وحشت ۶ ریشتری
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 11، 1401 - 20:47


گزارش دریای اندیشه از خسارت های زلزله در هرمزگان؛
وحشت 6 ریشتری

 


 علی ستاری

به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، یکی از پدیده‌های طبیعی که برای بشر همواره یادآور ترس و مصیبت بوده است و هنوز راهی برای کنترل یا پیش‌بینی آن پیدا نکرده است «زلزله» است، پدیده‌ای که خداوند تبارک و تعالی در سوره‌ای اختصاصی بدان پرداخته است و در سوره زلزال می‌فرماید: بدین معنا که خداوند سبحان زمانی که می‌خواهد از قیامت سخن بگوید آن را با زلزله‌ای عظیم به تصویر می‌کشد و با توجه به این تمثیل خداوند می‌شود حدس زد که زمین‌لرزه تا برپایی قیامت نیز غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، این پدیده طبیعی خطرناک چند هفته‌ای هست که دامن هرمزگان به ویژه غرب استان را گرفته است  و بندرچارک و کیش در روزهای متمادی مکررا به خود لرزیده است و نظم و آرامش این شهرها به هم خورده بود اما شب گذشته زمین‌لرزه پا را فراتر گذاشت و از کانال ۶ ریشتر گذشت و ساعت ۲:۰۲ دقیقه بامداد با شدت ۶.۱ ریشتر بندرخمیر را لرزاند.
ساعتی بعد زلزله‌ای با شدت ۶.۳ ریشتر نیز در این منطقه به وقوع پیوست و این زلزله‌ها که کانون آن‌ها در روستای سایه‌خوش بود و در بندرعباس نیز به شکل قابل توجهی حس شده بود مردم بندرعباس و دیگر شهرها را به خیابان‌ها کشاند. 
تعطیلی ادارات و بانک‌ها در پی وقوع زلزله 
از همان ساعت ابتدایی وقوع زمین لرزه حدود ساعت ۳ بامداد جلسه مدیریت بحران استانداری هرمزگان برگزار شد و مهرداد حسن زاده مدیرکل بحران استانداری هرمزگان بلافاصله بعد از زلزله اولین آمار خسارت‌ها را مبنی بر ۳ نفر کشته و ۸نفر مصدوم اعلام کرد.
استاندار هرمزگان نیز بلافاصله بعد از جلسه ستاد بحران راهی شهرستان بندرخمیر و کانون زلزله شد. وی  با اعلام اینکه کمپ‌های اسکان موقت در شهر بندرعباس دایر می‌شود از مردم خواست که شب را در خانه نمانند.
ستاد بحران استانداری هم در اطلاعیه اعلام کرد که کلیه ادارات و مؤسسات و بانک‌ها به دلیل زلزله در روز زلزله تعطیل خواهند بود.
تخریب ۱۰۰درصدی بسیاری از منازل مردم 
فرماندار بندرلنگه نیز در این جمع رسانه‌ها و در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده بندرلنگه گفت:  عمده خسارات زلزله مربوط به منطقه سایه‌خوش است امام زلزله‌های دوم و سوم سبب گسترده شدن دامنه خسارات در منطقه شده است و تخریب ۱۰۰درصدی بسیاری از منازل مردم را شاهد هستیم. 
دستور وزیر بهداشت برای بسیج همه امکانات جهت رسیدگی به مصدومان 
ساعت ۴:۵۳ دقیقه بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های هرمزگان برای پذیرش بیماران و مصدومان شد. 
شمار تلفات زلزله به ۳۹ نفر رسید 
ساعت ۶:۲۳ دقیقه اعلام شد شمار فوتی‌های  زلزله سایه‌خوش به 5 تن رسید و 39 نفر نیز مصدوم تاکنون داشته‌ایم که 17 نفر از آنان پس از دریافت خدمات ترخیص و 22 نفر هنوز بستری هستند. 
دستور فرمانده نیروی دریایی سپاه برای امدادرسانی همه‌جانبه به زلزله‌زدگان 
سردار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز به محض وقوع زلزله ضمن تماس با سردار عظمایی فرمانده منطقه پنجم ندسا تأکید‌کرد سریعأ گروه های جهادی، مهندسی و امداد رسان به محل وقوع حادثه اعزام و تلاش نمایند از مشکلات و آلام مردم عزیز آن منطقه کاسته و هرگونه کمک رسانی لازم  به مردم  صورت گیرد و با امداد هوایی توسط بالگردهای هوادریا نیروی دریایی سپاه  به سرعت مصدومان حادثه به بیمارستان های بندرعباس منتقل شوند.  
آماده‌باش ستاد بحران ارتش برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان 
امیر سرتیپ محمودی رییس ستاد بحران ارتش در گفت‌وگوی رسانه‌ای از آمادگی ارتش برای هرگونه امدادرسانی در مناطق زلزله زده استان هرمزگان خبر داد. 
وی افزود: در پی وقوع زلزله شدید در استان هرمزگان تمامی یگان‌های واکنش سریع، امدادی و درمانی ارتش در هرمزگان برای امدادرسانی در صورت نیاز آمادگی دارند. 
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و احمد وحیدی وزیر کشور نیز هر کدام در تماس‌های جداگانه‌ای با استاندار هرمزگان ضمن دریافت آخرین اخبار و اطلاعات بر لزوم تسریع در امدادرسانی‌ها تاکید‌کردند.
هیچ کس زیر آوار نمانده است
ساعت ۷:۵۶ دقیقه صبح استاندار هرمزگان از پایان عملیات جستجو برای یافتن مجروحان احتمالی از زیر آوار خبر داد و گفت: مطابق بررسی به عمل آمده خوشبختانه هیچ کس زیر آوار نمانده است.
وی ادامه داد: تا صبح عملیات نجات و جستجوی افراد مانده در زیر آوار ادامه داشت و اکنون این عملیات با توجه به اینکه دیگر فردی زیر آوار نیست پایان یافت. 
مهدی دوستی  تصریح کرد: ادوات و تجهیزات لازم برای آواربرداری به منطقه اعزام شده و به سرعت کار آواربرداری از این مناطق آغاز خواهد شد. 
محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه بازگشایی شد
ساعت: ۸:۴۲ دقیقه مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از بازگشایی محور مواصلاتی بندرخمیر به بندرلنگه خبرداد.
این محور  در پی وقوع زمین لرزه شدید دچار مشکل شده بود که بازگشایی این مسیر مهم در دستور کار قرار گرفته و ازگشایی شد و مشکلی برای تردد هم‌وطنان وجود ندارد، پل غار نیز ترمیم شده و در این زمینه هم رفع مشکل صورت پذیرفته است. 
مشاهدات میدانی خبرنگار دریای اندیشه از بندرلنگه نیز حاکی از این است که بر اثر وقوع زلزله ؛ روستای کلاتو بخش مهران شهرستان بندرلنگه نیـز به کلی تخریب شده است و احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان نیز در مناطق زلزله زده حضور پیدا کرده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان؛
تمامی اعضای ستاد بحران استان در حالت آمادگی کامل قرار دارند
مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در گفت‌‌وگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: تاکنون بالغ بر ۳۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین از شهرداری‌های استان و سایر دستگاه‌های اجرایی به مناطق زلزله زده غرب استان اعزام شده‌اند و عملیات آواربرداری از منازل زلزله‌زدگان آغاز شده است.
وی افزود: ۲هزار لیتر گازوئیل، ۱۲ چشمه سرویس بهداشتی، ۴ آشپزخانه سیار و نانوایی سیار به مناطق زلزله زده ارسال شده اند.
حسن‌زاده تاکید‌کرد: ۲هزار قوطی کنسرو، یک و نیم تن برنج، ۲۰هزار بطری آب معدنی، ۵۲۵ تخته چادر و ۲۸۵ تخته موکت، ۲۴ تن آرد و ۳هزار و ۵۰۰ پرس غذا نیز بین مردم زلزله زده توزیع شده است.
 مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطرنشان‌کرد: عمده خسارات در روستاها بوده است و طبق گزارشات واصله منازل بسیاری بین ۳۰ درصد تا ۱۰۰درصد آسیب دیده‌اند و ۵ فوتی و ۴۴ مصدوم نیز گزارش شده است.
وی عنوان‌کرد: تمامی اعضای ستاد بحران استان در حالت آمادگی کامل قرار دارند و با توجه به اینکه عموما زلزله‌های بزرگ پس‌لرزه‌هایی به همراه دارند و وضعیت زلزله قابل پیش‌بینی نیست لازم است مردم ضمن حفظ خونسردی خود آمادگی خود را نیز حفظ کنند.