روایتی از رشادت های رزمندگان رودان
  • فرهنگی

  • مهر 09، 1399 - 10:17


روایت زیبا و دلنشین از رشادت ها، فداکاری ها و غیرت رزمندگان عاشورایی خطه رودان در هشت سال جنگ تحمیلی برای همیشه در تابلوی افتخارات هرمزگان ثبت شده است.
دریای اندیشه - حامد آزادی ؛جوانان بی ادعا رودان به وقت شنیدن فرمان رهبرشان در دفاع از میهن اسلامی با چنان شور و اشتیاقی خود را آماده رفتن به کربلای جبهه ها می کردند که گویی نام شان برای پیمودن این راه عشق و رسیدن به معبود در دشت های شلمچه، فکه، فاو، جزیره مجنون و ..... حک شده تا خاک های گرم جبهه ها هم آماده برای عشق بازی شان با خالق باشد.
طی هشت سال دفاع مقدس ،بهشتیان بهشت جنوب به ۲۱۰ گلگون کفن رسیدند و بیش از ۵۰۰ جانباز در راه انقلاب اسلامی فداکاری کردند تا رودان برای همیشه رنگ ایثار، صلابت و سربلندی را بر چهره داشته باشد.
رودان در اعزام به جبهه ها پیش رو بود
حسن عباس زاده  در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه با بیان اینکه هفته دفاع مقدس یادآور هشت سال رشادت ، دلاوری و ایثارگری رزمندگان ایرانی اسلامی است گفت: ان شاء الله که بتوانیم ره رو شایسته راه شهدا باشیم.
مسئول انجمن راویان دفاع مقدس رودان افزود: در چهلیمن سالگرد دفاع مقدس باید بتوانیم به بهترین نحوه ممکن به عنوان یک رزمنده که آن صحنه های جاودانه و حماسی را از نزدیک دیده و لمس کرده ام به بهترین شکل به نسل جدید انتقال دهیم‌.
وی ادامه داد: شهرستان رودان علی رغم فاصله بیس از ۱۴۰۰ کیلومتر با جبهه های نبرد یکی از شهرستان های پیش رو در اعزام نیرو به جبهه های حق علیه باطل بود‌. وی گفت: عشق به انقلاب و امام شهدا آنچنان شور و اشتیاقی در جوانان بهشت جنوب ایجاد کرده بود که به محض به صدا درآمدن ناقوس جنگ از سوی صدام آن جوانان برای دفاع از اسلام و انقلاب سر از پای نمی شناختند.
عباس زاده با بیان اینکه در همان سال های ابتدایی و بویژه در عملیات بیت المقدس رودان با تقدیم ۱۱ شهید درخشید، گفت:در دروان دفاع مقدس بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از یک شهرستان کوچک که شاید کل جمعیت اش به ۴۰ هزار نفر هم نمی رسید در جبهه های حق علیه باطل حضور یافتند.
وی بیان داشت: حضور غیرت مردان رودانی از همه اقشار نشان از علاقمندی مردم این دیار به اسلام و انقلاب و پیروی از ولایت فقیه داشت.
این روایت کننده دفاع مقدس اظهار داشت: اعزام رودان در آن سال های دفاع واقعا بی نظیر بود و برای همیشه در تاریخ این منطقه ثبت و ضبط شده است و نسل جدید این دیار قطعا برای همیشه به این شهامت و دلاوری خواهند بالید.
رشادت رزمندگان رودان در ۱۴ عملیات
وی تصریح کرد: رودان ۲۱۰ شهید و بیش از ۵۰۰ جانباز در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرده است و رزمندگان اعزامی از رودان در ۱۴ عملیات بزرگ و کوچک نقش آفرینی کردند.
وی ادامه داد: آنها مرد میدان های بزرگ بودند، رودان در عملیات والفجر مقدماتی و کربلا چهار علی رغم توفیق حضور اما شهادت نصیبشان نشد.
وی گفت: رودان همانند صحنه های کربلا دارای شهدای نوجوان و مسن است و می تواند از شهید غلام جعفر زاده به عنوان کم سن و سال ترین و حاج محمد حقیری زاده با ۶۰ سال سن مسن ترین آنها نام برد.
عباس زاده از شهید ناصر قویدل به عنوان اولین شهید دانش آموز این شهرستان نیز یاد کرد و گفت:طی این سالها تلاش کرده ایم تا اطلاعات مختلفی از رشادت های شهدا ثبت گردد. وی گفت: ۸۴ نفر از شهدای این شهرستان در همان عملیات های ابتدای جنگ تحمیلی به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
وی از عشق و علاقه جوانان روستایی بهشت جنوب به جبهه های حق علیه باطل سخن گفت و تاکید کرد: روستاییان رودان درآن دروان بیش از نقاط شهری استان خود را به میدان های نبرد می رسانند.
روزهای خونین رودان جبهه های حق علیه باطل
این روای دفاع مقدس از چهار روز در هست سال ازدفاع مقدس به عنوان روزهای خونین رودان یاد کرد و گفت: ۸ مرداد سال۶۲ یازده جوان رودانی به شهادت رسیدند، ۱۴ اسفند سال ۶۵ نیز ۱۴ جوان این منطقه در دشت های نبرد مبدل به لاله خونین شدند، ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ هشت نفر از جوانان این شهرستان پر پر شدند و در ۲۴ تیر ۶۱ بازهم ۶ شهید به سوی مخلوق پرواز کردند.
وی گفت: قطعا در این روزها فرشتگان از آسمان برای تشییع این جوانان شهید گلگون کفن به سمت رودان پرواز کرده اند و آن روزها برای همیشه در تقویم تاریخ زمین و آسمان به ثبت رسیده است.
عشق به ولایت فقیه در جوانان رودان تبلور می کرد
عباس زاده با تاکید بر اینکه سر فصل وصیت نامه های اغلب  شهدای این شهرستان پشتیبانی از ولایت فقیه بود، جمله ایی بصیرتی چرا که در آن دوران که هیچ رسانه ایی وجود نداشت تا مبلغ این سخن باشد از حد یک شعار ساده بسیار بالاتر بود.
وی اظهار داشت: قطعا آنها عاشق رهبر و اسلام بودند و درک بسیار درستی از عاشورای حسینی داشتند و قطعا این وصیت چراغ راه همه در زندگی است.
وی در خصوص شور و حال مردم در هنگام اعزام ها گفت: در آن هنگام های رغم داشتن سن بسیار پایین شاهد صحنه هایی ناب بودم چرا که مادران دلیر و شجاع ایثارگر، زینب های زمان بودند.
وی تاکید کرد: آیا درک لحظه های خداحافظی آن مادران صبور با جگرگوشه هایشان برای نسل کنونی قابل درک است! و جوانان آن زمان آنچنان به خود شتاب می‌گرفت که مبادا اشک های مادر را ببیند.
آن رشادت ها باید برای نسل جدید بیان شود
این رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: قطعا باید تمامی این رشادت ها برای نسل جدید بیان و تدایی شود تا همه بدانند که رزمنده ما از جنس همین جوانان بودند با داشتن غیرت و شجاعت چراکه شور و حال جوانان امروزی کمتر از جوانان دهه ۶۰ نیست چون آنها حماسه مدافعان حرم را رقم زده اند.
وی گفت: در آن دوران جای جای رودان بوی ایثار و شهادت میدهد و جوانان این دیار با شناخت از اوضاع و الگو قرار دادن سرور و سالار شهیدان خود را به خطوط مقدم جبهه های می رساندند.
این روایت کننده دفاع مقدس با بیان اینکه حضور نوجوانان و جوانان در آن دوران در جبهه ها از روی احساس و هیجان نبود گفت: این تفکر اشتباه هرگز بر هیچ کدام ازماحاکم نبود و هیجان جوانانی چون ما برای حضور در خط مقدم و دفاع از سرزمین مان یک حس الهی و عرفانی بود.
وی ادامه داد: حتی بیاد دارم روزی که به محضر مادرم برای کسب اجازه به جهت اعزام به جبهه رسیدم علی رغم آنکه فرزند آخر خانواده بودم و دیگر سایه پدر نیز در خانه نبود وقتی صحنه های کربلا را برای مادر یادآوری کردم جمله ایی جز اینکه خداوند پشت و پناهت باشد نشنیدم‌.
وی با بیان اینکه قطعا این جملات احساسی نیست گفت: چیزی جز معنویت و عرفان نمی توان از آن برگرفت.
خاطره اولین حضور در جبهه
در سال ۶۲ هنوز امتحانات پایان سال تحصیلی ام تمام نشده بود که برای رفتن به جبهه بی تابی میکردم، بی درنگ کوله بارم را بسته بودم ، و روزی را دیدم که مردم شهر برای بدرقه مان صحنه هایی جاودانه خلق کردند.
پس از گذراندن دوره آموزشی کوتاه مدتی برای اولین بار در پادگان شهید علی پیروز در اهواز مستقر شدیم در آنجا رزمنده های زیادی را دیدم که خود را برای رفتن به جبهه به هر نحوه ممکن رسانده بودند، باتوجه به جثه و سن و سال کم خیلی از بچه ها جز برگشتی ها بودند به خوبی یاد دارم که بنده در کنار شهیدان کریمی و دادخدا زاده و نفراتی دیگر مثل علی سالم نفرات برگشتی به سمت رودان بودیم که با هزار ترفند و التماس حضور خود را به فرماندهان ثابت کردیم.
آنقدر برای ایستادن در مقابل دشمن شور و اشتیاق داشتیم که برایمان مهم نبود که در کدام جبهه باشیم
بعد از اینکه آموزش مان تمام شد به دهلران اعزام شدیم و  بعد از ظهر روز بعد از آن حاج صادق آهنگران به میان ما آمده و  با نوای گرم خود سرودی حماسی خواند که تا هنوز در ذهنم حک شده و پس او حاج قاسم سلیمانی فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در جمع رزمندگان حضور پیدا کردند با یک سخنرانی عاشورایی روحیه ایی بی نظیر به رزمندگان برای حضور در عملیات والفجر ۳ دادند.
بعد از آن برای انجام عملیات به منطقه مهران اعزام شدیم، در کنار رودخانه گاویی در روز هفتم مرداد ماه سال ۱۳۶۲ مستقر شدیم. ساعت ۲۲ شب وارد منطقه عملیاتی شدیم نیروها از چندین محور وارد عملیات شدند ما از کانال هایی عبور می کردیم که بسیار عریض بود در آن هنگام  ناگهان کل آسمان منطقه پر از منور شد و از زمین هم شاهد باران گلوله بودیم آنچه حدس می زدیم لو رفتن عملیات بود چرا که رگبار گلوله خیلی سنگین به سمت مان می آمد. با دستور فرماندهان به سمت یکی دیگر از خطوط مقدم رفتیم، تا با توجه به موقعیت مناسب و فاصله صد متر مان به سمت دشمن یورش ببریم در آن لحظه شاید بدلیل اشتباه محاسباتی با شلیک یک منور از سوی جانشین دسته مان و روشن شدن آسمان شاهد رگبار بی امان دشمن به سمت خودمان بودیم. دشمن با تمام توان شلیک میکرد و اولین نفر که شهید شد فرمانده مان بود. بدون فرمانده سرگردان بودیم. تا جایی که به یاد دارم با حسین نجفی و مرتضی عباس نسب و دیگر همرزمان رودانی با پوشش دادن یکدیگر سعی کردیم از آن فضا خارج شویم چرا که قادر به پاسخ دادن به آن هجم آتش سنگین نبودیم و علی رغم تجربه ناکافی توانستیم خود را به چند کیلومتر عقب تر برسانیم و حوالی اذان صبح خود را خارج از محدود عملیات دیدیم.
این اولین تجربه ام از صحنه جبهه حق علیه باطل بود که بعدها در اعزام ها و عملیات ها بعدی درک شرایط جنگ و حضور در آن باران آتش برایم آسان تر شد.
برای معرفی قهرمانان دفاع مقدس خاطرات را ثبت می کنم. وی در ادامه بیان داشت: هم اکنون غریب به ۲ سال و ۶ ماه است که در راه جمع آوری خاطرات خاطرات رزمندگان گام نهاده ام.
عباس زاده هدف خود را تلاش برای معرفی قهرمانان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس برای نسل جوان عنوان کرد.
وی گفت: تلاش کرده ام تا با جمع آوری خاطرات، نسل جدیدی بدانند که چه کسانی و چگونه خود را برای آرامش و امنیت امروز شان فدا کاری کرده اند.
عباس زاده با بیان اینکه در حین جمع آوری این خاطرات به یک معنویات حالات نورانی از شهدا رسیده ام که قطعا مثال آن را به سختی می توان در کم تر کسی یافت.
غیرت مندی ویژگی بارز شهدای رودان
این رزمنده دفاع مقدس تاکید کرد: در یک جمله می توان گفت: خصیصه بارز تمام شهدای ما غیرتمند بودنشان است غیرتی که در سخنان و روحیات شهید سعید طبیبی موج می زند وقتی که از تاکید فراوانش بر حجاب یادمی کنیم.
وی افزود: وقتی وصیت نامه شهید ابراهیم نژاد را می خوانیم این جمله ماندگار را می بینیم؛به خدا قسم  که اگر من می دانستم که ریخته شدن خون من بی حجابی آغوش حجاب را در تن می گیرد حاضر بودم هزاران هزار بار بمیرد.