نوروز ۵ میلیون نفریِ درهرمزگان
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 15، 1402 - 06:20


علی ستاری -

استان هرمزگان در نوروز ۱۴۰۲ بیش از ۵ میلیون گردشگر را میزبانی کرد که با وجود تقارن تعطیلات با ایام رمضان بود از این رو برای سال‌های آینده باید زیرساخت‌ها جهت میزبانی از ۱۰ میلیون گردشگر مهیا شود.

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، عید نوروز یکی مهم‌ترین ایام برای ما ایرانی‌ها است اول از این بابت که این عید، یک مناسبت تاریخی و باستانی در تمدن ایران و کشورهای همسایه است و دوم اینکه طولانی‌ترین ایام تعطیلات ایران در اولین روزهای فرودین واقع شده است و بر همین اساس مردم ایران عادت دارند تا از فرصت زنده شدن طبیعت برای سفر و خوش‌گذارانی استفاده کنند و خاطرات خوشی را برای خود خلق کنند، در این بین برخی از استان‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی از وضعیت ویژه‌ای در نوروز برخوردار می‌شوند.
همین الان اگر مردم جنوب کشور بپرسند کجا می‌خواهید سفر کنید، قطعا سفر به استان‌های شمالی مانند، گیلان، مازندران و گلستان جزو اصلی‌ترین گزینه‌‌های آن‌ها خواهد بود، برای افرادی که علاقه‌مند به سفرهای زیارتی هستند و می‌خواهند با یک تیر چند نشان بزنند قطعا قم و مشهد مقدس بهترین گزینه است، علاقه‌مندان به آثار باستانی و سفرهای تاریخی نیز به هیچ عنوان نمی‌توانند از شهرهایی چون اصفهان، تبریز و شیراز بگذرند اما علاقه‌مندان به دریا و ساحل و همچنین خرید حتما هرمزگان را به عنوان مقصد اصلی خود انتخاب خواهند کرد، بنابراین یکی از  استان‌های مسافرپذیر در ایام نوروز  « هرمزگان « است؛ به طوری که طبق اعلام مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور، در روز یازدهم فرودین ماه ، اعلام کرد: « بیشترین میزان سفرها به استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان، آذربایجان شرقی بوده است. همچنین بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.»
شاید یکی از اصلی‌ترین محرک‌های مردم برای سفر به هرمزگان وجود جزایر بکر و زیبای این استان، هرمز، قشم و کیش بیشترین حجم مسافران نوروزی را همواره به خود اختصاص می‌دهند مسئله‌ای که گاها چالش‌هایی را نیز به همراه دارد.
بندرعباس را هم که اگر بنگریم با یک گشت کوتاه در شهر و پلاک‌خوانیِ خودروها کاملا مشخص می‌شد بیشترین میهمانان ما از کدام استان و شهرها بوده است، بیشترین پلاک‌هایی به چشم می‌خورد پلاک‌های ۷۵ و ۶۵ است که مربوط به استان کرمان می‌باشد، البته هرمزگانی‌ها نیز علاقه خاصی به دو استان کرمان و فارس دارند و در مناسبت‌های مختلف شهرهای دلفارد و ساردوئیه مملو از گردشگران هرمزگانی می‌شود.
گردشگرپذیدی هرمزگان امسال نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری روبرو بود اما با این وجود بسیاری از نارسایی‌هایی که در سال‌های گذشته شاهد بودیم، امسال وجود نداشت، به عنوان مثال امسال دیگر صف‌های عریض و طویل سرویس‌های بهداشتی در بوستان‌ها حاشیه ساز نشد و یا با توزیع پر حجم و مناسب اقلام تنظیم بازاری مشکل خاصی در تامین قوت قالب مردم وجود نداشت.
ثبت بیش از ۵ میلیون تردد در هرمزگان
مهدی دوستی در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان‌ها، که به صورت ویدئوکنفرانسی با ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور دکتر محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد، اظهارداشت: استان هرمزگان پایتخت گردشگری دریایی ایران است و به دلیل تنوع ترددها ویژگی‌های خاص خود را دارد.
وی افزود: تا دهم فروردین ماه، حدود ۵ میلیون ۱۳۶ هزار ورود و خروج به استان هرمزگان داشتیم که ۲ میلیون و ۵۶۷ هزار آمار ورودی ها به استان بوده است.
استاندار هرمزگان بیان کرد: در تعطیلات امسال  بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار اقامت روزانه داشتیم که به نسبت سال گذشته افزایش ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد و از این بین بیش از یک میلیون نفر در هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های رسمی اسکان پیدا کرده‌اند.
افزایش ۳۸ درصدی اقامت‌ها در هرمزگان
 دوستی با بیان اینکه افزایش ۳۸ درصدی اقامت‌ها در استان نشان از بیشترشدن مدت زمان توقف گردشگران در استان است، ادامه داد: تا روز دهم فرودین بیش از سه میلون و ۵۳۵ هزار تردد دریایی به جزایر داشتیم که با افزایش ظرفیت شناورها، افزایش لندینگ کرافت‌ها و راه‌اندازی سامانه نوبت‌دهی صف‌های طویل چند ده کیلومتری برای انتقال خودروها به شناورها را کاهش دادیم.
وی ادامه داد: امسال خط جدید دریایی به جزیره هنگام را راه‌انداری کردیم و اولین حضور گردشگران در جزیره بوموسی را داشتیم که اقدامی خاص به شمار می‌آید.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، با بیان اینکه در سال‌های گذشته با کمبود مدارس برای اسکان فرهنگیان روبرو بودیم، گفت: امسال حدود ۷۰۰ کلاس درس جدید در اختیار ستاد اسکان فرهنگیان قرار گرفت که باعث شد اقامت از ۸۴ هزار و ۸۰۰ نفر روز در مدارس، امسال به ۱۴۱ هزار نفر برسد و حدود ۶۷ درصد رشد داشته باشد.
 دوستی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته ۱۲۰ غرفه صنایع دستی در استان راه‌اندازی کرده بودیم، اظهارداشت: امسال تعداد غرفه‌ها به ۱۶۵ غرفه افزایش یافته است و میزان نظارت بر مراکز گردشگری‌ نیز از ۸۵۰ مورد در سال گذشته به ۱۳۵۶ مورد افزایش پیدا کرده است‌.
وی تربیت راه‌بلدان و تور لیدرهای محلی و ایجاد تنوع در اطلاع‌رسانی حوزه گردشگری را یکی از دلایل افزایش میزان اقامت در استان دانست و تاکید‌کرد: از اسفندماه تاکنون روزانه به طور متوسط، ۲۱۸ پرواز در فرودگاه‌های استان انجام شده است  و بیشترین پرواز ثبت شده در یک روز نیز ۲۳۸ پرواز بود که در یکی از ایام تعطیل ثبت شده است.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، تاکید‌کرد: از دهم اسفندماه، کار شارژ انبارهای اقلام غذایی و آب معدنی آغاز شد و در جزایر هم بهره‌برداری از دو مخزن بزرگ آب، به تامین آب در این ایام کمک شایانی کرد.
 دوستی با اشاره به استفاده از ظرفیت گروه‌های مردمی و بسیجی در طرح همیاران جهادی پلیس، ادامه داد: آمار تصادفات در استان کاهش قابل توجهی داشته است و راه‌اندازی نوروزگاه‌ها و نمایشگاه‌های برندینگ گردشگری به اضافه تمرکز بر روی گردشگری خورها و گردشگری روستاییِ ساحلی دو ایده جدیدی بود که خروجی مثبتی را در پی داشت.
ترابری ۳.۸ میلیون سفر دریایی در هرمزگان
«حسین عباس‌نژاد» با بیان اینکه این استان در عید نوروز امسال نیز پذیرای بیشترین حجم مسافر وگردشگر دریایی بوده است، اظهار کرد: از ۲۵ اسفندماه پارسال تا پایان روز سیزدهم فروردین ماه جاری، سه میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۲ مسافر و گردشگر از جزایر و مناطق گردشگری بازدید کردند.
وی ادامه داد: از این میزان سفر دریایی، سه میلیون و ۲۶۳ هزار نفر مسافر و ۵۹۷ هزار و ۸۳۲ گردشگر بودند که در بخش مسافری ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش به ثبت رسیده است. رییس کمیته خدمات حمل و نقل سفرهای دریایی هرمزگان در ادامه با اشاره به جابه‌جایی ۶۴۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه خودرو از طریق شناورهای لندینگ کرافت از سرزمین اصلی به مقصد جزایر قشم و کیش و بالعکس،  بیان کرد: در این بخش نیز ۱۰ درصد افزایش به ثبت رسیده است.
عباس‌نژاد گفت: طی این مدت ۳۲۳ هزار و ۷۹ مسافر از بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور به مقصد جزایر قشم، هرمز و هنگام و ۲۸ هزار و ۸۰۱ مسافر در بندر آفتاب جابه‌جا شدند و هشت هزار و ۴۷۷ تردد شناور مسافری در بندر لافت به ثبت رسیده است.
وی در خصوص آمار سفرهای دریایی روز ۱۳ فروردین ماه نیز گفت: در مجموع در این روز ۵۸ هزار و ۱۱۸ مسافر و ۱۰هزار و ۶۷۸ گردشگر از طریق بنادر و اسکله‌های مسافری و گردشگری جابه‌جا شدند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: طی ۱۳ فروردین ماه نیز ۱۲ هزار و ۸۱۴ دستگاه خودرو جابه‌جا و افزون بر یک‌هزار و ۹۰۰ تردد شناورهای مسافری و تفریحی در ۱۲ مسیر مجاز بین بنادر و جزایر استان هرمزگان به ثبت رسید.
عباس‌نژاد میزان رفت و آمد مسافران از طریق بنادر پهل و لافت به جزیره قشم را ۲۵ هزار و ۹۴۹ نفر مسافر اعلام و اضافه کرد: در این روز همچنین سه هزارو ۱۱۰ مسافر از طریق بندر شهید حقانی تردد کردند.
جزیره کیش میزبان بیش از 200 هزار مسافر ورودی در ایام نوروز
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی کیش، از مجموع ورودی 200هزار و 50 مسافر به جزیره؛ تعداد 119 هزار و 707 نفر با تردد 880 پرواز از مسیر هوایی و تعداد 85 هزار و 343 نفر با تردد 98 شناور از مسیر دریایی به جزیره کیش سفر کردند.
بنابراین گزارش از مجموع 190 هزار و544 نفر مسافر خروجی؛ تعداد 109 هزار و 426 نفر با تردد 890 پرواز به کیش سفر کردند و در مسیر دریایی نیز 81 هزار و 118 نفر با تردد 90 شناور جزیره کیش را به مقصد بنادر چارک و آفتاب ترک کردند.
همچنین در این بازه زمانی با تعداد تردد 517 شناور لندینگ کرافت به مقصد جزیره کیش تعداد 19 هزار و 642 دستگاه خودرو وارد این منطقه شده که با تردد 131 شناور لندینگ کرافت تعداد 18 هزار و 529 دستگاه خودروی سواری از جزیره کیش خارج شده است.
بر اساس آمار ارائه شده؛ در اسکان نوروزی کیش»کمپ های چادری مصلی-خانوادگی، المپیک-مجردی، جانبازان و ایثارگران» از 25 اسفند 1401 تا 12 فروردین امسال؛ با اشغال 12 هزار و 93 چادر به تعداد 47 هزار و 98 نفر شب، خدمات نوروزی ارائه شده است.
شیفت های شبانه روزی حفاظت فیزیکی و حراست برای حفظ امنیت و پذیرش 24 ساعته گردشگران، استقرار پایگاه های هلال احمر و آتش نشانی و ... از جمله خدمات ارائه شده به مسافرانی نورزی مستقر در کمپ های چادری است.
تمام ملزومات جهت رفاه حال مسافران و گردشگران، از جمله حمام و سرویس بهداشتی تا جایگاه های شارژ تلفن همراه و ایجاد امنیت و آرامش در کمپ های متاهلی و مجردی، کمپ های خانواده ایثار گران و جانبازان فراهم شده است.
آمارهای ارائه شده از سوی ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی، بیانگر استقبال گسترده گردشگران از مراکز ورزشی و تفریحات دریایی جزیره کیش است که «کلوپ های غواصی و تفریحات دریایی» با پذیرش107 هزار و 416 نفر بیشترین ارائه خدمات به مسافران نوروزی را در این حوزه  به خود اختصاص دادند.
شناورهای تندرو و کف شیشه ای نیز در این بازه زمانی میزبان 87 هزار و 553 نفر از مهمانان نوروزی بودند.
ایستگاه های دوچرخه سواری سطح شهر و ایستگاه های دوچرخه سواری مستقر در هتل ها با پذیرش 169هزار و 603 نفر میزبان گردشگران از اقصی نقاط کشور بودند.
همچنین «پلاژ های بانوان و آقایان با پذیرش 31 هزار و 231 نفر، در بخش استخر با ارائه خدمات به 4 هزار و 449 نفر، استفاده 107 نفر از زمین های تنیس و ارائه خدمات به 63 نفر در زمین سوارکاری» از جمله خدمات نوروزی پیش بینی شده در این ایام بود.