رئیس بهزیستی شهرستان بندرخمیر: بیش از ۵۰۰۰ مورد کمک خیرین به مددجویان در سال ۱۴۰۱
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 30، 1402 - 05:07


عزیز براندیش رئیس بهزیستی شهرستان بندرخمیر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما؛ عملکرد یکساله این اداره را تشریح کرد.
رئیس بهزیستی شهرستان خمیر تعداد ۵۳۸۴ مورد کمک نقدی و غیرنقدی اعم از  بسته های معیشتی، گوشت قرمز، مرغ، لبنیات، وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی بوده است.
به گزارش خبرنگار دریای اندیشه از شهرستان بندرخمیر، براندیش دو مولفه اشتغال و مسکن از مهمترین برنامه های بهزیستی در این سال یاد کرد و اعلام نمود: تعداد ۱۷۱ مورد اشتغال و تعداد۸۶ مورد مسکن در سال ۱۴۰۱ برای مددجویان در دستور کار بهزیستی بود که از این تعداد ۱۲ مسکن تحویل مددجویان شد و تعداد ۷۴ مورد در مراحل پایانی کار است.
وی ادامه داد: حوزه های فعالیت بهزیستی متعدد است در حوزه امور اجتماعی که شامل زنان سرپرست خانوار، فرزندان شبه خانواده و خانواده های کودکان دوقلو و بیشتر می شود تعداد ۴۹۷ پرونده تحت پوشش این اداره می باشد.
همچنین در خصوص پذیرش فرزندان در خانواده هم خوشبختانه فرهنگ خوبی در شهرستان ایجاد شده و در سال گذشته ۱۰ پرونده جهت فرزند خواندگی تشکیل شده که روند روبه رشدی داشته است.
حوزه دیگر بهزیستی توانبخشی است که بیشترین تعداد توانخواه را دارد و اصولا جامعه بهزیستی را به عنوان متولی اصل آنان می شناسد.
در این حوزه۱۱۴۴ خانوار تحت پوشش و تعداد ۲۰۴۱ خانوار خدمت بگیر داریم که برای ارائه خدمات بهتر به عزیزان سه مرکز مثبت زندگی در شهرهای بندرپل، رویدر، و روستای آرابی ایجاد شده که با استفاده از تسهیلگران در روستاهای اطراف خدمت رسانی را در تمام مناطق از نزدیک و با کمترین نیاز مراجعه به مرکز شهرستان به مددجویان ارائه می دهند.
رئیس بهزیستی شهرستان خمیر گسترده ترین حوزه بهزیستی را پیشگیری دانست و اعلام کرد: این حوزه به کل جامعه خدمات می دهد و فقط مخصوص جامعه هدف بهزیستی نیست در این حوزه انواع غربالگری ها بینایی، شنوایی نوزادان، اضطراب و همچنین انجام آموزش های پیش از ازدواج، آموزش خانواده و مهارت های زندگی و مشاوره های تخصصی، درمان اعتیاد و برنامه های اجتماع محور و ... صورت می پذیرد.
در یک سال گذشته تعداد ۵۲۹۷ کودک سه تا ۶ ساله از نظر بینایی غربالگری شدند که تعداد ۳۶۴ نفر آنها عینک گرفتن و یک مورد جهت انجام  عمل جراحی به شیراز اعزام گردید.
همچنین ۶۲۸ نوزاد از نظر شنوایی غربال شدند که ۵ مورد با عوامل خطر شناسایی شدند که مراحل درمان و کاشت حلزون قرار گرفتند و از آسیب هایی که این معلولیت برای آنها بوجود می آورد پیشگیری شود.
در بحث آموزش ها هم برنامه فرهنگی در زمینه آموزش خانواده ۱۱ کارگاه، پیش از ازدواج ۱۳ کارگاه، مهارت های زندگی ۹ کارگاه،  پیشگیری از اعتیاد در محیط کار ۴ کارگاه، پیشگیری از معلولیت ها سالمند و دانش آموزی و زنان سرپرست خانوار ۳۱ کارگاه انجام یافته است.
در شهرستان خمیر تعداد سه مرکز جهت درمان اعتیاد و یک مرکز مشاوره وجود دارد که به مردم شهرستان خدمت رسانی می کنند.