معاون اول رئیس جمهور مطرح کرد ؛
  • سیاسی

  • مهر 08، 1399 - 09:53


دپوی ۸ میلیون تن کالا در انبارهای بنادر و گمرکات کشور
نشست مشترک سازمان های گمرک بنادر و دریانوردی ، سازمان صمت ، بانک مرکزی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
به گزارش دریای اندیشه؛در این جلسه وزرای راه و شهرسازی ، جهاد کشاورزی ، سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت ، رئیس کل بانک مرکزی، استاندار هرمزگان و رئیس سازمان بنادی و دریانوردی نیز حضور داشتند. مهمترین برنامه های سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان ؛ افتتاح مرحله دوم فولاد سازی شرکت فولاد کاوه و بیمارستان فوق تخصصی شریعتی بندرعباس، بازدید از بندر و گمرک شهید رجایی و شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی از مهمترین برنامه های سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهوری به هرمزگان است.
آشنایی با مجمتع بندری شهید رجایی
مجتمع بندری شهید رجایی در23کیلومتری غرب بندرعباس به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری با ظرفیت سالانه 100 میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم‌ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی 58 درصد عملیات کالاهای غیرنفتی ، 43 درصد عملیات جا به جایی فرآورده‌های نفتی و 85 درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را برعهده دارد. از 71 بندرتجاری و صیادی هرمزگان 32 بندر آن ازجمله شهید رجایی ، شهید باهنر ، شهید ذاکری قشم کاوه، شهید حقانی، بندرلنگه، سیریک، کلاهی، کریان، تیاب، جاسک، چارک، آفتاب، قشم و جوادالائمه با داشتن گمرک فعال است.
معاون اول رئیس جمهور : هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مردم شود.
به گزارش دریای اندیشه ؛ معاون اول رئیس جمهور در نشست مشترک وزارتخانه های صمت و جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر و دریا نوردی که در اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برگزار شد‌ با اشاره به گزارش رئیس کل گمرک مبنی بر باقی مانده 8 میلیون تن کالا در بنادر کشور، بر ضرورت مشخص شدن دلایل اصلی ماندگاری این کالاها در انبار گمرکات تاکید کرد و اظهار داشت: گمرک محلی برای انبار و نگهداری کالا نیست و باید مقرراتی وضع شود تا هزینه انبارداری کالاهایی که بیش از مدت متعارف در گمرک باقی می مانند، برای صاحب کالا مقرون به صرفه نباشد و او را ملزم به تخلیه کالای خود از بنادر کند.
شایان ذکر است ؛ برخی موارد مربوط به کالاهایی است که منشا ارز پرداختی آن هنوز برای بانک مرکزی مشخص نشده است که لازم است برای حل مشکل مربوط به این کالاها و به خصوص کالاهای ضروری و اساسی و مواد اولیه کارخانه ها تصمیمات لازم اتخاذ کنیم.
دکتر اسحاق جهانگیری بیان داشت : دولت دو موضوع را بعنوان خط قرمز تلقی می کند. بنابراین نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.
دکتر جهانگیری تاکید کرد : هیچکس حق ندارد به بهانه اجرای مقررات مانع از ترخیص کالاهای اساسی مورد نیاز مردم شود.
این مسئول با اشاره به اینکه‌ همه ما مسئولیت هایی را برعهده‌ داریم در ادامه سخنان خود افزود: همه ما مسئولیت داریم که در راستای حل مشکلات مردم تلاش کنیم و اگر در شرایط عادی برخی فرآیندها ظرف یک ماه انجام می شد، امروز که در شرایط محدوديت ارزی و فشارهای متعدد هستیم، این کارها باید در مدت یک هفته به انجام برسد.
در این جلسه مقرر شد کالاهای اساسی در کوتاهترین زمان ممکن و با شیوه نامه ای که وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان بنادر به زودی توافق و اعلام می کنند، از گمرکات ترخیص و در اختیار مردم قرار گیرد.
همچنین در این جلسه مقرر گردید ؛ اگر وارد کننده و صاحب کالا خودش ارز مورد نیاز را تامین کند، در اسرع وقت امکان ترخیص کالا از گمرکات برای او فراهم شود.
معاون اول رئیس جمهور با انتقاد از محافظه کاری بیش از حد برخی مدیران خاطر نشان کرد : ‌مدیران باید با اتخاذ تصمیمات راهگشا در جهت رفع مشکلات کشور و مردم تلاش کنند و در شرایطی که مردم به واسطه تحریم و شیوع کرونا تحت فشار هستند، نباید ترس از بازخواست دستگاه‌های نظارتی باعث شود در حل مشکلات مردم کوتاهی و سستی کنند.

رئیس کل گمرک ایران : گمرک شهید رجایی ، امانتدار کالاهای گمرکی در این منطقه است.
مهدی میر اشرفی در جریان بازدید جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری از بندرشهید رجایی و بررسی آخرین وضعیت موجودی انبارها و میزان واردات و صادرات کالا در گمرک این بندر اظهارداشت: اکنون ۲ کشتی روغن در گمرک شهید رجایی در انتظار تخلیه است.
میراشرفی عنوان کرد : بخشی از این کالاها مربوط به بخش خصوصی و وارد کنندگان و بخشی دیگر نیز مواد اولیه و مصرفی در این گمرک نگهداری می‌شود که با توجه به محدودیت فضای نگهداری انتظار می‌رود صاحبان کالاها نسبت به سرعت بخشی و انتقال کالاهای خود اقدام کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: سازمان جهانی گمرک استانداردهایی را تعریف کرده که طبق آنها مدیریت یکپارچه و هماهنگ مرزی تعریف شود و برخی خروجی و عایدی آن به تاجر و کل جامعه می‌رسد.
رئیس کل گمرک ایران اذعان داشت : پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در دنیا هر زمان صحبت از مدیریت یکپارچه و واحد مرزی می‌شود بیشتر افکار به سمتی می‌رود که بیشتر بحث عاملیت در کارهای مدیریت واجد اجیاد شود.
میر اشرفی بیان داشت : اما چیزی که دنیا به آن اعتقاد دارد بحث مدیریت اطلاعاتی است که زنجیره تامین در حال تولید و مبادله است به این نحو که خصوصا پس از ۱۱ سپتامبر به گمرکات دنیا توصیه می‌شود اینکه اطلاعات محموله‌ها را پیش از حمل از کشور میدا داشت باشید.
بنا به اظهارات میر اشرفی ؛ در بنادر نسل پنجم شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی در همان بنادر به فعالیت می‌پردازند و نیازی نیست که دیگر یک گرم مواد اولیه به کشور وارد شود و کالا پس از تولید یا به کشور وارد و یا صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: طبق قوانین داخلی ما به استناد قوانین متقن و صریحی، مدیریت واحد سازمان‌هایی که در بحث تجارت دخیل هستند به گمرک واگذار کند.
در ادامه گزارش ؛ بیمارستان تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی رسما افتتاح شد.
بیمارستان تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت و جمعی از مسئولان کشوری و استانی رسما افتتاح شد.
این بیمارستان با ظرفیت 130 تخت بستری در زمینی به مساحت 10 هزار و 660 مترمربع احداث شده است. اعتبار این پروژه بزرگ حوزه سلامت استان هرمزگان 130 میلیارد تومان بوده است.
در این واحد بیمارستانی اورژانس، 5 اتاق عمل مجهز، بخش زایمان، بخش مراقبت پس از زایمان، بخش مادران پرخطر، (آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو)، بخش نوزادان، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش زنان، بخش بستری و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی از مهمترین بخش های این بیمارستان دانشگاهی در بندرعباس است.