نشت گاز هیچ اختلالی در تولید ایجاد نکرد
  • اقتصادی

  • بهمن 04، 1400 - 05:54


 

مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به تخریب لوله خوراک پالایشگاه بر اثر سیلاب گفت : مخازن ذخیره به ما فرصت داد تا حتی در هنگام حادثه، تولید بنزین و فراوردهای نفتی با همان شتاب اولیه ادامه پیدا کند.

مرتضی سلیمانی

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه ؛ گروه جهادی پالایشگاه ستاره خلیج فارس  سه شبانه روز است، از وقتی که سیل خط لوله رو‌ تخریب کرد ، بدون خواب در حال انجام کار هستند که اقدام انها قابل تقدیر است.

مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس گفت: از خانواده ها و مردم استان هرمزگان بابت پخش بوی نامطبوع گاز عذر می خواهی می کنم ، این برنامه قرار بود روز جمعه یک بهمن ماه تمام شود ،اما با توجه به اینکه برنامه ما عوض شد و قرار شد یک خط لوله جدید جایگزین خط لوله قبلی احداث بکنیم.

 وی گفت : فعلا دوباره قرار شد جزیره ای ایجاد کنیم ، که خدای نکرده اگر آلودگی خواست ایجاد شود در همین جزیره ای که به صورت مثلث بسته احداث می کنیم بتوانیم الودگی را سریعا جمع آوری کنیم و مانع از انتشار آلودگی درمحوطه خلیج فارس ، بندر خمیر ، بندرعباس و اطراف قشم شویم .

دادور در ادامه افزود :سعی کردیم این کاری که می کنیم مردم هرمزگان دچار آسیب و احساس بوی بدی  که روز اول حادثه خط لوله شدند را تجربه نکنند و‌ اما تمام مردم استان که در این حادثه طبیعی سیل صبوری و ما رو یاری کردند واقعا تشکر می کنم .

وی گفت : این خط لوله که همکاران قبلی ما طرحش را اجرا کردند با مطالعه کامل انجام شده ، طول  رودخانه که خط لوله ما از آن گذشته بود، در نقشه های هوایی منطقه نزدیک به صد متر، رودخانه دومی است ، اینجا دو رودخانه کنار هم است.

مدیر عامل ابر پالایشگاه میعانات گازی خلیج فارس می گوید : این سیلاب ، مربوط به هرمزگان نبود ،آبهایی نبود که در  هرمزگان جاری شود،این سیلاب از داراب استان فارس است ،میزان حجم و شدت اب در حدی بود که طول رودخانه تا بالای کوهای اطراف رفته بود و بیش از 20 برابر عرض رودخانه افزایش پیدا کرده بود.

دادور می گوید‌ : در حین اجرای خط لوله شاید ضعف هایی وجود داشته ، و اینجور نقاط که لوله از جایش کنده شده ، جز نقاط ضعف بوده ، گذشتگان کارهای خود را کردند و ما هم پنج سال از این خط لوله استفاده کردیم .

مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس بیان داشت : در هنگام تخریب لوله توسط سیل از عسلویه انتقال برای حفظ ایمنی و احداث خط لوله جدید  قطع شده ، اما مخازن ذخیره این فرصت را به ما داد تا بتونیم عملیات را بدون وقفه با همان ظرفیت کار خودش رو انجام بده، تولید بنزین همان 43 میلیون لیتر است و فراودهای مختلف نفتی را تولید می کنیم و مشکل خاصی برای فرایند عملیاتی پالایشگاه وجود نداشته است.

 

 وی گفت : حقیقتا با توجه به اینکه در دو طرف رودخانه شیرهای اتوماتیک مسدود کننده وجود دارد، در زمان حادثه به دلیل افت فشار میعانات گازی این مسیر به صورت خودکار بسته شد و از خسارت زیست محیطی زیاد پیشگیری به عمل آمد و پس از رسیدن خط بانان شیرهای بزرگتر بالا دستی نیز بسته شدند.

دادور افزود :این ماده فرار است و به محضی که از  خط لوله خارج می شود بیش از ۸۵ درصد آن، در همان لحظه  به گاز تبدیل می شود ، و این بوی نامطبوعی که مردم احساس کردند به علت سنگینی ان  نسبت به هوا بود که از فضای استان خارج شد.

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اذعان داشت :در  سیلاب اول هم این نقطه و  یک نقطه در پارسیان داشتیم که  نقطه پارسیان با توجه به اینکه خشک شد کاملا ایمن شد ،در این نقطه زمان به ما فرصت نداد ، و گرنه ماشین آلات قبل از سیلاب برای ایمن سازی اینجا حضور داشتند ، داشتیم این خط لوله را ایمن می کردیم ،فاصله کم میان بارندگی اول و دوم باعث شد همکاران ما نتوانند ایمن سازی را کاملا قبل از وقوع حادثه انجام دهند.

وی گفت : طول خط لوله 388 کیلومتر است و روزانه 500 هزار بشکه میعانات گازی از همین خط لوله جا به جا می شود و تنها خوراک پالایشگاه از همین خط لوله است.

دادور یاد آور شد : معاون محیط زیست استان از همان روز اول در محل حضور پیدا کرد تا میزان آلودگی را بررسی کنیم ، اون مقادیری که در سواحل خمیر ، یا جاهای مختلف دیده می شوند ،  مواد سنگینی هستند که روز اول شناسایی نشد با اینکه دو تا کشتی نفت روب  همان روز برای گشت زنی وارد کردیم ، روز دوم یک آلودگی به عرض یک متر در طول دو سه کیلومتر بود که نیازی به کشتی نفت روب  نداشت.

وی می گوید : شناورهای شناسایی آلودگی در اطراف اب شیرین کن ها و ساحل بندرعباس مستقر هستند ،چرا که برای ما نقاط حساس اهمیت ویژه ای دارد تا خدای نکرده آسیبی به مردم وارد نشود.

مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس می گوید : تا فردا شب خط لوله به مدار تولید برمی گردد و بیش از ۲۵۰ نفر از متخصصین پالایشگاه به صورت شبانه روز در حال تلاش هستند.

وی با اشاره به عوارض خفیفی که مردم نزدیک خط لوله  دچار آن شده بودند  گفت :همان موقع استاندار در صحنه حاضر شدند و دستورات لازم را صادر کردند و برای رسیدگی به مردمی که‌ دچار عوارض خفیف ناشی از نشت گاز شدند اقداماتی صورت گرفت ، اما باز هم به خاطر این حادثه ناخواسته از مردم استان هرمزگان عذر خواهی می کنم