تامین منابع پایدار اصلی ترین چالش شهرداری هاست
  • گزارش و مصاحبه

  • تیر 15، 1401 - 09:44


مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری هرمزگان در گفت‌‌وگو با خبرنگار روزنامه دریای اندیشه اظهارداشت: یکی از مهم‌‌ترین مباحث حوزه شهرداری ها بحث درآمدی است و یکی از آسیب‌هایی هم که در این حوزه وجود دارد، تامین منابع پایدار شهرداری‌ها است. متأسفانه عمده شهرداری‌ها در سیستم شهری زیاد به سمت و سوی منابع پایدار شهری نرفته‌اند و اتکایشان بیشتر برروی منابع و اعتباراتی است که دولت در  زمینه مالیات بر ارزش افزوده، حوزه عمرانی و بودجه‌های شورای برنامه‌ریزی تصویب می‌کند. در شهرهای جدید التاسیس و کوچک‌تر که کدهای درآمدی کمتری دارند این امر محسوس تر است.
صفر صادقی پور افزود: شهرداری‌ها برای هر سال خود یک برنامه بودجه دارند که شورای شهر آن‌ را تصویب می‌کند و ملاک عمل شهرداری‌ها قرار می‌گیرد، ما هم هر سال عملکرد بودجه شهرداری‌ها را ارزیابی می‌کنیم و تقریبا می‌شود گفت اکثر قریب به اتفاق شهرداری‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد تحقق بودجه‌شان با پیش‌بینی که در برنامه بودجه انجام داده‌اند مطابقت و برابری می‌کند.

جمعیت، اصلی ترین شاخص ارتقاء یک روستا به شهر است
شاید در یک مقطعی از زمان سیاست‌های دولت‌ها برای تاسیس شهرهای جدید متفاوت بوده است اما هم‌اکنون اصلی‌ترین میزان برای تبدیل یک روستا به شهر جمعیت آن است که اگر بیش از سه هزار نفر باشند می‌شود ارتقای آن را لحاظ کرد.  البته بعضی مواقع مسائل سیاسی و امنیتی هم می‌تواند بر روی این امر تاثیر‌گذار باشد اما مهم‌ترین شاخص همین شاخص جمعیت است.
وی با اشاره به اینکه عمدتا در روستاهایی که جمعیت بالایی دارند علاقه به تبدیل شدن شهر بالاتر است، ادامه داد: معتقدم  ایجاد یک شهر جدید  به الزاماتی غیر از جمعیت نیاز دارد که بایست به آن‌ها نیز توجه شود چرا که ایجاد یک شهر جدید بدون ایجاد زیرساخت‌های مناسب و بدون تعریف کاربری‌های جدید، اشتباه است و من اعتقاد دارم به غیر از جمعیت باید توسعه زیرساخت‌ها و تعریف کاربری‌های متناسب با یک شهر نیز باید لحاظ شود.
تامین ماشین آلات تخصصی یکی از نیازهای اصلی شهرداری هاست
صادقی پور خاطرنشان کرد: معتقدم که یکی از سیاست‌‌های دولت در کمک به شهرداری‌ها  باید در حوزه تامین ماشین‌آلات باشد. به خصوص در شهرهای کوچک و جدیدالتأسیس که توان مالی پایینی برای خرید و تأمین ماشین‌آلات دارند، البته این امر در شهرداری‌های بزرگی چون بندرعباس هم وجود دارد و اگر دولت به تامین ماشین آلات ورود نکند و مساعدتی انجام نشود در چند سال آینده با حجم عظیمی از ماشین آلات فرسوده شهری روبرو خواهیم بود که بدون جایگزین از مدار خدمات رسانی خارج می‌شوند.
وی تصریح کرد: البته رویه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای تخصیص ماشین‌آلات به شهرداری ها ادامه دارد اما این موضوع تفاوت معناداری با سال‌های گذشته پیدا کرده است و علت آن هم این است که تعداد ماشین‌آلات به واسطه مسائل اقتصادی محدود‌تر شده است و شاید یک یا دو سهمیه وجود داشته باشد که عملا با توجه به گستردگی نیاز شهرداری‌ها،  مشکلی را حل نمی‌کند.