وقتی گاز در مهد اقتصاد کشور کیمیا می‌شود
  • اجتماعی

  • اردیبهشت 06، 1400 - 09:24


وقتی گاز در مهد اقتصاد کشور کیمیا  می‌شود

باز هم همچون سال های گذشته  داستان صف‌های طولانی دریافت سیلندر گازمایع در این استان تکرار شده است

استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور می باشد که عنوان پایتخت اقتصادی کشور را به یدک می کشد و یکی از مهمترین تولید کنندگا صادرات کنندگان نفت و گاز به شمار می رود؛ اما اکثر شهرها و روستاهای آن فاقد لوله کشی گاز هستند.
گاز، نفت بطور طبیعی همراه نفت خام از زمین بیرون می‌آید و یا بر اثر پالایش و تجزیه اجزای نفت حاصل می‌گردد. گاز نفت انواع گوناگون دارد. برخی از آنها در فشارو دمای عادی گازی شکل هستند، به همین سبب آنها را اصطلاحا گاز خشک می‌گویند. بعضی نیز در این شرایط مایع هستند، لذا اصطلاحا آنها را گاز تر می‌نامند. گازهای تر، مقدار زیادی بنزین سبک و گرانبها همراه دارند که در موقع پالایش آنها را جدا می‌سازند، اما گاز خشک یک سوخت حاضر و آماده است. 
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از خمیر؛ گازهای نفتی كه به مايع قابل تبديل اند به نام كوتاه شده L.P.G خوانده می شوند و معمولاً از پروپان و بوتان تشكيل می يابند. مقدار درصد پروپان و بوتان در گاز مايع بسيار مهم است. اين مقدار نسبت به فصلهای گوناگون تغيير می کنند. گاز نفت از آنجا که آسان‌تر با هوا مخلوط می‌گردد، بهتر از هر نوع سوخت دیگر آتش گرفته و می‌سوزد و از خود دود و خاکستری به‌ جا نمی‌گذارد.
شرکت‌های توزیع کننده معتقدند مردم بعد از گرانی بنزین به گاز LPG روی آورده‌اند و همین موضوع هم باعث نایاب شدن گاز مایع شده و صادرات بی‌ موقع هم در کمیاب شدن آن بی‌تاثیر نبوده است.
فعالان بازار هم می‌گویند: گاز LPG را به دلیل داشتن مشتریان خوب در بازار وارد بورس انرژی می کنند. این مسئله البته با سرمای هوا و افزایش تقاضای داخلی کشور همزمان بوده و به همین دلیل شرکت گاز این مدل از کپسول‌ها را در داخل بسیار کمتر از سال‌های گذشته عرضه کرده، از سوی دیگر با گران‌تر شدن بنزین مشتری این مدل از گاز بیشتر هم شده و در نتیجه کمبودها به چشم می‌آید.
اما تخلف برخی شرکت‌های توزیع کننده  در خصوص عدم توزیع سهمیه گاز کپسول در شبکه خانگی و فروش آن به رانندگان و سیستم حمل و نقل نیز در این رابطه بی‌تاثیر نیست.
در نتیجه به نظر می‌رسد دلیل اصلی کمیاب شدن گاز مایع، ورود بی‌ موقع این فرآورده نفتی به تابلوی بورس انرژی و صادرات بی‌وقت آن است، صادراتی که با برنامه‌ریزی می‌تواند سبب تقویت منافع ملی و رضایت مصرف کننده داخلی شود.
مدتی است، تأمین گاز مایع در شهرستان بندرخمیر برای روستاییان و مردم به دغدغه‌ای اساسی تبدیل شده و هیچکس نیز مسئولیت این مشکل را بر عهده نمی گیرد.
محرومیت استان هرمزگان از امکانات اولیه رفاهی و اجتماعی به وفور قابل مشاهده است تا جایی که علی رغم داشتن میدان های عظیم نفت و گازی اما همچنان برخی از شهرها و روستاهای جنوب از نعمت لوله کشی گاز محروم هستند.
یک جوان که از روستای اطراف برای خرید کپسول گاز مایع به بندرخمیر آمده بود، گفت: کپسول پیدا نمی‌شود و اگر هم بتوانیم، به سختی آن را پیدا می کنیم، وقتی گاز نیست، برای پخت و پز از چه گازی استفاده کنیم؟!
وی گفت: مردمی در روستا و مناطق دورتر هستند، که گاز به آن مناطق نرفته است حتی شهرستان خمیر خیلی از نقاط حتی لوله کشی انجام نگرفته است و زندگی خود را از طریق همین کپسول‌ها می‌گذرانند و از مسئولین تقاضا داریم، کاری کنند، که هر چه زودتر شهروندان از گاز شهری بهرمند سازند.
مردم خمیر سالیان زیادی منتظر رسیدن گاز به این شهر بودند، تا این که گاز به بندرخمیر رسید و بارقه امید در دل بسیاری از مردم به دلیل بهره مندی از این نعمت روشن شد و در پی آن عده ای از شهروندان از گاز شهری بهره مند شدند، اما طی این چند سال که از رسیدن گاز به خمیر می گذرد نحوه عملیات گازرسانی در محله های خمیر همواره با نارضایتی هایی از سوی مردم روبه رو بوده، ولی این بار شاهد گلایه های مردمی هستیم که گاز حتی لوله کشی نشده یا به محله آن ها رسیده است، عملیات گازکشی منزل را انجام داده اند و فقط منتظر ناظران نظام مهندسی هستند تا بتوانند از گاز شهری استفاده کنند.
امید است که مسئولان استان و کشور همان گونه که در تولید و صادرات نفت و گاز پیشتاز بوده و با سرعت عمل بالایی این را محقق می سازند در امر خدمات رسانی به شهروندان نیز از یکدیگر گوی سبقت را بگیرند و استان های جنوبی کشور به خصوص شهرستان خمیر و روستاها را نیز از نعمت لوله کشی گاز بهره مند سازند تا این مردم هیچوقت از نبود امکانات ناامید نباشند.
 شهروندی دیگر ساکن خمیر همراه جوان روستایی در خصوص کمبود کپسول گاز مایع در این شهرستان گفت: مدتی است، که در شهرستان خمیر کپسول نایاب شده است، ابتدا قیمت هشت هزار تومان بود، که سپس به ۱۰ و ۱۲ هزار تومان و این روزها ۱۵ هزار تومان شده است، مکانی نزدیک فلکه شهید سردار قاسم سلیمانی است که هر زمان از شبانه روز مراجعه میکردیم کپسول می توانستیم تهیه کنیم اما این مکان حالا فعال نیست. 
اما مشکلات گاز تنها مختص خمیر نیست، بلکه در روستاهای اطراف نیز همین مشکلات وجود دارد، یکی از شهروندان خمیری که از نبود گاز به تنگ آمده بود، گفت: رحم و مروت هم چیز خوبی است، مردم تحت فشار هستند و نباید بیش از این اذیت شوند.
وی در پایان افزود: من نوعی که نان و رزق زن و بچه ام را با مسافرکشی به دست می آورم، چرا باید یک روز برای دریافت کپسول گاز اینقدر متحمل زحمات زیاد باشم وقت با ارزش خود را از دست بدهم، من در سن ۶۴ سالگی مجبورم برای کسب درآمد خانواده ام کار کنم، حتی حمل کپسول گاز برایم سخت است و خانه ام طبقه سوم بدون آسانسور می باشد اما چاره‌ای ندارم، باید کپسول تهیه کنم چون امیدی به نصب گاز شهری نمی بینم و گاز نباشد، لنگ می‌شویم..