شب تعیین سرنوشت
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 05، 1401 - 06:12


شب های قدر در آیات و روایات بر شب زنده داری و احیای آن تاکید شده و آن را برتر از هزاران ماه دانسته اند؛ در جنوبی ترین نقطه کشور مردمان دریا دل هرمزگانی این شب را در نهایت تواضع بیدار مانده و به راز و نیاز بر معبود خود می پردازند.

 

محمد امین عالی پور-روزنامه نگار-دریای اندیشه

قشرهای مختلف مردم در هرمزگان در  شب های لیالی قدر با حضور در فضای باز اطراف حسینیه‌ ها، مساجد و تکایا به شب زنده داری و راز و نیاز با خدای خود پرداختند.

به گزارش دریای اندیشه- مراسم احیای شب های قدر در مساجد، تکایا و حسینه های هرمزگان با تلاوت قرآن کریم و خواندن دعای جوشن کبیر آغاز و با گذاشتن قرآن به سر به پایان می رسد؛ در این شب مداحان اهل بیت به خواندن روضه و دعا و قاریان به تلاوت قرآن می پردازند. نخستین شب قدر که همزمان با ضربه خوردن مولانا امام علی(ع) است مردمان هرمزگان علاوه بر انجام اعمال شب های قدر به عزاداری این امام همام نیز می پردازند.

ساحل نشینان هرمزگانی کشکول گدایی خود را در این شب به امید پر شدن از خوبی ها و بهترین ها برای یک سال خود به درگاه ایزد منان می آورند و با سر دادن ندای الهی العفو طلب مغفرت و آمرزش می کنند.

هرمزگانی ها بر این عقیده اند که خواندن دعا و نیایش به صورت دسته جمعی زودتر مستجاب می شود؛ اما در سال های اخیر که ویروس منحوس کرونا در جامعه گسترش یافته بود آن شور و حال و حضور دسته جمعی مردم در مراسمات ملی و مذهبی کاهش یافته بود؛ ماه رمضان امسال با افزایش واکسیناسیون عمومی و کاهش گردش ویروس در جامعه شاهد حضور پر شور مردم در حسینیه ها و مساجد بودیم به طوریکه مردم با رعایت فاصله های اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در مراسمات شرکت داشتند.

 

 

حضور پر شور کودکان و جوانان در مراسم شب قدر

در میان شب زنده داران شب های قدر حضور کودکان و نوجوانان خیلی پر رنگ بوده به طوری که در کنار پدران و مادران خود نشسته بودند و با ذوق و اشتیاق فراوانی به احیای شب نوزدهم می پرداختند.

زهرا یکی از دخترانی که به همراه پدر، مادر و برادرخود به مراسم احیای شب نوزدهم به امامزاده سید محمد(ع) آماده بود شب قدر را این گونه توصیف می کرد: امشب خدای مهربون می خواهد به بنده های خوبش یک عالمه خوبی بدهد و ما هم اومدیم از خداوند بگیریم.

زهرا که تنها ۶ سال سن داشت همراه با مادر خود خط به خط دعای جوشن کبیر را دنبال می کرد و هنگامی که مراسم قرآن به سر آغاز شد علاوه بر اینکه قرآن بر روی سر خود قرار می داد قرآن کوچکی برداشته بود و بر روی سر بردادر دو ساله خود قرار می داد، انگار آموزش شب زنده داری شب های قدر را می خواست به بردار کوچکش بدهد.

 

 

صدای «سبحانک یا رب» و «الهی العفو» از گوشه و کنار شهر به گوش می رسد

در میان موج جمعیت نوجوانانی مشاهده می شدند که به صورت گروهی با دیگر هم سن و سال های خود به راز و نیاز می پرداختند؛ فاطمه ذاکری یکی از این نوجوانان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه خواندن دعا، نماز و راز  و نیاز به صورت دسته جمعی حال خوبی به انسان می دهد، گفت: از اول ماه رمضان منتظر شب های قدر بودم زیرا حال و هوای راز و نیاز و شب زنده داری را دوست دارم.

این نوجوان تاکید کرد: دعای دسته جمعی زودتر به اجابت می رسد و در این شب برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سلامتی تمام بیماران دعا می کنم.

ذاکری افزود: امسال در گوشه و کنار شهر صدای «سبحانک یا رب» و «الهی العفو» به گوش می رسد؛ هر چند که امسال ما همگی با ماسک آماده ایم؛ ان شالله تا سال آینده ویروس کرونا به طور کامل مهار شود.

 

 

شب قدر شب بیدار شدن است نه بیدار ماندن

رویا محمدی یکی دیگر از نوجوانان در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: خداوند در شب قدر سرنوشت یک ساله ما را می نویسد و ما در این شب بهترین ها را از خداوند می خواهیم.

محمدی با اشاره به اینکه شب های قدر قرآن نازل شده است، تاکید کرد: در آیات و روایات به خواندن قرآن کریم در این شب ها و روزها سفارش شده و من هر روزه به همراه مادرم به مسجد می روم و یک جزء از قرآن کریم را تلاوت می کنم.

این نوجوان خاطر نشان کرد: شب قدر شب بیدار شدن است نه بیدار ماندن و ما با تفکر به اعمال خود باید خود را در برخی از مسائل اصلاح کنیم و شب قدر بهترین زمان برای آغاز ترک رفتارهای غلط و طلب آمرزش کناهان است.