وزیر راه و شهرسازی در سفری به هرمزگان؛ بندر جدید لنگه ساخته می‌شود
  • گزارش و مصاحبه

  • اسفند 22، 1401 - 07:35


به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در سفری به استان هرمزگان روز پر کاری را پشت سر گذاشت و طرح‌های بسیاری را مورد بهره‌برداری قرار داد.
حضور بذرپاش در استان هرمزگان حاکی خبرهای مهمی بود که در این گزارش به آن‌ها خواهیم پرداخت.
بذرپاش در فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس فرود نیامد بلکه وزیری که هم جاده‌‌ها، هم قطارها، هم کشتی‌ها و هم هواپیما زیر نظرش اداره می‌شود، در فرودگاه بندرلنگه فرود آمد و از این شهرستان که در چند هفته گذشته بیشترین انتقادات نسبت به وزارت راه و شهرسازی و مشکلات راه‌‌ها از آن مخابره شده است، برنامه‌های خود را آغاز کرد.
۲۵ کیلومتر از کریدور نوار ساحلی جنوب کشور افتتاح شد
وزیر راه و شهرسازی در اولین برنامه‌ی خود بخشی از ابر پروژه‌ی کرویدور ساحلی جنوب کشور را به طول ۲۵ کیلومتر حدفاصل شهرستان‌های بندرلنگه و بندرخمیر به بهره‌برداری رساند که برای اجرای آن، ۱۳۰ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۲۲۵ هزار مترمکعب خاکریزی، ۴۱ هزار مترمکعب زیرسازی، ۲۵ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۷ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر بندرخمیر- بندرلنگه انجام شده است و همچنین ۲۴ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۳۰ هزار متر مکعب خاکریزی، ۵۴ هزار و ۵۰۰ مترمکعب زیرسازی، هشت هزار و ۸۰۰ مترمکعب بتن ریزی و ۲۳ هزار تن آسفالت ریزی در مسیر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر انجام شده است و در محور جاسک - کاروان ۲۶ دستگاه پل کوچک آب‌رو به طول ۲۵۰ متر و در مسیر بندرلنگه - بندرخمیر ۴۵ دستگاه پل به طول ۴۲۰ متر احداق شده است.
طبق اعلام کدخدازاده  معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور این بزرگراه  شامل بخشی از محور بندرخمیر - بندرلنگه به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار یکهزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و همچنین بخشی از مسیر بندر جاسک - کاروان به طول ۱۵ کیلومتر با سرمایه هزینه شده افزون‌بر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بود.
کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور از پسابندر در جنوب شرق تا شلمچه در جنوب غربی را شامل می‌شود که طول آن به یک هزار و ۸۵۰ کیلومتر می‌رسد و از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند.
آغاز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان به لار
همچنین در این روز عملیات اجرایی بزرگراه کهورستان لار به طول ۳۶ کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد که از طریق شهرستان‌های کهورستان، لار، جهرم و شیراز بندرهای این استان را به کریدور بزرگراهی جنوب به شمال کشور متصل می‌کند.
این مسیر در سال‌های اخیر به عنوان جایگزین مناسب بزرگراه بندرعباس سیرجان، تردد بسیار وسایل نقلیه سنگین ترانزیتی را داشته است.
احداث باند دوم این بزرگراه علاوه‌ بر تسهیل و سرعت بخشی به ترافیک وسایل نقلیه سنگین، موجب افزایش ایمنی و کاهش مرگ و میرهای ناشی از تصادف‌های جاده‌ای خواهد شد و کاهش زمان سفر و مصرف سوخت را نیز درپی خواهد داشت.
اکنون ۲۰ کیلومتر از محور کهورستان لار به بهره‌برداری رسیده و ۸۴ کیلومتر در دست احداث باند دوم بوده و ۴۹ کیلومتر آماده‌ی مناقصه است، هم اکنون نیز عملیات اجرایی قطعه سوم این مسیر به طول ۳۶ کیلومتر آغاز شد.
تا پایان سال ۱۰۰ کیلومتر از کریدور ساحلی جنوب افتتاح می‌شود
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه بهره‌ برداری از ۲۵ کیلومتر از کرویدور ساحلی جنوب کشور، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: کریدور نوار ساحلی جنوب یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در کشور است که در راستای تکمیل آن پروژه‌های متنوعی را پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه  یکی از اولویت‌های اساسی سازمان راهسازی تکمیل کریدور اصلی در کشور است، افزود: شهرهای جدید ساحلی در امتداد این کریدور طراحی شده‌اند و قرار است این شهرهای جدید تاسیس شوند.
بذرپاش عنوان‌کرد: راه‌های مواصلاتی که امروز  با تلاش همکاران ما در استان هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت نقش کلیدی در ترانزیت کالا و مواد نفتی خواهد داشت و بار زیادی از ترافیک برون شهری را بر دوش خواهند کشید.
وی تصریح کرد: تا پایان سال در مجموع از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور ۱۰۰ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید که بخشی از این پروژه‌ی نوار ساحلی تا آخر هفته در سیستان و بلوچستان نیز افتتاح می‌شود.  
بذرپاش در ادامه با همراهی حمیدرضا سیدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، جمشید دلفاردی مدیرکل فرودگاه های استان هرمزگان و  محمد فاضل جابری سرپرست فرودگاه بندرلنگه پروژه DVOR بندرلنگه را افتتاح کرد
بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر  آغاز شد
"حسین عباس نژاد" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان دراین مراسم توضیح داد: در راستای تسهیل تجارت، صادرات و واردات و رونق بخشی به اشتغال مردم بومی که معیشتشان با دریا گره خرده است  احداث بندرگاه خمیر به عنوان یک طرح مهم و راهبردی مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.
 وی افزود: این طرح راهبردی که نقش موثری در بازده اقتصادی منطقه داراست از دولت نهم و در برهه زمانی که مدیرعامل فعلی سازمان بنادر مسئولیت مدیر کلی بنادر هرمزگان را عهده دار بود آغاز و پس از مدتی که از آغاز عملیات اجرایی آن می گذشت به شیوه های مختلف دچار وقفه شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مشخصات فیزیکی این طرح بیان کرد: این بندرگاه دارای چهار پست اسکله به صورت شمع، عرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله ها است که در مرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دیواره سنگی به طول ۶۱۷ متر اجرا و در مرحله دوم این طرح نیز اجرای لایه های روسازی دایک (دیواره) دسترسی، احداث پل دسترسی به صورت شمع و عرشه از انتهای دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی به انجام رسیده است.
عباس نژاد با بیان اینکه شناور طرح شامل بارج تا ظرفیت پنج هزار تن پیش بینی شده است، اظهار کرد: از آنجایی که بهره بردار اصلی این بندرگاه مردم هستند بنا بر درخواست های مکرر تجار و بازرگانان مبنی بر امکان پهلودهی لنج های تجاری تا ظرفیت ۴۰۰ تن توسط سازمان بنادر و دریا نوردی با احترام به مطالبه عموم با تغییر در طراحی ساختار اسکله های شناور فراهم می کند.
این مقام مسئول با تاکید بر انجام آزمون های زیست محیطی دوران ساخت با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، تصریح کرد: تمامی فرآیندهای مربوطه در این طرح به انجام رسیده و جهت صدور مجوز زیست محیطی در اختیار این سازمان قرار گرفته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از دیگر اقدامات سازمان بنادر در شهرستان بندر خمیر به لایروبی اسکه قدیم این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: به دنبال کاهش چشمگیر عمق اسکله گمرک بندر خمیر که در گذشته نقش مهمی در تجارت دریایی منطقه داشته، این سازمان لایروبی اسکله را مورد توجه قرار داده است.
عباس نژاد خاطر نشان کرد: با مشارکت دیگر ارگانها جهت تسریع در روند احداث جاده دسترسی، بهره برداری از بندر چندمنظوره خمیر که در دهه فجر امسال صورت می گیرد، فصل جدیدی از رونق تجارت دریایی در منطقه آغاز و شاهد تنوع بیشتر فعالیت ها و افزایش حجم تردد و نیز رونق معیشت ساحل نشینانی که از دریا این خوان گسترده الهی ارتزاق می کنند، خواهد شد.
بندر جدید لنگه ساخته می‌شود
"مهرداد بذرپاش" در آئین بهره‌برداری از بندر چند منظوره خمیر در استان هرمزگان تاکید کرد: بر اساس راهبرد اقتصاد دریا لازم است تمام زیرساخت‌های مورد نیاز بندری و دریایی به سرعت احداث و تکمیل شود و در چرخه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: کریدور ساحلی جنوب حدود یک‌هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که از چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان عبور می‌کند و هرمزگان بیشترین طول این مسیر را به خود اختصاص داده است.
بذرپاش گفت: امروز ۲۵ کیلومتر از کریدور ساحل جنوبی کشور در استان هرمزگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت که هفته گذشته نیز ۲۵ کیلومتر از این مسیر در بوشهر به بهره‌برداری رسیده بود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر لایروبی همه بنادر از جمله بنادر کوچک مردمی، خاطر نشان کرد: وزارت راه آمادگی کامل دارد با استقبال از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و غیردولتی، ظرفیت‌های ترانزیتی و زنجیره حمل‌ونقل ترکیبی در استان هرمزگان ارتقا دهد.
بذرپاش با اعلام خبر ساخت بندر جدید لنگه در غرب استان هرمزگان اظهار داشت: با رویکرد فعال.سازی زنجبره حمل‌ونقل ترکیبی، تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از نوار کریدوری در جنوب کشور به بهره‌برداری رسیده است.
آغاز بهره‌برداری از دو دستگاه مکنده ۳۰۰ تنی در بندر شهید رجایی
مدیرکل بنادر هرمزگان در این مراسم با اشاره به خریداری و مجهز شدن پایانه فله مجتمع بندری شهید رجایی به چهار دستگاه مکنده تخلیه غلات با ظرفیت‌های ۳۰۰ و ۶۰۰ تن بر ساعت توسط بخش خصوصی، اظهار داشت: از چهار دستگاه مکنده خریداری شده، دو دستگاه پس از ورود به بندر و انجام فرایند مونتاژ، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی در چرخه تخلیه و بارگیری کالاهای فله قرار گرفت.
مدیرکل بنادر و و‌دریانوردی هرمزگان خاطر نشان کرد: تسریع و ارتقای نرم عملیاتی در تخلیه انواع کالای اساسی، ارتقا سطح امنیت غذایی مصرف‌کنندگان و تجهیز زیرساخت‌های بندری به دستگاه‌های مدرن تخلیه کالای فله خشک از اهداف مهم بهره‌برداری از این تجهیزات قلمداد می‌شود .
افتتاح ساختمان مرجع دریایی بندر شهید رجایی
بهره برداری از  ساختمان مرجع دریایی شامل کنترل ترافیک دریایی و مرکز جستجو و امداد و نجات دریایی بندر شهید رجایی دیگر برنامه‌ی بذرپاش و معاونینش بود، سازه بتنی برج کنترل ترافیک دریایی دارای ۶۲.۲ متر ارتفاع(از تراز روی فونداسیون)، یک‌هزار و ۲۳۰ متر مکعب حجم بتن‌ریزی و با وزن آرماتوربندی ۶۲۰ تن و ضخامت ۷۰ سانتی‌متر است.
 مرکز VTS بندر شهید رجایی از حساس‌ترین و پرترافیک‌ترین مراکز دریایی کشور است و مرکز هماهنگی نجات دریایی(MRCC) استان هرمزگان بیش از ۶۰ درصد از عملیات‌های جستجو ونجات دریایی و شرایط استقرار را درپهنه‌های آبی و حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده است.
افتتاح 33 پروژه راهداری هرمزگان
گفتنی است با حضور وزیر راه و شهرسازی 33 پروژه راهداری در سراسر هرمزگان افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مهرداد بذرپاش در آیین افتتاح طرح‌های حوزه راهداری استان هرمزگان اظهار داشت: امروز شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های خوبی در سطح استان هرمزگان بودیم، در حوزه راهسازی حدود 700 میلیارد پروژه به بهره برداری رسید.  
وزیر راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی محور کهورستان-لار که یکی از نقاط حادثه خیز هرمزگان است به طول 36 کیلومتر آغاز شد، 19 کیلومتر باقی مانده نیز تلاش می‌شود در ماه‌های ابتدای سال آینده آغاز شود.