رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: معافیت های مالیاتی با همکاری دولت و مجلس به مناطق آزاد باز می گردد
  • اجتماعی

  • بهمن 30، 1400 - 06:14


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس مصمم است بتواند معافیت مالیات ارزش افزوده در مناطق آزاد را با اتکا به ماده ۱۰ قانون معافیت مالیاتی به حالت سابق بازگرداند.

به گزارش دریای اندیشه به نقل از ایرنا، محمد رضا پورابراهیمی جمعه شب در نشست با مجمع سازندگان و نوآوران کیش اظهار داشت: معافیت مالیاتی  یک کار تحقیقاتی و مطالعاتی چهار ساله بود که در قانون مادر تصویب شد اما در قالب لایحه دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد را دوباره مطرح شد.

 وی اضافه کرد: پس از گفت و گو با وزیر اقتصاد، دولت متقاعد شد که توجه جدی به معافیت مالیاتی نشده است مقرر در صحن علنی این موضوع مطرح نشود تا مجلس بتواند معافیت مالیات ارزش افزوده را به حالت سابق بازگرداند .

پورابراهیمی افزود: بر اساس اجرای ماده ۱۰ قانون ، ارزش افزوده در بودجه ، قانون مادر وجود دارد که باید از آن پیروی کرد و  اگر دولت هم با مجلس همسو باشد در صحن علنی معافیت مالیاتی به مناطق آزاد برگشت داده می‌شود و مجلس از این قانون دفاع خواهد کرد .

 وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نگاه ویژه و کارشناسی به مناطق آزاد دارند و مناطق آزاد را فرصت  بزرگ اقتصادی برای کشور به ویژه در شرایط تحریم می‌دانند گفت : یکی از مهمترین اقدامات مناطق آزاد این است که اهداف محقق شده این مناطق را  تشریح و تبلیغ شود .

 

مرزبندی مناطق آزاد با سایر نقاط کشور موجب کاهش تخلفات می شود

پور ابراهیمی گفت: افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری و صنعتی سیاست بجایی نیست، چراکه در بعضی از مناطق کشور سرزمین اصلی با مناطق آزاد مرزبندی درستی ندارد و بسیاری از این نقش نشات می گیرد و معتقدم اگر مرزبندی ها در مناطق آزاد به درستی انجام شود جلوی بسیاری از تخلفات هم گرفته می‌شود.

وی گفت: در بسیاری از پرونده تخلفات به نام مناطق آزاد ثبت شده است و دلیل آن نبود مرزبندی درست و کمبود نظارت دولت است و این مشکلات باعث شده است که تخلفات به پای کل مناطق آزاد نوشته شود و مجلس نیز  نگاه نظارتی بیشتری به این مناطق داشته باشد .

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: برای برون رفت از این چالش باید ضوابط مناطق آزاد باید کاملا اجرایی شود و در کنار آن برای تحقق اهداف این مناطق در شرایط تحریمی جذب سرمایه گذاری خارجی به صورت ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه از محل تهاتر نفت درآمدی برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است گفت : مناطق آزاد باید درآمدزایی داشته باشند و دولت نیز زیرساخت های مناسب را برای بخش خصوصی تامین کند ،  تا طرح های ناقص تکمیل و سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تشویق شوند .

 وی گفت : بزرگ‌ترین چالش مجلس در حال حاضر ماهیت مناطق آزاد است که زیر سوال رفته است ،  دولت  باید ماهیت مناطق آزاد را برای مجلس تشریح  و اهداف محقق شده را بیان کند تا مجلس هم از اختیارات قانونی خود برای توسعه مناطق آزاد استفاده کند .

 

ساختار مناطق آزاد اصلاح شود

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در دولت سیزدهم تعامل خوبی با مجلس شورای دارد افزود: امیدواریم در برنامه هفتم توسعه که اجرای آن از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود ساختار مناطق آزاد طوری تعریف شود که از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج شود.

وی افزود: و این منوط به ارائه طرح پژوهشی و مطالعاتی است که بتواند مجلس را متقاعد کند تا مناطق آزاد زیر نظر رییس جمهور یا وزارت اقتصاد اداره شود و یا اینکه به صورت مستقل فعالیت کند اما آنچه حائز اهمیت است باید از ساختاری قدرتمند برخوردار باشد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت : سرمایه گذاران منطقه آزاد تجاری می توانند مشکلات و موانع را از طریق مدیرعامل منطقه آزاد به عالی ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور برسانند و انتظار می رود فعالان اقتصادی خلاهای پیش رو را بررسی و به مجلس اعلام کنند .

تزار تجاری ایران صفر می شود

وی در خصوص سیاست‌های ارزی و تراز تجاری نیز گفت : تراز تجاری 2 به یک است یعنی صادرات 2 برابر واردات منطقی است اما تراز تجاری ایران، چند سال گذشته منفی بود و پیش‌بینی می شود که امسال تراز تجاری کشور صفر شود که این دستاورد خوبی است .

وی گفت:  تجارت ما تا پایان امسال ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد یافت و بدون شک در این صورت تحولات اقتصادی خوبی رخ خواهد داد.

 

دشمنان با تمام قوا ایستاده اند که ایران رشد نکند 

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای با اشاره به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه داخلی و اجرایی دارد و ربطی به تحریم ها ندارد .

وی افزود: معتقدم نباید همه مشکلات را گردن خارج از کشور بیاندازیم ، رویکردهای اجرایی خودمان اشکال دارد که در بعضی حوزه ها دچار ایراد هستیم .

پورابراهیمی یادآور شد : دشمنان با تمام قوا ایستاده اند که ایران رشد نکند  و این درست است و شکی در این مورد هم نیست اما هر چه می توانستند علیه جمهوری اسلامی ایران انجام بدهند تا کنون انجام داده اند  به طوریکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی آمریکا از سال ۱۳۹۰ سعی کردند با ارائه طرح های هوشمندانه تحریم‌های زیادی بر ایران انجام دهند.

 وی با اشاره به تاب آوری کشورمان در حوزه اقتصادی گفت : هیچ کشوری توان تحمل یک صدم این تحریم ها را هم نداشت اما جمهوری اسلامی ایران با این تحریم ها مقابله کرد و در چند روز اخیر مسوولان آمریکایی اظهار کردند که با فشار حداکثری باز هم ایران مقاومت کرده است .

وی با بیان اینکه در شرایط تحریمی سختی های زیادی را پشت سر گذاشته ایم و در شرایطی که  دولت و مجلس  با هم همسو هستند بخش عمده مشکلات قابل حل است  یادآور شد: حضور بخش خصوصی در اقتصاد کاملا منطقی است و رهبر معظم انقلاب هم به این مورد تاکید دارند اما در عمل می بینیم که موانع و مشکلات زیادی بر سر راه جذب سرمایه گذار بخش خصوصی وجود دارد .

در این نشست هم اندیشی صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی عضو مجمع سازندگان کیش مشکلات زیرساختی و زیر بنایی را از جمله مهمترین مشکلات و مسائل پیش روی سرمایه گذاران در این جزیره اعلام کردند