مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان مطرح کرد: سهم 18 میلیارد تومانی هرمزگان از پاداش مدیریت مصرف برق کشور در خرداد ماه
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 07، 1402 - 06:14


سهیلا دهقانی-

به گزارش اختصاصی دریای اندیشه، مهندس محمد کریمی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان در نشست خبری با اهالی رسانه که در سالن اجتماعات این شرکت برگزار گردید با تاکید بر ضرورت انطباق میزان مصرف برق با تولید در استان هرمزگان، تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند یک همکاری جمعی، عمومی و کلی در همه بخش ها با مجموعه صنعت برق است چراکه در صورت دور شدن از این هدف، ایجاد مخاطرات در پایداری شبکه و خاموشی ها دور از احتمال نیست.
وی بیان کرد: تمام تلاش خدمتگزاران صنعت برق تابستان بدون خاموشی است و این اتفاق با توجه به ظرفیت های صرفه جویی برق در استان قابل دستیابی خواهد بود همانگونه که در سال پیش به این هدف دست یافتیم.
کریمی با اشاره به اینکه مردم باید با نحوه مشارکت و راه های مدیریت مصرف آشنا شوند؛ اضافه کرد:  آشنایی با تعرفه های برق، شناخت انواع کنتورها، آشنایی با نحوه محاسبه قبض، شناخت راهکارهای مدیریت مصرف برق  و آشنایی با ساعات تعرفه از مواردیست که مشترک در صورت آگاهی از آن می تواند در کمک به اقتصاد خانواده و اقتصاد برق هوشمندانه تر نقش آفرینی کند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان اظهار کرد: راهکارهای متعدد مدیریت مصرف برق در بانک اطلاعاتی برق من و سایت شرکت توزیع برق موجود است که در صورت آگاهی و تسلط مشترکین می تواند کمک کننده باشد.
وی با اشاره به اینکه با صرفه جویی در بخش خانگی، این برق به سمت تولید منتقل میشود افزود: این اتفاق رونق اشتغال در کشور را رقم خواهد زد
کریمی با بیان اینکه ما 200 تا 300 ساعت در سال که مقارن با ساعات اوج مصرف برق در تابستان هستند؛ نیاز به مدیریت مصرف دقیق  برق داریم، ادامه داد: اختصاص یک هزینه سنگین برای تولید و احداث نیروگاه صرفا برای این ایام کوتاه منطقی نیست و در صورت مشارکت مردم بدون نیاز به این اقدام می توان این ایام را بدون مشکل و هزینه سازی سپری کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان از عواقب ساخت و گسترش نیروگاه های برق به افزایش آلایندگی و تخریب محیط زیست، از دست دادن منابع فسیلی و صرف هزینه های گزاف اشاره کرد و افزود: تنها با مدیریت مصرف برق و کنترل نیازهای افسار گسیخته در مصرف  می توان لزوم ساخت نیروگاه را از بین برد و این پیامدها را کنترل کرد.
وی به مخاطرات عدم مدیریت مصرف برق اشاره و در این راستا اضافه کرد: قطعی برق، نوسانات ولتاژ، آسیب دیدن وسایل برقی مشترکین و به دنبال آن مختل شدن کارها و از دست دادن رفاه از جمله این موارد است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان با بیان فرصت های استفاده از انرژی های تجدید پذیر در کشور تصریح کرد: وزارت نیرو در راستای افزایش ساخت نیروگاه های خورشیدی شرایط خرید تضمینی 20 ساله برق تولیدی توسط این پنل ها را تعیین کرده است که بازگشت سرمایه در 3 و 4 سال اول انجام خواهد شد.
وی با اعلام این خبر که استان هرمزگان جز منطقه یک گرمسیری قرار دارد، ادامه داد: ما در نه ماه از سال از تعرفه های برق ارزان استفاده کرده و فقط سه ماه با تعرفه مشابه سایر مناطق کشور هزینه گرداخت خواهیم کرد.
کریمی پاداش مصرفی مشترکین خانگی در سال گذشته را حدود 100 میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: در سال گذشته 4و نیم درصد صرفه جویی در کشور نسبت به سال 1400 تحقق یافت که امید داریم با توجه به تنوع و افزایش پاداش ها این درصد در استان ما، در سال جاری به  10 درصد برسد و در همین راستا این رقم درصد به عنوان هدف مجموعه توزیع برق تعیین شد.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان، اجرای طرح سراسری پاداش صرفه جویی از ابتداد خرداد تا پایان شهریور ماه و اجرای قانون افزایش پلکانی تعرفه برای مشترکان پر مصرف را دو برنامه این شرکت برای سال جاری اعلام و بیان کرد: تبلیغات سراسری سطح استان با عنوان با مصرف هوشمندانه قبض برق رایگان داشته باش و تا 20 برابر تعرفه برق پاداش بگیر  از جمله اقدامات ما در راستای اجرایی کردن این برنامه ها است.
وی اظهار کرد: اگر هر مشترک خانگی نسبت به مصرف سال گذشته مصرف خود را تا کمتر از نصف الگوی مدیریت مصرف کاهش دهد به ازای هر کیلو وات صرفه جویی 2 هزار تومان پاداش دریافت خواهد کرد که این مقدار برای صرفه جویی زیر سقف الگو نیز به ازای هر کیلو وات هزار پانصد تومان مشمول پاداش خواهد بود.
کریمی افزود از پاداش های اعمالی در سال جدید نیز میتوان از در نظر گرفتن پاداش برای مشترکین با مصرف بالای الگو که نسبت به سال گذشته صرفه جویی داشته باشند، نام برد که ساز و کار آن به صورت پاداش هزار تومانی یک و نیم برابر الگوی مصرف و پاداش پانصد برای دو برابر الگوی مصرف خواهد بود که با این تفاسیر تقریبا تمامی مشترکین مشمول پاداش خواهند شد .
وی پاداش مدیریت مصرف و حذف یک کولر را تا یک میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: این مبلغ با مدیریت مصرف دو کولر گازی تا یک و نیم میلیون تومان هم قابل افزایش است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان از اعطای پاداش  18میلیاردی به مشترکان برق خانگی در خرداد ماه سال جاری خبر داد و افزود: این میزان پاداش از میان 262 هزار و 239 قبض صادر شده به مشترکان مشمول پاداش مدیریت مصرف برق پرداخت شد.
وی شهرهای منطقه شرق استان را صدر نشین استقبال  از طرح های مدیریت مصرف برق کعرفی و افزود: منطقه غرب استان به نسبت سایر مناطق استقبال کمتری داشته اند.
کریمی با بیان آمار خبر از تحقق هدف کاهش سرانه 10 درصدی برق در خرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته داد و تصریح کرد: از مشترکان خانگی برای همکاری در تحقق این تکلیف ملی کمال تشکر را داریم و انتظار داریم که در ماه های تیر و مرداد نیز نهایت همکاری را داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان به سهمیه مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به صورت تفکیک پنجاه درصدی اشاره کرد و اظهار داشت: پنجاه درصد از مصارف از ساعت 11 الی 16 و پنجاه درصد دیگر نیز از ساعت 13 الی 18 مدیریت مصرف خواهند شد و مشترکین بخش کشاورزی که این الگو را رعایت کنند در باقی ساعات شبانه روز از برق رایگان برخوردار خواهند بود که متاسفانه مشارکت این بخش در خردادماه ضعیف ارزیابی شد.
وی  برنامه مدیریت مصرف برق تمام دستگاه های اداری و دولتی که دارای تعرفه عمومی هستند را به صورت اعمال صرفه جویی 30 درصدی در ساعات اداری  به نسبت پایه مصرف سال 1400 عنوان کرد و ادامه داد: این صرفه جویی در ساعات غیر اداری باید 60 درصد به نسبت همان پایه اتفاق بیفتد.
کریمی افزود: این برنامه ها  به صورت روزانه از طریق مرکز پایش شرکت توزیع برق کنترل خواهد شد و در صورت عدم همکاری دستگاه ها تذکرات لازم به آنها اعلام خواهد گردید و در صورت تکرار مجدد نسبت به قطع انشعاب ادارات متخلف و ارائه گزارش به دستگاه های نظارتی اقدام خواهد شد.
وی سهمیه شهرک های صنعتی در مدیریت مصرف را مانند سال گذشته به صورت خاموشی یک روز در هفته بین ساعات 11 الی 23 اعلام و اضافه کرد: در این حوزه هماهنگی های لازم با شهرک های صنعتی انجام گردیده است و صنایع بزرگ نیز در حوزه برق منطقه ای قرار دارند.
کریمی در حوزه روشنایی معابر اظهار کرد:  باید 50 درصد این روشنایی در مناطق شهری و روستایی مدیریت مصرف شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با الزام استفاده دستگاه های دولتی از پنل های خورشیدی جهت تامین برق مصرفی خود، خاطرنشان کرد: این تکلیف دولتی در برنامه ششم توسعه با عنوان تامین 20 درصدی برق هر اداره توسط خود آن از طریق انرژی های تجدید پذیر تعیین و ابلاغ شده است که متاسفانه به صورت کامل رعایت نشده است.