نگاهی به واکنش های تند و تیز مسئولان علیه یکدیگر:
  • فرهنگی

  • شهریور 29، 1399 - 11:17


چه شد میناب از قافله شهر خلاق عقب ماند؟
گزارش :علی ذاکری
نبود نام میناب در میان 8 شهر خلاق فرهنگ و هنر موجب شکل گیری پویش اعتراضی هنرمندان مینابی و به دنبال آن واکنش های برخی مسئولان علیه یکدیگر شد.
18شهریورماه جاری بود که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی  هرمزگان از انتخاب 8 شهر هرمزگان به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر خبر داد.
در حالی که میناب در زمینه شاخص ها و معیارهای مورد نیاز شهرهای خلاق فرهنگ و هنر از پیشینه غنی فرهنگی و تاریخی برخوردار است و همگان بر آن تاکید دارند، نبود نام این شهر در میان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر برای مردم میناب به ویژه اهالی فرهنگ و هنر آن حیرت آور بود از این رو هنرمندان این شهر با راه اندازی پویشی اعتراضی تحت عنوان «بی مهری ها به فرهنگ و هنرمیناب را متوقف کنید» فریاد و صدای خود را نسبت با حوادث اخیر و کم کاری های صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر میناب بلند کرده و خواستار پاسخگویی متولیان و افراد دخیل در این زمینه شدند.
پیرو این پویش اعتراضی که با استقبال دوستداران فرهنگ و هنر روبرو شد، تعدادی از مسئولان واکنش هایی تند و تیز علیه یکدیگر نشان داده و هر کدام تقصیر را به گردن دیگری انداختند.
شهردار میناب در پی واکنش نخست مدیرکل ارشاد هرمزگان که متهم اصلی بیشتر خواسته های مطرح شده در پویش اعتراضی هنرمندان میناب را شهردار این شهر معرفی کرده بود، عقب ننشسته و توپخانه اش شروع به کار کرد و با تلنگری به متولیان حوزه فرهنگ و هنر گفته بود «نباید متولیان وظایف اصلی خود را فراموش کنند»، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  میناب نیز شهردار را به کم حافظه ای متهم کرده و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان هم در گام بعدی با انتشار یک فایل صوتی ضمن ارائه توضحیاتی با کنایه ای سنگین خطاب به شهردار میناب گفته بود که «هر کسی به قدر قاعده و فرهنگ خودش صحبت می کند».
آن گونه که در دستورالعمل و شیوه نامه اجرای شبكه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران آمده، در هر شهر، شورای برنامه ریزی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌ای از دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهرستان تشکیل، سپس دبیرخانه شهر خلاق فرهنگ و هنر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی راه اندازی می‌شود.
پس از آن، شهرها مطابق با فراخوان، نسبت به انتخاب حوزه و شاخه موضوعی اقدام خواهند کرد و هر شهر پس از امضای فرم‌های مربوطه توسط شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان انجمن‌های فرهنگی و هنری مرتبط، آن‌ها را با نامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه، به دبیرخانه مرکزی ارسال می‌کنند.
پس از ارزیابی فرم‌های رسیده، نمایندگان هر شهر به کارگاه تخصصی مرتبط دعوت می شوند و پس از بازگشت گروه آموزش دیده، طرح تفصیلی و پرونده‌های تخصصی شهر را تدوین و ارسال خواهند کرد.
دبیرخانه مرکزی نیز پس از اعلام نظر هیئت داوران، طی مراسمی شبکه شهرهای خلاق هر رشته فرهنگی و هنری را معرفی می کند.
شکی نیست که هنر تولید انواع صنایع دستی به ویژه سفالی و حصیری، نمایش و تئاتر، موسیقی، آئین های ملی، مذهبی و اسطوره ای در میناب ریشه ای دیرینه دارد و تنوع طرح و رنگ در پوشش سنتی مردم میناب دنیایی از اصالت را در خود جای داده و همین طور بهره مندی میناب از جاذبه های گردشگری نظیر پنجشنبه بازار، باغات زیبا، تالاب بین المللی و جنگل های حرا، این منطقه را در بیشتر فصول سال به یک شهر گردشگرپذیر تبدیل کرده است.
اما این همه ظرفیت در سایه غفلت مسئولان، سال ها است نادیده گرفته شده و همواره میناب با بی مهری فراوان مواجه بوده و انگار این بی مهری ها تمامی ندارد.
بخشی از پویش اعتراضی اخیر هنرمندان مینابی پیرامون زیرساخت های فرهنگی هنری در این شهرستان است، چرا که زیرساخت های فرهنگی می‌تواند در رشد و شکوفایی هنرمندان بسیار موثر باشد در حالی که میناب با همه توانمندی هایش در زمینه فرهنگی و هنری از نظر بهره مندی از امکانات و زیرساخت های فرهنگی و هنری به جایگاه واقعی که حق آن است دست پیدا نکرده و متاسفانه هنوز مسائل فرهنگی و هنری برای بسیاری از مسئولان در استان و شهرستان میناب به یک دغدغه جدی مبدل نشده است.
در پایان آنچه باید همه متولیان در کنار عمل به وظایف خود به آن پایبند باشد این است که دور باطل تقصیر به گردن یکدیگر انداختن «که گاهی اوقات از موضع ادب و احترام فاصله می‌گيرد» را کنار بگذارند چرا که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه ممکن است موجب شکل گیری تنش جدیدی شود.