رونقى دوباره پس از سال هاى سرد هنرى
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 27، 1401 - 04:45


حسین درویشی کارگردان رودانی: پس از سال های متمادی سردی و خاموشی باری دیگر با برگزاری جشنواره ها، درواز های هنر برای هنرمندان مستعد بهشت جنوب گشوده شد.

گفتگو:حامد آزادی

 دریای اندیشه- رودان- حامد آزادی : انسان از ابتدای خلقت تا کنون پیوند جدانشدنی با هنر داشته و در جنبه های مختلف زندگی از آن بهره جسته است. هنر نیز چون مذهب و ادبیات، از گذشته تا به حال، جزء ارکان اصلی زندگی بشر و در پیوند مستقیم با آیین ها و باورهای دینی بوده و از آن جا که همواره آدمی، با آفرینش آثار هنری، احساس شعف و لذت می کرده، با زندگی وی درآمیخته است. پیشرفت و توسعه از طریق هنر و استفاده از پتانسیل های موجود در هنر به معنای کلی و عام یکی از سیاست ها و برنامه های کشورهای موفق به شما می رود. اما آنچه مهم است نقش و جایگاه هنر در پیشرفت، توسعه و آبادانی می باشد . به همین دلیل هدف پژوهش حاضر که با روش توصیفی - تحلیلی و با استناد به منابع اسنادی و کتابخانه ای- مروری انجام شده است، بررسی نقش و جایگاه هنر در پیشرفت می باشد. در نتیجه مشخص شد که هنر می تواند به عنوان یک امر مهم در انتقال مفاهیم فرهنگی، دینی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و دارا بودن پیوندی محکم با این مفاهیم به عنوان یک تسهیل گر مولفه های گوناگون پیشرفت، عمل نماید و زمینه های مناسب را در تحقق و دست یابی به پیشرفت با سرعت، دقت و عمق بیشتری فراهم نماید.

هنر در بهشت جنوب را از دیر باز بواسطه هنرمندان توانا و قدر اش در جای جای هرمزگان همگان به خوبی به جا می آورند.

هنرمندانی که در تمامی زمینه ها همیشه حرف های زیادی برای گفتن داشتن و حرفایی که بسیاری از آن ها با  بهره جستن از صحنه تئاتر و نمایش به همگان اعلام می کردند..

هنرمندان رودان سالیان متمادی بود که از دیار خود دور مانده بودند و فرصت عرض اندام در میان همشهریان خود را نیز نمی یافتند بی مهری تا بدان آنجا پیش رفت که بسیاری از آنها جز کوچ راه دیگری برای خود نیافتند و از این میان کارگردانان به نامی همچون کورش سلمانی، علیرضا داوری، مصیب داوری،مهران محمود زاده، حسین درویشی یا کار نکردند و یا آثار فاخر خود را کمتر به رودان آوردند.

اما طی ماه‌های گذشته عطر و بوی هنر در فضای بهشت جنوب بیشتر از هر زمانی دیگر پیچیده است برگزاری چند جشنواره تئاتر خبر از رونق هنر در رودان می داد.

در واقع دروازه های شکوفایی هنر  با تئاتر باز شد بطوری که با برگزاری جشنواره تئاتر سیاژن که در اسفند ماه ۱۴۰۰ در رودان به اجرا درآمد موجی از شور و نشاط را در روزها پایانی سال را به ارمغان آورد.

برای آنکه از سرنوشت هنر، هنرمندان و تئاتر بهشت جنوب بهتر بدانیم پای صحبت های حسین درویشی از کارگردانان به نام این قشر در رودان نشستیم کسی که با راه اندازی گروه سیاژن  در سال 81 و فعال نمودن آن در ماههای اخیر باری دیگر حال و هوای هنر را به رودان آورد.

او علی رغم سابقه غنی هنری دانشجو کارشناسی ارشد علوم سیاسی و همزمان دانشجو کارشناسی ارشد حقوق است و مدرک کارشناسی حقوق ، فوق دیپلم برق و معادل فوق دیپلم هنر و چندین دوره مسوول انجمن نمایش شهرستان را در کارنامه دارد‌‌.

وی در گفتگو با خبرنگار دریای اندیشه گفت: از سال ۷۶با بازی در نمایش وصالی دیگر به نویسندگی وکارگردانی استاد محمد داوری نمایش را بصورت جدی شروع کردم قبل از آن در مدارس دبستان و راهنمایی هم نمایش بازی می کردم.

وی ادامه داد: بعد از آن در نمایش حیرانی ها به کارگردانی استاد قدرت صامت پناه بازی کردم و در سال۷۹ تا ۸۰ یک دوره بازیگری کارگردانی را در آموزشگاه هنری عصرجدید تهران را گذراندم.

درویشی بیان داشت: در این آموزشگاه زیر نظر استاتیدی همچون محمد صادقی ، آزیتا حاجیان، منیژه محامدی و تنی چند از استاید تراز اول کشور حضور داشتند دوره گذراندم و البته همزمان در گروه های تئاتری تهران مثل گروه نقشینه که در آن زمان نمایش کرگدن به کارگردانی وحید رحمانی را کار می کردند عضو بودم و کسب تجربه کردم و در سایر گروه نیز به کسب تجربه پرداختم.

وی ادامه داد: بعد از بازگشت از تهران یک نمایش به نام تکرار را کارگردانی کردم که هم در هرمزگان حائز رتبه نخست شد و هم در جشنواره کشوری اصفهان بر روی سکو رفت و بعد از آن  نمایش در انتظار گودو  نوشته ساموئل بکت را در جشنواره منطقه دانشجویی زاهدان و فجر تهران  بر روی صحنه بردم که البته در کنار آن نمایش های همچون خسیس مولیر و گردگدن را کار کردم.

وی با اشاره به دیگر نمایش های که پس از آن در جشنواره استانی به روی صحنه برده و به رتبه های نخست دست یافته است گفت: بعد از آن از صحنه تئاتر دور شدم و نمایشی را کار نکردم چون شرایط سخت شده بود تا بعداً با فراغت کامل بکار بپردازم.

هنرمندانی که با اجبار کوچ کردند

حسین درویشی با اشاره به هنرمندان بنام رودانی گفت: از این میان می توان به علیرضا داوری اشاره کنم که هفت دوره تئاتر فجر را شرکت کرده است و هنرمندی بنام دیگر رودان یعنی مصیب داوری یکی از نوابغ تئاتر هرمزگان است ، مهران محمود زاده و کورش سلمانی را هم باید به لیست اضافه کرد و حتی استاد موحدی هم که بنیان گذار تئاتر در رودان بوده است اما همه این عزیزان چندین دوره بنام بندرعباس یا سایر شهرستان ها در صحنه تئاتر حضور داشته اند.

استعدادهایی که سوختند

وی این امر را آزار دهنده دانست و گفت: متاسفانه چندین سال شاهد رکورد هنر و تئاتر شهرستان بودیم که استعداد های خوبی سوخت شده که متاسفانه هیچ بازخواستی برای این سهل انگاری صورت نگرفت.

وی گفت: اعتقاد دارم باید کم کاری در حوزه فرهنگ و هنر را مورد رصد، بازرسی و بازخواست قرار دارد و البته باید به این نکته چالش ها و گزینشی بودن فعالیت های هنر در شهرستان مختلف اشاره کرد و گفت: قطعا برگزاری برخی رخداد همچون موسیقی و کنسرت در رودان به سختی اجرا می شود که هرگز دلیلش را ندانسته ام.

این کارگردان مطرح رودانی در ادامه به تحول های یک سال گذشته در حوزه فرهنگ و هنر رودان اشاره و تصریح کرد: این امر ثمر تلاش های بی وقفه نصرالله شریفی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است که حتی برای رونق بخشیدن به هنر شهرستان به درب منازل هنرمندان هم رفت تا فرزندان رودان همگی بدانند هنر و هنرمند چیست و به چه کار می آید.

وی تاکید کرد: قطعا برای توسعه یافتگی یک شهر آنجا نیاز به هنر و هنرمندانی در حوزه ها موسیقی ، تئاتر ، هنرهای تجسمی و محیطی دارد و باید تمام سلایق هم دیده شود.

درویشی خاطر نشان کرد: وجود همه اینها بسیار مهم است چرا نباید رودان یک هنرمند درجه یک در عصر سینما و تئاتر کشور را داشته باشد.

هیچ صدایی رساتر از هنر نیست

این هنرمندان رودانی بیان داشت: قطعا یک هنرمند چارچوب های فعالیت خود را به خوبی می‌شناسد و  از مسئولان بزرگواری که به او  کمک نمیدهند توقع سنگ انداختن را هم نداریم و در این چند وقتی که به فعالیت های هنری برگشتیم شاهد حمایت های همه جانبه سالاری فرماندار انقلابی و جهادی در کنار رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بودیم و بواقع می گویم که در ۲۵ سال فعالیت هنری ام اینچنین حمایتی را از فرماندار شهرم ندیدم چراکه ایشان واقعا دغدغه مندهستند همانطور که خودشان گفتند هیچ صدای رساتر از هنر نیست.

وی ادامه داد: واقعا این جمله واقعیتی غیر قابل پنهان است و توقع می رود همه مسئولان هوای هنرمندان را داشته باشند و همه در حد بضاعت خود یاری رسان باشند.

آثار تحول در هنر رودان نمایان شده است

درویشی اظهار داشت: یک زمانی چالش پیدا کردن مکان تمرین داشتیم اما بحمدالله هم اکنون شاهد تحول خوبی در این عرصه هستیم.

رکورد هنر حاصل بی رغبتی ها بود

وی در پاسخ به دلایل رکورد چندین ساله  هنر در رودان گفت: وقتی یک مسئول در راس یک کار قرار می گیرد مسلما باید یکسری اتفاقا برای پیشبرد بیفتد و متاسفانه طی این چندین سال تفکری خلاف این موضوع بر شهرستان حاکم بود و هر روز شاهد یک ماجرا بودیم و در یک جمله می توانم بگوییم برخی ها اینکاره نبوده است.

حسین درویشی بیان داشت: یک مدیر حوزه  فرهنگ و هنر حداقل باید به چند اصطلاح هنری آشنا باشد.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه اتفاقاتی رخ داد که شاهد عقب افتادگی هنر و هنرمندان در رودان بودیم و هیچ کس دغدغه هنر را نداشت.

وی با بیان اینکه در همین شهرهای همجوار جشنواره ها و برنامه های بسیار متفاوت هنری رخ میداد اما اینجا هیچ را هم شاهد نبودیم.

متولیان حمایت از فرهنگ و هنر به وظایف خود عمل کنند

درویشی بیان داشت: قطعا بسیاری از آگاه سازی ها و بیان فعالیت ها ادارات و سازمان ها از سوی هنر بیان می شود که فاقد آن بوده ایم، همانطور که می دانید فرهنگسراها را شهرداری ها می سازند و سازمان های یا واحد های بنام فرهنگی و هنری را دارند و به جرات می گویم نه تنها شاهد هیچ کدام از اینها نبوده ایم بلکه چالش بزرگی را هم داشتیم که یک هنرمند چه بکند و چرا اینکار را کرد و نباید میکرد. به عنوان مثال چند وقتی فعالیت های هنر در قالب جنگ شادی کار می شد اما متاسفانه  از سوی برخی از مسئولان وقت از اجرا آنها پیشگیری می شد و متاسفانه خیلی از اتفاقات رخ داده است.

 کارگردان تئاتر هرمزگان تصریح کرد: طی چندین سال حوزه هنر رودان خاموش شد، اما با تمام این وجود هنرمند هم وقتی از او حمایتی صورت نگرفت بازهم بکار خود ادامه میدهد و بدنبال منابع مادی نیست.

 

 

 

وی در پاسخ به فعالیت گروه هنری سیاژن گفت: در اسفند ۹۹ جشنواره مونولوگ کلید خورد و با استفاده از همان هنرمندان چند نمایشنامه همچون مرگ یزدگرد کار شد و در یک دوره ده روز در تهران با حضور استادید برجسته کشوری همچون  حمیدرضا آذرنگ، پیام دهکردی، علی اصغر دشتی،وحید رهبانی، پیام فروتن،شهاب اگاهی،   شهاب اگاهی، حمید پورآذری،حسین پوریانی ، محمد عاقبتی، لیلی رشیدی و  رضا بهبودیکلاس های آموزشی برای هنرمندان گروه  برگزار شد و  لازمه پیشرفت آموزش خوب با اساتید خوب است.

رونق تئاتر در رودان با حمایت مسئولان

وی ادامه داد: مدل های مختلف نمایشی را در رودان را هم داشتیم و حتی از تهران ، کیش و تمامی شهرهاستان اطراف در این کارگاه آموزش شرکت کردند و با این اتفاق ظرفیت های شهرستان در حوزه هنر دیده خواهد شد.

وی با اشاره با جشنواره استانی تئاتر مونولوگ سیاژن با حمایت مدیر کل جدید فرهنگ و هنر استان و فرماندار شهرستان برگزار شد که نقطه عطفی برای هنر شهرستان بود.

درویشی تصریح کرد: دغدغه ذهنی ما ایجاد چالش های ناگهانی است و حتی یک شب شعر هم به سختی برگزار می‌شد اما همه بدانند که هنرمند خود می دانند چه کند.

اصحاب رسانه در کنار هنر باشند

وی از اصحاب رسانه هم خواست که  در کنار فرهنگ و هنر  باشند و چراکه رودان با هنرمندان شاخص در سطح اول هرمزگان قرار می گیرد.

این هنرمندان رودانی تاکید کرد: رودان همواره مدیر پرور بوده است و فرهنگ غنی این شهرستان با حضور این عزیز باید تاریخ مکتوب این شهرستان با ذکر نام مفاخر بهشت جنوب باید تدوین شود.

وی گفت: پیشنهاد می کنم وقتی یک فرد را برای مدیریت مسایل فرهنگی شهرستان انتخاب می شود از اهالی و اهل فنی هنر هم مشورت و نظر خواسته شود.

درویشی تاکید کرد:  رودان به لحاظ زیر ساختی وضعیت به نسبت خوبی دارد و محیط خوبی برای فعالیت دارد.