راه سیاست ورزی از خردورزی می‌گذرد
  • گزارش و مصاحبه

  • اسفند 06، 1402 - 13:21


سید فخرالدین هاشمی
انتخابات پیش رو بی‌تردید به یکی از حساس‌ترین انتخابات تمامی ادوار مجلس شورای اسلامی مبدل خواهد شد.
این موضوع را می توان در چند محور جستجو و تبیین کرد:
نخست: اعتماد نهادهای تصمیم ‌گیر به نیروهای جوان و تایید بسیاری از آنها مساله‌ای است که به فزایندگی مشارکت عمومی، هیجان آفرینی و شور و نشاط اجتماعی می‌افزاید و جامعه را از حالت انفعالی خارج و به اجتماعی پویا تبدیل می‌کند.  
دوم: این انتخابات از منظر عُده و عدد تایید نامزدهای انتخاباتی رکوردی بی نظیر است که دست اقشار مردم را در انتخاب‌های‌شان باز خواهد گذاشت. مردمی که از وعده‌های برخی از نمایندگان‌شان که بعضی از آنها سال‌های زیادی است بر صندلی سبز مجلس تکیه زده‌اند، به تنگ آمده‌اند را باز خواهد گذاشت که انتخابی اصلح داشته باشند.  
سوم: پیش‌بینی برنده‌ی انتخابات در این فضای رقابتی بسیار نزدیک سخت است. ممکن است از صندوق انتخابات نام هر نامزدی بیرون بیاید. فرض دیگری هم وجود دارد با توجه به فضای رقابتی نزدیک به هم کاندیدها، آرا نزدیک به هم باشد و انتخابات به دور دوم بکشد.
 این موضوع بر جذابیت انتخابات امسال افزوده است. 
چهارم: مشارکت حداکثری کلید واژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید فراوان دارد. شاید در انتخابات پیشین فیلترها در مقابل نامزدهای انتخاباتی فراوان بود، و از این صافی‌ها عده‌ای قلیل گذر می کردند اما تایید بسیاری از جوانان نخبه از طیف‌های مختلف مانند؛ دانشگاهیان و مدیران جوان در رده‌های مختلف  کاری حکایت از این دارد که دیدگاه برگزارکنندگان انتخابات جذب حداکثری مردم در جهت منویات مقام عظمای ولایت است.
پنجم: چرخش و تعویض وکلایی  که در مدت نمایندگی‌شان نتوانسته‌اند انتظارات مردم در حوزه‌ی انتخاباتی‌شان را به نحو مطلوبی بدست آورند، از دیگر اتفاقات بسیار محتمل این دوره خواهد بود.
ششم: راه سیاست ورزی از  خردورزی می گذرد، تزریق افکار جدید و نزدیکی نسلی نخبگان جوان به دیگر جوانان کشور عاملی است که درک متقابل می‌آورد، پس در بزرگ‌ترین مرکز مشورتی کشور وجود نسلی که فکرش به فکر  جوان امروزی نزدیک‌تر باشد و با گوشت و پوست و استخوانش آنها را درک کرده باشد، بی‌شک تصمیمات اساسی و کارسازتری خواهند گرفت.  
هفتم: کشور در پیچ تاریخی سختی قرار دارد، معیشت و اقتصاد و کنترل تورم و گشایش اقتصادی حرف اول مردم است. سخنی که در تمامی این سال‌ها بنحوی دغدغه‌ی اصلی مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما در بزرگ‌ترین مرکز قانون‌گذاری کشور  تا به حال راهکاری چاره
 ساز اتخاذ نشده است. 
هشتم: مردم مطالبات بر جای نهاده فراوان دارند. هر جایی که دست گذاشته می‌شود، فریادی برای دادرسی بلند می‌شود. مردم نیز بر این باور هستند که اعتماد و سپردن کار به نیروهای جوان و انرژیک بی تردید یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات و معضلاتی است که کشور به آن مبتلا است. 
نهم: امام راحل مجلس را در راس امور می دانست، چون تصمیم سازی را امری خلاف عادت نمی‌دانست و مشورت در امور  و برگزیدن خردجمعی تنها چاره حل مشکلات کشور می‌دانست. آن زمان با تمامی مشکلاتی که مردم از قبیل جنگ تحمیلی، محاصره‌ و فشارهای اقتصادی و مبارزه‌ی مسلحانه گروه‌های معاند داشتند، چون مردم به نمایندگان‌شان اعتقاد کامل داشتند، و می‌دانستند مجلس  در راس امور است، با کلیت نظام هم‌داستان و همراه بودند.
اما نکته‌ی آخر اینکه؛ هر تصمیمی از سوی مردم در برگزیدن نمایندگان‌شان گرفته شود، محترم است و سرنوشت چهار سال آینده‌ی خود را رقم زده‌اند.