شهر تالابی بندرخمیر نماینده ایران در جوامع بین المللی
  • اجتماعی

  • بهمن 16، 1400 - 05:40


در همایش روز جهانی تالاب ها مطرح شد ؛

شهر تالابی بندرخمیر نماینده ایران در جوامع بین المللی

با توجه به فعالیت‌های مردمی و گسترده  شهر  بندرخمیر در سال ۹۷ این شهر به عنوان اولین شهر تالابی  ایران نامگذاری شد. شهر تالابی بندرخمیر، شهری طلایه دار، یک شهر زیست محیطی و اکوسیستمی آماده برای مسئولیتی بزرگ در ایران است، هم اکنون شهر تالابی بندرخمیر نماینده کشور ایران در جوامع بین المللی است و این شهر کوچک مسولیت بزرگی برعهده دارد .

 مرضیه ساحلی زادگان _ روزنامه دریای اندیشه؛ مراسم روز جهانی تالاب ها با حضور حبیب مسیحی مدیرکل محیط زیست هرمزگان، سیدعبدالجلیل امام جمعه موقت اهل سنت خمیر، شعیب صالحی امام جمعه شهرستان، شهرام فداکار رئیس منطقه ای کنوانسیون رامسر و جمعی از فعالان و دوستداران محیط زیست در جوار خور خوران شهر تالابی بندرخمیر برگزار شد.

شهردار بندرخمیر در برنامه جهانی تالاب ها با تبریک مناسبت دهه فجر، گفت: امیداوریم که نقش و مسئولیت اجتماعی خود را به درستی در راه این وظیفه که همان نگهداری تالاب هاست، ایفا کنیم.سسسس

جواد محمودی با اشاره به درگذشت مرجع عالی قدر جهان شیعه، آیت الله صافی گلپایگانی افزود: درگذشت این مرجع عالی مقام و اعلام عزای ملی، باعث شد که موسیقی را از این برنامه حذف کنیم و شرایط کرونا و شیوع اومیکرون نیز دلیل برگزاری این مراسم در فضای آزاد است.

محمودی در ادامه بیان کرد: بندرخمیر یک شهر زیست محیطی است و این شهر با حمایت و مشارکت همیشگی مسؤلین و مردم در این جامعه یک تفکر آینده نگرانه، مسولیت پذیری و توسعه پایدار است که بزرگترین ساحل تالابی کشور را در اختیار دارد و از این رو شهر تالابی ایران نام گرفته است.

شهردار شهر تالابی خمیر در ادامه افزود: با توجه به فعالیت‌های مردمی و گسترده این شهر در سال ۹۷ این شهر به عنوان اولین شهرهای تالابی  ایران نامگذاری شد.

وی با بیان اينکه هم اکنون شهر تالابی بندرخمیر نماینده کشور ما ایران در جوامع بین المللی است و من مطمئن هستم که این شهر کوچک مسولیت بزرگی برعهده دارد خبر داد و افزود: در بسیاری از مجامع زیست محیطی شهر بندرخمیر نماینده کشور ما ایران است، که همین موضوع مسئولیت آن را سنگین می کند اما ما امیدواریم آینده را زیباتر، گسترده تر و شاهکارهای بزرگتری در این راه خلق خواهیم کرد.

جواد محمودی شهردار شهر تالابی بندرخمیر در پایان از یکایک مهمان های برنامه، همچنین از حامیان مادی و معنوی این برنامه نیز قدردانی کرد.

هویت انقلاب با سه شعار محوری استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی

سیدعبدالجلیل قتالی امام جمعه موقت شهرستان بندرخمیر در برنامه جهانی تالاب ها با تبریک چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر گفت: قطعاً این انقلاب پیام های خاصی برای مردم ایران دارد که با سه شعار محوری استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی شروع شد، انقلاب با این سه شعار هویت و قیام خود را اعلام کرد.

امام جمعه موقت شهرستان خمیر افزود: متاسفانه از طرف دشمنان که مخالف پیشرفت و توسعه کشور بودند، ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد که دشمن عداوت، تحریم بسیار زیاد برای ایران به وجود آوردند اما با وحدت، انسجام و همبستگی که بین ملت ایران وجود دارد هویت خودمان را حفظ کنیم و در برابر تمام ناملایمات ایستادگی کنیم.

وی همچنین ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی تالاب بیان کرد: شهر ما یک شهر تالابی است که یکی از بزرگترین تالاب های ایران در این ساحل به نام خورخوران قرار دارد، تالاب خورخوران یکی از تالاب‌های بزرگ و وسیع کشور است که تقریباً حدود یکصد هزار متر مربع وسعت دارد که قسمت عظیمی از این تالاب جنگل‌های حرا است و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است و باعث نعمت های بسیار زیادی برای این منطقه شده است.

سیدعبدالجلیل قتالی یادآور شد: از قدیم‌ الایام مردم یک نوع ممانعت دوستی با این تالاب دارند علی‌رغم اینکه علوفه دام‌ها و هیزم از شاخه های شکسته آن تامین می کنند ولی هیچ وقت به این جنگل‌ها آسیب وارد نکردند.

وی ادامه داد: مردم شهر خمیر پاسداران خوبی برای حفظ و صیانت از این تالاب ها بودند ما هم مانند وارثان گذشته خود امانت داران خوبی برای تالاب باشیم تا بتوانیم تالاب را حفظ کنیم و در حفظ و صیانت آن بکوشیم.

شیخ قتالی در پایان از سازمان حفاظت محیط زیست که در حفاظت از این تالاب ها سهم عمده‌ای دارند تا آن جایی که امکان داشته اجازه ندادند صدمه‌ای به این تالاب وارد شود، همچنین از شهردار در شناساندن شهر یادگیرنده و خلاق به جهانیان معرفی شود تشکر ویژه کرد.

اتصال به دریا یک اقتصاد پایدار مستحکم و راهبردی برای مدیریت کشورگشایی است

حجت الاسلام و المسلمین شعیب صالحی ضمن عرض تبریک خدمت مسئولین و فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر و روز جهانی تالاب ها گفت: نگاه بیداری در این عالم می تواند یک الگوبرداری باشد و روز به روز بر گستره اندیشه انقلاب که متکی بر مبنای اتحادی و اسلامی افزوده شود.

صالحی افزود: این همت در راه تقویت نشر و پیشبرد اهداف عالیه که در این راستا دارند خداوند بر توفیقات آنها بیفزاید.

امام جمعه شهرستان خاطر نشان کرد: تالاب خورخوران هنر و نعمت خداوند متعال در اختیار ما است این ظرفیت زیبایی خود را در نقش بندی این عالم ایجاد کرده است و حوزه حفظ و حراست از هنرهای الهی به علم تبدیل می شود که جای بسی خوشبختی دارد.

وی تاکید کرد: با نشست‌های مهم تالاب خورخوران هنری که تقویت شود و به عنوان یک زیرساخت مهم در حوزه گردشگری از آن یاد شده است و به جهان معرفی شود، یکی از مهمترین صنایع امروزه گردشگری است جز ظرفیت‌های نظام هایی است که در این راستا می‌توانند فعالیت داشته باشند این ظرفیت برای کشور یک ظرفیت بی بدلیل است حجم عظیم تالاب از جهت جغرافیایی که کمیت و متراژ در خودش می بینید.

وی ادامه داد: خداوند شهرستان خمیر را یک مجمع نعمات در حوزه صنایع، معادن و کشاورزی ظرفیت کلانی قرار داده است که اتصال به دریا یک اقتصاد پایدار مستحکم و راهبردی برای مدیریت کشورگشایی است که مهمترین آن جنگل حرا می باشد که ارائه نکات مربوط به گستردگی آن به همگان معرفی شود.

وی گفت: در نشستی که سال های اخیر با شهردار شهر تالابی خمیر داشتیم، پیشنهاد شد که سندی در راه توسعه این ظرفیت عظیم خدادادی تدوین شود و این ظرفیتی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده است را تقویت و حفظ کنیم.

امام جمعه شهرتالابی خمیر اعلام کرد: باید مسیر را هموار کنیم و سندی با چشم انداز ۲۰ ساله تدوین شود که بتوان سیاست های کلان آن در ۲۰ سال آینده برای حفظ و حراست این کار صورت گیرد.

صالحی در پایان تاکید کرد: محیط زیست همیشه حفظ و حراست تالاب را اولویت اول این زیرساخت قرار داده است و باید در مجموعه های و پژوهشگران دیگری نیز در این راستا همچون کنواسیون مهم رامسر، این ظرفیت ها دیده شود و در این راستا گام برداشته شود.

تالاب خورخوران بندرخمیر سرآمد تالاب های ساحلی ایران است

رئيس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر با اشاره به اینکه همه شرایط لازم برای ثبت جهانی شهر تالابی خمیر انجام شده، گفت: سازمان محیط زیست در نشستی که آذر ماه سال آینده با حضور وزیران محیط زیست برگزار می شود، مجدانه پیگیر ثبت بندرخمیر را به عنوان نخستین شهر تالابی کشور است.

شهرام فداکار افزود: ابتدا موضوع ثبت جهانی شهرتالابی خمیر در نشست کمیته دائم کنواسیون رامسر که در بهار سال ۱۴۰۱ برگزار می شود، مطرح شده و سپس به عنوان یک دستورالعمل در کمیته اصلی و در نشست با وزیران محیط زیست کشورها عنوان خواهد شد.

 وی با قدردانی از شهردار شهر تالابی خمیر که با تلاش های خود توانسته نقش بسیار مهمی در حفظ و حراست تالاب خورخوران و توسعه جوامع محلی در این شهر داشته باشد، ابرازداشت: به طور قطع ما در سازمان حفاظت محیط زیست شهر تالابی خمیر را برای ثبت جهانی در حد توان و شاید فراتر آن حمایت و کمک می کنیم.

رئيس مرکز منطقه ای غرب آسیا در کنواسیون رامسر اظهار داشت: حتی در هفته گذشته کمیته ملی رامسر را بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی با حضور همه اعضا احیا کردیم که در یکی از زیرکمیته های آن بنام کمیته تالاب های ساحلی می توان بحث تالاب خمیر و بقیه تالاب های ساحلی را مطرح کرد.

وی یادآورشد: البته استان هرمزگان چهار تالاب بین المللی دارد و نخستین استانی بوده که همه تالاب های آن ساحلی است لذا در صورت تشکیل کمیته ملی رامسر، این استان از امتیازات خاصی برخوردار خواهد شد.

 فداکار همچنین به اهمیت تالاب بندرخمیر اشاره کرد و ادامه داد: تالاب خورخوران بندرخمیر به خاطر داشتن سه عنوان حفاظت شده، ذخیره گاه زیستی و تالابی و به واسطه تنوع زیستی در کشور منحصر به فرد است و هیچ کدام از تالاب های ساحلی ایران حتی تالاب انزلی و شادگان نیز به پای این تالاب نمی رسد.

این مسئول بیان کرد: تالاب خورخوران به خاطر وابسته نبودن به حقابه و تامین آب از طریق دریا قابل قیاس با تالاب هامون هم نیست؛ هرچند این تالاب به صورت غیرمستقیم با آب شیرین سرشاخه رودخانه های اطراف هم احاطه شده اما می تواند تاب آورتر باشد و از طریق دریا مشکل خود را حل کند.

وی گفت: رویکرد جامعه محلی در حفظ و حراست از تالاب خورخوران تغییر کرده که این ناشی از آموزش و توسعه انسانی بوده است که است توانسته به اینجا برسد و مردم این سرزمین پیشرو این اتفاق بین المللی شدند و توانسته اند در جامعه بین‌الملل «سری تو سرها» داشته باشند.

فداکار هشدار داد: حدود ۷۰ درصد از تالاب های داخلی کشورمان به دلیل قطع حقابه یا از دست رفته و یا در معرض خطر هستند اما تالاب خورخوران بندرخمیر همچنان پایدار و خدمت رسان باقی مانده است البته در این راستا تجربه جامعه محلی و حفظ و حراست مردم نیز بسیار مثمر ثمر بوده است.

وی با بیان اینکه شهر تالابی خمیر در منطقه ای فراخشک قرار دارد، گفت: شهر بندرخمیر به واسطه قرار گرفتن در کنار تالاب خورخوران به عنوان مهم ترین تالاب جنوب کشور می تواند از این موهبت الهی به نحو مطلوب بویژه در حوزه گردشگری استفاده کامل و کافی را ببرد.

طرح زیستی در تالاب خورخوران بندرخمیر به پایان رسیده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به حادثه اخیر ناشی از آلودگی نفتی به دریا بر اثر شکستگی لوله خوراک میعانات گازی پالایش نفت ستاره خلیج فارس گفت: هنوز آثار خسارت ناشی از این آلودگی بر اکوسیستم تالاب خمیر مشخص نشده اما طبق برآورد اولیه اثر مخرب آن در درازمدت خود را نشان می دهد.

حبیب مسیحی تازیانی با اشاره به اینکه برای شناسایی آثار ناشی از آلودگی نفتی به مدت سه روز در منطقه مستقر بودیم، افزود: این آلودگی نفتی که به علت حوادث طبیعی اتفاق افتاد، دغدغه ما را دوچندان کرده است؛ چرا که وقتی مخاطراتی به این بزرگی اتفاق می افتد معلوم نیست آثار آن تا چه مدت باقی خواهد ماند و چه میزان در اکوسیستم تالاب اثر خواهد داشت.

وی بیان داشت: باید به سمتی برویم که مخاطرات وارد شده به تالاب ها را از سوی جوامع انسانی و یا حوادث طبیعی کاهش دهیم؛ چرا که اگر این نعمت های خدادادی را از دست بدهیم دیگر جبران نخواهد شد.

گفتنی است طبق اعلام مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ضمن تأیید شکستگی خط انتقال میعانات گازی این شرکت، شکستگی لوله به دلیل حجم غیرقابل انتظار سیلاب ناشی از بارندگی در ساعت پنج صبح چهارشنبه ۲۹ دی رخ داد که منجر به بروز حادثه در مسیر رودخانه کل واقع در شهرستان بندرخمیر شد.

مسیحی یادآورشد: تالاب خورخوران به عنوان یکی از تالاب های قدیمی ثبت شده در کنوانسیون رامسر با بیش از ۱۰۰ هزار هکتار وسعت به عنوان نگین جنوب کشور و میراث دار شهر تالابی بندرخمیر است که باید آن را پرفروغ تر و نمایان تر از قبل به آیندگان تحویل دهیم.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان همچنین با اشاره به طرح هدفمند زیستی در تالاب های بین المللی استان ها اشاره کرد و گفت: طرح زیستی تالاب خورخوران به پایان رسیده و بزودی در کارگروه های مشترک استانی مطرح خواهدشد.

مسیحی ادامه داد: جنبه هایی که در کارگروه های مشترک با ذینفعان گرفته شده است، در این طرح زیستی هدف گذاری شده و در کنار سایر اسناد بالادستی به عنوان نقشه راه خواهد بود که می تواند در توسعه اکوتوریسم و همه محورهای سطح ساحلی بندرخمیر و قشم  موثر باشد و به عنوان یک سند در اختیار مسوولان شهرستان قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: طرح زیستی در چهار تالاب بین المللی هرمزگان نیز در سال های گذشته مطالعات آن انجام شده و به نقطه پایانی رسیده است و همچنین در این طرح نقطه نظرات سایر دستگاه ها نیز در آن بارگذاری خواهد شد که می توان از آن به عنوان یک طرح جامع زیست محیطی استفاده کرد.

وی در پایان اعلام کرد: سازمان محیط زیست هرمزگان در کنار مردم علاقه مند به حوزه تالاب بندرخمیر هست و برای توسعه متوازن و مطلوب حفاظت تالاب هستیم که امیدواریم باعث بالندگی این شهرستان شود و با استفاده از این نعمت های خدادی هیچ بیکاری را نداشته باشیم.