سرپرست شیلات شهرستان قشم: تولید بیش از ۳۶۴ میلیون قطعه لارو میگو در شهرستان قشم
  • اقتصادی

  • اردیبهشت 05، 1401 - 08:01


 
 

بیش از ۳۶۴ میلیون قطعه لارو در کارگاه های تکثیر لارو میگوی قشم تولید شده است.

 

علیرضا گلشنی‌زاده  با بیان این که زمان تولید لارو میگو اسفند هر سال تا پایان تیر ماه سال بعد است، گفت: لاروهای تولید شده در شهرستان قشم در اختیار مزارع پرورش میگو استان هرمزگان و استان های بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان قرار داده شدند.

وی گفت: کارگاه های تکثیر لارو میگوی قشم در ساحل جنوبی این جزیره قرار دارند که در سال زراعی جدید که از اول اسفند ۱۴۰۰ آغاز شده تا کنون حدود ۱۰۰ میلیون قطعه (پست لارو) تولید و در مزارع شهرستان قشم و استان هرمزگان و سایر استان ها ذخیره سازی شده است.

سرپرست شیلات شهرستان قشم با اشاره به صید میگو در سال ۱۴۰۰ توسط صیادان این شهرستان، نیز گفت: در سالی که گذشت بیش از ۲۰۰ صیاد قشمی توانستند بیش از هزار و ۲۰۰ تُن انواع میگوی درشت، ریز و میگو سر تیز صید کنند.

گلشنی‌زاده گفت: صیادان قشمی در سال گذشته توانستند ۴۱ درصد از صید میگوی استان هرمزگان را به خود اختصاص دهند.

وی درادامه گفت: ناوگان صیادی قشم با حدود هزار و ۱۵۰ شناور شامل ۹۰۰ فروند قایق و ۲۵۰ فروند لنج صیادی زمینه اشتغال ۶ هزار و ۷۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است که با احتساب مشاغل مرتبط بیش از ۱۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می کنند.

میگو از جانوران آبزی است که جزو شاخه بندپایان و رده سخت پوستان است.

میگو ها انواع گوناگونی دارند که در آب شور و شیرین و هم در مناطق گرم و سرد یافت می شوند.

بیش از ۳۰۰ گونه از آنها در سر تا سر جهان وجود دارند که میگوهای موجود در آب های خلیج فارس و دریای عمان از نوع گرمسیری است.

میگوی ببری و موزی، میگوی ریز یا خنجری و میگو سرتیز از میگوهای موجود در آب های قشم هستند.

جزیره قشم با مساحتی معادل هزار و ۴۹۱ کیلومتر مربع به عنوان بزرگترین جزیره‌ خلیج فارس شناخته می شود.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه می باشد.

 استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی از سواحل شرق استان (جاسک) در دریای عمان تا سواحل نیلگون خلیج فارس در شرق استان (پارسیان) و برخورداری از جزایر ۱۴ گانه خلیج فارس، یکی از مهم ترین و راهبردی ترین استان های ایران است که از جاذبه های منحصر به فردی چون جنگل های بی همتای حرا و مرغوب ترین مروارید جهان و ده ها اثر تاریخی و طبیعی برخوردار است