رسانه عرصهٔ رساندن است، نه بازداشتن و پوشاندن
  • اجتماعی

  • آبان 10، 1400 - 05:06


به گزارش سرویس سیاسی روزنامه دریای اندیشه؛ تاریخ رسانه ای ایران روزهای پرالتهابی را به خود دیده است و در این بین همیشه یک رسانه ای یکه تاز در کشور وجود داشته است که حرف اول و آخر را می زده و در تمام جریانات تمام کننده عمل می کرده است اما چند سالی بود که شاهد تضعیف جایگاه این رسانه قدرتمند تحت عنوان صدا و سیما و رسانه ی ملی بودیم؛ رسانه ای که در چند سال اخیر بیشتر به رسانه ای میلی شباهت پیدا کرده بود تا رسانه ای ملی!

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دوران های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است

صدا و سیما با ساختار جدید که رئیس آن توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب می شد از سال ۶۸ پس مدیرعاملی صادق قطب زاده، تقی فراحی، سرپرست های مشترک، مدیریت های شورایی، علی لاریجانی، محمد جواد لاریجانی، محمد هاشمی رفسنجانی، با حکم حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) دوره جدید را با حکم ریاست محمد هاشمی رفسنجانی برادر کوچکتر  آیت الله هاشمی رفسنجانی آغاز کرد.

و پس از او علی لاریجانی، سید عزت الله ضرغامی، محمد سرافراز و عبدالعلی علی عسگری توانستند سکان این دستگاه عریض و طویل را در دست بگیرند.

دوران ۱۸ ماهه ریاست سرافراز کوتاه ترین دوران ریاست بر این سازمان بود که با استعفای وی خاتمه یافت‌و پس وی دوران ریاست علی عسگری آغاز شد؛

خیلی ها دوران ریاست ضرغامی بر صدا وسیما را طلایی ترین زمان و دوران ریاست علی عسگری را فشل ترین مدیریت صدا و سیما می دانند در این دوران ۵ ساله حواشی بسیاری برای صدا و سیما ایجاد شد و حتی این رسانه پر مخاطب بسیاری از مخاطبین ارزشی خود را نیز از دست داد و برخی از خبرنگاران مطالبه گر صدا و سیما با مامور شدن به کشورهای خارجی عملا از دور مطالبه گری در داخل کشور خارج شدند.

بعد از عبدالعلی علی عسگری رهبر معظم انقلاب در ۷ مهد ۱۴۰۰ حکم انتصاب پیمان‌جبلی را به عنوان ریاست جدید سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کردند و مطابق سابق برون مرزی که سابقه معاونت سیاسی صدا و سیما را نیز در کارنامه دارد سکان رسانه ملی را در دست گرفت.

عملکرد جبلی در همین‌یک ماهی که سکان رسانه ملی را در دست گرفته است بسیاری را وادار به واکنش کرد؛ اما برای اولین بار رسانه ملی را جایگاه مدافع مسئولین بودن خارج کرد و همان‌کارهایی را کرد که مردم از آن انتظار دارند.

او در اولین توئیت خود و واکنشش به انتصابش نوشت: رسانهٔ ملی، امانتِ مردم دست ماست  و وارد عرصه نگهداری از امانت مردم شد و در اولین سفرش راهی استان خوزستان شد و گفت:شعار ما در دوره جدید این است رسانه ملی از این به بعد اجازه نمی‌دهد مشکل مردم روی زمین بماند.

از نکات جالب عملکرد رئیس جدید رسانه ملی دعوت وی از امام‌جمعه معزول و عدالت خواه لواسان بود و این‌کار جبلی نشان‌از این داشت‌که او ب ای مبارزه با فساد و روشنگری در صدا وسیما هم‌عزمی جدی دارد.

رئیس جدید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با این شعار که رسانه عرصهٔ رساندن است، نه بازداشتن و پوشاندن برای اولین‌بار راهی را آغاز کرده است که رسالت اصلی رسانه است و آن هم نورافکن انداختن به نقاط تیره کشور، تبدیل رسانه‌ملی به تریبون مطالبه گری و رو راست بودن با مردم است.

رسانه ملی در اولین اقدام دور از دعب سابق خود در مساله از کار افتادن کارت های سوخت و حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی ورود کرد و در سریعترین زمان واقعیت را با شفافیت تمام به مردم گفت او همچنین‌در گزارش دیگری عملکرد دکتر علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران در انتصاب دامادش به عنوان مشاور را روی آنتن صدا و سیما برد و بی واهمه و شفاف از این کار دکتر زاکانی انتقاد کرد.

اقدامات جبلی به همین جا ختم‌نشد او در گزارش ویژه ای دیگر منطقه ای را همه فکر می کردند مین گذاری شده است را مورد نقد قرار داد و عملکرد و صحبت های حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور را به باد انتقاد گرفت.

این گزارش ها موجب واکنش های مثبت بسیاری در فضای جامعه شد که در ادامه برخی از واکنش ها را خواهیم خواند

بهروز عزیزی روزنامه نگار نوشت:

این همه از امام صادقی ها انتقاد کردیم اما فراموش نکنیم یک‌ #امام_صادقی تونست پس از مدت ها #صداوسيما رو به مردم برگردونه شیر مادر و نان پدر حلالت #جبلی

فربد ابراهیمی نوشت:

امروز فهمیدیم ایران صدا وسیما دارد! آقای #جبلی متشکریم

کاربر دیگری نوشت: از موفقیت #جبلی همینو بگم، منی که تلویزیون نمیدیدم، ۲۰:۳۰ رو دارم از تلوبیون میبینم!

میثم‌سعیدی نوشت:گزارش ۲۰۳۰  نشان داد اعصای موسی در #صداوسيما معجزه کرده است!

سارا سوری نیز نوشت: ما به دو تا گزارشم راضی‌ایم خدایا #صداوسیما رو تافت بزن همینجوری بمونه

کاربر دیگری نوشت: در مسأله بنزین اگر عملکرد #صداوسیما را رییس صداوسیما که یک روزنامه نگار حرفه ای ومسلط به نظریه های ارتباطات است شخصا مدیریت نمی کرد بدون شک دیروز کشور بویژه تهران شاهد بحرانی می شدکه شایدنیروهای نظامی و انتظامی وامنیتی با هزاران میلیارد هزینه انسانی و مادی قادر به مهار آن نبودند

سید محمود رضوی مشاور دکتر قالیباف به عملکرد صدا و سیما اینطور واکنش نشان داد:اختلال در جایگاه‌های سوخت با سکوت رسانه میتوانست به بحران در کشور ختم شود، اما اطلاع رسانی سریع،صریح و برخط #صداوسیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه کار را وادار به اطلاع رسانی کرد. استمرار این رویکرد اعتماد مردم به رسانه‌ملی را ترمیم خواهد کرد.

بله صدا و سیما این روزها دارد مردمی می شود و دغدغه مردم و مطالبه گران را آنی رو آنتن می برد نه همچو گذشته که گزارش های صدا و سیما بسیار دیرتر از رقبای رسانه ای و سیاسی اش آماده می شد.

این سرعت و این شفافیت و این صداقت می تواند به قول خیلی ها دیش ماهواره مردم را به سوی رسانه ملی بچرخاند و این یعنی یک پیروزی بزرگ در جنگ رسانه ای جهان!

 

انتهای پیام/