۵۰۰۰تاکسی در بندرعباس وجود دارد اما خدمات مطلوب نیست
  • گزارش و مصاحبه

  • اردیبهشت 13، 1401 - 13:35


بواشه نایب رئیس شورای شهر بندرعباس و رئیس کمیسیون حمل و نقل و

 ترافیک شهری مطرح کرد:

 

 

5000 تاکسی در بندرعباس وجود دارد اما خدمات مطلوب

 نیست

 

 

 

گفتگو:مرتضی سلیمانی- اسماعیل رحیمی- زینب شکوه

عکس: زهرا افسا

 

گفتگوی اختصاصی اسماعیل بواشه نایب رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس بمناسبت روز شوراها را با روزنامه دریای اندیشه بخوانیم.

 

نوسازی ناوگان تاکسیرانی امری ضروری است ، قریب به پنج هزار تاکسی در بندرعباس وجود دارد اما همگی آنها بنا به دلایلی ، به شهروندان خدمات ارایه نمی دهند. 

نظارت ضعیف سازمان حمل و نقل برعملکرد ناوگان تاکسیرانی وعدم ارائه خدمات وامکانات به رانندگان تاکسی سبب شده که نتوانیم انتظاراتی از آنان داشته باشیم، رانندگان همیشه در بحث افزایش کرایه تاکسی گله مند هستند در سال جدید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی اعمال شده است اما جدیدا بازم هم درخواست افزایش کرایه ۳۰ درصدی داده اند. البته به دلیل افزایش نرخ تورم ، بخشی از حرف رانندگان صحیح است. 

شهرداری موظف است برای پر کردن خلأ افزایش نرخ کرایه تاکسی و رفع نگرانی رانندگان ، سالانه حداقل دو بسته معیشتی به رانندگان تاکسی اعطاء شود. اتحادیه تاکسیرانی نیز نیز می تواند با تشکیل تعاونی به عنوان یک شخصیت حقوقی، مطالبه گر و پیگیر موضوعات مختلف قشر تاکسیران باشد.

بخش دیگر نارضایتی قشر تاکسیران به جاده ها ، خیابان و وضعیت آسفالت برمی گردد، چاله های سطح شهر به تاکسی ها آسیب وارد می کند و همه اینها دست به دست هم داده تا ارایه خدمات بخش حمل و نقل عمومی تاکسی رضایت بخش نباشد.

تصمیم گیرنده نهایی BRT شخص شهرداراست

آغاز فعالیت کار «بی آر تی» از سال ۹۴ زده شد و تاکنون قریب به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، در حال حاضر ایستگاه های بی آر تی وضعیت خوبی ندارند و از دوره مدیریت آقای امینی زاده شهردار سابق تا به الان، از این شرایط ، گلایه مند بوده ایم و هم به شهردار سابق و هم به شهردار کنونی اذعان داشتیم که یا بی آر تی به طور کامل اجرا شود یا بررسی شود که در این شرایط اقتصادی ادامه این کار به صلاح هست یا خیر.

لذا شهرداری در این خصوص باید تصمیم بگیرد ، در صورت موافقت با اجرای طرح ، شهردار به شورا اعلام کند ، به دلیل افزایش روزانه تورم بهتر است هرچه زودتر این پروژه اجرا و تکمیل شود. البته شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۱، بودجه ای برای پروژه «بی آر تی» در نظر نگرفته بود ولی شورا بودجه ای پایدار قرار داد اگر بنا به اجرا بود که یک جابجایی صورت می گیرد در غیر این صورت ، بودجه در جای دیگری هزینه خواهد شد.

در بحث آموزش در دوره قبل در سازمان حمل و نقل، اتفاقات خوبی رخ داده بود که در مدارس ارایه می شد ، مقرر شده بود که پارک ترافیک به منظور ارایه آموزش در حوزه ترافیک راه اندازی شود که محقق شد اما در حال حاضر تعطیل است، در کل، شهرداری در بحث آموزش ترافیک و در حوزه تفکیک پسماند زباله ها ضعیف عمل می کند. این درحالی است که هر ساله بودجه خوبی برای حوزه آموزش درنظر گرفته می شود.

در خصوص ارائه آموزش همه دستگاهها به ویژه پلیس راهور باید کمک کنند. لذا در کمیسیون حتما جلسه ای با موضوع آموزش با حضور اصحاب رسانه برگزار خواهیم کرد. در حوزه حمل و نقل با توجه به تصادفات اخیر و جلسات مکرری که در بحث جلوگیری از تصادفات داشتیم ، خوشبختانه شاهد کاهش چشمگیری بودیم. ازآنجایی که هوشمند سازی دوربین های سطح شهر برای اعضای شورای شهر بسیار حائز اهمیت بود مصوب کردیم که کل سطح شهر هوشمند سازی شود.

40 درصد ارزش افزوده باید صرف پروژه های عمرانی شود

بودجه ۶۰ به ۴۰ هست در دو بخش، بودجه تملک سرمایه که همان بودجه عمرانی و جاری است وزارت کشور که به شورای اسلامی اعلام میکند و بودجه بر این اساس بسته می شود و بودجه سال ۱۴۰۱ گفته که بر اساس ارزش افزوده بیشتر مدنظر من است، بودجه ۶۰، ۴۰ هست که کسی خیلی نظر خاصی ندارد و همان نظر وزارت کشور در قالب چارچوب انجام میشود اما در بحث ارزش افزوده کار خوبی انجام دادیم، دغدغه ای که کمسیون عمران در حوزه پروژه های عمرانی داشت حداقل ۴۰ درصد درآمد ارزش افزوده صرف پروژه های عمرانی شود که وزارت کشور هم اعلام کرده که ارزش افزوده در قالب هفت مورد هزینه شود و این هفت مورد هم به حمل و نقل و کمیسیون عمران برمی گردد.

 از این تعداد ، ۶ مورد به زیرساخت ها مربوط است، شامل مسایل شهری، حمل و نقل، توسعه و... است و مورد آخر نیز درخصوص کمک به بودجه جاری (پرداخت حقوق) است.

درخصوص کدهای درآمدی، دو سه تا موضوع می تواند به آن کمک کند، نخست اینکه شورا اجازه ندهد که ارزش افزوده همه صرف حقوق شود، تا شهرداری مجبور شود به دنبال درآمد پایدار برود. شهرداری می تواند با با احداث پروژه عمرانی ازقبیل بوستان و شهربازی و ... کسب درآمد پایدار کند.

درآمد زایی از حضور مسافران باید دو وجهی باشد ، یک بخش مربوط به خدمات ارایه شده به مسافران و کسب درآمد و رضایتمندی آنان است و بخش دیگر اینکه خود به خود کسب درآمد می شود بعنوان مثال خرید مسافران از مغازه ها، ناوگان حمل و نقل، اسکان در منازل، و ...که سبب درآمد زایی برای شهر صورت می گیرد که کمک بزرگی به خانواده ها می شود. اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هم درآمد افزایش یابد و هم خدمات بهتری ارائه گردد. شرط اول برای افزایش مهمانان، فراهم کردن شرایط مناسب جهت اسکان آنان و ارایه خدمات بهتر است، چیزی که باید اتفاق بیفتد و رسانه ها نیز کمک کنند این است که درخواست احداث یک بوستان به بزرگی ۵۱ هکتار در بندرعباس جهت اسکان میهمانان نوروزی در جوار بلوار شهید رجایی به استانداری داده شده که مقرر گردیده به راه و شهرسازی واگذار شود.

اختلاف سلیقه در شورای شهر به حل مشکلات مردم ختم می شود اختلاف سلیقه در شورا همیشه هست و اگر نباشد شورا به آن بلوغ و مرتبه ای برای رفع مشکلات مردم نمی رسد باید دیدگاه های مختلف در شورا باشد ، ۱۱ نفر با دیدگاه ها و تجارب مختلف در کنار یکدیگر باشند تا بتواند به پیشرفت شورا کمک کند، اگر همه یک تفکر داشته باشند قطعا اتفاق خوبی رقم نمی خورد.

هدف اصلی شورای شهر حفظ منافع مردم است

اگرهمه افراد یک موضوعی را در نظر بگیرند و خط قرمز شان منافع مردم باشد و به دنبال توسعه و آبادانی و منافع مردم باشند و اگر به این موضوع مهم اعتقاد قلبی داشته باشند بدون شک همه به هم نزدیک شده و در یک راستا حرکت می کنند.

هدف اصلی شورای اسلامی شهر بندرعباس ، نظارت مستمر برای منافع مردم است اگر این هدف داشته باشند قطعا به هم نزدیک می شوند و یک سری مسائل شخصی و اختلافات از ذهن افراد به دور خواهد بود.

ارتباط اعضای شورا با سایر افراد و صاحب نظران نقطه قوت است اما به یک نکته باید توجه داشته باشند که اگر قرار است از افراد، رسانه ، و ... مشورت می گیرند خوب است اما در مرحله تصمیم گیری تنها خودشان باشند چون مردم به ما رأی داده اند لذا باید در حوزه های مختلف ، تصمیم گیرنده ما باشیم.

ما بعنوان نمایندگان مردم و پاسخگوی رفتار و کردار و تصمیمات خودمان و همچنین پاسخگوی مردم هستیم اما با مشورت با نخبگان و سایر اقشار ، باید تصمیم درستی در راستای منافع مردم اتخاذ کنیم و هرجا تصمیم اشتباه گرفتیم شهامت و جسارت داشته باشیم به مردم اعلام کنیم که تصمیم ما اشتباه بوده و درصدد اصلاح آن برآییم.

همچنین از ظرفیت های قانونی که قانونگذار در اختیار ما گذاشته بتوانیم به خوبی استفاده کنیم. در غیر این صورت، جایگاه شورا واقعی نخواهد بود، دوسه تا مورد اعم از نظارت، بازرسی و سرکشی و تذکر در برخی مواقع به عنوان اهرم نظارت شورا مطرح است، اهرم نظارتی برای شورا درنظر گرفته شده اما زمان استفاده از آن قید نشده است. گفته هر زمان که احساس می کنید شهرداری به خوبی اداره و مدیریت نمیشود و مشکلات مردم افزایش می یابد شورا باید ورود کند و از اهرم های تعیین شده استفاده کند.

لذا خواهشم از تمام دستگاه ها، نهادهای دولتی، نمایندگان و ... سعی کنند به اعضای شورا مشورت دهند اما در کار شورا دخالت نکنند. چرا که دخالت در کار شورا با مشورت دادن ، کمک کردن و همکاری متفاوت است . این کار سبب میشود که آن تصمیمات که قرار است به خوبی اتخاذ شود صورت نگیرد اما با مشورت و اتخاذ تصمیم صحیح می تواند اتفاقات خوبی برای مردم رقم بخورد. مهم نیست که اعضای شورای شهر بندرعباس چه دیدگاه سیاسی دارند اما تصمیمات اعضا بسیار حائز اهمیت است و شهرداری باید با تعامل با شورا، اتفاقات خوبی رقم بزنند.