نوروز ۶ میلیون نفری در هرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 18، 1403 - 06:07


به گزارش روزنامه دریای اندیشه، عملیات بزرگ میزبانی از مسافران نوروزی در هزار و چهارصد و سومین سال شمسی نیز به پایان رسید و شهر بندرعباس و استان هرمزگان در این نوروز توانست با آب و هوای بسیار دلنشینی که داشت خاطرات خوشی را برای میهمانان نوروزی از خود بر جای بگذارد؛ امسال مرکز استان هرمزگان با رنگ و لعاب بهتری به استقبال بهار رفته بود و سطح خدمات نیز در پارک‌ها و بوستان‌ها مطلوب‌تر و کم‌حاشیه‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی می‌شود.
توسعه سواحل در شهر بندرعباس موجب شد که امسال مردم بتوانند بیشتر در ساحل بمانند و تقریبا می‌توان گفت بخشی از نقیصه گذرگاه بودن شهر بندرعباس در حوزه گردشگری رفع شد اما به هر صورت هنوز این شهر جای زیادی برای توسعه گردشگری دارد و هنوز مراکز تفریحی در خور شان مردم و گردشگران و مسافران ساخته نشده است.
امیدواریم سال ۱۴۰۳ برای شهر بندرعباس و استان هرمزگان سال عمل به وعده‌ها در حوزه گردشگری باشد و تکلیف شهربازی این شهر، چرخ و فلک بزرگ این شهر، پروژه‌های گردشگری اسکله نخل و ناخدا، پارک آبی، مسیر دسترسی به ساحل شرقی و آزادسازی و زیباسازی ساحل غربی‌ بندرعباس به نتیجه برسد؛ البته ترافیک اعصاب‌خورد کن در بلوار ساحلی بندرعباس نیز یکی از اصلی‌ترین آزاردهنده‌ترین مشکلات شهر بندرعباس است که دست کم تردد خود شهروندان بندرعباس را در ساعات خنک بودن هوا دشوار می‌کند و باید برای این مسئله نیز تدبیری اندیشیده شود چرا که روز به روز تعداد خودروها در شهر رو به افزایش است و صد البته مشکل پارکینگ نیز دیگر مسئله شهر است که امیدواریم در سال جاری نسبت به آن تمهیداتی اندیشیده شود.
علی ای حال؛ نوروزی که گذشت با همدلی و پای‌کار بودن همه ارکان ستاد سفرهای نوروزی؛ سالی کم‌چالش بود و قطعا مسافران نیز از اقامت در استان هرمزگان لذت کافی و وافی را برده‌اند؛ در سال‌های گذشته مشکلاتی در حوزه کمبود چشمه‌های سرویس بهداشتی وجود داشت که امسال شاهد آن نبودیم ضمن اینکه در جزایر نیز چالش‌هایی چون تامین آب و نان را شاهد بودیم امسال خبری از آن‌ها نبود.

*پرونده اسکان نوروزی فرهنگیان در هرمزگان با ثبت ۹۰ هزار مسافر بسته شد*

محمد قویدل مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: از ابتدای اسکان نوروزی آموزش و پرورش هرمزگان که ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و تا دوازدهم فروردین ۱۴۰۳ ادامه یافت، ۹۰ هزار نفر در قالب ۱۵ هزار و ۷۷۰ خانواده در مدارس و مراکز آموزشی رفاهی فرهنگیان اسکان یافتند.

وی بیان کرد: امسال ۳۴۷ مدرسه در سراسر هرمزگان و ۱۲۸ مدرسه در بندرعباس میزبان مسافران نوروزی بود.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان با بیان اینکه اسکان نوروزی آموزش و پرورش استان نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشت، اظهار کرد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ کلاس در استان و یکهزار و ۲۱۷ کلاس درس در شهر بندرعباس پذیرای مسافران نوروزی هرمزگان بود و بیشترین پذیرش و اسکان در مدارس مربوط به شهرهای بندرعباس، قشم و کیش بود.

قویدل ادامه داد: در سطح هرمزگان ۱۸ پایگاه اسکان نوروزی آموزش و پرورش فعال بود که سه پایگاه آن در شهر بندرعباس و ۱۵ پایگاه در سراسر استان مسافران را پذیرش کردند.

رییس ستاد اسکان نوروزی فرهنگیان هرمزگان یادآور شد: بیش از ۲۰۰ نفر از فرهنگیان استان به عنوان عوامل اجرایی در پایگاه‌های پذیرش نوروزی مشغول فعالیت بودند و ۵۵ بازرس استانی و شهرستانی نیز بر روند عملکرد این مراکز نظارت داشتند.

وی با بیان اینکه اسکان مسافران در مدارس تا ۱۲ فروردین ماه ادامه داشت، بیان کرد: کلاس‌های درس به فرش، پتو، یخچال و تلوزیون تجهیز شده و بیشتر مدارس نیز از حمام و آشپزخانه برخوردار بودند.

قویدل ادامه داد: برخود لازم می‌دانم بر همت استوار همه دست اندرکاران ستاد اسکان نوروزی استان خونگرم و میهمان نواز هرمزگان آفرین گفته و از تلاش‌های اثرگذار این قشر برای ایجاد زمینه سفری آسوده و شادی آفرین برای تک تک مسافران، به ویژه همکاران ارجمند فرهنگی،قدردانی کنم.

*حدود ۴ میلیون مسافر در هرمزگان با شناور جابه جا شد*

 اسماعیل مکی‌زاده دبیر طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳  اظهارداشت: سه میلیون و ۹۹۴ هزار و ۶۸۹ مسافر و گردشگر از ابتدای طرح‌ تسهیل سفرهای دریایی ۱۴۰۳ از طریق بنادر مسافری وارد جزایر استان شدند.

وی ادامه داد: از این تعداد سه میلیون و ۳۸۱هزارو ۶۷۵ مسافر و ۶۱۳ هزارو ۱۴ نفر گردشگر بودند.

دبیر طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ در هرمزگان گفت: از این تعداد مسافر ۳۵هزار و ۴۰۴ مسافر از طریق بندر آفتاب و ۲۹۴هزارو ۱۵۹ مسافر از بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس به مقاصد جزایر قشم و هرمز رفت‌و آمد کردند.
به گفته مکی‌زاده؛ از مجموع مسافرانی که در این بازه زمانی از طریق بنادر مسافری وارد جزایر استان شدند، ۱۴۹هزارو ۸۷۸ نفر آنها بین بنادر پهل، لافت و جزیره قشم جابه‌جا شدند.

به گفته وی؛ این تعداد مسافر و گردشگر به وسیله ۸۹ هزارو ۳۲۰ شناور مسافری و گردشگری در مسیرهای دریایی استان هرمزگان رفت‌وآمد کرده‌اند.

معاون دریایی بنادر هرمزگان گفت: در این مدت نیز ۶۳۳ هزار و ۲۰۲ دستگاه خودرو از طریق شناورهای لندینگ‌کرافت از سرزمین اصلی به مقصد جزایر قشم و کیش و برعکس جابه‌جا شدند.

مکی‌زاده، آمار تردد مسافران از اسکله شهید ذاکری قشم را بیش از ۲۶۹ هزار اعلام کرد و ادامه داد: از ابتدای طرح سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ تا پایان روز ۱۳ فروردین‌ماه جاری نیز ۹۰ هزارو ۱۳ مسافر و هشت هزار و ۴۴۸ گردشگر از طریق بنادر و اسکله‌های مسافری و گردشگری استان جابه‌جا و از مناطق تفریحی و گردشگری آن بازدید کردند.


*تردد ۱۴ میلیون خودرو در محورهای هرمزگان در نوروز*

راهداری و حمل و نقل جاده ای استان هرمزگان اعلام کرد: طی ۱۷ روز از اجرای طرح نوروزی امسال، تردد ۱۳ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۴۲۷ خودرو در سطح جاده‌های استان هرمزگان ثبت شده است.
این میزان تردد خودرویی از ۲۴ اسفند سال گذشته تا ۱۱ فروردین امسال ثبت شده که نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است. ترددهای خودرویی در جاده‌های استان توسط ۹۳ دستگاه تردد شمار آنلاین ثبت شده است. پرترددترین محورهای هرمزگان طی این مدت به ترتیب محور شهید‌رجایی، محور سیرجان – بندرعباس و محور بندرعباس- میناب بوده است. عکس مربوط به گردنه پرخطر حاجی آباد هرمزگان است که سال هاست وضعیت نامناسبی دارد.

*اقامت بیش از ۵ میلیون نفر در هرمزگان تا ۱۱ فروردین*

 محمد محسنی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: در مجموع از ۲۴ اسفند تا پایان روز ۱۱ فروردین، پنج میلیون و ۲۱۰ هزار مسافر و گردشگر اقامت شبانه در استان هرمزگان ثبت‌شده است.
دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر هرمزگان با اشاره به اینکه این آمار اقامت شامل اقامت در اقامتگاه‌های رسمی و غیررسمی است، اظهار کرد: موج سوم ورود مسافران و گردشگران به استان در روز‌های انتهای ماه مبارک رمضان و ایام تعطیلات عید فطر پیش‌بینی شده است، بر همین اساس، این ستاد تا ۲۴ فروردین به مسافران و گردشگران که هرمزگان را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: چهار میلیون و ۵۵۳ هزار و ۲۸۲مسافر و گردشگر از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون در هرمزگان اقامت داشته‌اند.
، محمد مرودی نیز در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی استان هرمزگان،ضمن تشکر از اعضای ستاد اجرایی خدمات سفری نوروزی استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه بیش از 75 درصد از مسافران نوروزی استان یعنی 3 میلیون و 295 هزار و 185 نفر در کمپ های بوستان ها و سالن های ورزشی استان اقامت داشته اند، جا دارد از خدمات خوب مجموعه شهرداری های استان با توجه به حجم بالای مسافر در بندرعباس و از شهردار بندرعباس تشکر و قدردانی کنم.

وی خاطرنشان کرد: تعداد یک میلیون 100 هزار و 570 مسافر در هتل ها، مسافرخانه ها و سایر مراکز اقامت داشته اند و 157 هزار و 628 مسافر نیز در مدارس و مراکز رفاهی آموزش و پرورش اسکان داشته اند.

سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به اینکه از این تعداد مسافر نوروزی، 2 میلیون و 822 هزار و 373 مسافر به جزایر سفر کرده اند، افزود: علاوه بر جابجایی این حجم مسافر، بیش از 539 هزار خودرو در مسیر دریایی جزایر استان جابجا شده اند.

مرودی یادآور شد: مقصد بیشتر مسافران نوروزی و گردشگران ورودی به استان، بندرعباس، قشم، هرمز، بندرلنگه، بندر خمیر، پارسیان و سیریک بوده است.