تاخیر ۱۷ ساله در اجرای یک جاده‌ی ۲۰کیلومتری
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 21، 1402 - 06:19


علی ستاری -

امام جمعه بندرلنگه : ۱۷ سال پیش کلنگ کمربندی این منطقه بر زمین زده شده است. طول کمربندی کمتر از
 ۲۰ کیلومتر است اما متأسفانه هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده است حتی زیرسازی آن نیز به اتمام نرسیده است.

امام جمعه شهرستان بندرلنگه گفت: ۱۷ سال پیش کلنگ کمربندی این منطقه بر زمین زده شده است. طول کمربندی کمتر از ۲۰ کیلومتر است اما متأسفانه بعد از گذشت این همه سال علاوه بر اینکه هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده است حتی زیرسازی آن نیز به اتمام نرسیده است.
به گزارش  اختصاصی روزنامه دریای اندیشه، امروزه تقریبا همه بر این باور هستند که یکی از اصلی‌ترین محورهای توسعه برای هر جامعه‌ای، راه است، شما اگر بهترین و مکفی‌ترین زیرساخت‌ها همچون آب و برق و گاز را تامین کنید اما راه دسترسی مناسب وجود نداشته باشد، آن نقطه پیشرفتی را تجربه نخواهد کرد، قطعا و به باور عقلا یکی از اصلی‌ترین علل محرومیت فزاینده‌ی بشاگرد نیز قرار گرفتن آن در بن‌بست مواصلاتی است و اگر دولت سیزدهم همین یک مشکل بشاگرد را حل کند زمان بقیه جلوه‌های محرومیت را از بین خواهد برد، اما امروزه با پیشرفت حمل و نقل و افزایش ماشین‌آلات و سواری‌ها، مسئله راه‌ها و ایمنی و پتانسیل‌هایشان با جان انسان‌ها گره خورده است و خسارت‌های بی‌شماری را روی دست مردم می‌گذارد‌.
تمام عالم را بگردید خواهید دید برای هر عِوضی مُعَوضی وجود دارد اما یک چیز است که نه چاره دارد و نه معوض و آن هم مرگ و جانی است که از دست می‌رود، آدمی که جان خود را به هر دلیلی از دست می‌دهد دیگر قابل جبران نخواهد بود و هیچ گونه سیم و زری نیز نمی‌تواند آن انسان را بازگرداند.
از سوی دیگر  جان باختن یک انسان در تصادفات، تبعات اجتماعی فراوانی را برای جامعه به همراه دارد، اول اینکه یک خانواده در معرض فقر قرار می‌گیرد، ضربه‌های روحی و روانی فراوانی متوجه اعضای آن خانواده می‌شود و آینده‌ی یک اجتماع به نام خانواده تحت تاثیر و مورد تهدید قرار می‌گیرد.
البته جَرح در تصادفات مانند قطع عضو نیز تبعات بسیار بدی را به همراه دارد که آن هم قابل جبران نیست و رویاها و آرزوهای زیادی در پس آن رو به نابودی می‌گراید.
در نوروز 1402، روزانه به‌طور متوسط ۱۱۰ نفر در جاده‌‌‌ها جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌‌‌اند‌‌‌، در حالی که این عدد در نوروز ۱۴۰۱، تقریبا ۵۵ نفر بود.طبق بررسی‌های موجود، ما با واقعیت پنهان یا «مقصران ناملموس» چرایی بالا رفتن دو برابری آمار کشته‌شدگان مواجهیم. این واقعیت به کاهش میزان «سرمایه‌گذاری واقعی» در جاده‌‌‌ها برای سرویس و نگهداری برمی‌‌‌گردد که از بی‌پولی دولت نشات می‌گیرد. همچنین چهار سال ممنوعیت واردات و گرانی و بی‌‌‌کیفیتی خودروی داخلی و پایین آمدن توانایی خانوارهای ایرانی برای تعمیر و نگهداری خودروهایشان دیگر واقعیت‌‌‌های پنهانی هستند که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته‌‌‌اند. با چنین گزاره‌‌‌هایی می‌توان نتیجه گرفت که ماجرای سقوط سرمایه‌گذاری و صعود استهلاک سرمایه در اقتصاد ایران طی دهه ۹۰ در نوروز ۱۴۰۲ منعکس شده است.
طبق گزارشی که در مهر ۱۴۰۱ منتشر شد، یک‌چهارم خودروهای کشور فرسوده هستند که عددی معادل ۱۰ میلیون و ۵۰۰ وسیله نقلیه می‌شود. دلایل چنین وضعیتی بر اساس این گزارش به دو عامل برمی‌‌‌‌‌‌گردد که شامل معافیت خودروسازان از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو می‌شوند. آمارهای منتشر‌شده نشان می‌دهد در حالی که در سال ۱۳۹۳، ۳۴۰‌هزار خودرو اسقاط شدند، ‌‌‌ این عدد در سال ۱۳۹۶ به ۲۰۰‌هزار کاهش یافت. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ این رقم با یک افت شدید به ۷‌هزار عدد رسید و در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم که ۸۵‌درصد مراکز اسقاط خودروها تعطیل شدند. همچنین در حالی که در سال ۱۳۹۶ قرار بود ابرپروژه خودروهای سنگین اجرا شود و ۲۰۲‌هزار و ۵۰۰ خودرو اسقاط شوند‌‌‌، به گفته مسئولان به واسطه تحریم‌‌‌ها این پروژه اجرایی نشد.
بسیاری از هموطنان ترجیح می‌دهند همچنان از خودروی فرسوده خود استفاده و حتی بدون انجام هزینه تعمیر و نگهداری با آن سفر کنند؛‌‌‌ این موضوع دلیل روشنی دارد که به قیمت بالای خودرو و هزینه تعمیر و نگهداری آن برمی‌‌‌‌‌‌گردد.
البته تصادفات عوامل دیگری دارند که از خودرو و جاده در تصادف نقش بیشتری دارند اما ایمنی خودرو و جاده مولفه‌ای است که می‌تواند حتی با وجود خطا یا اشتباه رانندگی یا برخورد با یک حادثه‌ی نا به خواه تلفات را به حداقل برساند و جاده‌های جنوب کشور در این بخش به هیچ شکلی قابلیت دفاع ندارند چرا که کوچکترین افرایش ظرفیتی جاده‌ها، جاده‌های استان چه به سمت شرق و چه به سمت غرب و چه حتی در محور شمال به جنوب تبدیل به جاده‌های مرگ می‌کند.
البته کاملا می‌توان از اخباری که مخابره می‌شود تاثیر عامل جاده در تصادفات استان را ارزیابی کرد، محور مواصلاتی بندرعباس به سمت شمال استان و حاجی‌آباد به دلیل اتوبان بودن تلفات و تصادفات کمتری راه نسبت به جاده‌های غرب به همراه دارد، البته وضعیت جاده‌های شرق نیز به هیچ عنوان مطلوب نیست اما عمده‌ی ترددها در این محور به سمت جنوب کرمان است و به سمت جاسک و بشاگرد دست کم کسی با هدف تفریح در وضعیت فعلی تردد نمی‌کند در حالی که جاده‌های غرب به دلیل قرار گرفتن کیش و قشم در آن و همچنین اتصال به استان بوشهر و فارس ترددهای بیشتری را دارد و به تبع جاده‌ها پاسخگوی این حجم از ترددها نیستند‌.
حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اسماعیلی‌نیا یکی از مطالبه‌گران اصلی و منتقدان بزرگ وضعیت محور غرب هرمزگان بوده است که متأسفانه سال گذشته در همین محور فرزند خود را نیز از دست داد تا گواهی بر ادعاهایش در رابطه با وضعیت نامطلوب راه ها باشد او اخیرا در گفتگویی رسانه‌ای مطالب جالبی را طرح کرده است که توجه به آن خالی از لطف نیست.
حجت‌الاسلام جواد اسماعیلی‌نیا با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، گفت: حمل و نقل و زیرساخت‌های حمل و نقل مهمترین عامل توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و حتی بهداشتی و درمانی است.
وی ادامه داد: بندر لنگه پیشینه درخشان و کم نظیری در جغرافیای ایران اسلامی دارد. دومین بندر بزرگ ایران بوده است و در روزگاری متقاضیان کار و تجارت، صادرات و واردات و… از اقصی نقاط ایران و جهان به آن مهاجرت می‌کردند. این منطقه روزگاری مهد توسعه، صادرات، تجارت، فرهنگ، اقتصاد، بهداشت و… بوده است. اما متأسفانه به دلیل بی توجهی که بخشی از آن عمدی و بخشی دیگر از بی کفایتی مسئولین مربوطه بوده است، سال‌ها رها شده است.
امام جمعه بندرلنگه افزود: بندر لنگه شهرستان اولین‌ها و دومین‌ها است، دومین فرودگاه کشور بعد از فرودگاه قلعه مرغی تهران در بندر لنگه احداث شده است. زمانی که هیچ یک از مراکز استان‌ها فرودگاه نداشته بندر لنگه صاحب فرودگاه بوده است. دومین مدرسه کشور بعد از دارالفنون، مدرسه محمدیه بندر لنگه بوده است.
حجت‌الاسلام اسماعیلی‌نیا گفت: بنا به دلایلی سال‌هاست این شهرستان و غرب استان هرمزگان شامل بندر لنگه، بندر خمیر و… مورد بی مهری شدید قرار گرفته‌اند. مهمترین موضوع وضعیت جاده‌های بندر لنگه است زیرا در صورتی که جاده مطلوب و ایمن در دسترس نباشد، پزشک حاضر به مهاجرت به منطقه نمی‌شود و استاد تدریس را نمی‌پذیرد و در سایر عرصه‌ها نیز شاهد محرومیت و عقب ماندگی‌هایی خواهیم بود.
وی تصریح کرد: حتی اگر وضعیت جاده‌ای غرب استان هرمزگان از جمله بندر لنگه را با استان‌های همجوار مثل بوشهر و کرمان مقایسه کنیم، تفاوت فاحش است و قیاس مع الفارق است زیرا وضعیت جاده‌ها در بندر لنگه بسیار اسفناک است.
وی افزود: بندر لنگه در کریدور اصلی جنوب به غرب و شرق کشور قرار دارد. صنایع عمده کشور در غرب بندر عباس، فولاد هرمزگان، نفت، کشتی سازی و … وجود دارد و روزانه خودروهای سبک و سنگین زیادی در این مسیر که شبیه جاده بین روستایی است؛ تردد می‌کنند. خطیب جمعه بندر لنگه هرمزگان اظهار کرد: ۱۷ سال پیش کلنگ کمربندی این منطقه بر زمین زده شده است. طول کمربندی کمتر از ۲۰ کیلومتر است اما متأسفانه بعد از گذشت این همه سال علاوه بر اینکه هنوز به اتمام و بهره‌برداری نرسیده است حتی زیرسازی آن نیز به اتمام نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه در هیچ کجای ایران این چنین کندی در هیچ پروژه‌ای وجود ندارد، اضافه کرد: کشور ما در حوزه حمل و نقل توسعه یافته است اما این منطقه در حوزه زیرساخت‌ها و حمل و نقل محروم مانده است. روزانه صدها تریلر و کامیون از وسط شهر بندر لنگه عبور می‌کنند و بسیاری از جوانان در همین تصادفات شهری جان خود را از دست می‌دهند.
امام جمعه بندر لنگه گفت: طبق آمار در بندر لنگه از سال ۹۹ تاکنون بیش از ۸۰۰ تصادف رخ داده است که در این تصادفات بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند و ۶۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. حال اگر شهرهای پارسیان و بندر خمیر را نیز که قبل از این کریدور قرار دارند را نیز در نظر بگیریم میزان تصادفات جرحی و فوتی چندین برابر است به گونه‌ای که در طی سه سال قریب به ۲۰۰ نفر جان خود را در جاده از دست داده‌اند.
وی تصریح کرد: پیگیری‌های زیادی صورت گرفته است اما متأسفانه هر چه فریاد می‌زنیم فایده‌ای ندارد در دولت قبل قول دادند تا قبل از اتمام دوره دولت، مشکلات جاده‌ای حل شود اما متأسفانه عملی نشد و علیرغم تلاش‌های دولت سیزدهم و مسئولان نیز تاکنون نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.
حجت الاسلام اسماعیلی نیا گفت: بنا به هر دلیلی که نمی‌دانیم غرب استان هرمزگان به یک قتلگاه بزرگ بنام جاده تبدیل شده است. هفته‌ای نیست که مراسم تشییع جنازه در این منطقه برگزار نشود.
خطیب جمعه بندر لنگه هرمزگان اظهار کرد: دولت، برنامه‌ها و تلاش‌هایشان را می‌بینیم اما بعضی اوقات ساده انگاری‌هایی از سوی مسئولان استانی و کشوری دیده می‌شود که موجب ناامیدی و یأس می‌شود. وی افزود: چندی پیش مسئول کشوری برای افتتاح روکش نامناسب آسفالت با پرواز هوایی وارد استان می‌شود این مسئول منطقه بحران زده از حیث جاده را فراموش کرده‌اند کاش بجای افتتاح روکش آسفالت به بررسی مشکلات منطقه می‌پرداخت؛ مردم از برنامه ریزی مسئولان استانی ناراضی هستند.
حجت الاسلام اسماعیلی نیا گفت: انتظار بحق مردم این است که دولت مشکل جاده و راه را حل کند و آن را در اولویت قرار دهد تا شاهد تلفات نباشیم. مردم تا پای جان برای این نظام، انقلاب و ولی فقیه ایستاده‌اند اما تبعیض‌ها و بی کفایتی‌های مسئولان استانی و کشوری نسبت به این مساله قابل درک و تحمل نیست.
امام جمعه بندر لنگه گفت: خطاب بنده رئیس جمهور دولت مردمی و انقلابی است که به حضورش افتخار می‌کنیم و انتظار داریم جناب رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی توجه ویژه‌ای نسبت به وضعیت راه‌های بندر لنگه داشته باشند.