محرومیت درخیرآباد
  • فرهنگی

  • مهر 09، 1399 - 10:20


یکی از محروم ترین روستاهای منطقه نوگین و گیشدان بخش لیردف روستای خیرآباد است.
روستایی که از  ضروری ترین امکانات مثل آب آشامیدنی سالم, راه دسترسی,مدرسه,خانه بهداشت و.....
برخوردار نیست.

.

.
طیبه زردشت

شهرستان جاسک و بخش لیردف به سبب وجود تعداد زیاد روستا,پراکندگی و واقع شدن برخی از این روستاها در مناطق صعب العبور,تعداد زیادی از آنها از کمترین امکانات زندگی محرومند.یکی از محرومترین روستاهای منطقه نوگین و گیشدان بخش لیردف روستای خیرآباد است.روستایی که از ساده ترین و ضروری ترین امکانات مثل آب آشامیدنی سالم,راه دسترسی,مدرسه,خانه بهداشت و.....برخوردار نیست.مشکلات و محرومیت هایی که اگر هر کدام از آنها حل و فصل شود کمک شایانی به بهبود وضعیت زندگی مردم این روستاها خواهد شد.
به گزارش دریای اندیشه؛روستای خیرآباد با جمعیت حدود 50خانوار از توابع بخش لیردف شهرستان جاسک که با فاصله 200 کیلومتری در شرق این شهرستان قرار دارد,این روستا در 80کیلومتری منطقه کوهستانی لیردف است و اهالی آن سالهاست که از نبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی رنج می برند.
این روستا دارای چشمه ای است که در فاصله 3 کیلومتری روستا قرار دارد و لوله هایی که تا روستا کشیده شده  به وسیله خیرین و حدود 15 سال قبل انجام گرفته که همه پوسیده و خراب شده است.
اهالی روستا بر این عقیده هستند که اداره آبفا حتی تانکر آب آشامیدنی جهت تامین آب سالم به این روستا نیاورده است و یا حتی هزینه حمل و نقل لوله های جدیدی که خریداری آن هم توسط خیرین بوده متقبل نشده و اهالی این روستا با هزینه شخصی این لوله ها را به روستا آورده اند,در صورتی که تامین آب شرب سالم و بهداشتی روستاییان یک امر ضروری است که باید مسئولان مربوطه برای آن تلاش کنند و نیز قابل ذکر و جای تامل است که در این منطقه تقریبا بیشتر از  14 روستای دیگر نیز وجود دارد که با همین مشکل دست و پنجه نرم می کنند.
علی تاجوزاده دهیار روستای خیرآباد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار دریای اندیشه اظهار داشت:تمام لوله کشی هایی که نزدیک به 15 سال قبل توسط خیرین در روستا انجام گرفته همه فرسوده و بلااستفاده شده بود و حتی چندین بار برای لایروبی و هواگیری لوله ها که با کمک جوانان و اهالی روستا انجام شد شاهد پیدا شدن مار بزرگ درون  لوله ها بودیم که خود نشاندهنده ناسالم بودن آبی است که به مردم روستا می رسد.
وی با بیان اینکه روستای خیرآباد مشکلات زیادی دارد همچنین خاطر نشان کرد که آب شرب این روستا باعث بیماری های کلیوی زیادی برای اهالی آن شده و به لحاظ راه نیز این روستا مشکلات عمده ای دارد و امیدواریم که  هر چه زودتر این مشکلات برطرف شود.
علی تاجوزاده بیان کرد:با همکاری شورای روستا بارها نامه نگاری به اداره های مربوطه انجام داده ایم و مشکلات فراوان این روستا و روستاهای اطراف را به گوش مسئولان رسانده ایم اما فعلا که چیزی به جز کمک و همکاری که از طرف خیرین انجام گرفته از بقیه نتیجه ای ندیده ایم. وی همچنین عنوان کرد این روستا حتی از داشتن یک بهورز کاردان و متخصص نیز محروم است و خانه بهداشتی که ساختمان آن هم برای چندین سال قبل است خالی از بهورز بوده و در این شرایط خاص کرونا با توجه به نبود آب سالم و نداشتن بهورز در خانه بهداشت برای اهالی روستا به خصوص خانم های باردار و کودکان موضوعی بسیار نگران کننده است,زیرا مردم روستا برای یک اتفاق هر چند ساده و کوچک باید مسافت روستا تا لیردف یا به نزدیکترین شهر مراجعه کنند که این امر نیز بخاطر نداشتن جاده و راه مناسب بسیار سخت و آسیب زننده است.
تاجوزاده با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل روستای خیرآباد راه دسترسی به این روستا و آب شرب سالم است گفت:ما برای رفع این مشکلات درخواست های زیادی به مسدولان مربوطه داشته ایم و همچنان بر اساس وعده برخی از مسئولان منتظر تخصیص اعتبار خواهیم بود.
حکایت روستاهای این منطقه,حکایت غمگین محرومیت عمیقی است که اهالی این روستاها همچنان از آب شرب سالم و بهداشتی,راه دسترسی,مدرسه مناسب,بهداشت مناسب,محروم هستند اگر چه در 40سال گذشته گام های موثری برای زدودن فقر و محرومیت از چهره بعضی مناطق روستایی برداشته شده اما برخی دیگر از روستاها هنوز در محرومیت شدید قرار دارند از جمله همین روستای عنوان شده در گزارش,روستای خیر آباد.اهالی این روستا محروم از آب و آبادانی که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند بارها برای حل مشکل نبود آب آشامیدنی سالم با مسئولان وارد بحث و گفتگو شده اما به گفته آنان تا کنون کاری انجام نشده و همچنان از این مشکلات رنج می برند.
مشخص نیست چندسال دیگر باید بگذرد تا چهره فقر از منطقه محروم نوگین و گیشدان رخت بربندد اما قابل درک و توجیه نیست که مسئولان از مشکلات مردم این روستاها باخبر بوده ولی هیچ تلاشی برای حل این مشکلات نداشته باشند.