‌دهند چنانچه به همین منظور روزانه 10 الی 12 هزار نفر به شهرستان می‌آیند و روزهای پنجشنبه که ما پنجشنبه بازار میناب را داریم جمعیت شناور شهرستان به 15هزار نفر هم می‌رسد و خود شهر میناب نیز حدود 80 هزار نفر جمعیت دارد که همه این‌ها نیاز به خدمات دارند که این خدمات بر روی دوش شهرداری قرار می‌گیرد.

 گفتگوی اختصاصی:
مرتضی سلیمانی / علی ستاری / امیرحسین حیدری

کدهای درآمدی شهرداری میناب را فعال کرده‌ایم
شهر میناب از لحاظ آیینی، مذهبی، فرهنگی به نوعی در شرق استان مرکزیت دارد.  شهرداری میناب یکی از شهرداری‌های دارای قدمت تاریخی استان هرمزگان است اما یک‌سری عقب‌ماندگی‌ها در این شهر وجود دارد از این رو ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم جایگاه و درجه شهرداری میناب را ارتقا دهیم. برای ارتقای جایگاه شهرداری چند آیتم وجود دارد که بایست مورد توجه قرار دهیم. اول در بحث بودجه، اعتبارات و درآمدهای پایدار است، بودجه شهرداری میناب  در سال ۱۴۰۰  حدود ۶۰ میلیارد تومان بود اما با پافشاری ما و همراهی شورای شهر موفق شدیم این بودجه را برای سال ۱۴۰۱ به ۱۵۰ میلیارد تومان در قانون بودجه ارتقا دهیم و بسیاری از کدهای درآمدی شهرداری میناب را فعال کردیم. چنانچه در فروردین ماه سالجاری  رشد ۲برابری در اردیبهشت‌ماه رشد ۳برابری  و در خرداد ماه رشد  ۴برابری نسبت به مشابه سال گذشته را ثبت کردیم.
درجه بندی شهرداری میناب آخرین بار در سال 91 تغییر پیدا کرده است، امسال برنامه داریم که 25 درصد از بودجه مورد نیاز شهرداری میناب را از طریق فعالیت‌های خودمان و با فعال کردن کدهای درآمدی بدون اتکا به مالیات بر ارزش افزوده تامین کنیم. از این رو برای سال آینده برنامه‌ریزی‌مان برای افزایش این سهم درآمدی 50 درصد است و برای دست‌یابی به این مورد لیست کدهای درآمدی شهرداری را از کلی‌گویی خارج کرده و جزئی کرده‌ایم و در بحث ساخت‌وسازها هم کار را با تعامل و توافق با مردم پیش می‌بریم و با قرار دادن تخفیفات یا قسط بندی و همراهی با مردم آن‌ها را ترغیب می‌کنیم که ساخت‌و سازهای خود را انجام دهند. 
اگر بتوانیم کدهای درآمدی و درآمدهای پایدار را برای شهرداری میناب افزایش دهیم در جهت ارتقا درجه شهرداری وارد آیتم‌های بعدی خواهیم شد که جمعیت است و با توجه به تراکم جمعیتی بالای میناب در این حوزه مشکلی نداریم. 

آتش‌نشانی میناب امکانات کافی برای مقابله با بحران را ندارد
میناب روستاهای زیادی دارد و بخشی از بار خدماتی این روستاها بر روی دوش شهرداری است. بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف میناب امکاناتی همچون آتش‌نشانی ندارند که در این حوزه نیز شهرداری باید خدمات دهد. بنابراین یکی از مشکلات ما در بحث  آتش‌نشانی است چرا که این واحد باید به روستاها نیز خدمات ارائه دهد و ما کلا یک واحد  و 6 دستگاه خودروی آتش‌نشانی داریم که چند تا از آن‌ها خراب هستند از این رو اگر خدای ناکرده اتفاقی در میناب رخ دهد به هیچ‌عنوان امکانات ما جوابگو نخواهد بود. به همین منظور انتظار داریم که یا برای راه‌اندازی و تجهیز مرکز شماره دو آتش‌نشانی میناب، مساعدت شود و یا اینکه حداقل شهرهای اطراف مانند تیرور، کرگان، زهوکی و مراکز جمعیتی روستایی به ماشین‌آلات آتش‌نشانی تجهیز شوند در بحث غواصی و غریق نجات هم شهرداری میناب ۵ نیروی غواص دارد که به کل شهرستان‌های شرق هرمزگان،میناب، سیریک، جاسک و بشاگرد خدمات رسانی می‌کند.

احداث دهکده ورزشی در میناب
بسیاری از مسئولان سه شنبه‌ها را برای ملاقات‌های مردمی در نظر گرفته‌اند اما دیدارهای مردمی ما در شهرداری میناب همه روزه انجام می‌شود و از این طریق سرعت کارها را با افزایش تعامل با مردم بیشتر کرده‌ایم. در حوزه ورزش هم توجه ویژه ای داریم، چنانچه طراحی یک دهکده ورزشی به مساحت ۱۲ هکتار را آغاز کرده‌ایم و بودجه هم برای آن در نظر گرفته‌ایم تا کار پیش برود. ساماندهی زمین‌های ورزشی قدیمی میناب نیز با تخصیص یک میلیارد تومان اعتبار در حال اجرا است و بدون کمک و مشارکت ارشاد ساخت پلاتو را در دستور کار قرار دادیم و یک پروژه مربوط به فرهنگ و ارشاد هم که بازسازی یکی از ساختمان‌های فرهنگ و ارشاد در میناب است به صورت مشارکتی در حال انجام است.
در بحث برنامه‌ریزی و خدمت به مردم به هیچ عنوان نگاه‌مان به این شکل نیست که توپ را در زمین سایر دستگاه‌ها بیاندازیم و منتظر باشیم آن‌ها پای کار بیایند بلکه در هر حوزه‌ای که برای مردم مفید باشد ورود کرده‌ایم به طوری‌که فقط برای بحث روشنایی معابر بیش از یک میلیارد تومان هزینه صرف کرده‌ایم.

۸۳ درصد محلات شهر میناب خاکی است 
یکی از کارهایی که به صورت اولویت‌دار در شهر میناب آغاز کرده‌ایم بحث آسفالت محلات بوده است و موفق شده‌ایم تاکنون بیش از ۱۰۰هزار متر آسفالت انجام دهیم و تلاشمان بر این است که حجم آسفالت معابر را تا هفته دولت به ۱۵۰هزار متر نیز برسانیم. شرایط آب و هوایی موجب شده است در این ایام کار با سرعت پایین‌تری پیش برود اما به هر صورت هم‌اکنون آسفالت ۷ محله در میناب که عمدتا هم از محلات کم برخوردار بوده است انجام شده است. در موضوع آسفالت معابر با وجود تنگناهایی که وجود داشت ابتدا به سراغ محلات کم‌برخوردار رفتیم و کار را پیش بردیم که منجر به رضایت و استقبال مردم شده است و هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ بهداشتی جلوه خاصی به محلات بخشیده است. در برخی مناطق همچون مسکن مهر نیز آسفالت معابر با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی انجام می گیرد.
میناب حدود ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد 
شهردار میناب در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بافت فرسوده شهر میناب با بیان اینکه میناب ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد گفت: فکر می‌کنیم حجم بافت فرسوده مینای بالای ۵۰۰ هکتار است که جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر در خود جا داده است و خدا نکند مشکلی پیش بیاید. چرا که اگر مشکلی پیش بیاید با توجه به امکانات و شرایط موجود، امداد رسانی بسیار سخت خواهد بود. از این رو کارهایی را در بافت فرسوده میناب آغاز کرده‌ایم و بیش از ۱۵هزار متر بتن‌ریزی در این محلات انجام داده‌ایم. در برخی مناطق هم پله‌هایی جهت سهولت عبور و مرور مردم ایجاد کرده‌ایم و در برنامه هم داریم حتی نرده‌هایی در معابر صعب‌العبور ایجاد کنیم تا مردم به کمک آن‌ها تردد کنند. 
وی در رابطه با بحث مالکیت بافت فرسوده میناب نیز تصریح‌کرد: محله نظری میناب یکی از محلات کم برخوردار میناب بود که زمین‌هایشان متعلق به سازمان اوقاف بود که با هماهنگی‌ها و تعاملاتی که با اوقاف انجام شد این زمین‌ها برای مردم سند دار شدند به طوری که تا زمانی که مردم خودشان بر این خانه‌ها نشسته‌اند منزل مال خودشان است اما اگر بخواهند آن را بفروشند باید حق اوقاف را نیز بپردازند . 
شهردار میناب بیان کرد: کل شهر میناب ۱۷ کیلومتر طول دارد و کل این شهر را یک شهرداری اداره می‌کند که اگر بتوانیم ارتقای درجه شهرداری را محقق کنیم ۲ ناحیه به شهرداری اضافه خواهد شد و بسیاری از واحدها مانند آتش‌نشانی به سازمان ارتقا پیدا خواهند کرد که منجر به افزایش سطح خدمات می‌شود چرا که ما تا قبل از این در بحث آرامستان حتی سردخانه هم نداشتیم و جدیدا یک سردخانه با ۵۰۰ میلیون تومان هزینه احداث و نصب کرده ایم.
فضای سبز شهری میناب با کاشت انواع انبه و گل یاسمین متحول خواهد شد 
وی همچنین از تحول در سیستم آبیاری فضای سبز، کاشت درختان بومی در سطح شهر به ویژه انبه و گل یاسمین و  برگزاری جشنواره انبه و گل یاسمین به عنوان برنامه آتی خود نامبرد و ابرازداشت:  در نظر داریم حدود هزار اصله نهال انبه و هزار  گل یاسیمین در سطح بلوارها کاشته شود و پارک ملت را با کمی اصلاحات به محل کشت انواع نژادهای انبه با شناسنامه تبدیل کنیم. در این راستا تفاهم نامه ای نیز با دانشکده کشاورزی بسته‌ایم که برنامه ریزی و نظارت بر روی این کشت‌ها  با دانشگاه باش…
۸۳ درصد محلات شهر میناب خاکی بود
یکی از کارهایی که به صورت اولویت‌دار در شهر میناب آغاز کرده‌ایم بحث آسفالت محلات بوده است و موفق شده‌ایم تاکنون بیش از ۱۰۰هزار متر آسفالت انجام دهیم و تلاشمان بر این است که حجم آسفالت معابر را تا هفته دولت به ۱۵۰هزار متر نیز برسانیم چون ه۳ درصد از محلات شهر میناب خاکی بوده است. شرایط آب و هوایی موجب شده است در این ایام کار با سرعت پایین‌تری پیش برود اما به هر صورت هم‌اکنون آسفالت ۷ محله در میناب که عمدتا هم از محلات کم برخوردار بوده است انجام شده است. در موضوع آسفالت معابر با وجود تنگناهایی که وجود داشت ابتدا به سراغ محلات کم‌برخوردار رفتیم و کار را پیش بردیم که منجر به رضایت و استقبال مردم شده است و هم از لحاظ بصری و هم از لحاظ بهداشتی جلوه خاصی به محلات بخشیده است. در برخی مناطق همچون مسکن مهر نیز آسفالت معابر با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی انجام می گیرد .
میناب حدود ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد 
هرچند میناب ۳۶۰ هکتار بافت فرسوده مصوب دارد اما فکر می‌کنیم حجم بافت فرسوده میناب بالای ۵۰۰ هکتار است که جمعیتی حدود ۲۵ هزار نفر در خود جا داده است و خدا نکند مشکلی پیش بیاید. چرا که اگر مشکلی پیش بیاید با توجه به امکانات و شرایط موجود، امداد رسانی بسیار سخت خواهد بود. از این رو کارهایی را در بافت فرسوده میناب آغاز کرده‌ایم و بیش از ۱۵هزار متر بتن‌ریزی در این محلات انجام داده‌ایم. در برخی مناطق هم پله‌هایی جهت سهولت عبور و مرور مردم ایجاد کرده‌ایم و در برنامه هم داریم حتی نرده‌هایی در معابر صعب‌العبور ایجاد کنیم تا مردم به کمک آن‌ها تردد کنند. 
محله نظری میناب یکی از محلات کم برخوردار میناب بود که زمین‌هایشان متعلق به سازمان اوقاف است که با هماهنگی‌ها و تعاملاتی که با اوقاف انجام شد این زمین‌ها برای مردم سند دار شدند به طوری که تا زمانی که مردم خودشان بر این خانه‌ها نشسته‌اند منزل مال خودشان است اما اگر بخواهند آن را بفروشند باید حق اوقاف را نیز بپردازند . 
کل شهر میناب ۱۷ کیلومتر طول دارد و کل این شهر را یک شهرداری اداره می‌کند که اگر بتوانیم ارتقای درجه شهرداری را محقق کنیم ۲ ناحیه به شهرداری اضافه خواهد شد و بسیاری از واحدها مانند آتش‌نشانی به سازمان ارتقا پیدا خواهند کرد که منجر به افزایش سطح خدمات می‌شود چرا که ما تا قبل از این در بحث آرامستان حتی سردخانه هم نداشتیم و جدیدا یک سردخانه با ۵۰۰ میلیون تومان هزینه احداث و نصب کرده ایم.

فضای سبز شهری میناب با کاشت انواع انبه و گل یاسمین متحول خواهد شد 
تحول در سیستم آبیاری فضای سبز، کاشت درختان بومی در سطح شهر به ویژه انبه و گل یاسمین و  برگزاری جشنواره انبه و گل یاسمین هم در دستورکار است و در نظر داریم حدود هزار اصله نهال انبه و هزار  گل یاسیمین در سطح بلوارها کاشته شود و پارک ملت را با کمی اصلاحات به محل کشت انواع نژادهای انبه با شناسنامه تبدیل کنیم. در این راستا تفاهم نامه ای نیز با دانشکده کشاورزی بسته‌ایم که برنامه ریزی و نظارت بر روی این کشت‌ها  با دانشگاه باشد و گلخانه مشترک نیز در این راستا راه اندازی کنیم.
تعمیر و  راه‌اندازی کارخانه آسفالت میناب، استفاده از شرکت‌های خصوصی برای افزایش سطح خدمات شهری، راه‌اندازی مرکز نگهداری از سگ‌های بلاصاحب، تلاش برای اصلاح ورودی‌های شهر میناب و تلاش برای نصب دوربین‌های دیجیتال در شهر (۳۰ دوربین کنترل سرعت) و کاهش سرعت‌گیرها و راه‌اندازی مرکز مانیتورینگ کنترل خیابان‌ها را دیگر برنامه‌های انجام شده یا در حال انجام مدیریت شهری میناب است.

پنجشنبه بازار میناب ساماندهی می‌شود 
ما در میناب یک گروه دستفروش بومی مینابی داریم و یک گروه دستفروش دیگر داریم که پنج شنبه‌ها از سایر نقاط شرق استان به میناب می‌آیند. میناب دستفروشان بسیاری دارد که جزو ذات شهر محسوب می‌شوند و در خیابان‌های شهر مستقر می‌شوند و ما هم بنای تعامل با آن‌ها داریم چرا که به هر صورت بحث معیشت مردم نیز مطرح است، حدود 70درصد جمعیت دستفروشان میناب روستایی هستند. بر همین مبنا برای اینکه بتوانیم این برند تاریخی و اقتصادی میناب را حفظ کنیم طرح ساماندهی پنج‌شنبه بازار میناب را آغاز کرده‌ایم و با استفاده از متخصصان معماری یک طراحی خلاقانه مسقف همراه حفظ ساختار بومی ارائه شده است و در فاصله‌ای مشرف به پنجشنبه بازار نیز بازار دام با حدود یک هکتار مساحت در حال طراحی است  تا یک مکان مناسب و ماندگار برای پنجشنبه بازار میناب آماده شود.

طرح ساماندهی سیلاب میناب یک ابرپروژه به حساب می آید
ابر پروژه شهرداری میناب طرح ساماندهی و مدیریت سیلاب‌ در این شهر است که خوشبختانه بودجه خوبی هم برای آن در نظرگرفته شده است که۲۰ میلیارد تومان را استانداری تقبل کرده‌ است و ۱۳ میلیارد تومان هم ما بودجه گذاشته‌ایم تا با اعتباری بالغ بر ۳۳ میلیارد تومان این پروژه وارد فاز اجرایی شود. چرا که  از محله  ۹۵دستگاه تا پشته ۲۵ دهنه پل وجود دارد اما در سوی دیگر شهر یعنی از پنجشنبه‌بازار تا شیخ آباد یک عدد پل هم وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که هنگام بارندگی و سیلاب  آب در خانه‌های مردم سرگردان باشد. به همین منظور در طرح مدیریت سیلاب شهر میناب پل‌های جدید احداث خواهد شد  و جاهایی که لازم است معابر عریض  خواهد شد و لایروبی دره سوراغ میناب را نیز شروع کردیم که طول آن ۲کیلومتر است و با اتمام این طرح از محله ۹۵دستگاه تا زهوکی، شهرک المهدی،  مسکن مهر و محله محبوبی از این خدمات بهره‌مند خواهند شد. 

  میناب نیاز به یک جاده کمربندی دارد
شهر میناب ۱۷کیلومتر اصطلاحا جاده کمربندی دارد که داخل شهر است و اداره راه و شهرسازی هیچ کمکی به ما نمی‌کند. در حالی که با توجه به طرح توسعه سواحل مکران و ترانزیتی بودن مسیر در کرویدور شرق به غرب روزانه تریلی‌ها و نفت‌کش‌های بسیاری از آن تردد می‌کنند که لازم است در این امر حمایت جدی انجام شود تا جاده کمربندی میناب راه بیفتد و گره ترافیکی میناب باز شود. در بحث پل سوم میناب هم که مطالبه وجود دارد این امر از توان شهرداری خارج است اما به صورت موقت اگر بتوانیم یک آبنما در  بستر رودخانه هم بزنیم تا زمانی که پل سومی احداث شود می‌تواند حجم ترافیک را کاهش دهد چرا که احداث پل جدید نیاز به عزمی ملی دارد و با بودجه‌های شهرداری امکان پذیر نیست، اما برای حل مشکل ترافیک برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت داریم که اصلاح تقاطع‌ها و اجرای طرح کمربندی میناب از جمله آن‌ها است.
تفاهم‌نامه‌ای هم با دانشگاه پیام نور استان امضا شده است تا ویژه برنامه‌ای تحت عنوان میناب در گذر زمان را برگزار کنیم و در بحث راه اندازی مرکز اسناد و موزه مردم شناسی میناب نیز در دستور کار است.