وقتی دلال حرف آخر را می زند
  • اجتماعی

  • آبان 26، 1400 - 04:58


حامد آزادی

 شهرستان رودان ملقب به بهشت جنوب در شرق هرمزگان در این فصل از سال کانون تولید ارقام مختلف صیفی جات است و عمده مزارع کشت صیفی جات در رودان هم در منطقه قلعه کمیز قرار دارد.

به گزارش دریای اندیشه؛محصولاتی که علی رغم مرغوب بودن و کیفیت مناسب درروزها برداشت از دست های پر رنج کشاورزان این منطقه به پایین تر نرخ ممکن خریداری می شود. قصه ای که در آبان ماه ۱۴۰۰ به فصل خیار سبز رسید.

جای پای دلالان پشت کشاورزان را خم کرده است

وقتی از این رنج نامه کشاورزان مطلع شدم خود را به مزارع آنها رساندم تا از نزدیک ماجرا را جویا شوم. به منطقه موسوم به جلگه کمیز که رسیدم چند جوان کشاورز زحمت کش را دیدم که از ساعتی قبل انتظار حضورم را می کشیدند، با دیدن من بی درنگ برای خوش آمد گویی به سمتم می آیند چهره های خسته آنها حکایت از رنج یک سال تلاش شان برای تولید محصول و کسب رزق حلال دارد.

با یکی از آن کشاورزان جوان هم کلام می شوم، او می گوید: دو هکتار زمین کشاورزی را به قیمت هر هکتار ۲۰ میلیون  اجاره کرده  و تاکنون هم برای تولید خیار سبز ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده ام.

وی ادامه داد: هم اکنون که محصول مان به ثمر نشسته است با کمترین قیمت ممکن آن را از ما خریدار اند.

این جوان تصریح کرد: این روزها محصول ما بیشتر از کیلو هزارتومان خریدار ندارد در حالی که این قیمت جبران هیچ کدام از هزینه ها یمان نمی شود.

وی بیان داشت: ما هیچ سود و عایدی را از کشت امسالمان نداریم حتی هزینه کارگر و پلاستیک بسته بندی آن هم برایمان تامین نمی شود.

این کشاورزان رودانی تاکید کرد: جای پای دلالان در خرید و فروش خیار سبز پشت مان را خم کرده است.

 وی خاطر نشان کرد: امیدوارم که مسئولان به این امر ورود کنند تا دلالان و واسطه ها کنار رفته و محصول ما مستقیم در بازار های هدف به فروش برسد.

وی با اشاره به اینکه هنوز بادمجان به ثمر نرسیده که قطعا در آن هنگام هم ما این مشکل را خواهیم داشت.

این جوان کشاورزان با اشاره به اینکه قیمت نهادهای کشاورزی هم رشد چشمگیری داشته است گفت: با این قیمت پایین ما  توان جبران هزینه ها هیچ کدام از هزینه ها خود را نداریم.

باید دست دلالان برای تثبیت قیمت قطع شود

در ادامه دیگر جوان کشاورز جلگه کمیز  در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه در رودان؛ بااشاره به رنج و درد خود و قیمت پایین محصول خیار سبز می گوید : من هم دو هکتار زمین کشاورزی با هزینه ای بیش از ۴۰ میلیون تومان برای کشت خیارسبز اجاره کردم اما قیمت پایین آن دیگر رمقی برایمان باقی نگذاشته است.

فلاحی ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۵ کارگر برای برداشت محصول داریم که هر کدام روزانه ۵۵ هزار تومان دست مزد می گیرند که اگر قیمت هزار تومان خیار سبز را به ازای ۲۰۰ کیلو برداشت روزانه مان محاسبه کنید می بینید که ما توان جبران هیچ کدام از هزینه ها را نداریم.

وی هم از نقش داشتن واسطه ها و دلال ها در وجود این قیمت سخن گفت و تاکید کرد: قطعا باید دست ها دلالاها برای تثبیت قیمت صیفی جات منطقه قطع شود و گرنه این قصه همچنان ادامه دارد.

این جوان قصه پر درد خود را این طور توصیف می کند: با این شرایط برای تامین دستمزد کارگر باید حتی موتور سیلک خود را بفروشیم تا شرمنده نگاه آنها نشویم.

مسئولان چاره ای برای درد همه ساله مان کنند

در سمت دیگر مزارع کشاورزی جوان دیگری را می بینم که مشغول کندن بوته ها خیار سبز خود است وقتی علت را جویا می شوم می گوید: من هم به مانند سایر کشاورزان هزینه زیادی را برای تولید محصول خیار سبز کرده ام امااللن که خیار سبز به ثمر نشسته است و قیمت هزار تومانی آن برایمان مشکلات زیادی را ایجاد کرده، چاره ای جز کندن آنها برای پیشگیری از زیان ندارم.

این کشاورز رودانی ادامه داد: تولید خیار سبز هزینه های مختلفی از جمله در بحث نهادهای کشاورزی و هزینه های برداشت دارد که متحمل شدن آن بر کشاورزی با این قیمت بسیار پایین باعث درد و رنج بسیاری است.

وی تاکید کرد: از مسئولان خواستارم بر این قیمت ها نظارت کافی را داشته باشند و یا چاره ای اساسی برای این قصه پر درد همه ساله کشاورزان منطقه بکنند.

این جوان افزود: مسئولان جهاد کشاورزی همه ساله توصیه بر رعایت الگو کشت برای کشاورزان دارند در حالی که تاکنون به ما الگوی ارایه نشده است و از سوی دیگر تضمینی هم برای خرید محصولات وجود ندارد.

وی گفت: برای  تضمین خرید و قیمت گذاری متاسفانه هیچ نهاد و مرجعی نیست و دلال ها به هر قیمتی که دل شان بخواهد خرید و فروش می کنند.

کشاور رودانی می گوید : کشاورز هم مجبور است که محصول روی دست مانده خود را به فروش برساند چرا که در هر صورت اگر این کار را هم نکند حتی برای نان شب هم شرمنده خانواده خود خواهد بود.

وی بیان داشت: تقریبا شغل ۹۰ درصد مردم این روستا کشاورزی است و از مسئولان و متولیان امر خواهش دارم با آمدن به میان مردم و کشاورزان مشکلاتمان را لمس کنند و با تدبیر خود تصمیمات موثری را برای دردهای کشاورزان بگیرند.

تفاوت قیمت بسیار از مزرعه تا مغازه

از آنها خداحافظی می‌کنم و وقتی به جاده اصلی روستا  میرسم بیش از ۲۰ نفر را می بینم که در فاصله چند متری از هم کنار جاده ایستاده اند، متوجه می شویم این افراد همان واسطه ها یا ظاهراً دلال ها هستند.

وقتی کنار جاده توقف می کنم چند نفرشان به گمان اینکه کشاورزم و قصد فروش محصولم را دارم به سمتم می آیند از آنها قیمت امروز خیار سبز را جویا می شوم می گویند امروز هزار و صد تومان است!

از آنجا خود را به میوه فروشی های سطح شهر می رسانم تا با پرسیدن قیمت متوجه تفاوت آن از مزرعه تا مغازه شوم که میوه فروشان می گویند هر کیلو خیار سبز را هشت هزار تومان می فروشند، این در حالی است که از مزارع خیار سبز تا مغازه های میوه فروشی شهر رودان فقط ۲۰ کیلومتر مسافت است مسافتی هر چند کوتاه اما پر درد و غصه برای کشاورزان است.

 نبود میدان میوه و تره بار عاملی برای جولان دلال ها

معمولا در هر منطقه ای که قطب کشاورزی محسوب می شود وجود یک میدان تره بار ضرورت دارد، میدانی که در تثبیت قیمت و خرید محصول از دستان پر رنج کشاورز نقش اول را دارد.

پس از گذشته دو روز برای پیگیری موضوع قیمت خیار سبز و نبود میدان تره بار به دیدار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان رفتم.

 ضیا الدین صامتی با بیان اینکه هم اکنون قیمت خیار سبز کمی بهتر شده است می گوید: قیمت خیار سبز  با رسیدن به مرز ۳ هزار تومان کمی ثبات پیدا کرده است.

وی افزود: معمولا تمام محصولات صیفی رودان در منطقه قلعه کمیز خرید و فروش می شود و وقتی عرضه زیاد می شود قیمت هم متناسب با آن پایین کشیده می شود.

صامتی با اشاره به وجود دلال ها و واسطه ها در منطقه گفت: دلیل این امر نبود میدان تره بار است و از سوی دیگر عدم برنامه و همدلی در بین کشاورزان باعث سوء استفاده دلال ها شده است.

وی بیان داشت: متولی میادین میوه و تره در هر شهر و استانی شهرداری است که باید شهرداری ها با توجه به پتانسیل کشاورزی آن منطقه اقدام لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در رودان رخ نداده است در حالی که در بخش هشت بندی که در همسایگی شهرستان رودان است شاهد راه اندازی میدان میوه و  تره بار هر چند کوچک هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان بیان داشت: نبود میدان باعث قیمت گذاری بسیار پایین محصولات کشاورزی می شود یعنی در واقع بدلیل نبود میدان میوه و تره بار محصول رودان به میادین شهرهای بزرگ صادر شده از آنجا در قالب بار بسته بندی شده مجددا به میوه فروشی های سطح شهر رودان می رسد و نفع آن را دلال می‌برد‌.

وی به حمل و نقل غیر استاندارد محصولات صیفی نیز اشاره کرد و گفت: این محصولات با خودرو حمل بار معمولی جابه جا می شود و میوه فروش هم با توجه به هزینه ها بار خود ، هزینه اضافی را به مصرف کنند متحمل می‌کند.

صامتی از صدور مجوز محل بار انداز محصولات کشاورزی در شهرستان رودان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی برای جبران نبود میدان میوه و تره طرح راه اندازی بار انداز محصولات کشاورزی را در اولویت خود دارد. متقاضیان می توانند برای دریافت مجوزات لازم در بحث میوه و تره بار ، سردخانه محصولات کشاورزی و گوشت دام اقدام کنند.

جهاد کشاورزی آماده راه اندازی محل های بارانداز محصولات کشاورزی است

وی گفت: با توجه به نبود میدان میوه و تره جهاد کشاورزی هیچ مشکلی برای صدور مجوز های محل بار انداز محصولات کشاورزی ندارد و به متقاضیان پس از سیر مراحل قانونی زمین واگذار می شود تا با ایجاد یک میدان میوه و تره کوچک در قالب غرفه های مشخص بحث خرید محصولات کشاورزی را سامان بخشد.

وی گفت: تاکنون یک مجوز در این زمینه هم در منطقه برنطین رودان صادر شده است که امیدواریم این محل بار انداز محصولات کشاورزی طی یک سال آینده به بهره برداری برسد.