نامگذاری سال در راستای شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 22، 1402 - 06:24


کمالی گفت: نامگذاری سال توسط رهبری به نام «سال رشد تولید و مهار تورم» در راستای شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است.
محمد کمالی استاد دانشگاه‌های استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه با اشاره به فلسفه نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بنابر حکمت‌ها و مصالح نظام اسلامی و در این راستا از سال‌های گذشته و در آغاز سال ، هر سال را به عنوان و محوری که دغدغه و مشکلات جامعه اسلامی باشد نامگذاری می‌فرمایند که حقیقتاً این نامگذاری‌ها با روشن‌بینی و ذکاوت خاصی صورت می‌پذیرد و این راهکارها بایستی چراغ راه مسئولان و مردم باشد.
وی در ادامه افزود: امسال نیز حضرت آقا بنام سال رشد تولید و مهار تورم نامگذاری کردند که خوب با توجه به اینکه سال گذشته که سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی نامگذاری شد ، نشان‌دهنده عمق نگاه و ژرفای نگاه و بینش ایشان نسبت به مسئله اقتصاد دانش‌بنیان و مسئله اشتغال بود.
استاد دانشگاه‌های هرمزگان همچنین اضافه کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته مردم و به ویژه اقشار پایین جامعه با مشکلات اقتصادی ، معیشتی گرانی و تورم درگیر بودند، مقام معظم رهبری با نام بردن از مهار تورم به عنوان یک چالش و دغدغه مردم را با صراحت بیان نمودن و از مسئولان اقتصادی کشور نیز خواستند به طور خاص به این مسئله ورود کرده و نگذارند اقشار پایین جامعه در تامین مایحتاج اساسی خود دچار مشکل شوند و تورم را کنترل کنند.  
کمالی بیان داشت: رهبری هم در پیام نوروزی و هم در سخنرانی معظم له اول فروردین ماه در میان زائران حرم امام رضا (ع) نیز ایشان نکاتی را در مورد رشد تولید اشاره فرمودند که ما رشد اقتصادی ما در گذشته صفر یا  نزدیک به میزان اندک بود و این رشد ۸ درصدی که مسئولان گفته‌اند بسیار با اهمیت و نشاندهنده رشد تولید است.
وی گفت: همواره نگاه و نگرش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال‌ها بسیار با اهمیت و نشان از عمق دقت و توجه ایشان به مسایل کلان اقتصادی و سیاسی است .
استاد دانشگاه‌های هرمزگان تصریح‌ کرد: به طوری توجه به رشد تولید در راستای استقلال کشور و پرهیز از مصرف گرایی صرف است و از طرف دیگر عدم وابستگی کشور به خارج است. همان نگاهی که دغدغه حضرت امام در دوران‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود و نامگذاری رشد تولید و مهار تورم در راستای شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی و در فرازی دیگر نیز مقام معظم رهبری خواستار مردمی شدن اقتصاد است.
کمالی در ادامه افزود: اما نامگذاری شعارهای سالیانه توسط مقام معظم رهبری نشان از چراغ راه ، نوع نگاه ، تبیین مسیر و نشان دادن مسیر برای دولت ، مسئولان و توده‌های مختلف مردم بودچرا که این رشد تولید در یک جامعه باعث تغییرات مختلفی در شرایط اقتصاد ، اشتغال‌زایی و حل مشکل بیکاری می شود و از طرفی باعث تحول در شرایط اقتصادی جامعه می شود.  وی اذعان داشت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی و در رأس آن آمریکا با همراهی برخی ازکشورهای اروپایی ، پس از ناکامی در جنگ سخت و در برهه کنونی نیز در تازه ترین اقدامات آن دشمن در اغتشاشات اخیر رو به جنگ ترکیبی آورده‌اند .
استاد دانشگاه‌های هرمزگان ادامه داد: در حقیقت جنگ ترکیبی به معنای استفاده تمام عیار و همه جانبه دشمن از تمامی ابزارها اعم از نظامی شامل تسلیحات جنگی ، در حوزه سیاسی ، جنگ اقتصادی شامل تحریم های اقتصادی ، ارز و ... جنگ رسانه ای شامل بازنمایی رسانه ای و برساخت های خبری و ... در راستای مقابله با نظام اسلامی است .
وی اضافه کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید در صحن جامع رضوی لازم است در زمینه جنگ ترکیبی به قشرهای مختلف مردم در زمینه اهداف نظامی ، سیاسی ، اقتصادی ، رسانه ای و... دشمن آگاهی و اطلاع رسانی شود و لازمه آن نیز برگزاری دوره‌های مختلف سواد رسانه ای و فضای مجازی در این زمینه است.