مساحت کلاس و تراکم جمعیت، دوشرط تصمیم گیری برای حضور دانش آموزان در مدارس
  • سیاسی

  • مرداد 29، 1399 - 09:46


وزیر آموزش و پرورش  با بیان اینکه با اضافه شدن به محتوای آموزشی تولید شده در سال گذشته مجموعه کاملی از تولیدات برنامه آموزشی را خواهیم داد که گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی خواهد بود، اظهار کرد: متناسب با تعداد دانش‌آموز، مساحت کلاس و امکان رفت و آمد، برای حضور دانش‌آموزان در مدارس تصمیم‌گیری می‌شود.

محسن حاجی میرزایی در آیین تجلیل از معلمان و عوامل برنامه مدرسه تلویزیونی ایران که در دبیرستان ماندگار البرز تهران و با حضور معلمان مدرس تلویزیونی در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸و معاونت سیما سازمان صداوسیما و مدیر شبکه آموزش برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته که با موضوع کرونا مواجه شدیم، ۷۰تا ۷۵درصد از محتوای آموزشی آموزش داده شده بود و مابقی آن از طریق تلویزیون تولید و ضبط شد اما امسال از ۱۵شهریور کار آموزش را آغاز می‌کنیم و از ابتدای سال تحصیلی دروس در تمام پایه‌ها آموزش داده خواهد شد.

تا جایی که بتوانیم کلاسهای درس را حضوری برگزار می کنیم

دانش آموزان برای رفع اشکال به مدارس می روند

 

وی ادامه داد: با اضافه شدن به محتوای آموزشی تولید شده در سال گذشته مجموعه کاملی از تولیدات برنامه آموزشی را خواهیم داد که گام بزرگی در جهت عدالت آموزشی خواهد بود. امسال نیز برنامه‌ای برای شروع سال تحصیلی داریم و متناسب باوضعیت هر منطقه و پروتکل‌های اعلامی وزارت بهداشت تا جایی که بتوانیم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار خواهیم کرد و اگر نتوانیم به صورت حضوری برگزار کنیم، از طریق آموزش تلویزیونی، شبکه رادیویی، شبکه شاد و تولید بسته‌های آموزشی امر آموزش را پیش خواهیم برد.

وزیر آموزش و پرورش درباره تعاملی شدن آموزش‌ها گفت: اینطور نیست که برای همیشه امکان حضور دانش‌آموزان وجود نداشته باشد. در حال حاضر پروتکل‌ها می‌گویند تعداد محدودی دانش آموز باید در کلاس‌ باشند تا بتوانیم برای آنان کلاس حضوری داشته باشیم. همچنین فرصتی در اختیار معلمان قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان برای رفع اشکال نیز به آنان مراجعه کنند.

حاجی میرزایی افزود: در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی محتوای تمام پایه‌های بررسی و مشخص شده است که چه بخشی باید به صورت حضوری و چه بخشی به صورت غیرحضوری ارائه ‌شود لذا متناسب با تعداد دانش‌آموز، مساحت کلاس و امکان رفت و آمد منطبق با پروتکل وزارت بهداشت برای حضور دانش‌آموزان تصمیم‌گیری می‌شود.

 

در شرایط کرونایی ایران سراسر مدرسه شد

 

وزیر آموزش و پرورش همچنین در بخش دیگر این مراسم با بیان اینکه جوامع برای داشتن سر زندگی و پویایی باید توانمندی مواجه با تغییرات را داشته باشند، گفت: در شرایط ویروس کرونا ایران سراسر مدرسه شد.

حاجی میرزایی با اظهار تشکر از دست اندرکاران شبکه آموزش اظهار کرد: چند باری که در شبکه آموزش حضور پیدا کردم روح و موضوع فعالیت‌های مخلصانه اول انقلاب را در آن شبکه دیدم لذا از تلاش‌های دست اندرکاران این شبکه در آماده‌سازی برنامه‌های تلویزیونی تشکر می‌کنم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعریف توسعه اظهار کرد: انسان‌ها دائماً در شرایط جدید و تغییرات نو قرار می‌گیرند و ورود به هر شرایط جدید باید با کسب قابلیت‌های آن شرایط باشد در غیر این صورت جوامع انسانی دچار اضمحلال، سستی و تباهی می‌شوند.

وی ادامه داد: دنیای ما دائماً تغییر می‌کند و زمانی انسان‌ها دچار انفعال و حاشیه‌نشینی می‌شوند که در عرصه‌ای وارد شده‌اند که ظرفیت‌ها و قابلیت‌های لازم آن دنیای جدید را کسب نکرده‌اند؛ لذا توسعه حقیقی برای انسان و جامعه به این معنا است که انسان یا جامعه در هر شرایط جدیدی که وارد می‌شود تاب مقاومت داشته باشد و بتواند از آرمان‌ها و اصول خود دفاع کند.

 

با شیوع ویروس کرونا وارد یک دنیای جدید شدیم

 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مسئله زمانی ایجاد می‌شود که توانمندی‌های دنیا جدید ایجاد نشده باشد، اظهار کرد:  کرونا یکی از مواردی بود که شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه را متاثر کرد و باعث شد تا آموزش متوقف شود و مناسبات اجتماعی و اقتصادی جامعه تحت تاثیر خود قرار گیرد؛ لذا با شیوع ویروس کرونا وارد یک دنیای جدید شدیم که مناسبات دنیای ما را تغییر داد و تعادل‌های دنیای قبلی را برهم زد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا یک آزمون بزرگ برای کشورها بود که در مقابل این دگرگون شدن دنیای جدید چقدر آماده هستند، گفت: جامعه ایران در مقابل شرایط جدیدی که ویروس کرونا به وجود آورد پر افتخار است؛ نظام سلامت ما در شرایط شیوع کرونا به سرعت وارد عمل شد و جامعه ما نیز با توانمندی‌های خاص خودش توانست در مقابل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا مقاومت کند.

 

در برابر کرونا ایستادیم و سال تحصیلی را تمام کردیم

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شرایط شیوع کرونا نظام آموزشی کشور تحت آزمایش قرار گرفت، اظهار کرد: اختلال در نظام آموزشی کشور تبعات سنگینی برای جوامع دارد اما خوشبختانه آموزش و پرورش از نظر سرعت، کیفیت و تنوع آموزش‌ها واکنش مناسبی ارائه داد  در حالی که برخی از کشورها با شرایط موجود ویروس کرونا سال تحصیلی خود را تمام کردند اما ما محکم ایستادیم و سال تحصیلی را تا پایان ادامه دادیم.

وی با اشاره از تعبیری از فرمایش امام (ره) که می‌فرمایند ایران را مدرسه کنیم، گفت: تحقق واقعی مدرسه شدن ایران از این مسیری که امروز شروع کردیم، می‌گذرد و در این شرایط ایران یکپارچه مدرسه شد و به تعداد تمام خانه‌ها در ایران مدرسه شکل گرفت. هر چند این مدارس ویژگی‌های مدارس قبلی را نداشت اما امنیت و آرامش داشت و در کنار خانواده‌ها بود.

 

درگیر شدن خانواده ها با آموزش فرزندان؛ هدفی که با شیوع کرونا به آن دست یافتیم 

 

 عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مدرسه تلویزیونی این بود که خانواده‌ها با آموزش دانش آموزان درگیر شدند، اظهار کرد: سال‌ها هدف ما این بود که خانواده‌ها در امر آموزش فرزندانشان وارد شوند و تاسیس انجمن اولیا و مربیان نیز به همین علت بوده است.

وی با بیان اینکه آینده جامعه در متن آموزش ساخته می‌شود، اظهارکرد: جامعه آنگونه عمل می‌کند که آموخته است لذا اگر جامعه متفاوتی می‌خواهیم نقطه عزیمت آن آموزش و پرورش است و در آموزش و پرورش انسجام و هم‌راستایی و هم افقی در اهداف نیاز است تا به توان به اهداف رسید.

حاجی میرزایی در پایان سخنان خود با بیان اینکه به دنبال هم راستایی ماموریت‌ها با صداوسیما هستیم اظهار کرد: یکی از ساحت‌هایی که در سندتحول بنیادین است، آمادگی برای ذهن و فکر دانش آموزان در افزایش خلاقیت‌های دانش‌آموزان است لذا از دستاوردهایی که به‌دست آمده است برای سال آینده تحصیلی استفاده می‌شود.

 

فولادوند: با شروع آموزش‌های تلویزیونی امید به جامعه تزریق شد

 

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست عبدالرضا فولادوند، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران نیز با بیان اینکه با شروع آموزش‌های تلویزیونی امید به جامعه تزریق شد، اظهار کرد: فعالیت معلمان در آن دوره باعث شد تا آموزش دانش آموز متوقف نشود و با تلاش این معلمان در  یک جریان مستمر چندماهه سال تحصیلی را به پایان ببریم.

 

 آماری از برنامه‌های تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران از زبان حکیم زاده

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش  نیز با اشاره به سه ویژگی؛ سرعت واکنش، هماهنگی و همدلی و فراگیری مدرسه تلویزیونی ایران اظهار کرد: آموزش‌های تلویزیونی در راستای تنوع محیط‌های یاددهی و یادگیری باید ادامه یابد.

وی با بیان اینکه در پژوهشی که در معاونت ابتدایی در خصوص روند کار و دستاوردهایی که این کار داشته انجام دادیم به سه نکته اصلی و مهم دست یافتیم، اظهار کرد: موضوع اول سرعت واکنش است که یک تجربه ارزشمندی برای مدیریت بحران بود؛ در هفتم اسفندماه ما با زحمات ارزشمند رئیس شبکه آموزش جلسه‌ای را برگزار کردیم با این موضوع که چطور از ظرفیت صداوسیما برای تداوم جریان آموزش استفاده کنیم و دهم اسفندماه با همکاری و ایثار معلمان در جلوی دوربین زنده تلویزیون این کار صورت گرفت.

وی افزود: بارها به عنوان یک معلم که سابقه زیادی هم در تدریس دارم تاکید کرده‌ام این کار، کار بسیار دشواری است چرا که از کلاس بسته درس، خود را در معرض نقد و دید میلیون‌ها انسان قرار می‌دهیم. ویژگی دیگر این برنامه هماهنگی و همدلی بود. این حس همدلی واقعا ارزشمند به عنوان نمونه‌ای از همکاری‌های دوجانبه بین دستگاهی می‌تواند واقعا تجربه قابل انتقال به سایر دستگاه‌ها باشد که ناشی از اتفاق خاصی بود که برای کشور اتفاق افتاده بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ویژگی سوم این آموزش‌ها را فراگیری این جریان دانست و گفت: فراگیری از جهت اینکه در سراسر ایران نمود پیدا کرد به طوری که شبکه‌های استانی هم به باز پخش برنامه‌های شبکه آموزش و سایر شبکه‌های صداوسیما پرداختند.

وی با اشاره به آمار برنامه‌های تولیدی در مدرسه تلویزیونی ایران افزود: در مجموع ۲هزار و ۲۶۱جلسه در تلویزیون برگزار شده که ۵۶۱جلسه مربوط به دوره ابتدایی و از این ۵۶۱جلسه ۴۷۷جلسه به صورت زنده برگزار شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر برای پخش هر جلسه ۴تا ۶ساعت وقت صرف شده باشد، باید از آمادگی‌های لازم و پشتیبانی شما معلمان و حجم فعالیت افراد پشت صحنه تشکر کرد.

حکیم‌زاده گفت: در دوره ابتدایی ۲۹نفر پشتیبان در کنار ۳۶آموزگاری که به صورت مداوم در این برنامه شرکت داشتند کار آموزش‌های تلویزیونی را برعهده داشتند و در دوره متوسطه تنوع درس‌ها و برنامه‌ها بسیار بیشتر بود در مجموع ۶۱۷ساعت معادل ۳۷هزار بار برنامه‌های آموزشی از تلویزیون پخش شده که با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص اقداماتی که سایر نظام‌های آموزشی انجام دادند تجربه جمهوری اسلامی ایران یک تجربه ممتاز و منحصر به فرد است.

استفاده از راهبران آموزش در سال تحصیلی جدید در مناطق محروم فاقد امکانات

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: علاوه بر آموزش‌های تلویزیونی، آموزش و پرورش از طریق بسترهای دیگر در مکان‌هایی که هیچ امکاناتی وجود ندارد از طریق حضور راهبران، معلمان و آموزگاران جریان آموزش را ادامه داد.

وی تصریح کرد: دسترسی آسان به آموزش، پوشش حداکثری، مقرون به صرفه بودن، قابلیت برنامه ریزی و زمان بندی، ارائه موثرترین الگوهای تدریس با استفاده از معلمان توانمند و تاثیرگذار، روش مناسب به عنوان جایگزین آموزش حضوری، ایجاد انگیزه و فرصت‌های یادگیری و مشارکت، تنوع و جذابیت بالا و مکمل مناسب شبکه شاد از مزایای آموزش تلویزیونی است.

حکیم‌زاده بیان کرد: باید بتوانیم آموزش‌ها را تعاملی‌تر کنیم و بر انطباق بیشتر برای بودجه‌بندی کتاب، امکان ارزشیابی تمرکز کنیم تا با توجه به شرایط بومی مناطق محروم، تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان آموزش‌ها ارائه شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برای ایجاد بستر آموزش، در دسترس گذاشتن آموزش‌ها، توسعه عدالت آموزشی در بعد کیفی و کمی و فراهم کردن تنوع در  فرصت‌های یاددهی و یادگیری باید آموزش‌های تلویزیونی ادامه یابد.