رییس کل دادگستری استان: روند ترخیص پنج هزار تُن محموله برنج وارداتی در هرمزگان آغاز شد
  • گزارش و مصاحبه

  • خرداد 30، 1402 - 05:49


رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اعلام صدور دستور قضایی برای حذف و اصلاح رویه های ناممکن با همکاری اداره کل استاندار، از آغاز عملیات ترخیص چند محموله برنج وارداتی به میزان پنج هزار تُن از بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.
به گزارش دریای اندیشه، مجتبی قهرمانی اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رییس قوه قضاییه مبنی بر تسهیل تجارت و لزوم پیگیری و نظارت بر نحوه ورود، نگهداری و ترخیص کالا در بنادر و گمرکات، در جریان پنجاه و یکمین بازدید مسوولین قضایی از بندر شهید رجایی بندرعباس و در نتیجه بازرسی‌های انجام شده با همکاری دستگاه‌های اجرایی، موضوع مشکل برنج‌های وارد شده از کشور پاکستان مطرح شد و دستورات قضایی لازم صادر شد.
وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های دستگاه قضایی به منظور تسهیل فرآیند تجارت و جلوگیری از انباشت و رسوب اقلام وارداتی، اصلاح و حذف رویه‌های اضافی و خارج از توان تجار است، که بر این اساس با ورود به موقع دستگاه قضایی به موضوع نبود امکان صدور گواهی بازرسی از سوی کشور پاکستان با همکاری اداره کل استاندارد، پیش از اینکه محموله‌های یادشده در معرض نابودی و انقضای تاریخ مصرف قرار گیرد، مشکل به وجود آمده، به صورت کامل حل شد و هم اکنون بازرگانان یادشده امکان ادامه فرآیند ترخیص را دارند.
رییس کل دادگستری استان هرمزگان اضافه کرد: در جریان پنجاه و یکمین بازدید مسوولین قضایی این استان از بندر شهید رجایی بندرعباس، موضوع نبود ترخیص حدود پنج هزار تُن برنج وارداتی از مبدا کشور پاکستان مطرح و ابعاد مختلف آن بررسی شد.
قهرمانی تصریح کرد: در این بررسی‌ها مشخص شد بر اساس رویه موجود در کشور، تجار و واردکنندگان برنج باید اسنادی را از کشور مبدا دریافت و به مقامات ذیصلاح در ایران می‌دادند که این اسناد از سوی پاکستان در خصوص محموله‌های تجاری این کشور صادر نمی‌شود. وی افزود: با توجه به اینکه قصوری متوجه واردکنندگان نیست و نبود امکان دادن اسناد یادشده در حدود یک ماه اخیر، باعث انباشت این میزان برنج مربوط به چندین تاجر شده است.
قهرمانی خاطر نشان کرد: بر این اساس با صدور دستور ویژه قضایی و ورود سازمان استاندارد به موضوع پس از اصلاح رویه جاری، مشکل تجار و واردکنندگان برنج به صورت کامل حل شد.
وی گفت: با توجه به تایید سلامت این برنج‌ها و انجام آزمایش‌های لازم از امروز مالکان این محموله‌ها می‌توانند به منظور ترخیص آن به اداره کل استاندارد استان هرمزگان مراجعه کنند.
رییس کل دادگستری هرمزگان همچنین ضمن قدردانی از تعامل خوب دستگاه‌های متولی که در این رابطه با مسوولین قضایی همکاری لازم را داشته اند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با ورود دستگاه قضایی به موضوع و در نتیجه همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی به ویژه اداره کل استاندارد، هم اکنون در کمتر از ۴۸ ساعت پس از مهلت تعیین شده، با ترخیص این محموله بزرگ، از تحمیل خسارات ناشی از تاخیر به وجود آمده به بیت المال و تجار و واردکنندگان، جلوگیری شده است.
وی تصریح کرد: در صورتی که این رویه اصلاح نمی‌شد تا ماه‌های آتی، هزاران تُن برنج بر محموله‌های قبلی انباشت می‌شد و همین طور با فساد این محموله‌ها مواجه می‌شدیم که با پیش دستی و پیش بینی این مشکل حل شد.