نگران تامین سوخت تابستانیم
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 08، 1402 - 05:36


علی ستاری -

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی :وضعیت حاکم بر بنزین در کشور بسیاری از مسئولین را در جهت تامین سوخت تابستان با توجه به موج‌های سفری که کشور را در بر خواهد گرفت نگران کرده است.

زمانی که آمریکایی‌ها فروش بنزین به ایران را تحریم کردند پالایشگاه نفت ستاره خلیج‌فارس بود که توانست ایران را نجات دهد و امروز که مصرف سوخت در کشور به شکل فزاینده‌ای بالا می‌رود چشم امید‌ها به پالایشگاهی جدید به نام مهر خلیج‌فارس است.
به گزارش روزنامه دریای اندیشه، امروزه سوخت، به ویژه بنزین جایگاه ویژه‌ای در تنظیم روابط اجتماعی، اشتغال، اقتصاد و مسائل دیگر دارد و چنانچه سوخت در جامعه تامین نشود خواه یا ناخواه کشور به حد بسیار بالایی در بحران فروخواهد رفت و اساسا یکی اصلی‌ترین مزیت‌های نسبی ایران، یعنی ترانزیت و حمل و نقل از بین خواهد رفت.
البته ترانزیت و حمل و نقل در کنار اینکه یک مزیت نسبی به شما می‌آیند ضرورتی انکارناپذیر نیز هستند چرا که مهم‌ترین نیازهای جامعه از طریق سیستم حمل و نقل در کشور رفع می‌شود و چنانچه این سیستم که با استفاده از سوخت در کشور جریان دارد نتواند حرکت خود را تنظیم کند و متوقف کند چالش‌های غذایی و بحران‌های امنیتی را شاهد خواهیم بود و به نوعی امنیت غذایی در کشور فلج خواهد شد.
دشمنان این مرز و بوم به خوبی با یافتن این نقطه‌ی استراتژیک تلاش کردند تا از کار انداختن سیستم حمل و نقل کشور، جمهوری اسلامی ایران را به زانو دربیاورند، اما اراده و ایمان به توانمندی‌ها آن هم در جولانگاه دولتی که پالایشگاه سازی را کثافت‌کاری می‌دانست، رزمندگان اسلام در لباس قرارگاه خاتم توانستند نقشه‌ی غرب را نقش بر آب کنند، درست در نقطه‌ای که آمریکایی‌ها فروش بنزین به ایرانِ وارد کننده‌ی بنزین را ممنوع کردند جوانان ایرانی با میانگین سنی کمتر از ۳۰ سال توانستند شاهکاری را مقابل چشم جهانیان خلق کنند و با نفت ستاره‌ی خلیج‌فارس کشور را از وابستگی و چالش‌های امنیتی عدم توانایی در تامین بنزین و سوخت نجات دهند.
اما کیست که نداند کشور ما روز به روز نیازش به بنزین در حال افزایش است، از یک سو هیچ‌گونه خروجی در بحث خودروها نداریم و درصد کمی از خودروها به سمت خروج از چرخه‌ی فعالیت و اسقاط هدایت می‌شوند و از سوی دیگر افزایش تولید خودروهای جدید داریم و این یعنی نیاز چندین برابری به سوخت!
در پیش بودن تابستان و آغاز دور جدیدی از سفرها آن هم به طول چندین ماه، مصرف سوخت را چندین برابر خواهد کرد!
البته این شرایط از سال گذشته خود را بیش از پیش نشان داد درست زمانی که مردم بعد دو سال خانه نشینی به دلیل همه‌گیری کرونا ترجیح دادند که دیگر در خانه ننشینند و دل را با سفرهای نوروزی به دریا زدند، فروردین ۱۴۰۱ بود که با رشد مصرف بنزین در بخش حمل‌ونقل، جواد اوجی، وزیر نفت درباره نزدیک شدن ارقام ظرفیت پالایشی و مصرف بنزین به یکدیگر و پرداخت سالانه ۸۰ میلیون دلار یارانه سوخت در کشور هشدار داد.
در نوروز ۱۴۰۲ ، به یکباره مصرف سوخت در کشور ۳۰ درصد افزایش یافت به‌طور میانگین به بیش از ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسید تابستان آن سال هم تابستان سختی شد، پس از فراغت از سوخت‌رسانی نوروزی، رشد خیره‌کننده مصرف سوخت خودروها در کشور ادامه یافت و در تابستان به اوج خود رسید، به‌نحوی که مصرف در بعضی از روزهای تابستان رکورد ‌زد و به‌طور میانگین به بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر رسید. در چنین شرایطی، با گرمای شدید هوا و کمبود برق و کاهش ساعت کار ادارات به‌منظور مدیریت مصرف برق، اهمیت سوخت‌رسانی نیروگاهی نیز دوچندان شد و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تمامی ظرفیت ناوگان و زیرساخت‌های لجستیکی خود را برای تأمین و توزیع مناسب سوخت به‌کار گرفت.
همه‌ی این تکه‌های پازل کشور را در شرایطی قرار داد که شاید تداوم آن چاره‌ای جز فکر کردن به گزینه‌ای به نام " واردات بنزین " نداشته باشد اما خوب یا بد، با چالش یا بی چالش ۱۴۰۱ نیز به اتمام رسید و حتی زمستان سردش نیز نتوانست ایران در تامین سوخت زمین بزند.
اما امسال را به واقع نمی‌توان دست کم گرفت چرا که در همین چند ماه اولیه‌ی سال چند هزار خودرو به خودروهای کشور اضافه شده است مردم چه با خودروهای قدیمی و چه با خودروهای نونوار کرده در حال تدارک سفرهای تابستانی خود هستند.
در این شرایط تنها راه تکیه بر ظرفیت توان داخلی و افزایش تولید بنزین است و برای این مهم باید پالایشگاهی جدید وارد مدار  شود که خوشبختانه علاج این مسئله را نیز پیش‌ از وقوع کرده‌اند و خلاقان نفت ستاره‌ی خلیج‌فارس، برادر دوقلوی این پالایشگاه را تحت عنوان پتروپالایشگاه مهر ستاره‌ی خلیج‌فارس، دقیقا در همسایگی نفت خلیج‌فارس و نفت بندرعباس آغاز کرده‌اند.
این پتروپالایشگاه یکی از اصلی‌ترین امیدهای کشور برای جلوگیری از بحران در حوزه‌ی سوخت است البته بندرعباس شاهد یک گام خیلی بزرگ در حوزه‌ی نفتی است و آن هم احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی است که ظرفیت پالایش بیش از ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام را دارد اما این پالایشگاه هنوز حتی به مرحله‌ی کلنگ‌زنی هم نرسیده است بنابراین برای مدیریت این چند سال قطعا باید ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پالایشگاه مهر ستاره وارد مدار شود.
اهمیت بهره‌برداری از پالایشگاه مهر ستاره، موجب شده است که مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۲ اعتبار کلانی را برای این طرح در نظر بگیرد چنانچه سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است: متأسفانه با رشد بی‌رویه مصرف فرآورده‌های نفتی و به‌طور مشخص بنزین مواجه هستیم و امسال مقداری واردات بنزین و گازوئیل داشتیم که سال آینده نیز پیش‌بینی این واردات شده است، از این رو معتقدیم باید سال آینده ظرفیت تولید فرآورده‌ها را به‌سرعت افزایش دهیم که اهمیت این موضوع و اولویت آن باعث شد این تصمیم در صحن گرفته شود و نمایندگان مجلس پذیرفتند ۵۰۰ میلیون یورو برای تکمیل پالایشگاه مهر خلیج فارس تخصیص یابد، چه بسا تکمیل این پروژه در سال آینده به پایان برسد.
جلیل سالاری معاون وزیر نفت نیز با بیان اینکه یکی از تکالیف در وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، توسعه و گسترش پالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش است، گفته است: سیاست دولت سیزدهم جلوگیری از خام‌فروشی است و اکنون در منطقه خلیج‌فارس، پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت پالایش روزانه ۳۶۰ هزار بشکه و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۴۲۰ هزار بشکه میعانات گازی وجود دارد.
وی ادامه داد: ساخت پالایشگاه مهر خلیج‌فارس با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ هزار بشکه و پتروپالایشگاه شهیدسلیمانی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه در دستور کار قرار دارد و با بهره‌برداری از این طرح‌ها، در آن منطقه ظرفیت پالایشی به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.
اهمیت  موضوع تکمیل و بهره‌برداری از پترو پالایشگاه مهر خلیج‌فارس موجب شده است که اعضای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از این مجتمع بازدید و به طور مستقیم در جریان روند احداث آن قرار بگیرند.
حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی پتروپالایشگاه مهر ستاره خلیج‌فارس که با حضور سردار سرتیپ عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) برگزار شد، اظهارداشت: امروز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به عنوان یک مرکز قدرتمند ایستاده و کشور را در جاهایی که دولت‌ها نتوانسته‌اند یا نمی‌توانند کارها را پیش ببرند، رو به جلو هدایت می‌کند.
وی افزود: امروز اگر به مسائل جاری کشور نگاه کنید خواهید دید که اگر اقدامات با برکت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) نبود کار کشور کمیتش لنگ می‌شد، هر گوشه را که بنگریم قرارگاه کار را در دست گرفته است و به صورت موفقیت‌آمیز پیش می‌برد.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تاکید‌کرد: راه‌اندازی پالایشگاه مهر خلیج‌فارس یکی از کارهای اساسی در کشور است که می‌تواند جلوی چالش‌های اجتماعی در حوزه ی سوخت را بگیرد چرا که  تابستان در پیش داریم و حجم سفرها بسیار بالا خواهد برد و ما از هم اکنون نگران تابستان پیش‌رو در بحث تامین سوخت هستیم چرا که این مهم در ۱۵ روز عید نیز به سختی انجام شد و حال قرار است سه ماه شاهد سفر و مصرف بالای سوخت باشیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمانفر،دولت قبل را یکی از کم‌کارترین دولت‌ها دانست و گفت،د اولین یا دومین گزارشی که کمیسیون اصل نود در صحن علنی مجلس قرائت کرد مربوط به کاری بود که دولت پیشین در قبال سوخت و بنزین تولید داخل کرد که یک خیانت بود.
نماینده مردم کلات و مشهد در مجلس شورای اسلامی، تصریح‌کرد: عده‌ای در دولت دوازدهم شایعه کردند که بنزین‌های تولید داخل کیفیت ندارد و سرطان‌زا است و با مقاصد شومشان راه واردات بنزین به کشور آن هم بنزین بی‌کیفیت را باز کردند، این امر یک خیانت بود و قطعا باید مسببینش پای میز محاکمه حاضر و محاکمه شوند‌.