وجدان مداری ،آزادمردی و جوانمردی اولین درس دانشگاه کربلا
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 11، 1401 - 04:22


وجدان‌مداری، آزادمردی و جوانمردی اولین درس دانشگاه کربلا


علی ستاری

به گزارش اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، شرح سخنرانی سومین شب از ایام محرم در هیات سجادیه بندرعباس به ترتیب زیر است. 
در جلسه گذشته عرض کردیم که هیات‌های اباعبدالله الحسین علیه السلام هم دانشگاه است، هم درمانگاه است و هم پناهگاه، چرا که طبق آنچه امام هادی علیه‌السلام در زیارت جامعه کبیره آورده است خداوند به واسطه حضور در مجالس اباعبدالله الحسین علیه السلام، معارف دین خود را به ما می‌آموزد، تباهی‌های دنیای ما را اصلاح می‌کند و در طوفان‌های جامعه ما به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پناهنده می‌شویم. 
مجالس ابی‌عبدالله دانشگاهی که همه شاگردانش به درجات عالی می‌رسند 
هر کسی که در دانشگاه بزرگ امام حسین علیه السلام زانو بر خاک بساید بزرگ می‌شود و به درجات بالا می‌رسد، چنانچه یکی از بزرگان خواب حضرت رقیه سلام الله علیها را دیده بود و حضرت به ایشان فرموده بود که به خطبا و مداحان بگویید آنقدر ما را کوچک نخوانند چرا من در دانشگاه و مکتب کربلا بزرگ شده‌ام، اینجا دانشگاهی است که همه شاگردانش بزرگ می‌شوند و فرقی بین کفش جفت‌کن و سخنران و مداحی و بانی و مستمع مجلس وجود ندارند و هر کس به اندازه‌ی ظرفی که دارد در این دانشگاه رشد می‌کند.
وجدان‌مداری، آزادمردی و جوانمردی اولین درس دانشگاه کربلا 

یکی از اولین درس‌هایی که در دانشگاه امام حسین علیه السلام باید آن را فرا بگیریم و این درس یک درس فرا دینی و فرا مذهبی و همچنین بین‌المللی است وجدان مداری، آزاد‌مردی و جوانمردی است، امام حسین علیه السلام جاهای زیادی این درس را به تاریخ دادند اما من سه جای آن را ذکر می‌کنم. 
اولین جایی که حضرت درس وجدان مداری و جوان‌مردی را برای عالمیان تدریس می‌کند در ماجرای رویارویی با سپاه حر لن یزید ریاحی هست، در تاریخ آمده که حر با ۱۰۰۰ مرد جنگی جلوی کاروان امام حسین علیه السلام را گرفت نه اجازه داد به سوی کوفه حرکت کنند و نه اجازه داد از راهی که آمده‌اند بازگردم، گفت به من دستور داده‌اند نه اجازه یک قدم جلو بروید و نه یک قدم عقب بازگردید.
اما امام حسین علیه السلام چه کردند؟ زمانی متوجه شدند لشکر دشمن تشنه است دستور دادند از آب‌هایی که در کاروان وجود دارد برای سیراب‌کردن لشکریان دشمن استفاده کنند و فراتر از این‌ها دستور دادند به اسب‌ها و چهارپایان دشمن هم آب دهند. دشمنی که چند روز بعد آب را بر روی زن و بچه‌های امام حسین علیه السلام می بندد. 
دومین جایی که حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام درس وجدان مداری به تاریخ می‌دهند آن‌جایی است ‌که حضرت علی‌اصغر علیه السلام را بر روی دست می‌گیرند و رو به دشمن می‌فرمایند: شما با من سر جنگ دارید با این بچه که جنگی نکرده، خودتان سیرابش کنید؛ این حرکت اباعبدالله الحسین علیه السلام نشان می‌دهد که جنگ باید در میدان باشد کشاندن جنگ به مقوله نیازهای غیر نظامی‌ها صحیح نیست.
 لذا امروز همین کار یزیدیان را آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، شما با مردان جنگی ایران جنگ دارید چرا داروی کودکان مظلوم پروانه‌ای را تحریم کرده‌اید؟ چرا غذا را بر روی مردم می‌بندید؟
 اگر راست می‌گویید برای آزادی مردم تلاش می‌‌کنید تمام تحریم‌های دارویی را رفع کنید، تمام تحریم‌هایی که قوت غالب مردم را هدف قرار داده است رفع کنید، اما در کربلا چه شد؟
 زمانی که حضرت، علی اصغر علیه السلام را روی دست گرفت و خطابه کرد  دیدند لشکر دارد به هم می‌ریزد، عمر سعد دستور داد هلهله کنند که صدای حسین علیه السلام به کسی نرسد مثل امروز ما که دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن هر کاری می‌کنند که صدای مظلومیت مظلومان عالم از جمله ملت ایران به جایی نرسد. 
و سومین جایی که اباعبدالله الحسین علیه السلام درس آزادگی می‌دهند، دقایقی قبل از شهادت است که دشمن که بی‌رمقی اباعبدالله الحسین علیه السلام را دیده بود می‌خواست قبل از شهادت او به خیمه‌ها حمله کند، فرمودند: دین اگر ندارید آزاده باشید.