تامین آب ۸۸۸ واحد بزرگ صنعتی از طریق پساب بهداشتی و آب دریا
  • گزارش و مصاحبه

  • فروردین 23، 1403 - 12:17


محرابیان در ادامه به اجرای بند ع تبصره ۸ لایحه بودجه ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: در این قانون تمامی تخصیص‌های آب مورد نیاز صنعت مورد بازنگری قرار گرفت.

 وزیر نیرو تصریح کرد: بر این اساس در خصوص آب مورد نیاز ۸۸۸ واحد صنعتی بر اساس قانون، بازنگری صورت گرفت و آب تصفیه شده فاضلاب و آب دریا برای فعالیت این صنایع در نظر گرفته شد.

وی تاکید کرد: با این اقدام خدمت بسیار بزرگی به صنایع کشور شد، چرا که دیگر آب پایدار صنایع تحت تاثیر خشکسالی قرار نمی‌گیرد.

به گفته محرابیان؛ هم اکنون صنایعی وجود دارند که با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری وابسته به آب سطحی و جاری هستند، اما با اجرای این قانون تحت تاثیر کم آبی‌ها قرار نخواهند گرفت.

وزیر نیرو با بیان اینکه تا زمانی که شهرها وجود دارند، این آب و پساب نیز وجود خواهد داشت، افزود: بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای صنایع به دلیل نبود آب متوقف شده بود، اما با این ایده طرح‌های توسعه از سر گرفته می‌شود.

وزیر نیرو اظهارکرد: کل مصرف آب صنعت کشور در سال برابر با ۳ میلیارد مترمکعب است، اما با اجرای این بند ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب برای صنایع بازتخصص می‌شود.

 محرابیان گفت: بالغ بر ۸۰ درصد آب مورد نیاز این صنایع از محل پساب باز چرخانی شده و بهداشتی و حدود ۲۰ درصد از طریق آب دریا تامین می‌شود؛ البته در این بین صنایعی وجود دارند که لزوماً باید برای پیشبرد طرح‌های آنها آب شرب و بهداشتی در نظر گرفته شود که از جمله می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد.