شهردار بندرپل مطرح کرد؛ شهردار موفق وابستگی سیاسی ندارد
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 14:48


شهردار بندرپل به مناسبت فرار رسیدن روز شهرداری ها و دهیاری ها در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهار کرد: چشم انداز و چشم اندازسازی در تعیین سرنوشت اقتصادی، اجتماعی و کالبدی شهرها و محلات به گونه ای است که می توان آن را به مثابه «قلب» فرایند برنامه ریزی و طراحی شهری راهبردی محسوب نمود.
عبدالله پورادیب افزود: در وضعیت کنونی، یعنی در عصر جهانی شدن و تشدید رقابت شهرها که بر سر کسب سهم بیشتری از ثروت ها، استعدادهای درخشان و جلب توجه جامعه بین المللی صورت می گیرد امر تدوین و اجرای چشم انداز برای شهرها دیگر نه یک «انتخاب» بلکه به یک «ضرورت» بدل شده است.
وی گفت: در تدوین چشم انداز شهرهاي، باید بر نقش شهروندان افزوده شود و شهر به سمت و سوي افزایش تعادل در ایفاي نقش مدیران شهري و مردم متمایل گردد. به طوري که مردم در مشارکت مستمر براي اداره شهر، بهترین الگوهاي اداره شهر را در روندي رو به رشد، تصور، طراحی، اجرا و نقد نمایند.

حفظ و ارتقاء سیماي شهری، مهم‌ترین چشم انداز شهرداری بندرپل
شهردار بندرپل با بیان اینکه مهمترین چشم اندازهای مهم شهر بندرپل، حفظ و ارتقاء کیفیت منظر و سیماي شهري به عنوان محدوده شهرسازي و همچنین گسترش فضاهای عمومی و گردشگری می باشد، افزود: حفاظت از آثار و ابنیه با ارزش موجود و نظارت بر نحوه بهره‌ برداری از آن‌ها، حفظ و ارتقاء کیفیت محیط زيست شهري، حفظ و تقویت پایداری سکونت و فعاليت در شهر و ارتقاء منزلت عملکردی شهر و تقویت زندگی اجتماعي در محلات، افزایش ظرفیت عملکردی و فضايي شهر براي فعاليت‌پذيري و جذب فرصت‌هاي شغلي جديد از دیگر برنامه های طرح ریزی شده می باشد.
منبع اصلی درآمد شهرداری بندرپل پرداختی های دولتی از محل ارزش افزوده و درآمد بدست آمده از اسکله بندرپل می باشد و مجموعه شهرداری بندرپل برای افزایش درآمد پایدار خود پس از بررسی های کارشناسی شده راهکارهایی را اتخاذ نموده است.

نمی توان بدون مدیریت هزینه ها در آمد را افزایش داد
 یکی از این راهکارها را کاهش هزینه ها ست ،نظم بودجه نیازمند بررسی دو عامل درآمد و هزینه‌هاست. نمی‌توان تمرکز را فقط بر درآمد بگذاریم و به هزینه کاری نداشته باشیم. بسیاری مواقع با مدیریت درست هزینه‌ها می‌توان بودجه را تنظیم کرد.
 شهردار بندرپل مدیریت پروژه‌ها را یکی دیگر از راهکارهای افزایش درآمد پایدار توصیف و عنوان کرد: بدین گونه که پروژه ها به ترتیب اولویت و اهمیت انجام پذیرند و از انجام پروژه هایی که نسبت مزیت آنها به زیان آنها بسیار ناچیزاست، صرف نظر گردد.
پورادیب در خصوص جذب سرمایه گذار ابراز کرد: استفاده از سرمایه گذار فکر خوبی است اما باید حساب شده این کار را انجام داد و پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی آن را سنجید و بعد تصمیم گرفت. انجام پروژه های مشارکتی را از دیگر راهکارهای جذب افزایش درآمد پایداراست که استفاده ازاین مقوله باعث ارتقا فرهنگ مشارکت و همچنین کاهش هزینه های شهرداری می شود.

اقدامات خوبی جهت جذب سرمایه گذار صورت گرفته است
پورادیب طرح تفکیک زباله را نیز یک اقدام موثردر جذب سرمایه دانست و تصریح کرد:عدم کنترل پسماند و زباله‌ها در مناطق شهری باعث افزایش روزافزون زیان‌های بهداشتی و اقتصادی گردیده است و روزانه به حجم پسماندهای انباشته شده افزوده می شود و متاسفانه هزینه های گزافی را جهت جمع آوری و دفع آنها به بار می آورد.
 توسعه کارگاه قطعات بتنی شهرداری را باید یک مزیت دانست چرا که با توسعه این کارگاه، شهرداری علاوه بر رفع نیازهای خود با فروش محصولات تولید شده در کارگاه درآمدی پایدار بدست خواهد آورد.
شهردار بندر پل با بیان اینکه ثبت معدن و کارخانه آسفالت تاثیر بسزایی درآمدزایی دارد، گفت: با ثبت این دو مکان شهرداری نیازهای خود در راستای تامین آسفالت و مخلوط را تامین کرده و علاوه بر نیاز خود می تواند به کسب درآمد از این راه دست یابد.

بندر پل کریدور رفت و آمد زمینی به قشم است
شهر بندرپل  تنها محل عبور و مرور خودرویی بین جزیره قشم و سرزمین مادر می باشد و این یکی از مهمترین مزیت ها برای دیده شدن و معرفی شهر بندرپل به سایر هم استانی ها و هموطنان عزیز می باشد زیرا سالانه هزاران خودرو و میلیون ها نفر از این مبدا به جزیره قشم سفر می کنند. لذا با برنامه ریزی مناسب و آشنایی آنها با صنایع دستی محلی، و... می توان زمینه مناسبی برای بهره وری از این نعمت را انجام داد.

ردپای صنعت و معماری قدیمی در شهر مشهود است
لنج‌سازی یکی از هنرهای زیبای مردمان جنوب ایران است که بندرپل از این مقوله مستثنی نیست و به دلیل اهمیت بالای آن در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. این شناورهای چوبی که با نام جُهاز هم شناخته می‌شوند، جهت مسافربری و باربری ساخته و در سفرهای دریایی، تجاری، ماهیگیری و غواصی مروارید مورد استفاده قرار می گیرند.
پورادیب در خصوص بادگیرهای تاریخی شهر نیز گفت: وجود بادگیرهایی با طراحی های خاص، متفاوت و متنوع، نمایشی از چیره دستی استادبناهای قدیمی شهر بندر پل در منطقه می باشد.

خلیج فارس موهبت بزرگی برای شهر است
همجواری شهربندرپل در کنار خلیج همیشه فارس باعث شده است که این شهر ارتباط تنگاتنگی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس داشته باشد و این خود مزیتی برای ارتباط و انتقال تجارب و تجارت با این کشورها است.
وجود ماهیگیران ماهر و صید انواع متنوع ماهی ها که برخی از این ماهی ها تنها در دریای اطراف بندرپل صید می شوند خود باعث شده است که هر گردشگری حداقل برای یک بار جهت خرید ماهی و آبزیان دریایی به این شهر وارد شود.

برای توسعه گردشگری باید برنامه ریزی نمود
 باتوجه به پیشرفت چشمگیر رسانه ها علی الخصوص فضای مجازی براحتی میتوان با تبلیغات رسانه ای در شبکه های استانی و کشوری و همچنین بصورت مجازی در کانال ها و صفحات مختلف شهر بندرپل را به داخل و حتی خارج از کشور شناساند.
آموزش راهنمایان گردشگری بصورت تخصصی جهت راهنمایی مسافران و آشنایی آن ها با مزیت ها و جاذبه های گردشگری  شهر راهکاری برای توسعه گردشگری و معرفی شهر می باشد.
شهردار بندرپل در پاسخ به سوال خبرنگار دریای اندیشه در خصوص ویژگی های یک شهردار موفق اظهار کرد: برای یک شهردار موفق میتوان ویژگی های متعددی را نام برد اما به نظر من مهمترین ویژگی های یک شهردار موفق میتواند عدم وابستگی به جریان ها و احزاب سیاسی گوناگون ، مردمی بودن و ایجاد ارتباط مناسب با شهروندان و کارکنان شهرداری، مدیر و مدبر بودن ، منظم بودن بخصوص در امور کاری، داشتن روحیه ای جهادی و انقلابی ، تعهد و صداقت داشتن عنوان کرد.