شهر بندرعباس باید از گذرگاه گردشگری به توقفگاه گردشگران تبدیل شود
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 04:33


مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در گفت‌‌وگو اختصاصی با خبرنگار دریای اندیشه ضمن تبریک روز شهرداری‌ها و دهیاری اظهارداشت: امروز مدیریت شهری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و تمام ارکان حکمرانی جامعه ناگزیر هستند در معادلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود شهرداری‌ها و مدیریت شهری را نیز لحاظ کنند و آن‌ها را هم در دایره حکمرانی خود ببینند چرا که بدون شک یکی از اولین زمینه‌های تزریق رضایت و رفاه به جامعه در خدماتی است که شهرداری‌ها به مردم ارائه می‌کنند. مردم هم بسیاری از آرزوهای خود را برای ارتقای سطح زندگی‌شان در شهرداری‌ها جستجو می‌کنند بر همین مبنا شهرداری به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نهادهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی می بایست برای تحقق مطالبات مردمی که بعضا تبدیل آرزوهایی دیرینه در شهر شده است برنامه‌ریزی کند از همین بابت هر شهری برای اینکه به درستی در ریل توسعه قرار بگیرد نیاز به یک چشم‌انداز مدون دارد که نخبگان هم در آن مشارکت داشته باشند.

شهر بندرعباس باید از گذرگاه گردشگری به توقفگاه گردشگران تبدیل شود
با وجود اینکه امروز شهر بندرعباس به عنوان یک کلانشهر در سطح کشور شناخته می‌شود اما در قیاس با سایر کلانشهرها نتوانسته‌است به خوبی داشته‌های خود را ظهور و بروز دهد از همین بابت اولین چشم‌اندازی که برای بندرعباس باید در نظر بگیریم در حوزه داشته‌های طبیعی و منظر شهری بندرعباس است، بندرعباس شهری رو به دریا و به نوعی دیگر بین المللی است از همین حیث می بایست از شاخصه دریایی و ساحلی بودن این شهر استفاده کنیم تا حتی الامکان بخشی از فاصله معناداری که بین بندرعباس و آن‌سوی خلیج فارس قرار دارد جبران شود.به همین منظور یک رویکرد کلی برای استان ترسیم شده است که مبنای آن ۱۲ماهه کردن گردشگری برای استان است و ما هم در این مهم باید نقشی بزرگ را ایفا کنیم چرا که نگاه ما این است که شهر بندرعباس از گذرگاه گردشگران به توقف‌گاه گردشگران تبدیل شود. تا پیش از این بخش عمده‌ای از گردشگرانی که به شهر بندرعباس وارد می‌شدند عمدتا به قصد عزیمت به جزایر بوده است اما ما تلاش داریم ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که خود بندرعباس نیز به عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر تبدیل شود.

چشم انداز ما برای بندرعباس معرفی این شهر به عنوان پایتخت تفریحات ساحلی کشور است
نوبانی بیان‌کرد: چشم‌اندازی که ما برای شهر بندرعباس ترسیم کرده‌ایم این است که بندرعباس به عنوان پایتخت تفریحات ساحلی کشور معرفی شود و ملزومات این معرفی با سرعتی مناسب در حال فراهم شدن است چنانچه ما یکی از اولین طرح‌هایی که در بدو ورود به شهرداری انجام دادیم بحث ساماندهی سواحل شهر بندرعباس و تامین روشنایی بوستان‌های ساحلی بود. دیگر برنامه‌ای در این راستا داشتیم و هنوز هم در جریان است بحث احداث شهربازی برای شهر بندرعباس است که تبدیل به آرزویی دیرینه برای مردم بندرعباس شده است و مطالبه‌ای جدی در این حوزه وجود دارد، به همین منظور مقدمات احداث یک شهربازی بزرگ را فراهم کردیم. رویکرد اولیه ما این بود که این شهربازی در ساحل بندرعباس احداث شود تا از جلوه و شناسنامه ساحلی شهر بندرعباس نیز از آن استفاده کنیم اما با توجه به دستور جناب رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی سواحل و ممنوعیت احداث سازه در سواحل و محدودیت‌هایی که وجود داشت مکان‌های پیشنهادی جدیدی کارشناسی شد که منتظر تصمیم نهایی شورای محترم شهر بندرعباس هستیم تا عملیات احداث آن آغاز شود.
شهردار بندرعباس بیان‌کرد: یکی از مسائلی که شهرهای گردشگر‌پذیر رعایت می‌کنند و برای گردشگران جذاب است بحث احیا بافت‌های تاریخی و دارای قدمت شهرها و پروژه‌های بوم‌گردی است که در این راستا هم پروژه زیباسازی را  از محله سورو بندرعباس را آغاز کرده‌ایم و در تلاش هستیم که یک بافت زیبا و جذاب از این حوزه ارائه کنیم  و بتوانیم از ظرفیت این محله و در وهله‌های بعدی سایر محلات شهر برای گردشگر پذیری استفاده کنیم.


وی تصریح‌کرد: ما موفق شدیم در راستای حفظ امتیاز شهر بندرعباس جهت عضویت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو پنجشنبه‌های خلاقیت را راه‌اندازی کنیم که در آن فعالان حوزه صنایع دستی و سایر حوزه‌های محصولات خود را ارائه می‌کنند و این امر تاثیر بسزایی بر روی هویت فرهنگی و معرفی صنایع دستی شهر بندرعباس داشته است. از طرفی در همین راستا ویژه برنامه بزرگ نوروزگاه را اجرایی کردیم که با استقبال بسیاری روبرو شد.

تلاش می کنیم آرزوی حضور یک تیم از هرمزگان در لیگ برتر محقق شود 
نوبانی تاکید‌کرد: یکی از آرزوهای مردم بندرعباس، داشتن یک نماینده در سطح اول فوتبال کشور است و ما از بدو ورود به شهرداری برای تحقق این امر برنامه‌ریزی کرده‌ایم و خوشبختانه تیم فوتبال شهرداری بندرعباس نتایج خوبی را هم توانسته است کسب کند و به امید خدا اگر بتواند با شکست حریف به لیگ دسته یک فوتبال کشور صعود کند فصل آینده باید با یک حمایت همه جانبه از سوی تمام مسئولان استان به سوی لیگ‌برتری کردن هرمزگان گام برداریم.

اطلس شهر دوستدار کودک در بندرعباس تدوین می شود 
شهردار بندرعباس خاطرنشان‌کرد: چالش‌ها در شهر بندرعباس بسیار است خدمات زیادی هم توسط شهرداری انجام شده است که بیان همه آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما به هر صورت مجموعه مدیریت شهری بندرعباس در تلاش است که شهری متفاوت را به دید عموم قرار دهد. به عنوان مثال ما هم اکنون در تلاش هستیم تا اطلس شهر دوستدار كودك بندرعباس بر اساس پژوهش های دانشگاهيان تهيه کنیم که طرح ها و پروپزال های پژوهشی برای تهيه اطلس شهر دوستدار كودك بندرعباس در دست بررسی است و در طرح های ارائه شده جامعه آماری اطلس کودکان، چالش ها و آسیب های اجتماعی کودکان، راهكارها برای محله‌های کمتر توسعه یافته و راهکارهای سهولت حضور کودکان با شرایط خاص بررسی شده است.