نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت‌ها در سبد معیشت متمرکز شده‌اند
  • گزارش و مصاحبه

  • اسفند 28، 1402 - 08:34


در این جلسه بحث هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری به میان آمد و نمایندگان کارگر مخالفت خود را با سبد مقرون به صرفه اعلام و آن را در راستای ارزان سازی سبد معیشت عنوان کردند.

اختلاف نظر طرفین برای تعیین رقم سبد معیشت همچنان به قوت خود باقی بود و همین امر موجب شد تا جلسه پس از ۳ ساعت مذاکره با وقفه‌ای کوتاه همراه و بعد از زمان افطار مجددا از سر گرفته شود.

قرار شد نمایندگان کارفرمایی و کارگری در جلسه‌ای خصوصی با وزیر کار رایزنی کنند و به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود بپردازند، اما این جلسه کوتاه هم نتیجه نداد و به دلیل اختلاف نظر بسیار ادامه چانه زنی‌ها برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها به نشست امروز شورای عالی کار موکول شد.

در همین راستا محسن باقری  - نماینده کارگران در شورای عالی کار - در گفت‌وگو با ایسنا، مهم ترین چالش مذاکرات در شورای عالی کار را اختلاف روی تعیین نرخ سبد معیشت دانست و گفت: نمایندگان کارفرمایی روی حداقل قیمت‌ها در سبد معیشت متمرکز شده‌اند، ولی گروه کارگری مبنا را حداکثر قیمت‌ها قرار دادند و از دولت انتظار میانجیگری دارند.

وی افزود: دو موضوع ضریب اهمیت خوراکی‌ها در سبد و رقم اقلامِ سبد معیشت در جلسات مورد بحث قرار گرفته، ولی اتفاق نظری حاصل نشده است به همین دلیل جلسات به نتیجه نرسیده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه عجله‌ای نداریم و نمی‌خواهیم به این بهانه که وقت کم است از تعیین نرخ سبد معیشت بگذریم، گفت: نمایندگان جامعه کارگری مجری موکلین خود یعنی کارگران هستند و در صورت عدم توجه به پیشنهادات و نظرات نمایندگان جامعه کارگری مصوبه تعیین دستمزد را امضا نخواهند کرد.

در شرایط حاضر جامعه کارگری در انتظار تعیین دستمزد ۱۴۰۳ به سر می برد و سرنوشت دستمزد با توجه به تداوم اختلافات و عدم توافق طرفین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش ایسنا، امروز نیز شورای عالی کار از ساعت ۱۴ با حضور شرکای اجتماعی جلسه خواهد داشت هر چند تعیین رقم دستمزد بعید است، اما در صورتی که طرفین در خصوص حداقل مزد ۱۴۰۳ به اتفاق نظر برسند رقم دستمزد تا قبل از عید نهایی خواهد شد.