شوخی تلخ رودانی ها با امیکرون
  • اجتماعی

  • بهمن 17، 1400 - 05:05


 

این روزها سایه امیکرون، رودان را در آستانه وضعیت قرمز کرونایی قرار داده است به گونه ایی که خبر می رسد در یک روز بیش از ۳۰۰ تست مثبت به ثبت رسیده است.

به گزارش دریای اندیشه از رودان، در حالیکه آمار مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا مسیر سراشیبی طی می‌کند اما ورود سویه جدید امیکرون به کشور باعث نگرانی شده است؛ سویه‌ای که قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد و علائم آن به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بسیار نزدیک است.

 

 

علائم سویه امیکرون

اما در خصوص سویه امیکرون، متخصصان اعلام کرده‌اند که علائم امیکرون شامل؛ سرفه، خستگی، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه، التهاب و گلودرد، بدن درد، سردرد و جوش در کودکان است. البته تأکید شده است که این علائم در افراد مختلف با درجه متفاوتی بروز می‌کند.

در کل علائم این سویه مانند دیگر سویه‌هاست اما تاکنون در موارد اندکی درباره از دست دادن حس بویایی و چشایی گزارش شده است. علائم سرماخوردگی می‌تواند نشانه ابتلا به امیکرون باشد و امیکرون برای اکثر بیماران بیشتر شبیه یک سرماخوردگی شروع شده است.

در برخی موارد کاهش سطح اکسیژن خون در مبتلایان به امیکرون مشاهده شده است و نسبت به سویه دلتا کودکان ابتلای بیشتری دارند و عوارض پوستی مانند جوش در آنها دیده شده است و البته انتقال سویه امیکرون بسیار سریع‌تر از سویه‌های قبلی است.

 

 

راه‌های مقابله با امیکرون

تزریق دوز سوم واکسن، زدن دو ماسک در اماکن شلوغ، دقت بیشتر در بهداشت دست و بهبود تهویه توصیه اکید متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به کروناست.

تزریق دوزهای توصیه شده واکسن‌های موجود به طور کامل موجب افزایش ایمنی بدن و جلوگیری از ایجاد بیماری شدید در برابر امیکرون می‌شود. یعنی افرادی که دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند، در صورت ابتلا، بیماری آنها بسیار شدید نخواهد بود.

پرهیز از شایعه‌پراکنی درباره بیماری، رعایت فاصله ۲ متر و پرهیز از دورهمی و مهمانی از دیگر توصیه‌های ارائه شده در خصوص سویه امیکرون است. شایعات بسیاری از خصوص خفیف بودن سویه امیکرون مطرح می‌شود اما باید در نظر داشت این خفیف بودن را افرادی تجربه می‌کنند که واکسن‌زده باشند.

البته تأکید می‌شود، افرادی که سه دوز واکسن خود را تزریق کرده‌اند نباید با این تصور که واکسن زده‌اند، رعایت مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند چراکه عواملی مثل ضعف بدن یا عوامل ناشناخته می‌تواند موجب تشدید بیماری در افراد و حتی مرگ آنها شود.

 

 

وقتی تاخت و تاز امیکرون به رودان می رسد

تا همین یک هفته قبل تا رنگ های رنگ بندی کرونایی کرونا در هرمزگان آبی بود اما هم اکنون با شیوع کرونا دیگر رنگ آبی از نقشه هرمزگان محو شده و خطر امیکرون فرزند ناخلف دیگر کرونا بیخ گوش همه شهروندان قرار دارد ، سویه جدیدی که میزان ابتلا و انتقال آن بسیار بالاست و باعث شد تا رودان در کمتر از تنها ۵ روز به مرز هشدار و وضعیت نارنجی برسد. خطر جدی تمامی شهروندان را تهدید می کند و حتی در همین مدت کم یک شهروند رودانی جان خود را از دست داده و شنیده ها حاکی از مثبت شدن تست بیش از ۳۰۰ نفر در یک روز است که آمار هشدار دهنده ای را مخابره می کند.

این وضعیت حاد سبب شد تا مسئولان شهرستان رودان جلسه فوق‌العاده ستاد مقابله با کرونا را تشکیل دهند و تا تصمیمات جدید و جدی برای مقابل با این میهمان ناخوانده  را اتخاذ کنند.

عباس علیمراد رئیس شبکه بهداشت و درمان  شهرستان رودان در این جلسه با اشاره به روند افزایش کرونا در رودان میزان افزایش مراجعه کننده را ۴ برابر عنوان کرد و وضعیت بیماری را بسیار حاد بیان کرد.

موارد مثبت را ۵۵۹ مورد عنوان کرد و گفت: از تست های که طی چند روز اخیر گرفته شده ۵۰ درصد تست ها مثبت شده است.

وی با اشاره به سرایت بسیار بالای سویه امیکرون در سطح استان و شهرستان گفت: بنا بر مصوبه ستاد کرونا استان هر کس علایم دارد باید به مدت ۵ روی در قرنطینه باشد.

وی به یک مورد فوتی در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در سویه امیکرون این است که همزمان تعداد بسیار زیادی را درگیر می‌کند که قطعا خطر بیشتری در کمین افراد دارای بیماری زمینه ای است.

علیمراد بیان داشت: در سویه امیکرون یک نفر تا ۴۰ نفر را مبتلا می کنند و شرایط کنونی بی سابقه بوده است.

وی خاطر نشان کرد: در موارد مشکوک ۶۳ درصد افزایش داشته ایم و در بستری بیماران در بیمارستان رودان نیز ۸ برابر شده است.

وی با اشاره به واکسیناسیون دانش آموزان ۹ تا ۱۱ سال تاکید کرد : این کار با رضایت والدین انجام می شود.

وی با بیان اینکه آمار واکسیناسیون در شهر رودان پایین است گفت: استقبال در روستاها کمی بالاتر است و کسانیکه علایم دارند نباید واکسن بزنند و این امر آمار واکسیناسیون را کاهش میدهد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان رودان تاکید کرد: سویه امیکرون در کمین افراد کم سن و سال و اغلب دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۱ درصد از شهروندان دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند گفت: تزریق دوز سوم در رودان به ۲۱ درصد رسیده است.

وی خواستار راه اندازی دومین مرکز واکسیناسیون در شهر رودان شد و گفت: در بحث تست کرونا نیز هم اکنون با توجه شیوع گسترده پاسخ تست ها با تاخیر دریافت می شود و توصیه می شود که تست کرونا از افراد در معرض خطر تنها در اولویت می باشد.

وی با اشاره به قرار گرفتن در دهه فجر و برگزاری مراسمات گفت: بنا بر شرایط مراسمات و برنامه در دهه فجر در فضای باز حتما برگزار شود و رعایت پروتکل های اولویت اول آن باشد.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان خواستار رعایت پروتکل در تمامی برنامه و جلسات اداری شد و گفت: تهویه ادارات بسیار مهم است چرا که وجود یک فرد مثبت کرونا می توانند افراد بسیاری را مبتلا کند.

 وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان نظارت لازم را بر اماکن عمومی را خواهد داشت اما ادارات خود نظارت درون سازمانی را داشته باشند.

وی خواستار ایجاد حساسیت وضعیت خطر کرونا در سطح شهرستان شد و گفت: باید شرایط خطرناک کرونا برای همگان اطلاع رسانی شود.

 

 

ساده انگاری مهمترین دلیل جهش امیکرون در رودان

سرپرست فرمانداری رودان نیز در این جلسه تصریح کرد: مرکز دوم واکسیناسیون در رودان با همکاری اداره آموزش و پرورش و سایر نهادها  راه اندازی خواهد شد.

وی بر لزوم نظارت بر مدارس و اماکن های پرتردد تاکید کرد و گفت: در ادارات برای رعایت پروتکل در ورودی اداره به افراد بدون ماسک ، ماسک بدهند و توصیه های لازم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشته باشند.

سالاری با اشاره به برپایی مراسم های جشن ها عروسی گفت: نظارت ویژه بر برگزاری مراسمات در تالارها خواهد شد و با کسانی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند برخورد  قانونی می شود.

وی خواستار برگزاری ستاد کرونا فوق العاده در بخش ها برای نظارت و مدیریت بر بیماری کرونا در سطح روستا ها شد.

وی به ایفا نقش شهرداری ها و دهیاری و تمامی ادارات در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از شرایط حاد کرونا در شهرستان تاکید کرد.

سرپرست فرمانداری رودان بیان داشت: برگزاری مراسمات و جشن ها دهه فجر نیز در رودان تعطیل شده است.

وی ساده انگاری را مهمترین دلیل شیوع کرونا دانست و خواستار همت مضاعف برای کمک به مجموعه بهداشت و درمان شد و گفت: اطلاع رسانی از شیوع کرونا و رعایت پروتکل ها مهمترین اصل در پیشگیری است و تمام دستگاه های اجرایی از طریق روابط عمومی های خود آگاه سازی لازم را داشته باشند تا پیشگیری ها لازم صورت پذیرد.

وی بر لزوم تعطیلی مسابقات ورزشی بویژه در سنین پایین تاکید کرد و گفت: داشتن کارت واکسن و عدم علایم مهمترین رکن برگزاری مسابقات ورزشی است و تنها مسابقات لیگ های استانی و شهرستانی با رعایت پروتکل های می توانند برگزار شوند.