نفتکش ها به کشتی تفریحی تبدیل می شوند
  • گزارش و مصاحبه

  • آبان 21، 1401 - 15:27


وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حاشیه بازدید از کشتی سانی دستور داد  طرحی برای تبدیل نفتکش‌ها  به کشتی تفریحی توسط مجتمع کشتی‌سازی فراساحل آماده شود.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه،سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفری به هرمزگان از ظرفیت‌ها و پروژه‌های این استان بازدید به عمل آورد.
او در اولین برنامه خود راهی اسکله چند منظوره نخل ناخدا در ساحل شرقی بندرعباس شد و از روند اجرایی این بندرگاه بازدید به عمل آورد .
باید سرگرمی‌های نو، جذاب و کم هزینه ایجاد کنیم
مهندس سید عزت‌الله وی در این بازدید طی سخنانی گفت: مردم به خصوص در استان هرمزگان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس رفت و آمد داشته و طرح‌ها و برنامه‌های گردشگری متنوع را مشاهده و مقایسه می‌کنند. ما هم باید سرگرمی‌های نو، جذاب و با کمترین هزینه ایجاد کنیم و برای انجام چنین کارهایی از ظرفیت‌های جوانان داخل می‌توان استفاده کرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: گردشگر گاهی تنها برای انجام یک تفریح خاص سفر می‌کند و به همین دلیل باید به صورت تخصصی در زمینه گردشگری فعالیت کرد تا منابع هدر نرود.
استاندار هرمزگان نیز در این بازدید اظهارداشت: برنامه‌ریزی‌ای که در اسکله نخل‌ناخدا و موج شکن آن داریم بر این اساس است که در این اسکله قابلیت پهلوگیری شناورهای تفریحی را ایجاد کنیم. 
وی افزود: برای این مجموعه هتل و اقامتگاه نیز تعریف شده است که در اراضی ساحلی آن قرار گرفته است و برای تکمیل زنجیره این اسکله تفریحی نیز برنامه‌ریزی شده است. 

۳ پروژه احداث مارینا برای استان هرمزگان تعریف شده است‌
مهندس دوستی با اشاره به پروژه ابراکوسیستم گردشگری دریایی هرمزگان تاکید‌کرد: ۳ پروژه احداث مارینا برای استان هرمزگان در جزیره هرمز، اسکله شهید حقانی و اسکله نخل‌ناخدا تعریف شده است‌ که‌ اتمام آن‌ها می‌تواند چشم‌انداز گردشگری استان را محقق کند.
طرح بندری نخل ناخدا واقع در شرق بندرعباس در سال ۹۰ با هدف کوتاه‌تر کردن مسیر بندرعباس به جزیره هرمز و همچنین استفاده گردشگری آغاز شد. نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال برای بندرگاه نخل ناخدای بندرعباس هزینه شده اما به دلیل کمبود منابع مالی این طرح گردشگری متوقف شده است؛ این اسکله ۳هزار و ۳۳۴ متر طول دارد و از یک بازوی اصلی به طول ۷۵۰ متر و یک بازوی فرعی به طول ۳۵۰ متر تشکیل شده است  و در تکمیل آن یک بازوی برجسته به طول ۳۵۰ متر و یک حوضچه برای پهلوگیری شناورها احداث خواهد شد.
وزیر میراث فرهنگی در ادامه برای آغاز به کار کشتی سانی راهی مجتمع کشتی‌سازی فراساحل شد و از بخش‌های مختلف این کشتی بزرگ تفریحی که دارای 8 طبقه است بازدید به عمل دآورد.
سید عزت الله ضرغامی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران اظهارداشت: در طول یک سال گذشته موانع رشد این حوزه از صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفت، همچنین سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده که یکی از آن‌ها اورهال (تعمیرات اساسی) کشتی‌ها، ساخت کشتی‌ها و شناورها انجام شده است و دانش فنی که در اینجا شاهد آن هستیم فوق العاده ارزشمند است.
سوخت شناورهای تفریحی یارانه‌ای شد
وی با بیان اینکه این کشتی برای خدمت دادن به گردشگران آماده شده است، افزود: یکی از مشکلات شناورهای گردشگری مربوط به قیمت سوخت بود که این باعث می‌شد بخش گردشگری دریایی چندان مورد رغبت فعالان بخش خصوصی نباشد. این مشکل با دستور رییس جمهور و مصوبه هیات دولت حل شده و سوخت شناورهای تفریحی یارانه‌ای شد؛ تفاوت قیمت سوخت یارانه‌ای با سوخت بدون یارانه بسیار بالاست و اکنون فعالیت با شناورهای تفریحی به لحاظ اقتصادی به صرفه است و می‌توان برنامه‌های مختلف برای گردشگران دریایی داشت.
عذرخواهی مسئولان قطری از ممنوعیت پذیرش کشتی‌های تفریحی در طول جام جهانی 
وزیرمیراث فرهنگی با اشاره به در پیش بودن جام جهانی قطرادامه داد: این کشتی برای استفاده گردشگران آماده است و در روزهای آینده شاهد خروج آن از ایزوایکو خواهیم بود، البته با اعلام دولت قطر، امکان پهلوگیری شناورهای مسافربری ایرانی در بنادر قطر منتفی شده است.
مهندس ضرغامی بیان‌کرد: قرار بود مسافران جام جهانی فوتبال در قطر را به وسیله کشتی سانی جابه‌جا کنیم و این کشتی برای این امر آماده شد اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلوگرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسئولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند عذرخواهی کردند.
قطر مشکل جدی اقامت دارد
وی تاکید کرد: طرف قطری مشکل جدی اقامت دارد و تنها تعداد محدودی از کشتی‌های بسیار بزرگ که درعمل هتل هستند در آنجا پهلو می‌گیرند و مشکل اقامتی تماشاگران را حل می‌کنند از این رو در ۲هفته اخیر علیرغم هماهنگی‌های قبلی انجام شده اعلام کردند نمی‌توانند در این حوزه همکاری کنند.
بسته‌های سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه برای رونق گردشگری دریایی اختصاص می‌یابد

وزیر میراث فرهنگی با اشاره به اینکه اورهال کردن کشتی سانی ربطی به جام جهانی قطر ندارد و توسعه طرح‌ها در حوزه گردشگری دریایی با قوت ادامه می‌یابد، گفت: امکانات جمهوری اسلامی ایران برای انجام سفرهای دریایی به قطر آماده است و از این ظرفیت نه تنها برای قطر بلکه برای سایر کشورها و حتی جزایر داخلی و خارج از منطقه استفاده خواهد شد؛ این ظرفیت روزبه‌روز آماده‌تر می‌شود و ان‌شاءالله با بسته‌های گردشگری خوبی که خواهیم داشت و مقرون به صرفه بودن آن‌ها برای کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند، امیدواریم شاهد تحولات خوبی در حوزه گردشگری دریایی باشیم.
دستور وزیر برای بررسی تبدیل نفت‌کش به کشتی تفریحی 
مهندس ضرغامی همچنین در این بازدید در گفتگو با مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی ایزوایکودستور داد: تحقیق کنید چگونه می توان نفت‌کش را تبدیل به کشتی گردشگری کرد و طرحی در این خصوص به ما بدهید چرا که استفاده از این ظرفیت نیز یکی از برنامه و طرح‌های این وزارتخانه در حوزه گردشگری است.
گفتنی است: کشتی تفریحی سانی ۱۷۰ متر طول، ۲۳ متر عرض و ۴۷ متر ارتفاع دارد. این کشتی با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰۰ میلیارد ریال در ۸ طبقه مجهز به هتل با ۳۱۶ تخت، رستوران، فروشگاه، سینما، سالن‌های کنفرانس است که قابلیت جابجایی ۸۰۰ مسافر را دارد.این کشتی دارای امکاناتی نظیر: ۴ قایق ۸۴ نفره و قایق های نجات و امداد ۲۵ نفره است.
برگزاری رقابت‌های ورزشی راهی برای رونق گردشگری ورزشی 
وزیر میراث فرهنگی در ادامه راهی شهرستان بندرخمیر شده و از پروژه‌های گردشگری این شهرستان بازدید کرد.
وی در بازگشت به بندرعباس با حضور در محل برگزاری رقابت‌های آسیایی والیبال ساحلی گفت : برگزاری این مسابقات اتفاق مهمی است چون دشمن در اوج برنامه ایران‌هراسی خود قرار داشت و سعی می‌کرد اینگونه القا کند که ایران امن نیست.
مهندس ضرغامی ادامه داد: ۴۲ کشور دنیا این روزها و شب‌ها شاهد هنرنمایی امنیت و تدبیر بودند که در سایه درک، فهم و شعور مردم ایران و هرمزگان اتفاق افتاد.
او با اشاره به اهمیت گردشگری ورزشی گفت: گردشگری ورزشی یکی از مهمترین شاخه‌های گردشگری است و کشور ما در رشته‌های مختلف ورزشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
وزیر میراث فرهنگی تاکید کرد: برگزاری این رقابت‌ها در جایی مانند هرمزگان و بندرعباس با این روحیه و خون‌گرمی که بین مردم دیده می‌شود می‌تواند به رونق گردشگری ورزشی در این استان کمک کند.