نجات اولین کودک جهان از سرطان مغز
  • گزارش و مصاحبه

  • بهمن 25، 1402 - 12:02


ژاک گریل دکتر فرانسوی وقتی به یاد می‌آورد که باید به والدین لوکاس می‌گفت که پسر شش ساله‌شان به کام مرگ کشیده می‌شود، احساساتی می‌شود. با این حال ۷ سال بعد، لوکاس که اکنون ۱۳ ساله است، اثری از تومور ندارد.

به نقل از اس‌ای، به گفته پژوهشگرانی که او را معالجه کرده‌اند، این پسر بلژیکی اولین کودک در جهان است که از گلیومای ساقه مغز که نوعی مرگبار از سرطان مغز است، درمان شده است.

دکتر ژاک گریل رئیس برنامه تومور مغزی در مرکز سرطان گوستاو روسی(Gustave Roussy) در پاریس می‌گوید: لوکاس همه احتمالات را شکست داد تا زنده بماند.

این تومور که نام کامل آن گلیوم پونتین درونی منتشره(DIPG) است، هر ساله در حدود ۳۰۰ کودک در ایالات متحده و تا ۱۰۰ کودک در فرانسه تشخیص داده می‌شود.

اکنون جامعه پزشکی در آستانه روز جهانی سرطان کودکان پیشرفت‌ها را در این حوزه ستایش کرده است که به این معناست که ۸۵ درصد از کودکان مبتلا اکنون بیش از پنج سال پس از تشخیص سرطان زنده می‌مانند.

اما چشم انداز بقایی کودکان مبتلا به تومور DIPG تاسف بار است، چرا که اغلب آنها بیش از یک سال پس از تشخیص زنده نمی‌مانند و یک مطالعه جدید نشان داده است که تنها ۱۰ درصد از آنها ۲ سال بعد از تشخیص زنده می‌مانند.

رادیودرمانی گاهی اوقات می‌تواند سرعت حرکت سریع تومور مهاجم را آهسته کند، اما هیچ دارویی برای مقابله با آن موثر نشان نداده است.