نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ؛
  • فرهنگی

  • شهریور 11، 1399 - 11:02


روند توسعه در خمیر رو به بهبود است


مرضیه ساحلی زادگان ـ بندرخمیر

در چهارمین روز از هفته دولت در شهرستان خمیر که با حضورمحمد آشوری و احمد مرادی نمایندگان حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ، رضا مدرس معاون امور عمرانی استانداری ، میرهاشم خواستار فرماندار خمیر و تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی استان و مسوولین محلی شهرستان برگزار شد .
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از خمیر : هفت پروژه شاخص شهرستان افتتاح و به بهره برداری رسید و کلنگ یک پروژه به زمین زده شد .
نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی طی آیینی که بدین منظور در مجتمع علوم دینی صدرالاسلام بندرخمیر برگزار شده بود  گفت :روند رشد و توسعه در خمیر نسبت به بهبود پیش رفته و اگر نگاه کلان به بحث‌های گذشته داشته باشیم ، در ۴۰ ساله اول و دوم انقلاب گام‌هایی برای توسعه‌ی کشور در ابعاد مختلف برداشته ایم ، گرچه انتقاداتی به روند توسعه  وارد بود .
محمد آشوری افزود: توسعه ما همه جانبه نیست، ناپایدار و نامتوازن است و باوجود همه تلاش‌های ارزشمند که در دولت‌های مختلف انجام شده و منجر به بهبود شاخصه ها شده ، هنوز کاستی‌های جدی دارد.
وی بیان داشت: در مجلس در جریان کمبودها و محرومیت‌های منابع کشور و همچنین تحریم‌های ظالمانه هستیم اما چرخ توسعه کشور با روحیه جهادی مسوولان و تاکید مقام معظم رهبری و بل پیگیری‌های دولت، از کار نیفتاده است .
نماینده مردم بندرعباس ، قشم ، حاجی آباد ، خمیر و بوموسی در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت : ۵۷۶ طرح  در هفته دولت رقم خورده که رقم نسبت خوبی است اما بدلیل اینکه اجرای طرح‌ها در شرایط فعلی گرانتر تمام می‌شود ما تعداد طرح‌هایمان آن اندازه نیست .
وی در ادامه به نقش آفرینی خیرین در توسعه شهرستان اشاره کرد و گفت : نقش خیرین در فرایند توسعه منطقه ای و یاری رساندن به دولت اتفاق مبارک و میمونی است که امروز در افتتاح پروژهای شهرستان خمیر شاهد آن هستیم .
آشوری گفت : برای ایجاد تحول در محیط پیرامون خود و رسیدن به نقطه مطلوب و رفع مشکلات مردم نیازمند وحدت رویه ، انسجام و استفاده از تمامی ظرفیت ها است و مجمع نمایندگان استان نیز با نظارت دقیق و تدوین قوانین کارگشا درکنار مجموعه مسولان محلی ، روحانیت و همه افراد در حوزه سرمایه‌گذاری ، کارآفرینی و خیرین در این زمینه یاری رسان خواهند بود .
همچنین با اشاره به کارهای بزرگ در بخش سلامت استان و بهره گیری از بنگاه های اقتصادی در این حوزه گفت : یکی از اتفاقات مهم در این حوزه به رغم کاستی های فراوان ، استفاده از ظرفیت بنگاه اقتصادی بود .
نماینده مرکزی مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی افزود : در گذشته بنگاه های اقتصادی در کشور گرایش چندانی به محیط پیرامون خود نداشتند اما براساس قانونی که در برنامه پنجم آورده شد امروز شاهد افزایش مشارکت های این بنگاه های اقتصادی هستیم که ساخت بیمارستان ۵۶تخت خوابی بندرعباس نمونه ای از این سند مشارکت است .
وی در پایان ابراز امیدواری کرد در برنامه هفتم آینده با کمک خدمات اجتماعی و با مسوولیت های اجتماعی بنگاه ها ، کاستی ها و نواقص در حوزه های مختلف برطرف می شود .
رضا مدرس گفت : شرایط اقتصادی در این سه سال به شدت بر ساختار برنامه و بودجه و اقتصاد کشور حکمفرما شده و شرایط اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های توسعه را تحت تاثیر خودش قرار داده اما این ساختار به واسطه رهبری داهیانه و بسیار هوشمندانه  مقام معظم رهبری و خدماتی که کارگزاران در دولت انجام می دهند امروز شاهد افتتاح ۵۷۶ پروژه در استان هستیم .
مهندس مدرس در ادامه به ساختار شهرستان بندرخمیر از دیدگاه توسعه ای در استان هرمزگان اشاره و این دیدگاه ها را در توسعه شهرستان حائز اهمیت خواند .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ادامه داد : از دیدگاه توسعه ای ، شهرستان بندرخمیر حداقل در سه سال گذشته ، نه تنها به عنوان یک شهرستان جوان مرکز استان ، بلکه یک پتانسیل توسعه بسیار پایدار در جوار مرکز استان می تواند نقش آفرینی کلان و بزرگ داشته باشد .
معاون استاندار افزود : یکی از اهداف و برنامه ها ، توسعه آمایش سرزمینی بعنوان  یکی از برنامه های توسعه استراتژیک است که نیازمندی های اساسی را در اولویت اجرا قرار می دهد و کریدور غرب به شرق و راه‌های مواصلاتی از جمله این راهبردها است که حداقل در چند سال گذشته به واسطه خدمات همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی تقدیم مردم شده است .
وی با اشاره به مسیر افتتاحی بندرخمیر به بندرعباس ادامه داد : این طرح ناشی از یک عامل مبتنی بر عقلانیت بوده که توانسته پروژه های تلفیقی دو دستگاه اجرایی را به واسطه بهره مندی سریع‌تر مردم از یک ساختار هدفمند به نام  راه به اجرا بگذارد و این نگاه توسعه ای هم در استان و هم در شهرستان وجود دارد .
این مقام در ادامه گفت : اولویت‌بندی پروژه‌های در دست اجرای شهرستان بندرخمیر در سطح بخشی ، استانی و ملی را پیگیری میکنیم تا بخش عمده ای از آن نگاه آمایشی به بندرخمیر و کم کردن فاصله توسعه ای شهرستان بندرخمیر نسبت به استان بزودی شاهد باشیم .
وی در ادامه گفت : صبور بودن و همراه بودن مردم شهرستان خمیر با نظام از جمله صفات بارز مردم در شهرستان خمیر است و بنده طی سال های گذشته چه در دستگاه های اجرایی و هم نهاد حاکمیتی با این شاخصه آشنا هستم و امیدوارم این مشارکت در امر توسعه و قرار گرفتن خیرین و جامعه محلی در کنار دولت و مشارکت آنها بتواند روند توسعه را تسریع ببخشد .
در ادامه فرماندار خمیر با اشاره به پروژه های هفته دولت اظهار داشت : در هفته دولت امسال در شهرستان خمیر ۴۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۸۰ میلیارد ریال در حوزه های مختلف از قبیل مسکن ، آموزش ، بهداشت و درمان ، عمران شهری و روستایی ، برق ، مخابرات و راه در هفته دولت به بهره برداری و کلنگ یک پروژه خدماتی در این شهرستان به زمین زده شد .
میرهاشم خواستار افزود:از مجموع این پروژه ها ، ۲۹ پروژه در حوزه روستایی بوده که  ارزش اعتبار آن برابر با ۲۱۳ میلیارد و ۹۶۸ میلیون ریال می باشد . بهره برداری از آسفالت معابر روستای کشار بالا ، افتتاح دارالقرآن روستای پرکان گیشو ، افتتاح ۴ واحد مددجویی و همچنین افتتاح ساختمان دهیاری در روستای کرمران از جمله پروژه هایی بودند که به نیابت از ۲۹ پروژه در حوزه روستایی به بهره برداری رسید .
وی همچنین گفت : محور رفت بندرخمیر به بندرعباس ، ۲۰۰ واحدی مسکن مهرورزان ،۸۴ واحدی مسکن مهر ، ۴۷ واحد اقشار کم درآمد جیحون ، بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نیاپور بندرخمیر ، پروژه های در حوزه مخابرات و توسعه شبکه برق از جمله پروژه های شاخص در هفته دولت بودند که با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید .
عالی ترین مقام دولت در شهرستان عنوان کرد : بخش راه با ۲۳۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بیشترین اعتبارات شهرستان در هفته دولت را به خود اختصاص داده است .
وی گفت : در این حوزه ۴پروژه شامل ۲۰۰ واحد مهروزان ، مسکن ۸۴ واحدی ، ۴۷ واحد فاز اول شهرک جیحون و ۴ واحد مسکن مددجویی با اعتباری برابر با ۱۷۸ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال افتتاح و به بهره برداری می رسد . این مسوول خاطر نشان کرد : احداث و تجهیز بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نیاپور بندرخمیر از جمله پروژه های هفته دولت امسال می باشد که ساختمان و تاسیسات آن توسط خیر احداث شده و تجهیزات آن توسط دانشگاه علوم پزشکی تامین شده است . وی افزود : برای احداث و تجهیز این پروژه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است .
میرهاشم خواستار در ادامه گفت : افتتاح ۸ طرح مخابراتي در هفته دولت با ۸۰ میلیارد ریال ، پروژه های شبکه برق با اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال و همچنین چند طرح آموزشی که به بهره برداری رسید .
وی در پایان افزود : در دومین روز از هفته دولت ۷۰ سری جهیزیه به زوج های جوان در شهرستان خمیر اهدا شد . این هدایا با هدف ترویج امر ازدواج و کمک به خانواده های کم بضاعت و مزدوجین جوان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی «ره» انجام شده است . این جهیزیه ها مشتمل بر ۱۵ قلم از جمله یخچال ، اجاق گاز ، وسایل آشپزخانه و کالاهای اساسی است که ارزش هر سری جهیزیه ۱۵۰ میلیارد ریال می باشد که ارزش ریالی کل این جهیزیه ها ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است .
شهرستان خمیر قطبی از پدافند غیرعامل
احمد مرادی نماینده مردم در مجلس نیز گفت: امروز شاهد نقش پررنگ خیرین در انجام پروژه ها در شهرستان خمیر بودیم که باید این نگاه ها را گسترش و توسعه داده  و آن را حفظ و تکریم کنیم .
وی افزود : سرانه بهداشت و درمان در استان هرمزگان به عنوان یکی از دغدغه های مردم  نسبت به سرانه کشور پایین است و مجمع نمایندگان استان در این دوره تلاش خواهد کرد در این دوره این دغدغه ها را در همه حوزه ها بالاخص حوزه بهداشت و درمان کمتر کنند که در این راستا جلسات متعددی با استاندارهرمزگان ، وزرا و معاون آنان برگزار و قول هایی داده شده است .
مرادی گفت : یکی از این پیگیری های در حوزه درمان بالاخص در شهرستان خمیر راه اندازی درمان تامین اجتماعی است که به عنوان مطالبه جدی است و با داشتن شرایط لازم در این زمینه ، باید درمانگاه تخصصی کامل در شهرستان ایجاد شود .
نماینده مردم در مجلس به ارتقا بیمارستان نیاپور به عنوان دیگر خواسته های مردمی در حوزه درمان اشاره و تصریح کرد : شهرستان خمیر به عنوان قطبی از پدافند غیرعامل استان مطرح است و با توجه به تلاقی این شهرستان با شهرستان قشم ، بندرعباس ، بندرلنگه و لارستان در شرایط بحرانی و خاص ، می تواند به عنوان شهرستان پشتیبان عمل کند .
مرادی ادامه داد : باور داریم بیمارستان ۳۲ تختخوابی خمیر باید به ۶۴ تختخواب ارتقا پیدا کند ، بدلیل اینکه این شهرستان قطبی از پدافند غیرعامل هست .
وی بیان داشت : خمیر تلاقی با شهرستان های قشم ، بندرعباس ، بندرلنگه و لارستان است و در شرایط بحرانی و خاص باید از شهرستان بندرخمیر استفاده کنیم و این به عنوان یک اصل است که در دولت فعلی و مجلس قبلی این را پذیرفتند و مصوبه آن تا تحقق آن نیازمند پیگیری است .
بندر خمیر فرزند خلف هرمزگان اما محروم از امکانات است
حجت الاسلام و المسلمین شعیب صالحی امام جمعه شهرستان خمیر نیز دراین مراسم گفت : بندرخمیر فرزند خلف هرمزگان اما محروم از امکانات است بنابراین  نگاه مسوولان فرادستی باید به بندرخمیر تغییر کند گرچه این نگاه در در دوسال اخیر بهتر شده است .
وی با اشاره به مطالبات مردمی در شهرستان گفت : عدم وجود اداره تعزیرات در بندرخمیر و نبود اداره ثبت اسناد در شهرستان از جمله خواسته ها و دغدغه های مردمی هستند که بعضا بدلیل نبود این دو دستگاه در شهرستان مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است .
امام جمعه شهرستان خمیر در ادامه گفت : خوشبختانه فضای وحدت در بین تمام مجموعه ها و دستگاه ها وجود دارد و همه به این نقطه مشترک رسیده ایم باید برای رفع مشکلات مردم  باید انسجام و وحدت رویه وجود داشته باشد .
دانشگاه علوم پزشكى به تمام وعده هايش عمل نكرده است
سیدعبدالجلیل قتالی امام جمعه موقت اهل سنت گفت : یکی از اولویت های هر جامعه بشری داشتن شبکه بهداشت و درمان استاندارد و مجهز است که در کشور ما هم توجه خاصی به آن می شود و خوشبختانه امروز شاهد افتتاح بخش مراقبت های ویژه کرونا در شهرستان بندرخمیر به همت خیرین بودیم .
وی گفت : راه اندازی سونوگرافی بصورت دائم ، تکمیل بخش ای سی یو و سی سی یو ، پزشک متخصص حلق و بینی ، ارتوپد و قلب از جمله درخواست هایی است که مردم در این زمینه مطالبه گر آن هستند .
دانشگاه علوم پزشكي هم نسبت به تجهيز بخش اقدام نموده است اما همچنان چشم انتظار راه اندازي تخت هاي ICU و CCU و سونوگرافي جديد بيمارستان هستيم . متاسفانه دانشگاه علوم پزشكى هنوز به همه وعده هايش كه جهت تكميل اين بخش وعده داده بود عمل نكرده است .
معاون پشتیبانی بنیاد مسکن به تشریح اقدامات انجام شده و در حال انجام پرداخت .
شهریار نوری زاده گفت : در این حوزه پروژه ها در هفته دولت افتتاح و به بهره برداری رسید . وی افزود : فاز اول شهرک جیحون ۴۷ واحد اقشار کم درآمد جیحون ، ۸۴ واحدی ساحل ، ۲۰۰ واحدی مسکن مهرورزان از جمله شاخص در هفته دولت بودند که با اعتباری بالغ بر ۲۰۱ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال به بهربرداری رسید .
گفتنی است در این مراسم از خیرین حوزه سلامت تقدیر شد .