شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بکارگیری نیرو های بومی سهم ویژه ای در نظر بگیرد
  • گزارش و مصاحبه

  • مرداد 01، 1401 - 09:01


نماینده ولی فقیه هرمزگان در دیدار با مدیرعامل نفت ستاره خلیج فارس؛

شرکت نفت ستاره خلیج فارس در بکارگیری نیروهای بومی سهم ویژه ای در نظر بگیرد

 

 علی ستاری

به گزارش روزنامه دریای اندیشه، پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس که نام رسمی آن شرکت نفت ستاره  است یکی از مهم ترین مراکز حساس کشور است که تاثیر بسزایی در خوکفایی کشور دارد و بیش از 50درصد بنزین مورد نیاز کشور در این پالایشگاه به دست متخصصان ایرانی تولید و روانه بازار مصرف می شود مسئله ای اگر نبود قطع به یقین امروز در تامین سوخت کشور با مشکلاتی جدی روبرو می شدیم و همین امر بسیاری از اعمال حیاتی ما در جامعه را تحت تاثیر قرار می داد، 
نفت ستاره خلیج فارس که نماد خودباوری و خودکفایی جمهوری اسلامی ایران است  به‌عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، پالایش گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، پالایش نفتا، ایزومریزاسیون، پالایش نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه نفت بندرعباس ساخته شده‌است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه با یک خط لوله به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تأمین شده‌است.  
این پالایشگاه  روزانه ۳۵ میلیون لیتر بنزین  با عدد اکتان ۹۵و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور ایران اضافه کرده است و  تولید روزانه ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۳۰ تن گوگرد از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی هستند. این شرکت  با حرکتی جهادی و پیشرو در صادرات توانست‌ه است  طی ۱۴ روز اخیر ۶ محموله نفتای سبک و ۳ محموله نفتای فول رنج خود را جمعاً به ارزش ۱۹۰ میلیون دلار در بورس انرژی ایران معامله کند و این اقدام مهم در دوره‌ای انجام شده است که بازار بین‌المللی شاهد یکی از پرتلاطم‌ترین دوران خود بوده است اما این امر در عزم و اراده مدیران این پالایشگاه تاثیری نداشته و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حتی در فروش نفتا به پتروشیمی‌های داخلی کشور نیز توانسته است برگ سبزی از خود بر جای بگذارد.  شرکت نفت ستاره خلیج فارس موفق شده است  طی ۱۰ روز گذشته با فروش ۴۰ هزار متریک تن نفتا به پتروشیمی در رینگ داخلی بورس انرژی ایران  نشان دهد که علاوه بر صادرات، نگاه ویژه‌ای به تأمین خوراک پتروشیمی‌ها در راستای ایجاد ارزش افزوده دارد.
این رکورد فروش نفتا در بورس انرژی ایران در مدت زمان محدود بی سابقه بوده است و طبق رصدهای انجام شده، شرکت ستاره خلیج‌فارس همچنان در قیمت فروش محصول نفتا، بالاترین رقم را در منطقه داشته است که این اقدام مهم و استمرار آن باعث حفظ سهم بازار این شرکت در منطقه و کشورهای آسیایی می‌شود.
در این برهه که مقام معظم رهبری بارها به مسئولان تذکر داده‌اند که بدون نگاه به غرب شرایط صادرات حداکثری را فراهم کنند، می‌توان گفت‌ شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با در نظر گرفتن توصیه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری حتی با وجود شرایط پیچیده عدم تعادل عرضه و تقاضای محصول نفتا در بازارهای بین‌المللی، توانسته با رصد دقیق و تحلیل بازارهای بین‌المللی با هدف جذب مشتریان خارجی جدید این مهم‌ را در یک فضای رقابتی و شفاف بورس انرژی‌ ایران ایجاد کند..
مدیرعامل این شرکت بعد از کسب موفقیت در این رکورد زنی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، ضمن ارائه گزارشات از فعالیت های این شرکت در جریان رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده در این دیدار که در دفتر امام جمعه بندرعباس برگزار شد، با ذکر این نکته که نفت ستاره بندرعباس نماد و تجلی‌بخش توانمندی‌ جوانان ایرانی است، اظهارداشت: اگر پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس راه‌اندازی نمی‌شد، در دوران‌های مختلف تحریم‌هایی مربوط به واردات بنزین وضع می‌شد که کشور را با چالش‌های بزرگی روبرو می‌کرد اما خوشبختانه امروز یکی از صادر کننده‌های بنزین جهان است.
وی، ضمن تاکید بر فرآوری محصولات جدید، عنوان کرد: تقویت بخش پتروشیمی در پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس کمک به جلوگیری از خام فروشی می‌کند و ارزش افزوده زیادی را برای کشور خلق می‌کند.نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با اشاره به اهمیت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توسط صنایع مستقر در هرمزگان، ابراز کرد: با بررسی‌های که در بخش مسئولیت‌های اجتماعی استان‌های دیگر انجام داده‌ام، میزان ایفای مسئولیت‌های اجتماعی صنایع استان‌های دیگر نسبت به استان هرمزگان بسیار بیشتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صنایع مختلف در سراسر کشور در بخش‌های مختلف به ویژه ورزشی، ابراز کرد: به عنوان مثال در استان کرمان حدود چهار یا پنج تیم فوتبال سطح بالا داریم که هر کدام سالانه بیش از 100 میلیارد تومان هزینه می‌کنند. این تنها یک قلم از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع کشور است که صنایع هرمزگان نیز باید مانند دیگر استان‌ها به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ورود کنند.
وی، با ذکر این نکته که صنایع سراسر کشور به بخش‌های مختلف استانی که در آن مستقر هستند خدمات ارائه می‌کنند، خاطرنشان کرد: استقرار صنایع بزرگ در هر استانی، باعث افزایش تورم، افزایش قیمت مسکن، افزایش آلودگی هوا، بروز چالش‌های اجتماعی متنوع و ... می‌شود که توقع عموم مردم، حل بخش کوچکی از این مشکلات در استان است.
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با ذکر این نکته که ضریب فقر و فلاکت هرمزگان در کشور اول است، تشریح کرد: به رئیس جمهور هم اعلام کرده‌ام که اگر می‌خواهیم هرمزگان از این وضعیت اسف‌بار در حوزه فقر و اشتغال فاصله بگیرد باید در بودجه‌ سعی شود که اعتباراتی فراتر از نرم بودجه‌ریزی به استان هرمزگان اختصاص داده شود تا کمبودهای تاریخی جبران شود. از طرفی ایفای ویژه مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نیز می‌تواند راه‌گشا باشد که مورد تائید و تاکید رئیس جمهور نیز قرار گرفت.
حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، اظهارداشت: مدیران صنایع باید به بررسی‌ میزان مسئولیت‌های اجتماعی صنایع مستقر در استان‌های دیگر بپردازند و از صنایع آن استان‌ها برای افزایش سهم خود در بخش مسئولیت‌های اجتماعی الگو بگیرند.
وی، با ذکر این نکته که استان هرمزگان از نیروهای متخصص و فنی بسیار خوبی برخوردار داست، عنوان کرد: شرکت پالایشگاه نفت ستاره بندرعباس در جذب نیروهای جدید خود سهم ویژه‌ای را به نیروهای بومی استان هرمزگان اختصاص دهد.