وظیفه داریم رقابت سالم بین کاندیداها فراهم کنیم
  • سیاسی

  • اردیبهشت 11، 1400 - 09:13


محمدامین عالی پور احمدی ـ زینب شکوه 

 

فرماندار بندرعباس درخصوص انتخابات پیش رو نیز گفت: انتخابات به عنوان یک وظیفه ملی همگان و فرمانداری بندرعباس به عنوان زیرمجموعه وزارت کشور، وظیفه داریم انتخابات را برابر قانون تعریف شده آن برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در قانون انتخابات، وظایف فرمانداران در بخش های مختلف تعریف شده ؛ هیچ فرمانداری نمی تواند خارج از چارچوب قانون اقدام کند. قانون انتخابات به صراحت، مراحل مختلف از قبیل ثبت نام، رسیدگی به شکایات، انجام رأی گیری و ... مشخص کرده است و رویکرد فرمانداری بندرعباس همچون سایر فرمانداری ها و دیگر زیرمجموعه های وزارت کشور، برگزاری انتخاباتی قانونمند و کاملا بی طرفانه است.

کناری تاکید کرد: فرمانداری بندرعباس مجری قانون است و تفاوتی ندارد که چه گروهی با آراء مردمی روی کار بیاید. هر شخص و گروهی که با رأی و اقبال مردمی پذیرفته شود برای ما قابل احترام بوده و مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

فرماندار بندرعباس با بیان اینکه تمام تلاشمان این است که درمسیر قانون حرکت کنیم و به هیچ وجه از قانون انتخابات تخطی نکنیم، گفت: در عین حال، دو وظیفه ملی از قبیل تلاش برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی و ایجاد رقابت سالم در بین کاندیداها بر عهده داریم.

فرماندار بندرعباس به فعالیت های انجام شده در راستای مقابله با بیماری کووید 19 اشاره و ابراز داشت: از ابتدای سال 99 تا کنون، در این حوزه با مدیریت راهبردی استان و فرمانداری های شهرستان ها، امور زیادی پیگیری شد و همدلی و همفکری بسیار خوب ایجادشده در استان هرمزگان، سبب شد هرمزگان در حوزه پیشگیری و درمان نسبت به سایر نقاط کشور، در سطح بهتر و بالاتری قرار گیرد.

به گزارش دریای اندیشه ؛ عزیزاله کناری ادامه داد: اوایل شیوع ویروس کرونا در سال 98، به دلیل عدم شناخت کافی از این بیماری، تقریبا تمامی فعالیت های اقتصادی کشور و استان هرمزگان تعطیل شدند البته در این راستا شاهد همراهی و همکاری تمامی اقشار مردم و اصناف بودیم. این همراهی و همدلی سبب شد در نوروز سال 99 با مشکل خاصی روبه رو نشویم. کناری اضافه کرد: در اوایل سال 99، پس از شیوع ویروس منحوس کرونا، در حوزه پیشگیری؛ تولید ماسک و الکل طبیعی و همچنین فاصله گذاری اجتماعی بین مردم و در حوزه درمان نیز فراهم ساختن زیرساخت های لازم در بخش های مختلف از قبیل تامین دستگاه های اکسیژن ساز و افزایش تخت های بیمارستانی در اولویت نخست قرار گرفت و به صورت ویژه پیگیری شد.

افزایش توان تولید 

وی در ادامه گفت: توجه به اولویت های یادشده سبب شد هرمزگان در سال 99 در حوزه های اقتصادی و صنایع غرب بندرعباس نسبت به سال 98، شاهد رشد فعالیت های تولیدی این مراکز اقتصادی باشیم.

فرماندار بندرعباس با بیان اینکه با مدیریت بسیار خوب شرایط کرونایی در استان ، از تهدید این ویروس منحوس به عنوان فرصت به نفع استان در راستای افزایش زیرساخت های بیمارستانی استفاده شد، تصریح کرد: بیمارستان 531 تختخوابی که در حالت عادی می بایست سال 1404 الی 1405 به بهره برداری برسد پیشرفت فیزیکی آن به گونه ای است که انتظار می رود در نیمه نخست سال جاری افتتاح شود. 

کناری ادامه داد: همچنین پیشرفت فیزیکی بیمارستان ارتش در غرب بندرعباس، بیمارستان امام رضا سپاه، بیمارستان شریعتی بندرعباس و افزایش بخش هایی از بیمارستان شهید محمدی و همچنین افزایش دستگاه های اکسیژن ساز از دیگر نمونه های بارز تبدیل تهدید بیماری کووید 19 به فرصت به نفع استان است.

وی به فعالیت های صورت گرفته در حوزه آب رسانی اشاره داشت و گفت: طی سالهای متمادی، آب شرب بندرعباس از طریق چاه های آب دزک، سرخون، سد استقلال میناب، شمیل و نیان تامین می شود. در مجموع نیاز آبی شهر بندرعباس در شبانه روز حدود 230 متر مکعب است که بخش اعظم این نیاز با تمرکز دولت بر احداث آب شیرین کن ها، تامین شد.

فرماندار بندرعباس از آب شیرین کن ها بعنوان بستر مطمئن برای تامین آب در استان نام برد و افزود: تا قبل از احداث آب شیرین کن ها، تامین آب مورد نیاز وابسته به میزان بارش باران بود. اما درحال حاضر نیمی از میزان آب مورد نیاز از آب شیرین کن ها استفاده می شود.

کناری، بهره گیری از آبهای سطحی و زیر زمینی در راستای توسعه بخش کشاورزی و شرب محلی را سیاست استان و شهرستان عنوان کرد و گفت: به منظور کاهش فشار بر سفره های زیر زمینی، آب شرب مورد نیاز شهرهای پرجمعیت نیز با شیرین سازی آب دریا تامین خواهد شد.

وی همچنین به خط انتقال آب اشاره داشت و اضافه کرد: پس از سالها انتظار، فاز نخست آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی وارد مدار شد تا آب استان های مرکزی یزد و کرمان و میانه کشور را تامین کند. البته از این نعمت بی بهره نماندیم و درحال حاضر بخش زیادی از روستاهای استان که در مسیر این خط انتقال قرار گرفته اند و سالهای طولانی با مشکل بی آبی مواجه بوده اند از این آب بهره مند خواهند شد.

فرماندار بندرعباس با بیان اینکه روستای رضوان همواره با مشکل بی آبی مواجه است، گفت: در روزهای آینده، با اتصال به این خط انتقال آب، مشکل بی آبی مردم این روستا رفع و به صورت شبانه روزی از نعمت آب بهره مند خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سیستم فاضلاب شهر بندرعباس بیان کرد: سالهای سال است که راه اندازی سیستم فاضلاب شهری، به آرزویی برای مردم شهر بندرعباس تبدیل شده است. استفاده از پساب به عنوان سرمایه ملی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها میسر نبود و این پساب روانه دریا میشد. قرارداد منعقدشده با یک شرکت جهت استفاده از پساب، عملی نشد و با پیگیری های استاندار و با کمک دستگاه قضایی استان، در نیمه دوم سال 99، با شرکت دیگری توسط صنایع غرب شهر بندرعباس، قراردادی منعقد گردید.

فرماندار بندرعباس ادامه داد: این شرکت کار خود را از اواخر سال 99 به طور جد دنبال کرده و طی سه مرحله به انجام می رساند. مرحله نخست؛ مسائل و مشکلات تصفیه خانه فاضلاب را حل و پساب فاضلاب را در حد قابل قبول محیط زیست برساند و آسیبی به آن وارد نکند. مرحله دوم اینکه خط انتقال پساب فاضلاب از تصفیه خانه به سمت صنایع غرب هدایت کند. در مرحله سوم نیز آب پساب شیرین سازی کند. مقرر شده است طی مدت زمان 2 الی 3 سال این طرح اجرا شود.

درصد از شهر بندرعباس جزو بافت فرسوده

کناری در بخش دیگری از سخنان خود به بافت فرسوده شهر بندرعباس اشاره کرد و گفت: به دلیل قدمت و پیشینه شهر بندرعباس و همچنین مهاجرپذیر بودن از روستاهای مجاور به دلیل فراهم بودن زمینه اشتغال، حدود 34 درصد از شهر بندرعباس جزو بافت فرسوده است که می بایست به مرور زمان، بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی اقدام شود.

فرماندار بندرعباس با اشاره به بازگشایی چندین خیابان در محله چاهستانی ها افزود: با پیگیری های صورت گرفته، چندین سرمایه گذار ورود کرده و مقررشده طبق شرایط درنظرگرفته شده، مسکن مردم این محله را احداث کنند. این طرح در محلات کوی ملت، کمربندی، محله آیت الله غفاری، سورو و بخش هایی از محله نخل ناخدا اجرا خواهد شد.

وی گفت: محله سنگ کن شرقی شهر بندرعباس نیز به دلیل قرار گیری در حوزه فرودگاه و خارج از محدوده حریم شهری، سالها قادر به ارائه هرگونه خدمات به مردمان این محله نبودیم. به منظور خدمات رسانی به مردم محله سنگ کن شرقی، استارت کار قرار گرفتن در محدوده شهری آغاز شد و بخش های اندکی از کار باقی مانده که این محله جزو حریم شهری محسوب شود و به دنبال تحقق این امر مهم، خدمات مختلف دریافت خواهند کرد.

محدودیت منابع، اجازه رفع یکباره نیازهارا نمی دهد

کناری به خدمات ارائه شده در حوزه ورزش محلات اشاره داشت و افزود: علیرغم محدودیت های مالی، خدماتی ازقبیل ایجاد زمین های چمن ورزشی در سطح شهر و روستاها ارائه شده است. اما نیازهایمان بیش از توانمندی هایمان است. باید با برنامه زمانبندی دقیق در جهت رفع نیازها گام برداریم. چرا که محدودیت های منابع، اجازه رفع یکباره نیازها نمی دهد.

جزیره هرمز برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزشمند است

وی سپس به فعالیت های انجام شده در راستای توسعه جزیره هرمز اشاره و ابراز داشت: جزیره زیبای هرمز بواسطه مردم شهید پرور و ولایت مدارش، یکی از اهداف ما بوده و برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزشمند است. از این رو تلاشمان بر این است تا بهترین خدمات را به مردمان این جزیره ارائه دهیم.

کناری اضافه کرد: بخشی از سنگ فرش شهر و کوچه ها و آسفالت بیش از نیمی از رینگ 24 کیلومتری همراه با پیشت دوچرخه سواری و پیاده روی و روشنایی انجام شده و بخش دیگر نیز به سرانجام خواهد رسید. 

همچنین بومگردی های بسیاری در جزیره هرمز ایجاد شده و جمعیت کثیری از هرمزنشینان در حوزه بومگردی خانگی و حمل و نقل فعالیت دارند. یک الی دو هتل نیز در این جزیره زیبا درحال احداث است.