مدیریت یعنی علاج واقعه قبل از وقوع
  • اجتماعی

  • آذر 09، 1400 - 05:18


به گزارش دریای اندیشه ؛شهر زیبا و دارای قدمت فین؛ در هفته های گذشته ۲ زلزله عظیم را تجربه کرد زلزله هایی که پس لرزه هایش هنوز هم تن خسته و ویران این شهر را می لرزاند، زمین لرزه قوی فین الحمدالله و المنه تلفات جانی بسیار پایینی داشت اما بیش از ۳هزار منزل مسکونی تخریب شد و مردم این منطقه عملا سرپناه خود را از دست دادند؛ با این حال حضور سریع نیروهای جهادی و مسئولین امر از مهدی دوستی استاندار هرمزگان تا دستور رئیس جمهور و حضور دکتر مخبر معاون اول ریاست جمهوری و چندتن از وزرا در همان شب اول زلزله در نوع خود بی نظیر و مایه امیدواری بود.

با وجود نارضایتی هایی که در نحوه خدمات دهی و توزیع چادر به مردم وجود داشت ساخت منازل مردم زلزله زده فین از همان یکی، دو روز ابتدایی آغاز شد؛ دوم آذرماه نیز اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در سفری به فین قول تحویل ۲هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی تا شب عید را به مردم فین داده است.

خداوند را هزاران مرتبه شاکریم که این زمین لرزه وحشتناکتلفات جانی بالایی نداشت اما چند فین دیگر در استان هرمزگان وجود دارد که ممکن است با یک زمین لرزه خسارت ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن معنوی امام جمعه شهر فین در گفتگویی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه می گوید: فین پیش از زمین لرزه ۶.۴ ریشتری هم مانند یک منطقه زلزله زده بود، کلیه خانه های مردم فرسوده بودند، امکانات کافی در آن وجود نداشت، جاده مناسبی در فین وجود ندارد و فقر و بیکاری در این منطقه در اوج خود قرار دارد؛ فین از حیث استضعاف و محرومیت قبل از زمین لرزه هم به مانند مناطق زلزله زده است.

زلزله فین می تواند زنگ خطری برای مدیریت عالی استان باشد؛ وضعیت بافت های فرسوده و روستاها در هرمزگان مناسب نیست و زلزله هایی از این قبیل می تواند هرمزگان را با فاجعه ای استانی روبرو کند.

مسئولین محترم اسمع و افهم که تلفات جانی پایین این زلزله فقط لطف خداوند متعال بوده است؛ اگر این زلزله به جای روز در ساعاتی از شب یا بعد از نیمه شب رخ می داد حتی تصور تلفات آن هم وحشتناک بود و ما هرمزگانی ها باید با عزایی عظیم روبرو می شدیم.

حال که دولت عزم خود را برای خدمت به مردم جزم کرده است و قصد دارد در کشور کارهای اساسی انجام دهد بهتر است اولویت ها را در کشور بر خود مردم بگذارد؛ نهضت مسکن سازی در کشور نیازمند یک نهضت احیای بافت فرسوده و مقاوم سازی مسکن در کشور نیز هست؛ ایران پهناور تقریبا هر سال در حال تجربه تلفات زلزله های متعدد است، کوهبنان، سرپل ذهاب، اندیکا و امروز فین؛ دولت ها به جای اینکه صبر کنند تا زمین لرزه و تلفات و تبعات روانی، اجتماعی و انسانی اش آنها را مجبور به تحمیل هزینه های گزاف کند و مجبور به بازسازی مناطق زلزله زده که نوشدارویی بعد از مرگ سهراب است شود باید خودشان به استقبال این پدیده روند.

پرداخت تسهیلات برای مقاوم سازی مسکن های روستایی که عمدتا به صورت غیر اصولی ساخته شده اند و احیای بافت های فرسوده حتی از توسعه آزاد راه ها هم در کشور مهم تر است.

طبق اعلام یکی از معاونین وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۵میلیون از جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می کنند و ۱۴۸ هزار هکتار سکونتگاه های غیر رسمی، ناکارآمد و بافت فرسوده وجود دارد؛

کلانشهرهای ایران عمدتا هر کدام گسل های خطرناکی را در خود جای داده اند و خدایی ناکرده چنانچه زمین لرزه ای رخ دهد بیشترین آسیب ها به همین بافت های فرسوده وارد خواهد شد که حتی امکان امدادرسانی صحیح نیز به آنها وجود ندارد.

مسئولین محترم مدیریت یعنی علاج واقعه قبل از وقوع کردن پس بسم الله.